Clio 4 rs 30-40% teveel brandstof verbruik
Beste dames und heren,
Recent mijn clio 3 rs cup ingeruild voor een clio 4 rs.
Geweldige auto, maar het verbruik ligt op 1:8 / 1:9..
Dit lijkt mij niet normaal toch?
Zeker niet nu ik een test heb gedaan.
150km snelweg, 170km stad
geen rs drive
en extreem rustig gereden !
Is dit misschien een motorisch probleem?
Mvg,
Danny Jacobs
Recent mijn clio 3 rs cup ingeruild voor een clio 4 rs.
Geweldige auto, maar het verbruik ligt op 1:8 / 1:9..
Dit lijkt mij niet normaal toch?
Zeker niet nu ik een test heb gedaan.
150km snelweg, 170km stad
geen rs drive
en extreem rustig gereden !
Is dit misschien een motorisch probleem?
Mvg,
Danny Jacobs
Laatst gewijzigd door dannyj op za 16 apr 2016 8:11, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 8899
- Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Hoe lees je de boordcomputer af?
Bij extreem rustig rijden is 7.0L/100km wel haalbaar. Ruim 1 op 14 dus
Flink gebruik levert vaak een gemiddelde op van 9,0-10,5l op de 100.
Als die daadwerkelijk 12l op de 100 aangeeft lijkt het mij niet te kloppen bij normaal rijgedrag.
Bij extreem rustig rijden is 7.0L/100km wel haalbaar. Ruim 1 op 14 dus

Flink gebruik levert vaak een gemiddelde op van 9,0-10,5l op de 100.
Als die daadwerkelijk 12l op de 100 aangeeft lijkt het mij niet te kloppen bij normaal rijgedrag.
AnthonyR schreef:Hoe lees je de boordcomputer af?
Bij extreem rustig rijden is 7.0L/100km wel haalbaar. Ruim 1 op 14 dus![]()
Flink gebruik levert vaak een gemiddelde op van 9,0-10,5l op de 100.
Als die daadwerkelijk 12l op de 100 aangeeft lijkt het mij niet te kloppen bij normaal rijgedrag.
De auto na het tanken op 0km gezet, je kunt ook het aantal verbruikte liters benzine terug zien in de boordcomputer.
En de tank is dus na 329km zo goed als leeg..
Gebeld met de verkoper en ook die gaat erachter aan, want dit klopt niet.
Gr. Danny
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Nee daar gaat iets fout...
Maar is je tank ook echt zo leeg als je dash aangeeft?
Maar is je tank ook echt zo leeg als je dash aangeeft?
Komop mensen, als je verbruik echt wilt meten, doe dit dan op afgerekende liters bij een (merk)pomp en deel dit door de kilometers op de dagteller.
Dan kun je pas echt iets zeggen wat ie verbruikt. De boordcomputer zit er ook met gemak 10% naast (bij VW nog wel eens meer
)
Dit staat overigens los van het verbruiksprobleem, ik geloof best dat hier iets niet klopt, maar zorg als je iets roept, dat het ook goed onderbouwd is.
Dan kun je pas echt iets zeggen wat ie verbruikt. De boordcomputer zit er ook met gemak 10% naast (bij VW nog wel eens meer

Dit staat overigens los van het verbruiksprobleem, ik geloof best dat hier iets niet klopt, maar zorg als je iets roept, dat het ook goed onderbouwd is.
Mijn ervaringen zijn niet anders. Dus ik denk niet dat er iets mis is.
Als je heeeeel rustig rijdt, snelweg 100km/uur, cruise-control(A2
). haal je 7 a 7.3 liter/100km. Beter wordt het niet. Als je gaat trappen, net als met een 3RS(heb ik ook gehad), gewoon 12l op 100km.
Maar, geniet ervan!
Als je heeeeel rustig rijdt, snelweg 100km/uur, cruise-control(A2

Maar, geniet ervan!

- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Mwa, ik reed (en nu nog steeds) toch ook altijd korte stukken en trapte ook vaak fors door. Verbruik van de 182 lag dan rond de 9,5 tot 10L/100, de Mégane RS deed 10 tot 11 L/100. Ik vind het dus wel fors van een Clio 4RS, zeker als je zo zuinig aan hebt geprobeerd te doen. Even bij de dealer langs of er updates zijn kan overigens nooit kwaad natuurlijk.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Hoe is jouw manier van berekenen dan wel helemaal nauwkeurig? Gooi je de tank vol en kijk je hoeveel liters er dan doorheen zijn gegaan na x aantal km? Er zit verschil in hoeveel er iedere keer in de tank gaat waardoor je dus ook niet helemaal nauwkeurig bent. Daarnaast als je bijv 10 liter tankt en kijkt tot je tank leeg is, weet je alsnog niet hoeveel er eerst nog precies in zat. Als je steeds dezelfde meetmanier gebruikt, kun je ook een goed vergelijk voor die betreffende meetmanier aannemen.Steven schreef:Komop mensen, als je verbruik echt wilt meten, doe dit dan op afgerekende liters bij een (merk)pomp en deel dit door de kilometers op de dagteller.
Dan kun je pas echt iets zeggen wat ie verbruikt. De boordcomputer zit er ook met gemak 10% naast (bij VW nog wel eens meer)
Dit staat overigens los van het verbruiksprobleem, ik geloof best dat hier iets niet klopt, maar zorg als je iets roept, dat het ook goed onderbouwd is.
Zelf rij ik met mijn Clio 3 RS met gewoon woon-werk verkeer (75% snelweg) +/- 8.7 l / 100 km.
Steven schreef:Komop mensen, als je verbruik echt wilt meten, doe dit dan op afgerekende liters bij een (merk)pomp en deel dit door de kilometers op de dagteller.
Dan kun je pas echt iets zeggen wat ie verbruikt. De boordcomputer zit er ook met gemak 10% naast (bij VW nog wel eens meer)
Dit staat overigens los van het verbruiksprobleem, ik geloof best dat hier iets niet klopt, maar zorg als je iets roept, dat het ook goed onderbouwd is.

Leest iedereen hier overheen of..?#Ron# schreef:Mijn ervaringen zijn niet anders. Dus ik denk niet dat er iets mis is.
Als je heeeeel rustig rijdt, snelweg 100km/uur, cruise-control(A2). haal je 7 a 7.3 liter/100km. Beter wordt het niet. Als je gaat trappen, net als met een 3RS(heb ik ook gehad), gewoon 12l op 100km.
Maar, geniet ervan!
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
-
- Moderator
- Berichten: 8899
- Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Als je gaat trappen staat er toch? Danny geeft aan dat hij dit juist niet heeft gedaan, of in ieder geval niet continu.
De tankinhoud van een Clio RS is klein, echter is de reserve ook gigantisch, de meter hangt al sneller onderin dan nodig.
Laten we even afwachten als Danny een tank gemeten heeft aan de pomp in plaats van de boordcomputer. Als hij 330 km rijdt en er gaat maar 30-33 liter in dan liggen de verhoudingen weer anders.
De tankinhoud van een Clio RS is klein, echter is de reserve ook gigantisch, de meter hangt al sneller onderin dan nodig.
Laten we even afwachten als Danny een tank gemeten heeft aan de pomp in plaats van de boordcomputer. Als hij 330 km rijdt en er gaat maar 30-33 liter in dan liggen de verhoudingen weer anders.
Sja 150km snelweg 170 stad, dat is al vrij indicatief. En rustig rijden, wat verstaat iemand daaronder? Max snelheid? Rustig optrekken? Wat is rustig optrekken? Allemaal relatief.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
- Car: 95-PZ-KJ
- Contacteer:
ik hou mn verbruik bij in een app die Acar heet...geeft me een goed gemiddelde, en de grafische weergave heeft me twee keer gewezen op een kapotte lambda.....
Born Grippy
Mijn gemiddeld verbruik is 9,2L/100 kilometer met mijn clio 4 RS. Ik rij helaas veel korte afstanden (max 40km aan een stuk) en rij op de snelweg redelijk stevig door (145-150).
Zodra je niet boven de 110 komt, gaat het verbruik enorm zakken!!
Zodra je niet boven de 110 komt, gaat het verbruik enorm zakken!!
Meestal gaat het lampje branden als ik rond de 300-330 km gereden heb, maar kan vrij makkelijk de 400+ km halen. Zijn reserve is zoals Anthony schrijft giga..... Als de meter aangeeft helemaal leeg te zijn, krijg ik er met moeite 42L in.AnthonyR schreef:Als je gaat trappen staat er toch? Danny geeft aan dat hij dit juist niet heeft gedaan, of in ieder geval niet continu.
De tankinhoud van een Clio RS is klein, echter is de reserve ook gigantisch, de meter hangt al sneller onderin dan nodig.
Laten we even afwachten als Danny een tank gemeten heeft aan de pomp in plaats van de boordcomputer. Als hij 330 km rijdt en er gaat maar 30-33 liter in dan liggen de verhoudingen weer anders.
Afspraak bij de Renault dealer heeft nog niets opgeleverd(computer uitgelezen), maar er is wel een verschil zichtbaar in verbruik tegenover hun eigen clio rs.
Test was een ritje met beide clio's achter elkaar voor paar km.
Tijdens en na de test is het verbruik via de boordcomputer vergeleken.
Op dit moment rijd ik 12/100km en veel beter word het niet..
Gisteren contact gehad met de vorige eigenaar en toen kwam ik erachter dat er altijd Total excellium 95 is getankt.
Ik tank normale euro 95 van Tango of andere tankstation.
Zou dit zo'n verschil in verbruik kunnen uitmaken?
Wat tanken de RS rijders hier?
Test was een ritje met beide clio's achter elkaar voor paar km.
Tijdens en na de test is het verbruik via de boordcomputer vergeleken.
Op dit moment rijd ik 12/100km en veel beter word het niet..
Gisteren contact gehad met de vorige eigenaar en toen kwam ik erachter dat er altijd Total excellium 95 is getankt.
Ik tank normale euro 95 van Tango of andere tankstation.
Zou dit zo'n verschil in verbruik kunnen uitmaken?
Wat tanken de RS rijders hier?
Maakt weinig verschil denk tussen en 95 en een wat duurdere 95 (als deze ook 95 is).
De RS'jes tankte ik bijna altijd gewoon 95, 98 was omrijden en snapte het nut er niet van. Een paar keer 98, 100 of 102 getankt maar ik voelde het verschil niet. Verbruik bleef hetzelfde en voelde geen vermogenswinst. Maar dit is gebaseerd op mijn ervaring. Ken zat mensen die er niet minder dan BP Ultimate 98 in gooien en daar zat redenen voor hebben.
1 op 8 lijkt mij niet de bedoeling van een RS met normaal rijgedrag, ben dan ook zeer benieuwd naar de oplossing.
De RS'jes tankte ik bijna altijd gewoon 95, 98 was omrijden en snapte het nut er niet van. Een paar keer 98, 100 of 102 getankt maar ik voelde het verschil niet. Verbruik bleef hetzelfde en voelde geen vermogenswinst. Maar dit is gebaseerd op mijn ervaring. Ken zat mensen die er niet minder dan BP Ultimate 98 in gooien en daar zat redenen voor hebben.
1 op 8 lijkt mij niet de bedoeling van een RS met normaal rijgedrag, ben dan ook zeer benieuwd naar de oplossing.
Mijn gemiddelde verbruik is 8l/100Km( 1op 12,5). Dat is echter, let op(!), met wekelijks ca.500km woon-/werk-verkeer vrijwel volledig in de traject-controle(A2/A12/A27 naar Houten). Daarnaast heb ik, verhoudingsgewijs, niet zoveel andere ritjes. Ik gebruik de cruise-control op de snelweg, dus in het normale rijprogramma en automatisch. Overige ritjes in sport en schakelen met de hand. Als je automatisch in sport gaat rijden stijgt het verbruik zeer aanzienlijk.
Zie onderstaande verbruikscijfers:
[img]http://members.ziggo.nl/ron.mekenkamp/RTC/IMG_1757.jpeg[/img]
Toen mijn buro nog in Haarlem stond, geen trajectcontrole, meer secundaire weg en bebouwde kom, gas geven als het kan, had ik dit soort cijfers(tot maart!):
[img]http://members.ziggo.nl/ron.mekenkamp/RTC/IMG_1768.jpeg[/img]
Dat komt uit op ca 1 op 9.
Kortom, je rijgedrag heeft zeer veel invloed.
Er is verschil tussen normaal(95) en super(98). Super rijdt iets zuiniger, maar is duurder. In mijn 3RS gooide ik ook altijd super, want die draaide een stuk hogere toerentallen. Met die turbomotor heeft dat niet zoveel zin meer.
Zie onderstaande verbruikscijfers:
[img]http://members.ziggo.nl/ron.mekenkamp/RTC/IMG_1757.jpeg[/img]
Toen mijn buro nog in Haarlem stond, geen trajectcontrole, meer secundaire weg en bebouwde kom, gas geven als het kan, had ik dit soort cijfers(tot maart!):
[img]http://members.ziggo.nl/ron.mekenkamp/RTC/IMG_1768.jpeg[/img]
Dat komt uit op ca 1 op 9.
Kortom, je rijgedrag heeft zeer veel invloed.
Er is verschil tussen normaal(95) en super(98). Super rijdt iets zuiniger, maar is duurder. In mijn 3RS gooide ik ook altijd super, want die draaide een stuk hogere toerentallen. Met die turbomotor heeft dat niet zoveel zin meer.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ook met een turbo motor heeft het zin, het heeft niet zo zeer met toerentallen te maken maar met klopvastheid. Oftewel hoe ver kan de ecu de ontsteking vervroegen voor het gaat pingelen, maximale vervroeging is maximaal vermogen.
Op 95 kan die niet maximaal vervroegen, op 98 wel.
Op 95 kan die niet maximaal vervroegen, op 98 wel.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Ik snap er niks van geloof ik:
Praten over verbruik van een RS, dat kan nooit teveel zijn dacht ik te weten.
Je krijgt er fun voor terug toch?
Wil je zuinig koop een sjoemel of ECO diesel.
Hoewel de mijne net aan de 1 op 18 haalt waar anderen dik 1 op 22 doen.
Dit meestal de 130 km per dag/nacht via A4/A9/A2 en vice versa. Waar het kan even de roet eruit blazen en verder op de CC en gemiddelde 112 km/u
En meten is weten, maar dan wel tussen 2 tankbeurten in en het liefst bij dezelfde pomp/merk en zelfde pompnummer.
Praten over verbruik van een RS, dat kan nooit teveel zijn dacht ik te weten.
Je krijgt er fun voor terug toch?
Wil je zuinig koop een sjoemel of ECO diesel.
Hoewel de mijne net aan de 1 op 18 haalt waar anderen dik 1 op 22 doen.
Dit meestal de 130 km per dag/nacht via A4/A9/A2 en vice versa. Waar het kan even de roet eruit blazen en verder op de CC en gemiddelde 112 km/u
En meten is weten, maar dan wel tussen 2 tankbeurten in en het liefst bij dezelfde pomp/merk en zelfde pompnummer.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-
- Berichten: 292
- Lid geworden op: do 17 mar 2011 10:22
- Car: Megane Cabrio F4R746
- Locatie: Melkweg
Arno17 schreef: En meten is weten, maar dan wel tussen 2 tankbeurten in en het liefst bij dezelfde pomp/merk en zelfde pompnummer.

Autoweek heeft een verbruiksmonitor

Megane Cabrio 2.0 16V F4R746 Privilege VGI Bi-Fuel 

-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Klopt, vul ik al een tijdje in.MgHammer schreef:Arno17 schreef: En meten is weten, maar dan wel tussen 2 tankbeurten in en het liefst bij dezelfde pomp/merk en zelfde pompnummer.![]()
Autoweek heeft een verbruiksmonitor
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Arno17 schreef:Ik snap er niks van geloof ik:
Praten over verbruik van een RS, dat kan nooit teveel zijn dacht ik te weten.
Je krijgt er fun voor terug toch?
Wil je zuinig koop een sjoemel of ECO diesel.
Hoewel de mijne net aan de 1 op 18 haalt waar anderen dik 1 op 22 doen.
Dit meestal de 130 km per dag/nacht via A4/A9/A2 en vice versa. Waar het kan even de roet eruit blazen en verder op de CC en gemiddelde 112 km/u
En meten is weten, maar dan wel tussen 2 tankbeurten in en het liefst bij dezelfde pomp/merk en zelfde pompnummer.
Het verbruik dat ik nu heb is van een Ford focus RS 5 cylinder met 300pk

Omdat door Renault word beweert 30% zuiniger als de vorige RS..
Dacht ik een sportieve wagen en ook enigszins zuinige auto te kopen.
Helaas heb ik vandaag mijn tank alweer in het rood met slechts 230km op de teller.
En dat klopt niet..
Dank! Dat het met pingelen te maken had, wist ik, maar ik dacht dat dat alleen speelde bij hoge toerentallen.Maarten-Jan schreef:Ook met een turbo motor heeft het zin, het heeft niet zo zeer met toerentallen te maken maar met klopvastheid. Oftewel hoe ver kan de ecu de ontsteking vervroegen voor het gaat pingelen, maximale vervroeging is maximaal vermogen.
Op 95 kan die niet maximaal vervroegen, op 98 wel.
Ik tank altijd bij dezelfde Shell pomp, ligt op de route. Bij dezelfde pompnummer gaat niet lukken, te druk. Het is inderdaad wel de bedoeling dat je nog een beetje lol hebt, met dat ding.

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dat wil niet meteen zeggen dat je het merkt hoor maar op de rollenbank kun je het verschil wel degelijk terug zien.
Kan ook geen kwaad om lekker op 95 te blijven rijden.
Kan ook geen kwaad om lekker op 95 te blijven rijden.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Die demo wordt natuurlijk ook altijd keurig warm gereden.AnthonyR schreef:Zit natuurlijk verschil tussen motoren onderling, maar met een demo op 95 behaalde we 169 wielpk en met een klantenauto die altijd 98 heeft getankt 181 wielpk uit mijn hoofd.

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Bij een clio 2 RS is het verschil tussen 95 en 98 ook rond de 10 pk idd, dat merk je net niet maar je kan het wel meten.
Demos worden altijd keurig warm gereden, binnen 5 minuten warm toch
Maar goed, on-topic, het verbruik zo als omschreven lijkt mij ook wat aan de hoge kant. Danny, hou je het nu bij d.m.v. tank vol gooien zo als aangegeven door Steven?
Op spritmonitor zie je dat het ergens tussen de 1 op en 1 op 12 ligt, wel wat uitschieters uiteraard maar bij normaal rijden zou je in elk geval zuiniger dan 1 op 10 moeten kunnen rijden.
Wat voor verbruik had je met de 3 RS? In principe zou je verbruik iets lager dan dat moeten liggen. (1 op 10 met de 3 en 1 op 10,5 met de 4 RS maar zeker niet minder zuinig als je normaal rijdt).
Demos worden altijd keurig warm gereden, binnen 5 minuten warm toch

Maar goed, on-topic, het verbruik zo als omschreven lijkt mij ook wat aan de hoge kant. Danny, hou je het nu bij d.m.v. tank vol gooien zo als aangegeven door Steven?
Op spritmonitor zie je dat het ergens tussen de 1 op en 1 op 12 ligt, wel wat uitschieters uiteraard maar bij normaal rijden zou je in elk geval zuiniger dan 1 op 10 moeten kunnen rijden.
Wat voor verbruik had je met de 3 RS? In principe zou je verbruik iets lager dan dat moeten liggen. (1 op 10 met de 3 en 1 op 10,5 met de 4 RS maar zeker niet minder zuinig als je normaal rijdt).
Gisteren weer moeten tanken, was al ruim een dag in het rood aan het rijden.
40.1 ltr
euro 95
308km..
(Ik reset de kilometers bij iedere tankbeurt)
Hierbij heb ik een paar keer flink doorgereden.met warme motor
Maar dan vliegt de benzine er doorheen.
Met de 3 RS haalde ik rond de 450-550 km.
Maar de 450km was dan ook echt vol in de race mode.
3000/4000 toeren en overal doorknallen
Ook dan tankte ik rond de 40ltr.
40.1 ltr
euro 95
308km..
(Ik reset de kilometers bij iedere tankbeurt)
Hierbij heb ik een paar keer flink doorgereden.met warme motor

Maar dan vliegt de benzine er doorheen.
Met de 3 RS haalde ik rond de 450-550 km.
Maar de 450km was dan ook echt vol in de race mode.
3000/4000 toeren en overal doorknallen
Ook dan tankte ik rond de 40ltr.
Helaas nog steeds geen oplossing gevonden voor het probleem.
Uit een test met een andere clio rs, kwam ik uit op een verschil van zo'n 5,5 ltr op 158km.
Hierbij hebben beide auto's achter elkaar gereden en daarna getankt.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Bepaalde waardes die door de Renault garage gemeten zijn laten geen afwijking zien.
Er is geen lekkage zichtbaar als de auto bijv. stilstaat.
Gr. Danny
Uit een test met een andere clio rs, kwam ik uit op een verschil van zo'n 5,5 ltr op 158km.
Hierbij hebben beide auto's achter elkaar gereden en daarna getankt.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Bepaalde waardes die door de Renault garage gemeten zijn laten geen afwijking zien.
Er is geen lekkage zichtbaar als de auto bijv. stilstaat.
Gr. Danny
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Lijkt me dan toch duidelijk dat het niet klopt en dat het nu aan de dealer is om uit te zoeken wat er aan de hand is?
Als ze met simpel uitlezen er niet achter komen zullen ze dieper moeten graven (en wellicht een specialist inschakelen), maar het bewijs is geleverd dat er iets niet klopt
en de dealer mag het nu oplossen / uit vogelen. Een verschil van 5,5 liter op 158 km is echt groot en de oorzaak daar voor moet echt wel te achterhalen zijn.
Als ze met simpel uitlezen er niet achter komen zullen ze dieper moeten graven (en wellicht een specialist inschakelen), maar het bewijs is geleverd dat er iets niet klopt
en de dealer mag het nu oplossen / uit vogelen. Een verschil van 5,5 liter op 158 km is echt groot en de oorzaak daar voor moet echt wel te achterhalen zijn.
wat haalde de vorige eigenaar als verbruik? ook 1:8-1:9?
de ford tankte je bij dezelfde pomp ook dezelfde benzine als je nu met de 4 RS doet?
met mn 3 RS haal ik altijd tussen de 1:11 en 1:12, hoe ik rij maakt niet veel uit. Ik krijg 'm als ik als een slak ga rijden (wel 120-130 op de snelweg natuurlijk) geen reet zuiniger en rij er elke dag 80-100km woonwerk mee waarvan 50 provinciale weg en 50 snelweg. Alleen snelweg rijden zuipt ie helemaal als een ketter. De hoop op zuinig rijden heb ik bij mijn RS maar opgegeven, had alleen wel verwacht dat de IV RS zeker met Turbo op de snelweg een pak zuiniger zou zijn.
de ford tankte je bij dezelfde pomp ook dezelfde benzine als je nu met de 4 RS doet?
met mn 3 RS haal ik altijd tussen de 1:11 en 1:12, hoe ik rij maakt niet veel uit. Ik krijg 'm als ik als een slak ga rijden (wel 120-130 op de snelweg natuurlijk) geen reet zuiniger en rij er elke dag 80-100km woonwerk mee waarvan 50 provinciale weg en 50 snelweg. Alleen snelweg rijden zuipt ie helemaal als een ketter. De hoop op zuinig rijden heb ik bij mijn RS maar opgegeven, had alleen wel verwacht dat de IV RS zeker met Turbo op de snelweg een pak zuiniger zou zijn.
Renault 5 GT TURBO | Renault Clio III RS