Sinds begin 2014 ben ik in het bezit gekomen van een Clio 16V met het idee om hiermee deel te nemen aan de DNRT klasse.
Uiteraard hoort bij een goed verhaal een korte inleiden cq introductie :
Ik ben sinds 2008 werkzaam bij een Renault Dealer in Venray als Service Adviseur en zodoende is Renault
toch een groot deel van mijn leven aan het worden.
Hiervoor heb als stage/vakantiewerk gewerkt bij Eurotech Racing en zodoende toch de ( toen nog voor mij ) onmogelijke
droom gekregen om eens zelf achter het stuur van een raceauto te zitten.
Na een jaartje of 2 bij de Renault gewerkt te hebben blijkt dan zo'n droom toch dichterbij te liggen als voorheen mogelijk leek.
Mijn werkgever is een enorme liefhebber van de autosport en door zijn steun is het voor mij mogelijk geworden om
een autootje aan te schaffen en vervolgens te gaan racen. ( i.v.m. gebrek aan ruimte/gereedschap bij mijn ouderlijk huis ).
Zo ben ik in 2010 op zoek gegaan naar een circuit auto en dit moest uiteraard een Renault zijn :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... l3YpMF.jpg[/img]

Zo kwam ik uit bij de Renault 5 GT Turbo CUP auto , gekocht van Johan Rook in St Jansklooster.
Na enkele trackdays gedaan te hebben , moest er een racelicentie komen.
Deze heb ik in 2011 gehaald bij Dutch Race Driver , ( Bij Danny van Dongen en Dillon Koster ).
Veel ervaring opgedaan tijdens deze 2 daagse cursus in Zandvoort en uiteraard moest er toen echt geraced worden.
Echter was het voor nogal prijzig ( en mentaal nog steeds onmogelijk ) om me direct een seizoen in te schrijven
bij de DNRT en zo kwam er iets anders op mij pad.
Een collega van mij rijdt al vanaf dat ik geboren ben ( 1987 ) autospeedway en zei me al meerdere malen om eens te komen
kijken.
Autospeedway was in mijn ogen toch niet echt wat je "racen" noemt , iemand een zetje geven voor het ingaan van de bocht
en vervolgens 2 x linksaf en je rondje zit erop.
Nu bleek deze klasse over oude formule auto's te gaan en staat bekend als de snelste autospeedwayklasse in Nederland.
Namelijk Formule Toyota en nu bleek deze collega er nog een te hebben staan en deze wou ik maar al te graag besturen

Dit betrof een Opel Lotus MK1 met een 4AGE motor ( 150 PK ) , en bleek met de juiste ondersteuning van Stephan ( collega ) een absolute top auto te zijn.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... WAbtQP.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... EEl87S.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... hKdJei.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... oBOsTF.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... ihL8IL.jpg[/img]
Zo eindigde ik in het debuutjaar als 5e algemeen
Nu stond er een als laatste race van het seizoen toch de DNRT toerklasse genoteerd op de kalender en mocht ik eindelijk gummen in competitie verband
op Zandvoort.
Met een startveld van om en nabij 40 auto's deed de 5 goed dienst door zich net boven de top10 te plaatsen na 2 manches met 2:10 als snelste tijd.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... ejKAyn.jpg[/img]
Startklaar voor lekker knallen op Zandvoort ( Helaas geen actie foto's

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... TtHEg9.jpg[/img]
Ik vond het duidelijk spannender als m'n vader
https://www.youtube.com/watch?v=KcTkCBMEY1I
Wel actie video vanaf BMW ( vanaf 0:59 in beeld ) met lekker muziekje er achter


in 2013 eigenaar van een eigen huis geworden , en een van de eerste besparingen was afscheid nemen van de 5 GT Turbo...



Nog steeds ongelooflijk veel spijt van , echter zou mijn focus liggen op de Formule Toyota.
Hiermee in 2013 vice-kampioen geworden echter bleef het racen op Zandvoort een gemis , schijnbaar had ik daar toch
iets speciaals ontdekt en kon het niet loslaten.
En het gemis van de Renault 5 GT Turbo werd bijna ondragelijk en er moest iets komen
Mijn daily-auto werd verkocht en de opbrengst zou in een nieuwe race auto gestoken worden :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... UDjbN1.jpg[/img]
De Renault Clio 16V.
Echter mocht hier nog het een en ander aan gebeuren :
- Devil Rolkooi ( via JP )
- OMP stoel en gordels
- Gele Koni's
- Yellow stuff remblokken
- Toyo R888 semi-slicks
- Achteras verlagen
- Katvervanger
- F7P reviseren ( spare-blokje gekocht )
Na de nodige tijd en euro's geïnvesteerd te hebben werd het begin 2015 toch tijd voor de vuurdoop in Zolder.
Leuk om de achteras te verlagen , echter de remdrukverdeler niet losgekoppeld en dus een fikse remdruk achter
waardoor laat remmen geen optie was.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... MerFoD.jpg[/img]
Toch weer wat ervaring opgedaan met de Clio en een rondetijd kunnen klokken van 2:09 , hier kan dus nog genoeg vanaf.
Gezien de oude parkeerplaats van de Clio ( achteraf op een occasionpark en enkele jaren stilstaand ) , zag de buitenkant
er alles behalve netjes uit , echter leek me de auto overspuiten net wat teveel van het goede
Naast mijn werk , zit een sociale werkplaats gevestigd met daarin toch wat handige jongens die voor een leuk bedrag de
mijn Clio wel een kleurtje wilden geven.
Na deze jongens te hebben voorzien van kwasten rollers en verf konden ze aan de slag.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... JOLvx1.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... Vfxj65.jpg[/img]
Geen half werk , netjes schuren en in de primer zetten.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... WXSCwQ.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 9RhuEL.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... Yr9LTR.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... YGB09b.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... zIZPkI.jpg[/img]
Nu in zijdeglans banaan geel , en de binnenkant wit is , begint ie al aardig vorm te krijgen.
Hier en daar laakt het wat in de afwerking ,maar dat is enkel te zien van zeer dichtbij ,
nu is het zaak om kneiterhard te gaan zodat het niet opvalt

Nu ie netjes in de kleur zit , oogt het al een stuk beter.
Echter om er een echte Cup Clio replica te maken , kan de juiste bestickering niet ontbreken.
en wat blijkt...ook dat doen de buurtjes

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... vlUxiA.jpg[/img]
Ik heb gekozen voor een replica van de Engelse Clio mk1 cup.
Vond deze qua bestickering toch wat meer hebben dan die waar begin jaren negentig in NL mee werd gereden
Na 2 weekjes geduldig wachten en voor een vriendelijke prijs kwam mijn Clio als volgt weer tevoorschijn :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... M9EKoO.jpg[/img]
Het resultaat mag er zeker zijn , al zeg ik het zelf.
17 Oktober staat de eerste DNRT wedstrijd voor de Clio op het programma in Zandvoort.
Na enkele aanpassingen om het de auto reglementair klaar te maken gaan we eens kijken
of we mee kunnen komen met de Toer klasse.
Op dit moment is het doel om op 2:10 , of hier onder te eindigen.
Zodat we in ieder geval niet achteruit zijn gegaan in vergelijking met de Renault 5 GT Turbo.
Echter wil ik op dit moment nog niet teveel aanpassen om eerst een te kijken hoe het zo gaat.
Er zitten nu wel nieuwe Brembo schijfjes voorop en het volgende staat nog op het programma :
- Remverdeler los koppelen
- Accupolen isoleren
- Klem voor hoofdstroomschakelaar monteren
Dan moet ie raceklaar zijn , en dan wordt het afwachten of we mee kunnen komen met de groep.
Na Zandvoort wordt er gekeken wat er gedaan moet worden om de auto te verbeteren.
- Cup breedte i.c.m. Powerflex rubbers
- Cup schokdempers achterzijde
- Motorische tuning
Ik hou jullie graag op de hoogte van de vorderingen , sorry voor het ontbreken van meerdere , uitgebreide foto's ( Telefoon-crash

maar deze volgen vanaf heden !