ACT: Chiptuning / remappen
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ik vind het ook zeker niet raar, je geeft garantie op het product zo als je dat aflevert. Als dat later aangepast wordt en stuk gaat, hoe kun je daar dan garantie op geven?
Het product voldoet immers niet meer aan de specificaties zo als de fabrikant het geleverd heeft. Dan kun je wel zeggen onder garantie uit willen komen maar dat is natuurlijk niet
de realiteit. Als je de stap maakt om te chippen dan zoek je ook uit wat voor gevolgen dat heeft voor je garantie, als je daar na nog steeds de stap maakt om te chippen moet je ook
niet achteraf teleurgesteld zijn als je geen garantie krijgt. Sommige fabrikanten bieden chippen van uit de dealer/importeur aan met garantie, renault doet dat niet.
(ik geloof trouwens dat vag er ook mee gestopt is).
Het product voldoet immers niet meer aan de specificaties zo als de fabrikant het geleverd heeft. Dan kun je wel zeggen onder garantie uit willen komen maar dat is natuurlijk niet
de realiteit. Als je de stap maakt om te chippen dan zoek je ook uit wat voor gevolgen dat heeft voor je garantie, als je daar na nog steeds de stap maakt om te chippen moet je ook
niet achteraf teleurgesteld zijn als je geen garantie krijgt. Sommige fabrikanten bieden chippen van uit de dealer/importeur aan met garantie, renault doet dat niet.
(ik geloof trouwens dat vag er ook mee gestopt is).
Koppeling en drukgroepen binnen 6000km na vervangen heel vreemd verkleurd. Slipte door en pedaal zat erg hoog. RNL gaf de tuning de schuld.Merijn schreef:Vertel!
Ik heb voor mijn VAG-slet dezelfde vraag gesteld bij een andere tuner. Die vertelde me ongeveer hetzelfde, maar wist wel te melden dat als ze gaan zoeken, ze het wél kunnen zien. En dus kan dat een mogelijk verval van garantie veroorzaken, mocht je motorische problemen krijgen.
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Ik heb bij mijn R26 destijds een uitdraai laten maken vanuit de Clip over het aantal herprogrammeringen. Hierin was meen ik verschil te zien tussen dealer en de tuner. Er was nog één slot over meen ik.Niels V Dijk schreef:Dealers moeten vaak bij problemen de historie van het herprogrammeren mee geven bij een garantie claim. Daar zie je precies op welke software erop heeft gestaan. Verwacht dat bij een auto die gemapt is hier geen renault nummer te vinden. Heb er geen ervaring mee, als ik ooit een gechipte heb thuis met de clip zal ik er eens op letten
Zal eens kijken of ik dat papier nog ergens terug kan vinden.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Niels V Dijk schreef:Dealers moeten vaak bij problemen de historie van het herprogrammeren mee geven bij een garantie claim. Daar zie je precies op welke software erop heeft gestaan. Verwacht dat bij een auto die gemapt is hier geen renault nummer te vinden. Heb er geen ervaring mee, als ik ooit een gechipte heb thuis met de clip zal ik er eens op letten
Kijk maar eens een keer bij mij.
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem


Om nog even terug gekomen over het verhaal van de decat:
Ik heb een Megane 225 phase 1 met een milltek cat back. Klinkt heel lekker maar ik zou er toch graag een decat pijp tussen willen zetten voor nog meer herrie en de "pops and bangs". Heeft iemand ervaring met het plaatsen van de decat pijp bij een Megane? en hebben jullie problemen met de APK? Ik heb geen zin om elk jaar mijn katalysator er weer op te zetten om door de APK heen te komen.
Ik heb een Megane 225 phase 1 met een milltek cat back. Klinkt heel lekker maar ik zou er toch graag een decat pijp tussen willen zetten voor nog meer herrie en de "pops and bangs". Heeft iemand ervaring met het plaatsen van de decat pijp bij een Megane? en hebben jullie problemen met de APK? Ik heb geen zin om elk jaar mijn katalysator er weer op te zetten om door de APK heen te komen.
ik heb zo'n werkplaats dvd van renault,en die beschrijven al als je die kat moet vernieuwen om het blok er uit te halen
nu lijkt me dat heel erg overdreven maar heb op een engels forum wel eens gelezen dat het toch een uurtje of 5 zeker gaat duren.

nu lijkt me dat heel erg overdreven maar heb op een engels forum wel eens gelezen dat het toch een uurtje of 5 zeker gaat duren.
2 weken terug een decat eronder gezet.
Als je de Motorsteun, koppelreactiesteun en aandrijfas rv weg haal lukt het echt net.
Je heb alleen een extra handje nodig die de motor iets naar voren trekt.
Als je de Motorsteun, koppelreactiesteun en aandrijfas rv weg haal lukt het echt net.
Je heb alleen een extra handje nodig die de motor iets naar voren trekt.
Niet dat ik er a la minute al aan toe ben maar ik zou graag een optimalisatie van de 19 16V ECU willen toepassen. Nu begreep ik van Henk, FastChip, dat hij dit voor deze ECU's niet meer heeft.
Waar kan ik dat elders laten doen? Het gaat me niet zozeer om peekaas maar om het koppel wat te verhogen.
Waar kan ik dat elders laten doen? Het gaat me niet zozeer om peekaas maar om het koppel wat te verhogen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Kan Menno niet wat voor je betekenen?
Project: GTT Blue Sport
Om eerlijk te zijn valt er bitter weinig te winnen met een F7P. Ik heb ook een chip erin gehad, toen het nog een F7P was, maar het was nauwelijks merkbaar. Je kunt je geld beter besteden.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Dat durf ik dus te betwijfelen.
Lang geleden, toen Remi en ik Team1916V bestierden had ik mijn 3e PH1 16V en Remi een PH2 Cabrio. Deze 2 autos waren behoorlijk aan elkaar gewaagd. Nadat wij Remi zijn cabrio enigszins aangepakt hadden; Fastchip-chip, katvervanger, cold-air intake (echt cold, vanuit wielkast) en vast nog wat klein geneuzel (geen nokkenassen of andere ingrijpende zaken), reed hij mij het snot voor mijn ogen. Die cabrio was daarna echt vies snel (voor die tijd).
Hij is destijds ook op de rollenbank geweest bij, ik dacht, Scorpion in Utrecht. Ik moet dat filmpje ergens nog hebben als ik goed zoek. De exacte uitkomst weet ik niet meer maar wat me wel bijstaat is dat men niet wilde geloven dat hij 'slechts' gechipped was. Clio's met scherpere nokken hadden slechtere resultaten.
Lang geleden, toen Remi en ik Team1916V bestierden had ik mijn 3e PH1 16V en Remi een PH2 Cabrio. Deze 2 autos waren behoorlijk aan elkaar gewaagd. Nadat wij Remi zijn cabrio enigszins aangepakt hadden; Fastchip-chip, katvervanger, cold-air intake (echt cold, vanuit wielkast) en vast nog wat klein geneuzel (geen nokkenassen of andere ingrijpende zaken), reed hij mij het snot voor mijn ogen. Die cabrio was daarna echt vies snel (voor die tijd).
Hij is destijds ook op de rollenbank geweest bij, ik dacht, Scorpion in Utrecht. Ik moet dat filmpje ergens nog hebben als ik goed zoek. De exacte uitkomst weet ik niet meer maar wat me wel bijstaat is dat men niet wilde geloven dat hij 'slechts' gechipped was. Clio's met scherpere nokken hadden slechtere resultaten.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Slechts gechipped was hij dan dus niet getuige het in rood door je geschreven. En verder elke pk winst is er één! ..Sareno schreef:Dat durf ik dus te betwijfelen.
Lang geleden, toen Remi en ik Team1916V bestierden had ik mijn 3e PH1 16V en Remi een PH2 Cabrio. Deze 2 autos waren behoorlijk aan elkaar gewaagd. Nadat wij Remi zijn cabrio enigszins aangepakt hadden; Fastchip-chip, katvervanger, cold-air intake (echt cold, vanuit wielkast) en vast nog wat klein geneuzel (geen nokkenassen of andere ingrijpende zaken), reed hij mij het snot voor mijn ogen. Die cabrio was daarna echt vies snel (voor die tijd).
Hij is destijds ook op de rollenbank geweest bij, ik dacht, Scorpion in Utrecht. Ik moet dat filmpje ergens nog hebben als ik goed zoek. De exacte uitkomst weet ik niet meer maar wat me wel bijstaat is dat men niet wilde geloven dat hij 'slechts' gechipped was. Clio's met scherpere nokken hadden slechtere resultaten.

Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
True, true... maar het verschil was echt enorm... Het kan natuurlijk niet tegen een F7R op (denk ik, al had een Clio Williams het tegen de mijne al lastig) maar toch deed die chip echt wel wat.
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Veel meer verschil dan snellere reactie op het gas en dat hij eerder en langer zijn (weinige
) koppel ontwikkeld zal het niet worden met een standaard F7P.
Las in een ander topic dat je de motor er uit wilde halen, regel jezelf een Megane F7R onderblok, F7P kop er weer op en dat mappen, levert een hoop meer op
Megane F7R onderblok hoeft ook de wereld niet te kosten en het rijdt zoveel soepeler dan een F7P.
Vraag maar eens aan Jacques of je een stukje met zijn Ph1 Cabrio mag mee rijden dan merk je direct het verschil.

Las in een ander topic dat je de motor er uit wilde halen, regel jezelf een Megane F7R onderblok, F7P kop er weer op en dat mappen, levert een hoop meer op

Megane F7R onderblok hoeft ook de wereld niet te kosten en het rijdt zoveel soepeler dan een F7P.
Vraag maar eens aan Jacques of je een stukje met zijn Ph1 Cabrio mag mee rijden dan merk je direct het verschil.
Anything worth doing is worth doing right!.
Blok gaat er veel later pas uit. Dat zal dit jaar nog niet gebeuren. 

-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Dit kan toch nooit goed zijn? Zag deze bij een advertentie van een megane rs 3 250.
[img]https://www.mupload.nl/img/jtr9xgzk6w9t0.jpg[/img]
[img]https://www.mupload.nl/img/jtr9xgzk6w9t0.jpg[/img]
Ik zie toch niks raars hoor.... De koppelpiek duidt idd op een iets uit de hand gelopen boost control maar verder ziet de grafiek er prima uit!
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dat een grafiekje een beetje bibbert zegt alleen wat over de resolutie waar het grafiekje mee gemaakt is (als je die wat lager zet zijn de bibbers er wel uit).
Als je de resolutie maar hoog genoeg zet bibberen ze allemaal. In elk geval, over dit grafiekje kun je weinig zinnnigs zeggen, er zit geen AFR grafiek bij.
Enige wat je kan zeggen is het rare koppel piekje in het begin zo als Arthur al opmerkt, voor de rest lijkt het verloop vrij veel op de originele meting.
Als je de resolutie maar hoog genoeg zet bibberen ze allemaal. In elk geval, over dit grafiekje kun je weinig zinnnigs zeggen, er zit geen AFR grafiek bij.
Enige wat je kan zeggen is het rare koppel piekje in het begin zo als Arthur al opmerkt, voor de rest lijkt het verloop vrij veel op de originele meting.
Zijn er hier jongens die de fuelmap kunnen aanpassen aan grotere injectoren? Het gaat om een Megane R26.
Zie bericht in je andere topic 

- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
Waarom ga je voor andere injectoren? Zit je aan de grens van je huidige?
Ik heb standaart injectoren en die komen niks tekort op mijn stg2 mapping.
Ik heb standaart injectoren en die komen niks tekort op mijn stg2 mapping.
Racing is the best way to convert money into noise
Hij wilt gesmede zuigers en drijfstangen, die ga je niet monteren als je aan de max van een stg2 wilt blijven
Ik heb nog geen datalog van die van jou gezien maar ik vermoed zomaar dat je over de 90% dutycycle zit, dus zeggen dat ze niks tekort komen is wel wat kort door de bocht!

Ik heb nog geen datalog van die van jou gezien maar ik vermoed zomaar dat je over de 90% dutycycle zit, dus zeggen dat ze niks tekort komen is wel wat kort door de bocht!
Ik moet vanzelfsprekend eerst de auto eens laten loggen. Nu is het koffiedik kijken..
Even een vuistregel: voor een viercilinder: 0.8 x capaciteit injector [cc/minuut] = maximum vermogen aan de krukas bij 100% dutycycle
Voorbeeld 4 injectoren of een F7R per stuk 200cc/min: 0.8 x 200= 160 pk krukas @ 100% dutycycle
Je moet uiteraard wat marge inbouwen 100% DC is te krap.
Er hoort natuurlijk een heel bewijs bij. Maar dit geld voor gewone benzine.
Voorbeeld 4 injectoren of een F7R per stuk 200cc/min: 0.8 x 200= 160 pk krukas @ 100% dutycycle
Je moet uiteraard wat marge inbouwen 100% DC is te krap.
Er hoort natuurlijk een heel bewijs bij. Maar dit geld voor gewone benzine.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Leuke vuistregel, neem daar ook even in mee dat een Meg op 350kpa draait en dit zonder drukregeling afhankelijk van turbodruk. Bij een stage 2 welke bovenin ongeveer 1 bar draait hou je dus 250kpa over.
Idd Daan, heb het niet gezien maar tenzij jij andere injectoren hebt dan de rest van de 1000'den Meganes op de wereld zitten ze gewoon aan hun eind.
Idd Daan, heb het niet gezien maar tenzij jij andere injectoren hebt dan de rest van de 1000'den Meganes op de wereld zitten ze gewoon aan hun eind.
Ik was even vergeten dat je bij een turbo motor een AFR van 12 nodig hebt , dus je dutycycle komt nog wat hoger uit. Bijgaand een programmaatje om het zet te berekenen http://www.deatschwerks.com/resources/f ... calculator
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Zijn er hier nog mensen die van het voorjaar ook naar Tunex zouden willen voor chiptunen en evt rollenbanktest?
Ik ben van plan om met iemand anders vd Lagunaclub met onze Laguna erheen te gaan en een ander met een Twingo wil ook wel.
Ik heb per e-mail contact met Tunex, ze reageren heel snel en uitgebreid.
Op mijn vraag of er weer een groepskorting mogelijk is kreeg ik deze positieve reactie
Bedankt voor uw aanvraag, we hebben in het verleden inderdaad eens een gezellige groep van de LagunaClub op bezoek gehad voor het tunen.
De prijzen verschillen wel een beetje per auto, afhankelijk van model, motorisering en bouwjaar.
We hebben in ieder geval altijd een vaste korting als men met 2 of meerdere auto's tegelijk komt, de korting is dan 25,- euro per auto.
Als er meer dan 5 auto's komen, kan ik hier 35,- euro korting per auto van maken, en als er 10 of meer auto's komen kan ik hier 45,- euro korting per auto van maken.
Ik ben van plan om met iemand anders vd Lagunaclub met onze Laguna erheen te gaan en een ander met een Twingo wil ook wel.
Ik heb per e-mail contact met Tunex, ze reageren heel snel en uitgebreid.
Op mijn vraag of er weer een groepskorting mogelijk is kreeg ik deze positieve reactie

Bedankt voor uw aanvraag, we hebben in het verleden inderdaad eens een gezellige groep van de LagunaClub op bezoek gehad voor het tunen.
De prijzen verschillen wel een beetje per auto, afhankelijk van model, motorisering en bouwjaar.
We hebben in ieder geval altijd een vaste korting als men met 2 of meerdere auto's tegelijk komt, de korting is dan 25,- euro per auto.
Als er meer dan 5 auto's komen, kan ik hier 35,- euro korting per auto van maken, en als er 10 of meer auto's komen kan ik hier 45,- euro korting per auto van maken.
Laguna III Ph2 Estate 2.0T AUT6 GT 2011
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
bij Tunex doen ze er toch een standaard mapping op, zonder specifiek naar jouw desbetreffende auto te kijken? en daarna ook een rollenbanktest? er zijn wel betere gespecialiseerde tuners, speciaal voor Renault. Weten ze hier wel wat van 

Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Tunex is prima hoor, standaard mapping kan inderdaad maar ze doen ook gewoon custom mapping met rollenbank.
Mijn laguna (type I phase II 1.9 dci, 1 v/d eerste dci's) heb ik daar destijds laten chippen, van 100 pk aan de wielen naar 128 pk aan de wielen.
Ruim 100.000 km mee gereden na chippen zonder problemen (van 250k naar 390k), toen mocht die weg i.v.m. lease auto.
Mijn laguna (type I phase II 1.9 dci, 1 v/d eerste dci's) heb ik daar destijds laten chippen, van 100 pk aan de wielen naar 128 pk aan de wielen.
Ruim 100.000 km mee gereden na chippen zonder problemen (van 250k naar 390k), toen mocht die weg i.v.m. lease auto.