Volgens mij zit het verschil in de aansturing van de motor, de focussen zijn allemaal met een MAF of AFM sensor geleverd, deze meet dus voor de turbo al hoeveel lucht er in de motor gaat en hoeveel er moet worden ingespoten. Echter als je daar dan een dumpvalve tussenzet en die gemeten lucht afblaast, dan heb je dus een meetfout en heb je dat ie vaak weer even 'hikt' bij het opnieuw gasgeven omdat ie dan een slokje benzine teveel krijgt
Daar zijn dus de recirculatie DV's handig voor, die blazen de lucht achter de turbo weer voor de turbo (en achter de MAF sensor) terug in het inlaattraject, zodat er dus geen lucht verloren gaat en dus geen meetfout ontstaat
Megane's zijn geregeld met een MAP sensor, die niet de luchthoeveelheid, maar de luchtdruk meet en dit op een later stadium in het traject, namelijk achter de gasklep op het inlaatspruitstuk. Dus laat jij je gas los, dan blaas je alle lucht af VOOR de gasklep en zo heb je dus geen last van een meetfout.
Dus op je megane kun je prima een open dumpvalve zetten, klinkt gewoon veel spectaculairder
De theorie dat je met een reciculatie DV de turbo nog beter op toeren houd is ook maar nihil, dus dat is ook niet zo boeiend
