juiste waterpomp 19 16v 1993
-
Wat is een goede waterpomp voor de 19 16v? SKF, VALEO?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
tja, wat je zelf wilt he. Je weet vast wel dat Valeo vaak door Renault zelf word gebruikt, en dat Skf o.a. een veel gebruikt lager merk is. Wat is beter is subjectief
waarom maak je hier een aparte topic voor aan en stel je niet gewoon de vraag in je Project topic?

waarom maak je hier een aparte topic voor aan en stel je niet gewoon de vraag in je Project topic?
-
was maar een vraag Abel, vraag raad van wijze mensen met ervaring vandaar. zie er verschillende staan bij bv mister auto. Kan toch zijn dat ervaringen met bv Valeo minder zijn?
Zoals je, denk ik, vast wel gezien heb heb ik geen apart project topic, alleen voorstellen.
Zoals je, denk ik, vast wel gezien heb heb ik geen apart project topic, alleen voorstellen.
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
-
dank je Bas, dit antwoord zocht ik, thanks!

Bolk is geen merk,, is BULK en je krijgt dan wat voordelig is ingekocht. Bolk remblokken besteld, dat was AP, en dat is goed spul, remschijven waren zelfs van TWR die opdat moment de durste in de lijst waren.
je krijgt echt geen rommel hoor. En als je wil gokken dan bestel je beide en stuur je terug wat je niet gebruikt
kost paar euro meer 

-
ok dus de waterpomp hier http://www.mister-auto.nl/fl/waterpomp/ ... g1260.html is geen Bolk merk maar kan van alles zijn?Abel schreef:Bolk is geen merk,, is BULK en je krijgt dan wat voordelig is ingekocht. Bolk remblokken besteld, dat was AP, en dat is goed spul, remschijven waren zelfs van TWR die opdat moment de durste in de lijst waren.je krijgt echt geen rommel hoor. En als je wil gokken dan bestel je beide en stuur je terug wat je niet gebruikt
kost paar euro meer
-

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Bolk geen merk.... ?
Okee vreemd heb toch al diverse dingen/spullen gehad waar toch echt Bolk op staat
Okee vreemd heb toch al diverse dingen/spullen gehad waar toch echt Bolk op staat
Ik neem meestal een waterpomp waarvan de impeller gegoten is (gietijzer of brons). Liever niet een van gevouwen plaatjes metaal. Als je zonder multi-riem geen speling voelt op je waterpomp, zou ik hem gewoon laten zitten. Hij zit overigens met M7 boutjes vast. Heb daar zelf maar een tap voor gemaakt om de schroefdraad op te zuiveren.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
Ok Jacques. Maar als er geen speling is weet je nog niets over de rest van de staat van de pomp?
Wat valt er voorderest aan te mankeren?
Interessant trouwens, dat het topic uberhaupt nog bestaat, ik ken boeiendere topics die om niks zijn gesloten!
Interessant trouwens, dat het topic uberhaupt nog bestaat, ik ken boeiendere topics die om niks zijn gesloten!
-
Weet ik niet, dat vraag ik de experts. Daarvoor is dit toch? Een aantal reageren normaal en vinden het blijkbaar wel boeiend om te helpen. Als je alleen dit soort k.. antwoorden en opmerkingen kunt plaatsen zou het je sieren het links te laten en vooral niet te reageren. Vooral je laatste zin is misplaatst!
Andere heren bedankt, weer wat geleerd voordat de operatie begint!
Andere heren bedankt, weer wat geleerd voordat de operatie begint!
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Ik heb ze ook wel eens gehad inderdaad. Onder andere aandrijfassen, de kwaliteit liet mij daarbij nog wel eens in de steek. Tegenwoordig bestel ik gewoon een beetje merkspul. SKF of Valeo is prima.Jochem de Haas schreef:Bolk geen merk.... ?
-
- Car: R19.R
Exact, iets met cavitatie. Kun je wel geen speling hebben maar als de impeller half weg is dan is het toch verstandig om een nieuwe te steken.larsdijkstra schreef:Ok Jacques. Maar als er geen speling is weet je nog niets over de rest van de staat van de pomp?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik zelf gebruik t ook niet hoor...Ronald1916V schreef:Ik heb ze ook wel eens gehad inderdaad. Onder andere aandrijfassen, de kwaliteit liet mij daarbij nog wel eens in de steek. Tegenwoordig bestel ik gewoon een beetje merkspul. SKF of Valeo is prima.Jochem de Haas schreef:Bolk geen merk.... ?
liever 10tje meer en goed. ..
maar ja niet iedereen denkt zo
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Ik heb al een keer zo'n geintje gehad met de kachelradiateur van de 19 16V, mooi goedkoop dacht ik.. Rolkooi er uit, dashboard er uit, kachelradateur wissselen, dashboard en kooi er weer in.. Na 2 maanden ineens koelwater bij de pedalen op het circuit.. Was dat goedkope klereding lek, weer de rolkooi er uit slopen..
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Das idd niet fijn.
Maar een stuurhuis rubber kan prima
Maar een stuurhuis rubber kan prima
Begrijp me niet verkeerd, het was geen sneer naar jou.tutuur schreef:Wat valt er voorderest aan te mankeren?
Meer dat er in het verleden in mijn ogen veel boeiende onderwerpen makkelijk weggewuifd werden met: dat kun je toch in het ACT vragen.....
Met betrekking tot cavitatie: ik heb al heel wat wterpompen in mijn handen gehad, lekkende, met veel speling. Maar cavitatie heb ik nooit terug kunnen vinden. Mijn ervaring

Cavitatie kan optreden als de temperatuur hoog is en de vloeistof plaatselijk gaat koken en daardoor materiaal uit het oppervlak trekt of als het toerental te hoog is. De pomp gaat dan vacuum trekken (Denk maar aan het maximum toerental bij bv. een scheepsschroef)
Beiden komen normaal gezien niet voor. Het is niet de bedoeling dat de koelvloeistof rond het kookpunt wordt rond gepompt. Wat betreft het toerental. Daar heeft de fabriekant al voor gezorgt dat dit binnen de perken blijft. Dus ik zou me over cavitatie geen zorgen maken. Ik heb ook nog nooit gezien dat de impeller van een auto-waterpomp was opgevreten. Wel heb ik het gezien bij grote fornuizen bij bv. Shell. Ik hoop dat je bezorgdheid is weggenomen. Ik denk dat te hoge riemspanning eerder een zorg kan zijn voor je waterpomp.
Beiden komen normaal gezien niet voor. Het is niet de bedoeling dat de koelvloeistof rond het kookpunt wordt rond gepompt. Wat betreft het toerental. Daar heeft de fabriekant al voor gezorgt dat dit binnen de perken blijft. Dus ik zou me over cavitatie geen zorgen maken. Ik heb ook nog nooit gezien dat de impeller van een auto-waterpomp was opgevreten. Wel heb ik het gezien bij grote fornuizen bij bv. Shell. Ik hoop dat je bezorgdheid is weggenomen. Ik denk dat te hoge riemspanning eerder een zorg kan zijn voor je waterpomp.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
tutuur schreef:Begrijp me niet verkeerd, het was geen sneer naar jou.tutuur schreef:Wat valt er voorderest aan te mankeren?
Meer dat er in het verleden in mijn ogen veel boeiende onderwerpen makkelijk weggewuifd werden met: dat kun je toch in het ACT vragen.....
Met betrekking tot cavitatie: ik heb al heel wat wterpompen in mijn handen gehad, lekkende, met veel speling. Maar cavitatie heb ik nooit terug kunnen vinden. Mijn ervaring

-
Tnx mannen! Ben benieuwd, maandag gaat motor er onderuit en gaan we aan de slag: distr riem, startmotor, nieuw subframe met alles erop, waterpomp checken etc
-
- Car: R19.R
Je hebt verschillende vormen van cavitatie, normaal gezien ben ik het wel met je eens dat je het niet snel gaat terug vinden, meestal lekt de pomp eerder dan dat je daar last van hebt.jacques schreef:Cavitatie kan optreden als de temperatuur hoog is en de vloeistof plaatselijk gaat koken en daardoor materiaal uit het oppervlak trekt of als het toerental te hoog is. De pomp gaat dan vacuum trekken (Denk maar aan het maximum toerental bij bv. een scheepsschroef)
Maar ik heb het wel gezien, zeker niet vaak eerder zeldzaam maar het kan als je een waterpomp hebt die er heel erg lang onder zit die niet of nauwelijks lekt.