De wetgever heeft het ook nog over de letter en de geest van de wet. Als een rechter meent dat het officiëel wel een tolweg is, maar door iedereen als een circuit wordt gezien en door iedereen ook op die manier wordt bereden (wat bij de Nordschleife toch wel het geval is, in tegenstelling tot Monaco onder normale omstandigheden), dan zal een rechter waarschijnlijk met de verzekeraar meegaan.
Dat het op dat moment geen wedstrijd was doet niet ter zake. Je zat op dat moment op een circuit. Tijdens de vrijrijdendagen op Zandvoort of Assen heb je exact dezelfde situatie; je doet ook niet mee aan een wedstrijd, maar verzekerd ben je niet als jij een marshall uit z'n hokje rijdt.
Als je het grootste risico wilt uitsluiten koop je gewoon lekker een oude 325, last er een rolkooi en wat fijne stoelen in, dan hoef je je hoogstens nog druk te maken om wat omvergemaaide paaltjes, een gerestylede vangrail en waar je hierna weer een fijn sturende auto vandaan gaat halen. Alleen niet op de NS, want daar moet je alsnog verzekerd zijn, dan heeft het nog geen nut.
Racen houdt nou eenmaal risico in mannen, zodra je met je portemonnaie in je broekzak gaat rijden ga je domme fouten maken. En geloof me, zolang het buiten competitie is, zijn de kosten echt peanuts.
