NicoK schreef:m1n1 (Jasper) schreef:Grappige conclusie mbt plakbanden, maar hij klopt niet volgens mij

Vast niet, daar spelen teveel factoren in mee. Maar wat Michelin zegt klopt ook niet.
Het kan niet zo zijn dat een Energy Saver alleen maar lucratief werkt op de korte afstand. Dan zou je moeten bekijken wat het effect is van grip op zuinigheid tijdens accelereren en afremmen. Want een Energy Saver is van een harder compound om minder wrijvingsweerstand op te wekken. Terwijl je juist die wrijvingsweerstand nodig hebt voor grip. Immers op ijs heb je geen weerstand en kom je dus ook amper vooruit.
Mij lijkt juist dat het op langere afstand beter werkt omdat je vermogen om zet in beweging waarbij die beweging tegengehouden word door de weerstand van de lucht, de eigen interne weerstand en de weerstand van het wegdek. Minder weerstand op het wegdek geeft dus uiteindelijk een lager benodigd vermogen om op constante snelheid te blijven. Maar in termen van snel op de aangegeven snelheid zitten heb je juist meer grip nodig.
Dus het is gecompliceerd.

Maar een slick zal inderdaad niet beter zijn voor zuinigheid dan dezelfde Michelin.

Je verhaal klopt niet. Grip is weerstand...
Het hele verhaaltje "efficienter optrekken want meer grip" is natuurlijk onzin. Dit is alleen van toepassing als je gek genoeg rijd om wielspin of, bij remmen, blokkerende wielen te hebben.
Als je "gewoon" rijd is er dus absoluut geen verschil qua grip (tenzij je met zwaar uitgedroogde of kwaliteitje noord China banden rijd) omdat je "overcapaciteit" hebt.
Wel is bij een "sportieve" band het loopvlak plakkeriger en wekt daardoor meer weerstand op. De grip is dus het zelfde, maar de motor moet harder werken om de banden rond te laten gaan.
Ga je echter "sportief" rijden, dan zijn banden met een hardere compound of kleiner loopvlak (dit kan door profiel of door bandbreedte) een slechtere keuze.. Dit omdat je banden je motorvermogen niet goed over kunnen brengen op de weg. Dit omdat de "weerstand" kleiner is ten opzichte van een sportieve band.
Een opsomming van mijn verhaal hierboven:
1. Een sportieve band slijt harder omdat hij zachter is en meer weerstand heeft op het wegdek
2. Een sportieve band is minder zuinig omdat de motor harder moet werken om de weerstand te compenseren
Dan nu uitleg over het verhaal van Michelin:
Het gaat hier ook over meerdere factoren. "Besparing" in verbruik is vaak een deel of percentage van het totale verbruik. Aangezien je bij stadsverkeer een hoger verbruik hebt, is de besparing ook hoger (1/4 van 30liter is meer dan 1/4 van 10liter heel simpel gezegd).
Daarnaast is "moment" iets om rekening mee te houden... Simpel uitgelegd is het makkelijker om een rollend object rollend te houden, dan een niet rollend object te laten rollen. Op het moment dat je dus op de snelweg rijd ipv van stoplicht naar stoplicht rijd hoef je minder energie te gebruiken.
Bij het optrekken/remmen is het verschil in verbruik tussen een band met hogere of lagere weerstand dus groter dan bij snelweggebruik.
Er spelen nog meer factoren maar dit is nog een beetje simpel uit te leggen
Ik hoop dat je het snapt..
MAAARRRRR mijn nieuwe advies:
De banden die ik eerder noemde zijn sportieve banden. Het zijn banden die ik zelf onder mijn RS zou leggen, omdat deze eerder last heeft van gebrek aan grip als een "normale" clio. Dit omdat ik vaker veel vermogen aanspreek, sportief rijd en zo nu en dan op een circuit rijd.
In plaats van zacht of hard zou ik gaan voor een comfort band. Dit is een band met een gemiddelde compound en de wang is vaak net wat hoger dan die van andere banden.
Bij deze banden ligt de focus vooral bij weinig bandgeluid en veel absorbsiekracht (vangt de oneffenheden etc. in het wegdek beter op.)
Zeker omdat je veel lange stukken maakt, en verbruik dus niet veel gaat verschillen, en omdat slijtage bij comfort banden ook nog goed te overzien is, zou ik deze aanraden.
Naast mijn RS staat hier voor de deur ook nog een Clio 3 1.2TCE die op de "comfort" band staat. Dit vind ik persoonlijk erg prettig rijden.
Deze rijd op de Continental PremiumContact 2:
https://www.autobanden-365.nl/Continent ... act+2.html
Ik hoop je hiermee niet nog verder verward te hebben! anders sorry..
Voor het beste advies kun je alsnog het beste naar een lokaal bandencentrum gaan, maar ik denk dat je hier een heel eind mee komt..