Lichtgewicht Renault 5
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Ik loop al een tijdje met een idee in mijn hoofd om ooit een keer een lichtgewicht vijfje te gaan bouwen om slalom mee te gaan rijden en voor de fun. Hij hoeft niet het circuit op. Het zal eerst alleen een idee blijven, want de GT moet eerst af.
Het idee is het volgende:
- Als basis een standaard vijfje zonder kappen op de deuren etc.
- Alle interieur eruit
- Dashboard eruit, alleen tellerbak blijft.
- Elektrische verwarming
- 2 lichtgewicht kuipstoelen
- Lexaan ramen
- Polyester kap, achterklep, deuren en voorschermen
- Kleine wielen, liefst 13 inch.
- Motor met koppel onderin, iets om te bouwen met motorfietscarbs of zo.
Doel is om onder de 700 kg uit te komen. Moet lukken denk ik omdat een 5C maar 690 kg is (http://www.autoweek.nl/auto/1442/renault-5-c
Ik zou graag willen weten hoeveel gewicht er ongeveer uit een vijfje gehaald kan worden. Ik heb al druk gezocht maar geen getallen gevonden.
Daarnaast zit ik met de motor. Vermogen rond de 100 pk, meer is echt niet nodig. Ik denk 8 klepper ivm koppel onderin en lichter dan 16v.
Omdat gewicht een van de belangrijkste zaken wordt, ben ik erg benieuwd wat de volgende blokken wegen:
- F2N/F3N
- C-blokje (standaard 1.4 zonder turbo)
- E7J (1.4 energy uit Clio 1)
- K7M (1.6 energy)
Ik ben benieuwd naar naar goede ideeën, tips, tricks etc.
Het idee is het volgende:
- Als basis een standaard vijfje zonder kappen op de deuren etc.
- Alle interieur eruit
- Dashboard eruit, alleen tellerbak blijft.
- Elektrische verwarming
- 2 lichtgewicht kuipstoelen
- Lexaan ramen
- Polyester kap, achterklep, deuren en voorschermen
- Kleine wielen, liefst 13 inch.
- Motor met koppel onderin, iets om te bouwen met motorfietscarbs of zo.
Doel is om onder de 700 kg uit te komen. Moet lukken denk ik omdat een 5C maar 690 kg is (http://www.autoweek.nl/auto/1442/renault-5-c
Ik zou graag willen weten hoeveel gewicht er ongeveer uit een vijfje gehaald kan worden. Ik heb al druk gezocht maar geen getallen gevonden.
Daarnaast zit ik met de motor. Vermogen rond de 100 pk, meer is echt niet nodig. Ik denk 8 klepper ivm koppel onderin en lichter dan 16v.
Omdat gewicht een van de belangrijkste zaken wordt, ben ik erg benieuwd wat de volgende blokken wegen:
- F2N/F3N
- C-blokje (standaard 1.4 zonder turbo)
- E7J (1.4 energy uit Clio 1)
- K7M (1.6 energy)
Ik ben benieuwd naar naar goede ideeën, tips, tricks etc.
Heine en peter hebben beide een lichtgewicht 5
Vraag hun eens zou ik zeggen.
Btw de mijne is ook behoorlijk licht.
Vol lexaan scheelt enorm.
Polyester delen kosten wel een klein vermogen.
Motor zou ik voor een clio rsi gaan ivm 8 kleppen en dus mooi koppel.
Vraag hun eens zou ik zeggen.
Btw de mijne is ook behoorlijk licht.
Vol lexaan scheelt enorm.
Polyester delen kosten wel een klein vermogen.
Motor zou ik voor een clio rsi gaan ivm 8 kleppen en dus mooi koppel.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Geheel met Mark eens, de RSi motor is echt uitermate geschikt, geweldig koppel en uiteindelijk ook nog wel wat toeren.
De 2.0 Laguna motor kan ook, maar die is weer wat minder toerig + vaak gezeur met de gecodeerde sleutel, zie Cannonballman.
Voor lexaan ruiten kun je hier eens naar kijken:
http://www.plastics4performance.com/win ... w-kit.html
Vooral de hardcoated ruiten zijn ideaal, die kun je gewoon in je originele mechanismes gebruiken.
Al kun je ze voor een 5 ook gemakkelijk zelf snijden, die ruiten zijn zo netjes recht, dat lukt jou wel WJ
Bovendien is zo'n ruitje met een slider veel logischer, kun je het mechanisme ook wegflikkeren als gewichts besparing.
Met een gatenboor alle overige panelen bewerken, alle losse piefjes en pafjes wegzagen/slijpen.
Bitumen eruit
Banden zou ik Toyo R1R's kiezen, echt ideaal voor slalom doeleinden en deze op een paar lichtgewicht velgen ala OZ super- of ultraleggerra's
Rolbar, als je die overweegt, gewoon een losse aluminium nemen.
Dakplaat van alu maken scheelt niets denk ik, dan kun je beter een week een dieet gaan volgen
Wel leuk plan
De 2.0 Laguna motor kan ook, maar die is weer wat minder toerig + vaak gezeur met de gecodeerde sleutel, zie Cannonballman.
Voor lexaan ruiten kun je hier eens naar kijken:
http://www.plastics4performance.com/win ... w-kit.html
Vooral de hardcoated ruiten zijn ideaal, die kun je gewoon in je originele mechanismes gebruiken.
Al kun je ze voor een 5 ook gemakkelijk zelf snijden, die ruiten zijn zo netjes recht, dat lukt jou wel WJ
Bovendien is zo'n ruitje met een slider veel logischer, kun je het mechanisme ook wegflikkeren als gewichts besparing.
Met een gatenboor alle overige panelen bewerken, alle losse piefjes en pafjes wegzagen/slijpen.
Bitumen eruit
Banden zou ik Toyo R1R's kiezen, echt ideaal voor slalom doeleinden en deze op een paar lichtgewicht velgen ala OZ super- of ultraleggerra's
Rolbar, als je die overweegt, gewoon een losse aluminium nemen.
Dakplaat van alu maken scheelt niets denk ik, dan kun je beter een week een dieet gaan volgen

Wel leuk plan

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Die Laguna motor kan je een KMS op zetten en een beter nokkenasje in doen ...
Verder idd veeeeel eruit slijpen,
Gt onderstel eronder en knallen
Verder idd veeeeel eruit slijpen,
Gt onderstel eronder en knallen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Heb voor weinig een 1.8i uit een 19 16v cabrio voor je.
Compleet met bak subframe remmerij e.d.
Compleet met bak subframe remmerij e.d.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
kms en nokkenassen ed kosten veel geld denk niet dat dat de bedoeling is.
ik heb voor mijn 5 gewoon zelf lexan gemaakt.
ook in de originele raamslingers.
enkel open en dichtdoen als je stilstaat
verder perfect en echt cheap!!
ik heb voor mijn 5 gewoon zelf lexan gemaakt.
ook in de originele raamslingers.
enkel open en dichtdoen als je stilstaat

verder perfect en echt cheap!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
vraag hoeveel geld wil je ervoor uitgeven.
polyester spullen kost geld een deur kost al gauw 190 euro.
achterklep 160 motorkap 200 ga zo maar door.
plaatwerk is al licht van een 5.
een paar bumpers van poly dat levert wel gewicht besparing op
polyester spullen kost geld een deur kost al gauw 190 euro.
achterklep 160 motorkap 200 ga zo maar door.
plaatwerk is al licht van een 5.
een paar bumpers van poly dat levert wel gewicht besparing op
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Tja ik heb die motor en de KMS al liggen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Bedankt voor alle reacties
Volgens mij is een lexaan pakketje rond de 200 euro en voor 1000 euro heb je alle polyester delen. Dat leek me niet al te gek.
Marlies heeft nog een Clio RSI en dat rijdt inderdaad geweldig. Ik heb alleen het idee dat zo'n blok veel zwaarder is dan bv. een Cléon.
Als ik het gewicht van een Renault 5 GTS vergelijk met een GTX dan zit daar 55 kg verschil tussen. Dat kan alleen maar de motor zijn, want de uitrusting is exact gelijk. En dat vind ik best wel heel veel.
Als het zover is wil ik best investeren in een leuk blokje. Andere nokkenas, evt. grotere kleppen, maximaal vlakken en het liefst dan op 4 motorfietscarburateurs. Maar dan neem ik liever een zo licht mogelijke motor met als consequentie dat daar minder vermogen uit komt dan een zwaardere motor met meer vermogen.

Marlies heeft nog een Clio RSI en dat rijdt inderdaad geweldig. Ik heb alleen het idee dat zo'n blok veel zwaarder is dan bv. een Cléon.
Als ik het gewicht van een Renault 5 GTS vergelijk met een GTX dan zit daar 55 kg verschil tussen. Dat kan alleen maar de motor zijn, want de uitrusting is exact gelijk. En dat vind ik best wel heel veel.
Als het zover is wil ik best investeren in een leuk blokje. Andere nokkenas, evt. grotere kleppen, maximaal vlakken en het liefst dan op 4 motorfietscarburateurs. Maar dan neem ik liever een zo licht mogelijke motor met als consequentie dat daar minder vermogen uit komt dan een zwaardere motor met meer vermogen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
en een motorfietsblok?
zit je alleen met een bak en diff. maar wel licht gewicht en genoeg vermogen denk ik.
p.s. heb hier de achterste ruiten nog in lexaan oid liggen, doe er niets mee..
en mogelijk ook nog een poly motorkap.
zit je alleen met een bak en diff. maar wel licht gewicht en genoeg vermogen denk ik.
p.s. heb hier de achterste ruiten nog in lexaan oid liggen, doe er niets mee..
en mogelijk ook nog een poly motorkap.

Project: GTT Blue Sport
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Ik heb wel zitten denk aan een motorfietsblok, maar dan heb je juist niet zoveel koppel onderin. Wel een fenomenaal geluid natuurlijk, maar ook lastig om goed in te bouwen denk ik. Vandaar liever gewoon een bestaand 8-klepper blok.
Dat is voor een slalomauto verre van ideaal, tenzij je er hele korte versnellingen aanhangt, maar iets wat je hoog moet optoeren kost gewoon tijd. (Daarom rijd een Honda S2000 ook zo waardeloos, maar dit terzijde).Gerald schreef:en een motorfietsblok?
Ik zou toch voor het RSi blok kiezen, misschien strookt het niet met je gewichtkeuze, maar dat compenseert zo'n motor ruim met zijn koppelkromme tov een geprepte 1.4
Bovendien kun je voor zo'n motor altijd wel weer wat gewicht winnen door dingen eraf te slopen (kleinere dynamo, startmotor, 4bak, F7 alu carterpan, Spagetti van een F7?) Kleine radiateur met kleine spalfan erop etc.
Ik zou ook erg goed focussen op grip/wegligging, in 13" is je keuze voor een leuke band met stijve wang enorm beperkt. Een zachte rollende band gaat enorm ten koste van je stuurrespons.
Dus verbreden met 16v of williams draagarmen en een lichtgewicht 14/15" met juiste band is net zo belangrijk. Dit strookt misschien tegen je laag gewicht in, maar je wint het net zo hard weer terug. (Zelfde voor die RSi motor).
Met een gatenboor kun je echt vanalles meenemen, voorbalk, spatschermen, in voorzichtige mate de veerkoker (meerdere kleinere gaten), bodem etc. het risisco dat je zo'n ding met enorme snelheid ergens in een muur zet is nihil, dus je kan met jouw technische achtergrond wel bepalen waar je wat kwijt kunt.
Voor kuipstoelen moet je goed zoeken naar carbon versies, zijn erg zeldzaam en vaak erg duur, maar soms vind je ze wel eens in een afgekloven staat voor weinig.
Verder kan je een kleine alu racetank overwegen, die je gewichttechnisch ook mooi tussen de achteras kan zetten.
Evenals een kleine gelaccu, kun je mooi gewicht naar de achteras plaatsen en scheelt je zo 6-7 kilo.
heb nog wel een 11 turbo voor je
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
1.4 C motor uit een 5 Alpine pakken, lekker licht, ook vrijwel 100 pk (met paar kleine aanpassingen gewoon 100 pk).
Die hang je ook relatief eenvoudig in een super vijf, bak past er ook relatief eenvoudig achter.
Die hang je ook relatief eenvoudig in een super vijf, bak past er ook relatief eenvoudig achter.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Jullie hoeven me echt nog geen auto's aan te bieden. De GT moet eerst af, daarna pas dit project.
Wel bedankt voor alle tips en tricks, precies waar ik op gehoopt had
Wel bedankt voor alle tips en tricks, precies waar ik op gehoopt had

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Het moet juist een vijfje worden, dat is er zo leuk aan. Ik heb die filmpjes van die mini's wel eens gezien. Zo gaaf als dat er uit ziet.
Hopelijk kunnen we weer een keer met een groep van de RTC/CRS een slalomdag houden zoals vroeger in Ter Apel. Was echt heel leuk
Hopelijk kunnen we weer een keer met een groep van de RTC/CRS een slalomdag houden zoals vroeger in Ter Apel. Was echt heel leuk

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ja dat was echt super gaaf! Ook echt lang geleden...
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Om het verhaal wat completer te maken. Hier staan alle polyester delen op. Helaas hebben de voorschermen de verbreders er aan vast gepolyesterd.
Prijzen vind ik best schappelijk trouwens.
Prijzen vind ik best schappelijk trouwens.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Hey, heeft mc rasing de maxi kit niet meer... 

Project: GTT Blue Sport
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Geen idee, het valt me sowieso mee hoeveel ze uberhaupt nog voor de GTT hebben.
Hier staat het http://www.mcracingsa.com/4-pieces-auto ... /343-maxi/Gerald schreef:Hey, heeft mc rasing de maxi kit niet meer...
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Sorry voor de off-topic...
Heeft er iemand ervaring met bestellen bij mcracing, ik krijg geen reactie op m'n mailtjes of aanvragen op de site.
En m'n Frans is bij lange na niet voldoende om de telefoon op te pakken.
Ik wil nu namelijk een motorkap bestellen die nog een stukje hoger kan vliegen dan die van staal
Heeft er iemand ervaring met bestellen bij mcracing, ik krijg geen reactie op m'n mailtjes of aanvragen op de site.
En m'n Frans is bij lange na niet voldoende om de telefoon op te pakken.
Ik wil nu namelijk een motorkap bestellen die nog een stukje hoger kan vliegen dan die van staal

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Mcracing is ook te leveren geweest via reichard, maar of dat nog zo is?
En stuur arco eens een berichtje, die is nog wel handig in het frans volgens mij...
1
En stuur arco eens een berichtje, die is nog wel handig in het frans volgens mij...

Project: GTT Blue Sport
paar keer bij mcracing besteld. Gewoon engels mailen of op de site bestellen met paypal.