Phase 2(3?) 19 16V Cabriolet van Sareno

Vertel hier alles over je project.
Sareno
Contacteer:

larsdijkstra schreef: Oplossing rubbers: klemmen los, paar lagen ductape erop en dan wat ruitenkit en klem terug zetten goed strak. Wel paar dagen goed laten drogen
Ook aan gedacht maar aangezien werkelijk alles nieuw is, ga ik echt niet beunen.

Alleen het stuurhuis blijft oud totdat ik wat meer ruimte in de garage heb om het blok te liften. Dit gaat ooit wel gebeuren maar niet in de eerste ja(a)r(en).
Sareno
Contacteer:

Weer bezig geweest.

Goede nieuws: hele voorwielophanging ligt eraf, aandrijfassen eruit, remmen verwijderd, olie uit de v-bak verwijderd, olie opgeruimd (ook belangrijk!) en ik kan vanuit een schoon werkplekje verder.

Slechte nieuws: Remleiding rechtsvoor is totaal verrot. Ik krijg de leiding niet van de slang (of andersom, tis maar hoe je het ziet). Hier moet ik nog wat op verzinnen zonder de bracket te beschadigen (tips?)

Nu de motor relatief los ligt ben ik weer aan de slag gegaan om het ding recht in de motorruimte te krijgen. De motor ligt merkbaar losser maar ik krijg het simpelweg niet recht. Niet met de motorbalk (over de motor heen) maar ook nagenoeg niet met de krik (met een plank ertussen) onder het carter. Een sjorband onder de dynamo is geen optie omdat er zo'n aftermarket (wel via dealer) airco systeem in zit. Sterker nog, die dynamo is alleen maar te vinden omdat ik ongeveer weet waar hij moet zitten. Ik zie sowieso verschillen tussen mijn motor en motoren zonder dit airco systeem; er lijkt wel een andere dynamo in te zetten en ook andere steunen voor de dynamo. Daar houd ik me later wel mee bezig.

Inmiddels dus maar aan de slag om dat crappie airco systeem te lozen, wat een geroeste bende. Het pas ook allemaal maar net.

Mijn vraag aan jullie; wat kan er nog meer voor zorgen dat het blok naar links en naar achteren hangt? Aan het subframe is nagenoeg niets te zien en alle balken van de auto lijken ook recht. Volgens Robertow (vorige eigenaar) is het subframe ook niet krom. Ik vermoed dat alle motorsteunen rot zijn maar kan dat echt de enige oorzaak zijn?

Mijn volgende stap is (na het verwijderen van dat airco systeem) is het loshalen van de uitlaat en versnellingsstang. Als ik dan nog niet veel verder kom, heb ik geen keuze anders dan het blok liften. Maar vooralsnog wil/kan ik dat nog niet. Ik moet dan echt ruimte voor die motor maken en ik kan de auto zo niet verplaatsen.

Ook een vraag (maar wellicht pas voor over een aantal weken); STEL dat ik de motor toch moet liften, zijn er mensen die mij daarbij kunnen komen helpen? De motor ligt dan al helemaal los, ik heb dan alleen wat extra handjes nodig en een motortakel.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Waar kom je vandaan Sander?

Remleidingen maken stelt niet zo veel voor als je de lengte hebt.
Rubber slangen wou je toch al vervangen dus zet er een slijptol/dremel in ;-)
Mocht je enigzins in de buurt wonen wil ik die leiding ook nog wel voor je maken. :D

En tja als ik er dan toch ben kan ik eventueel ook wel ff een handje helpen. Motortakel via Boels oid.
Heb er zelf ook wel een maar die past niet in mn auto. 8)
Sareno
Contacteer:

Wijk bij Duurstede.

Het maken van de leiding is ook niet echt mijn zorg, meer het verwijderen zonder de beugel te slopen.
jacques

De remleiding zit gewoon geborgt met een plaatje in de vorm van een vork. Als je die eruit trekt, zit de remleiding los. Dat plaatje zit in heel veel auto's.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Contacteer:

Ik zal nog eens kijken maar ook die vork is zo krokant als droge koek.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Sareno schreef:Ik zal nog eens kijken maar ook die vork is zo krokant als droge koek.
Goede kans dat je met stalen remleidingen die vorkjes niet nodig hebt maar dat ze vast zitten met een moer. Zolang de beugels aan de auto nog maar goed zijn. :beer:
Sareno
Contacteer:

Daar hoop ik ook op ja.

Heeft iemand een idee over de scheve motor?
jacques

Ja, Er zitten 3 motorbloksteunen onder je blok/bak en waarschijnlijk zijn ze alle drie versleten.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Contacteer:

Als dat het enige is vind ik het niet zo spannend.

Even wat anders; Via andere topics wordt mij aangeraden om voor de F7R te gaan en dat de kosten hiervoor "niet zo spannend" zijn. Kan iemand mij, desnoods via PM, laten weten wat deze kosten ONGEVEER zullen zijn? Dus voor een F7R, en revisie, F7P kop revisie met megane kleppen etc. Om eea te overwegen wil ik graag wat getallen hebben.
Steven
Car: M536

Om jouw wildgroei aan verschillende topics te stangen, antwoord ik lekker hier over je motor :D

Ik zou niet meer de moeite nemen om een 16v motor over te bouwen, ookal is deze gereviseerd en voor weinig te krijgen.
Zou ik eerder doorsparen tot je wel geld hebt voor een F7R (onderblok), tot die tijd nog even lekker doorfietsen met deze.

Btw, hebben ze geen betaalbare hobbygarages in de buurt waar je gewoon kan knutselen en op je gemak je motor liften etc.?
Garage/oprit van kennissen lenen, motor ergens bij iemand in een schuurtje stallen. Ik zou eerder eens naar opties gaan zoeken waar het wel kan....
Sareno
Contacteer:

Ik deed dat express omdat dit voor meerdere mensen interessant kan zijn en omdat de motor in meerdere autos geleverd is. 8)

Ik begrijp wat je schrijft maar ik kan deze gereviseerde motor kopen voor niet veel meer dan ik nu aan rommelarij nodig heb (riemen, rollers, dynamo, starter etc). Het alternatief is onderhoud aan het oude blok. Dit scheelt echt maar heel weinig.

Vandaar ook mijn vraag over de verschillende F7P motoren. Daarnaast blijf ik wel geinteresseerd in de kosten voor een F7R maar dat lijkt me langere termijn, tenzij dit binnen de perken blijft maar ik heb nog geen idee van de kosten daarvan.
Steven schreef:Om jouw wildgroei aan verschillende topics te stangen, antwoord ik lekker hier over je motor :D

Ik zou niet meer de moeite nemen om een 16v motor over te bouwen, ookal is deze gereviseerd en voor weinig te krijgen.
Zou ik eerder doorsparen tot je wel geld hebt voor een F7R (onderblok), tot die tijd nog even lekker doorfietsen met deze.

Btw, hebben ze geen betaalbare hobbygarages in de buurt waar je gewoon kan knutselen en op je gemak je motor liften etc.?
Garage/oprit van kennissen lenen, motor ergens bij iemand in een schuurtje stallen. Ik zou eerder eens naar opties gaan zoeken waar het wel kan....
Sareno
Contacteer:

Iets over een kogel en kerk; de motor gaat eruit.

Ik heb nog geen motorbok maar waar kan ik dat ding het beste op neerleggen? Gewoon op de grond of moet ik iets van een houten stelling maken of zo?
Roald
Car: 19 16v PhII 2.0T
Contacteer:

Pallet ?
Anything worth doing is worth doing right!.
Sareno
Contacteer:

Roald schreef:Pallet ?
Ns ff zien hoe ik een pallet hier krijg.. Ik heb dan wel een stationwagen maar toch.. :-)
Alpine
Contacteer:

Een autoband werkt ook prima.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Sareno
Contacteer:

De auto gaat tussen nu en 2 weken naar de schadehersteller. Allereerst om de hele auto op te meten en waarnodig recht te trekken. Simpelweg omdat ik er mijn twijfels over heb gezien de trip die dit ding over een weiland gemaakt heeft. In het allerergste geval heb ik ook nog een achteras nodig.

Indien dit allemaal goed te fixen is worden de roestplekken gelast en gespoten en zal de motorruimte als fabrieksnieuw naar mij terugkeren. Vanaf dat moment bouw ik de motor en wielophanging weer op en zullen fotos volgen.

De rest van de auto moet dan weer even wachten tot de spaarpot weer aangevuld is ;-) APK zou haalbaar moeten zijn deze zomer...
Sareno
Contacteer:

Gisteren weer wat tijd stukgegooid op het loshalen van de uitlaat, verwijderen van de radiateur en de aircoradiateur. Alles geroest, vast maar nu los of gebroken.

Ik loop alleen tegen een issue aan. Bij mijn auto is de airco achteraf door de dealer ingebouwd en mijn haynes boek klopt daardoor niet. Volgens mij heb ik geen riemaangedreven stuurbekrachtigingspomp maar daar hoop ik vandaag achter te komen. Het hele deel van de dynamo, stuurpomp is anders dan in het boek. Dit deel zal ik straks opnieuw moeten opbouwen maar dan met onderdelen van de motor zonder airco.

Wat voor consequenties heeft het om de stuurpomp los te koppelen van het stuurhuis? Ik weet dat ik hem dan later moet vullen en ontluchten maar kan ik dan nog sturen tijdens het verrollen van de auto?
Steven

Alpine schreef:Een autoband werkt ook prima.
Als je het iets praktischer wilt doen, wij hebben een paar van die grote karren, ala van die bevoorraadkarren van een supermarkt, alleen zonder opstaande hekken.
Even balkje hout eronder zodat ie niet omkantelt, klaar en karren maar!

Goedkoper: Een hondje (zo'n meubeltransport plankje met 4 zwenkwieltjes) halen bij de bouwmarkt en daar een iets dikkere houtplaat (tegen het kromtrekken door gewicht) opschroeven, zelfde effect.

Zo verplaatst zo'n ding ook makkelijk (Y)
Sareno
Contacteer:

Thx.
Tim
Car: E36 M3

Sareno schreef:Gisteren weer wat tijd stukgegooid op het loshalen van de uitlaat, verwijderen van de radiateur en de aircoradiateur. Alles geroest, vast maar nu los of gebroken.

Ik loop alleen tegen een issue aan. Bij mijn auto is de airco achteraf door de dealer ingebouwd en mijn haynes boek klopt daardoor niet. Volgens mij heb ik geen riemaangedreven stuurbekrachtigingspomp maar daar hoop ik vandaag achter te komen. Het hele deel van de dynamo, stuurpomp is anders dan in het boek. Dit deel zal ik straks opnieuw moeten opbouwen maar dan met onderdelen van de motor zonder airco.

Wat voor consequenties heeft het om de stuurpomp los te koppelen van het stuurhuis? Ik weet dat ik hem dan later moet vullen en ontluchten maar kan ik dan nog sturen tijdens het verrollen van de auto?
Voor zover ik weet is die pomp enkel voor de bekrachtiging, je kan dan nog gewoon sturen als je die er af haalt.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Er zijn mensen die zonder stuurbekrachtigings-olie vanaf Keulen naar Zwolle rijden na een gesprongen slang, kan best lang goed gaan. :D

Gewoon afkoppelen en leeg laten lopen. Waarschijnlijk is dat electrisch nu ja. Ik heb de benodigde spullen wel liggen om het weer originel te maken mocht je het zoeken.
Tim
Car: E36 M3

Ronald1916V schreef:Er zijn mensen die zonder stuurbekrachtigings-olie vanaf Keulen naar Zwolle rijden na een gesprongen slang, kan best lang goed gaan. :D
Ik zie die rookwolk combinatie van stuurbekrachtigingsolie op de hete uitlaat en bandenrook weer zo voor me in m'n achteruitkijkspiegel toen we van Keulen weer terug reden naar huis om de reserveauto maar op te halen voor een weekend Ring :D >) Een klassieker! Zeker in combinatie met de blik op de gezichten van die mensen die dachten dat de Clio stuk was :D
Steven

Beetje in het kader van de lekkende aandrijfashoes :D

Mooiste was dat Robke, ooit, ergens in 2002 bij de openingsmeeting bij Scorpion tuning hetzelfde had op de rollerbank daar, iedereen rende die toko uit met de gedachte dat de auto in lichterlaaie zou gaan, maar Rob bleef heel koel staan 'Ja dat is de aandrijfashoes, doet ie wel vaker...' :lol:

Maareh Sareno, ik denk dat je er klaar voor bent hoor gewoon gaan beginnen met het feest, als je echt vastloopt redden wij je wel.
Die F7P motoren hebben op die caterpannen na verder weinig schokkende verschillen, dus hoppakee gaan met die banaan! (ok het is nu wel wat fris misschien... ;) )
Sareno
Contacteer:

Aircopomp is eruit nu. Eronder zit toch een gewone stuurpomp. In de manual staat dat je die moet verwijderen maar ik koppel hem gewoon los.

Ook staat er dat je de onderste waterslang vh blok moet loshalen maar die kan ik toch gewoon laten zitten? En dan bij de aux pomp loshalen? Het lijkt me nl een takkewerk om die weer vast te krijgen als de motor er weer in zit. Geen idee meer hoe ik dat vroeger deed.
Steven

Gewoon doen joh, komt wel goed :-)
Sareno
Contacteer:

Wat? bij de motor loshalen of zoveel mogelijk slang aan de motor laten hangen?

Kleine update,

Gisteravond druk bezig geweest om die oude airco eruit te slopen. Wat een vies ding zeg en o wat kon ik er slecht bij. Deel vd neus moet er voor losgehaald worden. De unit onder de voorruit was al helemaal drama. Bij velen kan je een plaat losmaken zodat je bij de unit kan komen en zo staat het ook in de Haynes manual. Bij mij dus niet....

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-HzJG ... AG1036.jpg[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-7L78 ... AG1038.jpg[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-AoAn ... AG1044.jpg[/img]

Hier zie je dat er een alternatieve beugel is gemonteerd.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-mubD ... AG1037.jpg[/img]

VICTORIE!

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-t4VG ... AG1048.jpg[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/--Zd8 ... AG1049.jpg[/img]

Dan nog wat vragen:

Dit pijpje kwam onder de airco unit vandaan onder de voorruit. Enig idee waar dit voor dient en wat ik er mee moet?

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-TASd ... AG1057.jpg[/img]

Is deze kachelventilator ook 'custom' of moet hier gewoon een dop oid op?

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-moCk ... AG1056.jpg[/img]

Dit gat kan ik me ook niet herinneren:

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-yXxn ... AG1055.jpg[/img]
Dan zitten deze relais' nog op het veerpoothuis geparkerd. Ik neem aan dat dit allemaal van de airco is? Lijkt me niet origineel

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-4I9a ... AG1058.jpg[/img]

En zo stond ie er dan bij...

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-tlVV ... AG1051.jpg[/img]
Daniël W.
Car: 5TL-T

Die airco opstelling lijkt wel heel erg op die van m'n Clio; pomp, kachelfan, gat in je schutbord naar binnen etc. Oh en dat buisje is voor afwatering. Er is in ieder geval aardig gehobbyd om er airco in te frunniken :D
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Tim schreef:
Ronald1916V schreef:Er zijn mensen die zonder stuurbekrachtigings-olie vanaf Keulen naar Zwolle rijden na een gesprongen slang, kan best lang goed gaan. :D
Ik zie die rookwolk combinatie van stuurbekrachtigingsolie op de hete uitlaat en bandenrook weer zo voor me in m'n achteruitkijkspiegel toen we van Keulen weer terug reden naar huis om de reserveauto maar op te halen voor een weekend Ring :D >) Een klassieker! Zeker in combinatie met de blik op de gezichten van die mensen die dachten dat de Clio stuk was :D
Het mooiste vond ik nog dat ie het gewoon weer deed na een nieuwe slang en nieuwe olie. :p
Plaats reactie