Met grote trots hierbij een samenvatting van mijn project. Ik hoop dat voor sommigen die aan iets vergelijkbaars denken ik iets nuttigs kan doorgeven.
Sinds februari 2014 ben ik in het bezit van een prachtige Megane RS 250 uit 2010. Destijds van plan er noooiiitt wat aan te doen... Ondanks dat ik super tevreden was over de auto besefte ik mij eind 2014 dat die achterbank niet meer omhoog kwam om toch meer dat roffeltje te horen

Ik ben begonnen met het plaatsen van een K&N luchtfilter. Deze heb ik in de oorspronkelijk behuizing geplaatst, aangezien de bestaande behuizing ruim voldoende zuurstof kan geven. Kort erna heb ik de Intercooler van Forge Motorsport ontvangen samen met de Forge Blow Off Valve. Beide geleverd met een prachtige instructie. Dit maakte de montage ervan kinderlijk eenvoudig. Al met al maximaal een dagje sleutelen geweest. Zie hier de foto's en verschil moest er zijn...
Intercooler Forge (feedback: mooi stukje vakwerk)
[img]http://i296.photobucket.com/albums/mm18 ... 0zwpyv.jpg[/img]
[img]http://i296.photobucket.com/albums/mm18 ... wfdkkj.jpg[/img]
Blow off valve (feedback: zonder blanking plate nu nog gemonteerd en geeft bescheiden "psst") + K&N luchtfilter (feedback: verschil niet te horen, wel te voelen)
[img]http://i296.photobucket.com/albums/mm18 ... ucgt7q.jpg[/img]
Na het plaatsen van het luchtfilter en de Forge onderdelen kon ik beginnen aan mijn uitlaat. Ik heb gekozen voor de Milltek Turbo-back non resonated. Dit zou volgens de verkoper een plug and play systeem zijn die zonder modificaties kon worden gemonteerd. Met een flinke dosis onderschatting ben ik vervolgens onder mijn auto gekropen. De opvolgende week heb ik wat zweetdruppels laten vloeien en uiteindelijk hulptroepen ingeschakeld. Ik heb uiteindelijk de tweede lambda moeten verlengen, aandrijfas rechtsvoor verwijderd, aandrijfas steun en motorsteun los moeten maken. Pas toen was het mogelijk om de originele downpipe/catalysator tussen mijn motor en chassis uit te krijgen. Al met al na ongeveer twee dagen sleutelen was het gewenste resultaat bereikt. Wat een geluid!
Milltek Turbo-back non resonated (feedback: bij rustig rijden in lage toerentallen niet TE aanwezig. In alle situaties kan je naar hartelust genieten van een prachtige roffel)
[img]http://i296.photobucket.com/albums/mm18 ... dg0oza.jpg[/img]
Na de aanpassingen eerst geruime tijd rond gereden en zelf de noodzakelijke controles en het nodige onderhoud gedaan; motorolie, oliefilter, koelvloeistof, bougies, cilinderdruk gemeten etc... Daarbij tot mijn grote schrik ontdekt dat de dop onder mijn versnellingsbak niet 100% goed vast zat en daar ook direct de juiste maatregelen voor getroffen. Vervolgens was het tijd om te gaan chiptunen!
Chiptuning bij Fastchip?
Ik heb contact gezocht met Renault en vanuit Renault Fastchip aangeraden gekregen. Gezien de informatie die ik via dit forum vond leek mij dit een zeer professioneel bedrijf. Dat viel smerig tegen... Dit is de grootste teleurstelling geworden van het hele traject. Ik ben geen overdreven kritische consument, maar sommige basisprincipes daar moet een bedrijf aan voldoen, zoals; bereikbaarheid. Het is mij niet gelukt om Fastchip dan wel Henk, via skype (geen mobiel?


ZIPtuning!
Tegelijkertijd met de aanvraag bij Fastchip ben ik bij ZIPtuning gaan informeren. Daar werd direct ruim de tijd genomen. Deze heren stonden mij zeer gepassioneerd en professioneel te woord. De mannen hebben al mijn vragen direct beantwoord en zijn al hun afspraken nagekomen. Wat een service! Ondanks mijn oorspronkelijke voorkeur voor Fastchip was de keuze makkelijk en dus ook voor ZIPtuning Evergem (Gent).
Na een lekker stukje rijden afgelopen 5 juni aangekomen in Evergem. Daar werd ik hartelijk ontvangen en is mijn auto met de nodige liefde afgesteld...
@ZIPtuning Evergem
[img]http://i296.photobucket.com/albums/mm18 ... xnvu7d.jpg[/img]
Mijn nieuw wallpaper...

[img]http://i296.photobucket.com/albums/mm18 ... l0rtck.jpg[/img]
Ik ben door de heren van ZIPtuning echt als een vorst behandeld en ben super tevreden! Je hebt daar niet alleen met liefhebbers te maken maar ook echte kenners. De jongen die mijn auto heeft afgesteld zit zelf ook in de racerij, bouwt zelf motoren en reviseert oldtimers. Ze weten echt waar ze het over hebben. Daarnaast was geen vraag te veel en waren het hele vriendelijke mensen. Een absolute aanrader voor iedereen die overweegt zijn auto te tunen!
RESULTAAT!!!!!

Bij de eerste keer testrollen was het resultaat was al opzienbaren: 292PK!! Dit was boven mijn verwachting. Vervolgens hebben de heren mijn auto afgesteld en is deze wederom de bank opgegaan. Het uiteindelijke resultaat is verbluffend. Mijn apparaat heeft nu dus 332PK met 472NM in zijn laatste run. Eerdere runs zaten erboven. De auto voelt nu beduidend sterker vooral in de lagere toeren... dit is ook duidelijk in onderstaand schema te zien. Rond de 3000-3500 toeren is mijn trekkracht echt enorm verbeterd. Hij blijft tot zeker 220km/u goed doortrekken. Binnenkort maar eens de autobahn proberen

[img]http://i296.photobucket.com/albums/mm18 ... vis6ov.jpg[/img]
De vraag is nu of mijn project echt is gestopt... voor nu even wel, maar die turbo en inspuiting he..??
