Hoe zit het nou met de saxo?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
remco2706
Car: Clio rs III phase I

Wat ik mij nogal over verbaas is dat ik her en der lees dat men met een clio rs moeite heeft om een citroen saxo 16v bij te houden?
Ik vraag me af hoe dat komt?zit toch een 1.6 in met minder vermogen?vlgs fabrieksopgaaf moet hij flink trager zijn.

Ben hier wel benieuwd naar.
martll

Clio RS is sneller.
Gaatze
Bestuurslid
Car: 5AT,12TS

Gelezen op een Citroen forum zeker? (0)
remco2706

Nee,ik las het in de topic van:eigen auto vs iemand anders,waar de sprintjes tegen iemand anders wordt beschreven.
Iemand in eens rs had moeite om een saxo vts bij te houden van 0 naar 100 sprint.
Ook een youtube filmpje gezien waarin de clio rs ietsje sneller was,maar duidelijk wel moeite had om weg te lopen van de vts,

Lijkt mij toch ook dat een vts geen partij moet zijn van de rs?
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Als het een 1.6 16V VTS betreft heeft hij 125PK en echt zwaar zijn ze niet, de Peugeot 106 GTI heeft overigens dezelfde motor. Traag zijn ze zeker niet :)
Tom
Moderator
Car: MB

De frisheid van auto en bestuurder wil ook nog wel eens parten spelen. Bij een stoplichtsprintje hangt een en ander ook nogal sterk af van de rijkunsten van de bestuurder. Het zal niet schokkend veel schelen denk ik.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Daniël W.
Car: 5TL-T

Tom schreef:De frisheid van auto en bestuurder wil ook nog wel eens parten spelen. Bij een stoplichtsprintje hangt een en ander ook nogal sterk af van de rijkunsten van de bestuurder.
+1
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
remco2706

Ik snap dat het ook om de bestuurder e.d gaat,maar dan nog,125pk vs 200pk vind ik wel een behoorlijk verschil.
Wat zou een vts wegen?hij zal best lichter wegen,maar heeft toch ook weer een lager koppel?
Dat een rs op een geegeven van een vts wegknalt weet ik wel,maar puur de sprint van 0 naar 100 vebaast me wel.

Wat zou het gewicht pk verhoudingen zijn tussen beide?
bozothenutter
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

remco2706 schreef:Ik snap dat het ook om de bestuurder e.d gaat,maar dan nog,125pk vs 200pk vind ik wel een behoorlijk verschil.
Wat zou een vts wegen?hij zal best lichter wegen,maar heeft toch ook weer een lager koppel?
Dat een rs op een geegeven van een vts wegknalt weet ik wel,maar puur de sprint van 0 naar 100 vebaast me wel.

Wat zou het gewicht pk verhoudingen zijn tussen beide?
gaan we er even van uit dat renaults hun opgegeven vermogen halen..... :discrunt:

hoe zit dat met pugs trouwens?
Born Grippy
Gaatze
Bestuurslid
Car: 5AT,12TS

remco2706

Laat het dan 190pk zijn,nog steeds een groot verschil.
Dat filmpje was erg leuk,maar toont wel dat de rs erg veel moeite heeft om van de vts weg te lopen.
Vind ik toch knap van citroen met "slechts" 120pk dat je daarmee bijna een rs kan bijhouden.

Weet dus nog steeds niet waaraan het precies ligt,lager gewicht kan toch niet alleen zijn dat hij bijna net zo snel is?
MarcRS
Car: Twingo RS
Contacteer:

190 pk, er staat toch 172 pk?
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Toen ik mijn 182 nog had, reed de buurman in z'on gele 106gti.
Op een zomeravond even op pad gegaan, maar pas boven de 140 begon ik pas fatsoenlijk uit te lopen.
Het zijn sowieso snelle rakkers (Y)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
MarcRS
Contacteer:

Het geeft wel een goed beeld hoe belangrijk de pk/gewichtverhouding is en hoeveel extra vermogen je nodig hebt om echt heel veel sneller te zijn.

Gr. Marc
buffalo rs
Contacteer:

Ik heb zelf enkele jaren in saxo 16v uit 2003 gereden voor ik ben overgestapt naar clio rs uit 2011.
Natuurlijk heb ik de auto's nog eens tegen elkaar uitgetest :D Saxo is snel weg en bleef tot 40 km gelijk, daarna ging de clio er toch hard over.
Saxo had 132pk en clio is 204pk op zelfde rollenbank gemeten.
Vond het wel super leuke auto de saxo als ik eerlijk ben :) Alleen wegligging was iets 'gevaarlijker'.
Ter vergelijking, voor de saxo had ik swift gti, getest op 113pk, en de swift bleef de saxo voor :worship:
Clio bevalt mij toch nog iets beter hoor, meer een echte auto en bruuter uiterlijk. Véééééééééél betere wegligging ook.
Ga hem in ieder geval missen de clio als ie de deur uitgaat :)
remco2706

Ik ging ervanuit de 200pk versie van de clio 3,al maakt het dan nog niet veel uit als je de clio 2 rs tegen een vts zet.Immers de clio 2 en clio 3 rs zijn beide bijna net zo snel.
Dan zal het id zo zijn,dat het veel lager gewicht van de vts in het voordeel is,ookal loopt de rs vanaf een bepaalde snelheid wel steeds harder weg.

Mijn rs wil ik het liefst niet meer weg doen,of over een tijdje een 2e erbij,of de phase 2 ipv deze.
Maar dan gaat de volgende nooit meer weg,vind ze veel te mooi.
1 keer de nieuwe rs zien rijden maar wordt er niet warm van,zou ik eerder voor de focus st kiezen,maar dat even terzijde.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Clio 2 rs net zo snel als een Clio 3 RS ...?
Weet je het zeker ?
MarcRS
Contacteer:

Hahaha... Ik kan het ook bijna niet geloven, maar we nemen het maar aan.
Met de Twingo kan ik de eerste serie Clio 2's nog enigzins bijhouden maar dat lukt met de Clio 3 echt helemaal niet meer.

Gr. Marc
remco2706

Ik dacht inderdaad dat de clio 2 rs bijna netzo snel was als de 3rs,mede ook door het lagere gewicht.
Hoeveel secondentijd heeft de 2rs dan nodig van 0 naar 100 t.o.v van de 3rs.

Anders ben ik in de war zeker :grin:
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

2RS (182) deed af-fabriek 7,1s naar de 100. (de 172 7,2s) De 3 RS zit op 6,9 meen ik?
Qua gewicht is de II RS een stukje lichter met zijn 1010 kg.

Wat een heerlijk stuurwagentje was dat toch. :beer:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
buffalo rs
Contacteer:

Bij mij zal er donkerblauwe audi s3 uit 2014 in de plaats komen, ookal is deze veel sneller dan de clio weet nu al dat die nooit zo leuk ga zijn ;-) Ga er wel andere uitlaat onder hangen en kleine remap naar 335 pk ongeveer tov 296pk origineel. Audi komt er omdat het meer praktisch is, ga trouwens de clio niet verkopen, zou hem teveel missen :worship: Heb de plaats en mogelijkheden om hem te houden dus ga daar voor kiezen. Telkens ik er mee ga rijden is het een smile tot achter de oren :grin:
De clio 4 Rs ook week of 2 kunnen rijden en vind da gewoon een véél minder leuke auto, maar gelukkig verschillen smaken anders zouden we allemaal met dezelfde wagens rondrijden :)
tutuur
Clubsponsor

Gewicht maakt toch echt wel een heel groot verschil, zoals hier aangehaald is een 3 rs in een rechte lijn niet veel sneller of misschien zelfs net zo snel als een 2rs.

Tevens weet je natuurlijk niet hoe de auto's belast waren, kofferbak vol, tank vol?
Maarten-Jan
Car: R19.R

En misschien hele frisse saxo en iets minder frisse rs, die 1.6 saxo/106 halen meestal op de bank iets boven het opgegeven vermogen (130/135 ipv 120) dus dat verklaart ook wel wat.
buffalo rs
Contacteer:

Saxo is zeker niet traag, maar niet overschatten ook ;-) Wat wel een feit is dat er een grote tellerafwijking is bij saxo's, met standaard bandenmaat. In de meeste gevallen rond of zelf over de 10 %. Ergerde mij er nogal aan, 110 km op teller was maar 98 km op gps. Nu heb ik daar bijna geen last van bij clio. Is ook de reden dat er nogal wat filmpjes op internet staan waarin de saxo zelf 0 - 100 km in 7 seconden halen, realiteit is echter nog eens schakelen naar 3 voor je de 100km haalt. Mijn saxo deed standaard 8.3 sec naar 100km en dit met 123 pk. Aangeapste uitlaatlijn, airbox en andere afstelling was 132 pk en 0-100km in 8,1 sec. Niets wereldschokkends dus maar zeker vlot en het snelheidsgevoel is natuurlijk hoog met zo een bakje 8)
MarcRS
Contacteer:

Ik zie dat jullie het steeds over een 182 pk versie hebben en niet over de zoals hier boven vermelde 169 pk variant, zit daar niet veel verschil in dan?

Gr. Marc
derbimarcel
Car: Clio 16V 2.0

Edit
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
remco2706

Niet eens aangedacht aan de bandenmaat,zag id op youtube filmpjes staan dat ze rond de 7sec. op de 100 zitten.

Na deze clio weet ik niet wat ik ga nemen(heb deze net),maar misschien een phase 2 of zoals eerder gezegd nieuwe model ford focus st(met chip),of misschien een ford mustang v8(gt),alles kan nog bij mij.
Nieuwe clio 4 rs zeker niet jammer genoeg,vind hem niet mooi zowel binnen als van buiten,ziet eruit als een 1.2 gebakje,naar mijn mening heeft renault hiermee de plank volledig misgeslagen,maar kan me voorstellen dat er andere zijn die hem wel mooi vinden.
JDclio

Ik zou je niet zo druk maken om de snelheid van een saxo ;)

Het zijn erg leuke auto's. Er staat er bij mij op school een die netjes verlaagd is, mooi uitlaatje en cup achtige velgen. Daar zou ik voor ik mijn RS had mijn 1.6 graag voor ingeruild hebben haha..
De werkelijkheid is dat je pas boven de 60 echt bij hem gaat wegtrekken (Onder die snelheid zijn verschillen moeilijk te zien, heb je nog een klein beetje wielspin en zit je nog niet in het toerengebied waar je vermogen krijgt, boven de 4000tpm).
Zeker omdat het zo'n lekker licht karretje is trekt het aardig mee met zijn 135?? pk..
0-100 gaat dus niet schokkend uit elkaar liggen maar boven die snelheden rijd je een saxo echt wel kwijt!

PK-gewicht verhouding van alle RS modellen ligt redelijk dicht bij elkaar.. (de 172 heeft een slechtere pk/gewicht verhouding dan de 197, de 182 heeft een betere dan de 197).

Waarschijnlijk zullen ze op het Golf GTI forum of whatever ook wel eens achter de oren krabben van.. oef.. die clio'tjes trekken wel hard! haha :beer:
Maarten-Jan
Car: R19.R

remco2706 schreef:Niet eens aangedacht aan de bandenmaat,zag id op youtube filmpjes staan dat ze rond de 7sec. op de 100 zitten.

Na deze clio weet ik niet wat ik ga nemen(heb deze net),maar misschien een phase 2 of zoals eerder gezegd nieuwe model ford focus st(met chip),of misschien een ford mustang v8(gt),alles kan nog bij mij.
Nieuwe clio 4 rs zeker niet jammer genoeg,vind hem niet mooi zowel binnen als van buiten,ziet eruit als een 1.2 gebakje,naar mijn mening heeft renault hiermee de plank volledig misgeslagen,maar kan me voorstellen dat er andere zijn die hem wel mooi vinden.
Die zijn er idd, beste verkochte clio rs ooit... het is idd wel een hele andere auto als de voorgaande modellen, bij lange na niet zo hardcore.
remco2706

Toch leuk om te weten wat jullie gedachtegang was over mijn topic,de 182 heeft id de beste verhoudingen.
En (nogmaals)de 3 rs vind ik de mooiste rs om te zien,mooie agressieve uiterlijk die prachtige lijnen e.d vind hem echt zo geweldig.
Kijk steeds even achterom als ik hem achterlaat op een parkeeplek,in de zomer krijgt hij een mooie profesionele poetsbeurt dan zal ik daarna een mooie foto maken.
JPO
Car: Renault Clio 197

remco2706 schreef:Toch leuk om te weten wat jullie gedachtegang was over mijn topic,de 182 heeft id de beste verhoudingen.
En (nogmaals)de 3 rs vind ik de mooiste rs om te zien,mooie agressieve uiterlijk die prachtige lijnen e.d vind hem echt zo geweldig.
Kijk steeds even achterom als ik hem achterlaat op een parkeeplek,in de zomer krijgt hij een mooie profesionele poetsbeurt dan zal ik daarna een mooie foto maken.
Haha same here :worship:
remco2706

Ben ik niet de enige gelukkig haha (Y) :worship: :worship:
Plaats reactie