meganisch geluid na starten Megane coupe TCE180 2009

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
gamelover
Car: megane coupe tce180

Vanaf het begin dat ik auto heb (juli 2014) valt me op dat er na start (ook zonder start als ie sleutel herkent en op contact staat) of na paar 100 meter rijden een mechanisch geluid optreedt van paar (ong 3) seconden.
Het is net of er een klep open of dicht gaat. Nu valt me op dat deze klep (als het een klep is die dit geluid veroorzaakt) meer geluid maakt dan voorheen.
Vanmorgen hoorde ik zelfs een mechanisch geluid en daarna net of die klep ergens tegenaan ging, soort "tok".
Toen ik van werk naar huis kwam hoorde ik weer niets.
In de garage vertelden ze me laatst dat het de verwarmingsklep kon zijn, maar dat problemen met deze klep bij dit type megane normaal niet voorkwam.
Dus daar maakte ik uit op dat bij andere types dit een euvel is.
Herkenbaar voor iemand?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Klinkt als een egr klep die aangestuurd wordt om even open en dicht te gaan om vastplakken door vervuiling tegen te gaan.
Door mee vervuiling zal die klep meer herrie gaan maken.
Laatst gewijzigd door Sven 5 A T (VLIEGTEUG) op di 3 mar 2015 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
gamelover

Bedankt voor reactie, niet iets om echt wakker van te liggen dus.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Wat je kan laten doen is bij je garage de egr klep laten aansturen , is het geluid hetzelfde weet je het zeker,
Soms kunnen er updates zijn om dit soort dingen op een andere manier aan te laten sturen , zodat je er minder last van hebt.
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
DennisT
Moderator

Wij laten EGR kleppen van diesels wel eens reinigen met waterstof om vervuiling tegen te gaan, wellicht helpt dat bij jou ook :)
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Reinigen met waterstof? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel de standaard andere middeltjes van Wynn's, Forté, e.d.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Adinsx schreef:Reinigen met waterstof? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel de standaard andere middeltjes van Wynn's, Forté, e.d.
Wat jij bedoeld Tom is door je tank heen. wat ik denk dat Dennis bedoeld is wanneer uitgebouwd.
wat ze precies met de waterstof doen weet ik ook niet.
DennisT
Moderator

Met draaiende motor waterstof via het inlaatkanaal naar binnen laten zuigen, stelt niet veel voor.

Iemand wel eens een motor van binnen gezien welke op waterinjectie/Aquamist heeft gedraaid? Brandschoon :)
gamelover

Het vreemde is dat ik nadat ik gepost heb helemaal geen geluid meer heb gehoord.
Ik wacht het effe af, ga binnenkort de tablet weer aan de canbus hangen of er een foutmelding uit te lezen valt.
In het display komt ieg geen foutmelding.
Abel
Über-Spammer

Haha, dat wist je nog niet he. Zo'n forum werkt therapeutisch voor je auto (Y)

:lol:
gamelover

Haha, dat blijkt. Wordt ieg afwachten. Als ik naar garage zou gaan vinden ze toch niets, dat is mijn ervaring helaas met mijn dealer.
gamelover

Nou, de klep hoorde ik vanmorgen weer.
Nu heb ik ook al heel lang last van een klik-klik geluid, wat volgens mij van onder het dashboard bij het bijrijders gedeelte vandaan komt.
Heb ook eindelijk gevonden wat dit doet: ik zie dus onder het dashboard rechts 2 tandwielen, die bij iedere klik wat ik hoor een klein beetje draaien.
Hier wordt dus wss door een relais iets heel effe aangestuurd, en dat is dan de klik die ik hoor.
Als ik nu de verwarming/ airco helemaal uit zet is het weg.
Het lijkt dus idd iets met de recirculatieklep van de verwarming te maken te hebben.
Maar wat nu?
Heb al verteld dat ik niet zo heel veel vertouwen heb in mijn dealer, die horen nooit iets.
Tim
Car: E36 M3

Persoonlijk zou ik met een dergelijke nieuwere auto dan toch langs een garage gaan, een andere dealer of universeel autobedrijf.
gamelover

Yep, ben naar garage geweest en daar is me verzekerd dat het normaal gedrag van de auto is.
Het gaat om 2 regelkleppen die iedere keer bijsturen als er iets verandert in de constant bemeten luchtstroom, temp enz.
Het was een zeer ervaren monteur die mij uitgebreid heeft uitgelegd hoe het verwarmingssysteem werkt.
Ben nu wel gerustgesteld.
mark 5t
Contacteer:

de mijne doet het anders niet.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
gamelover

Tja, misschien hoor je het niet. Ik ben zelf nogal gevoelig voor geluidjes. Het zijn ook redelijk zachte klikjes als tandwielen stukje draaien.
Mijn vrouw hoorde het ook niet, ondanks dat ze haar uiterste best deed.
Vond de uitleg wel geloofwaardig van monteur.
Hoorde de recirculatieklep ook duidelijk goed werken na indrukken toets.
En wat moet ik anders, hem toch naar die garage brengen en dan 100 euro onderzoekskosten betalen voor iets wat ze niet horen.
Hij vertelde me ook dat, als er iets defect raakt met de moderne Renaults, dit ook terug te zien als storing.
Kan zelf canbus uitlezen op foutcodes, maar er was helemaal niets te zien.
En wat de recirculatieklep betreft; monteur vertelde dat als auto uitgezet wordt die klep helemaal dicht gaat. Dit zorgt er volgens hem voor dat ie smorgens bij starten meer geluid maakt dan als je hem onder rijden bedient.
Bedienen recirculatie tijdens rijden zorgt ervoor dat klep gedeeltelijk sluit, niet helemaal dus.
Dit wordt ondersteund door collegas van me, die dit ook ondervinden met andere auto's.
Bij de oudere types renault was die klep idd een probleem.
Zoals gezegd had die monteur tijd zat voor me over, en kwam hij geloofwaardig over.

Las bij een ander forum ook dat een DCI rijder dit niet hoort.
Wat ik was vergeten te vertellen dat ik airco uit heb staan en fan op laagste stand (manueel).
De monteur zei me dat dit niet goed was en ik het beste op automaat en soft kon instellen.
Dat gedaan hoorde ik eigenlijk ook geen klikken meer, omdat dan zowiezo de airco meer geluid maakt.
Misschien dat dit eea verklaart.
mark 5t
Contacteer:

onze airco staat altijd op normaal automaat nooit een enkel geluid.

dat zal het vast zijn.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Triggerhappy
Car: Meg 3 Trophy + 4 GT

Hier ook een GT TCE 180 maar dan de estate. Geen enkel geluidje gehoord, zal er eens op letten. Heb de Airco altijd uit staan en de fan op 2,5.
Tim
Car: E36 M3

Dan is dus de oplossing de radio aanzetten! ;)
Mooi dat je gerustgesteld bent :)
Plaats reactie