De Megane heeft sinds eind vorige week een nieuwe eigenaar gevonden, en zijn prachtige R5 Alpine Turbo is nu in mijn bezit. Was een bijzondere dag voor twee Renault Sport liefhebbers die elkaar weer verder geholpen hebben met het Renault-virus.
Ben echt super blij met de AlpineOveral duimpjes omhoog! En het geluid en kracht als je hem even doortrekt, echt geweldig.
De 53-SV-FT is een bekende auto in de 5 Alpine wereld en verkeert in super staat, voorzien van een nieuwe T3, aluminium radiateur en RVS Scorpion uitlaatysteem vanaf de turbo zijn zomaar wat aanpassingen. De onderzijde is helemaal hard en in de Dinitrol gezet. Heb er nog geen concrete plannen mee behalve rijden, poetsen en genieten.
![]()
[img]http://i62.tinypic.com/686f0h.jpg[/img]
[img]http://i59.tinypic.com/k30n5w.jpg[/img]
[img]http://i61.tinypic.com/2egdu06.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/15fkqrk.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/2lt26uc.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/9r3dwo.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/2ldkgll.jpg[/img]
Heb van mijn 'radio/Philips-gekke' broertje nog een mooie tijds-originele radio gekregen, deze ga ik schakelen via een omvormer en kleine versterker met 3,5mm jack ingang zodat ik op een lange rit ook naar mijn eigen muziek kan luisteren.
[img]http://i62.tinypic.com/9ihkjl.jpg[/img]
Vandaag voor het eerst wassen&waxen![]()
[img]http://i60.tinypic.com/aexi5h.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/o8umoj.jpg[/img]
[img]http://i61.tinypic.com/2af09rk.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/eu0ifp.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/r0o0fo.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/rigqdk.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/33m4ww8.jpg[/img]
[img]http://i61.tinypic.com/1zm1iq9.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/v4s6kj.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/nzg16v.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/2dihkrn.jpg[/img]
En dan kan ze vanavond voor het eerst in haar nieuwe garage slapen.
[img]http://i58.tinypic.com/9ivl90.jpg[/img]
Met genoeg ruimte over voor mijn andere hobby.
[img]http://i60.tinypic.com/2vsi1oh.jpg[/img]
Vandaag de 5AT laten taxeren voor de verzekering. Voor het eerst echt even goed onder de auto kunnen kijken, ziet er echt super uit. Geen roest te vinden aan de onderzijde, kokerbalken, deuren, kriksteunen alles is hard. Mede dankzij de Dinitrol behandelingHelaas laat diezelfde Dinitrol laag wel los in de achterste wielkuipen, zou eigenlijk niet mogen volgens mij. Maar even naar laten kijken in ieder geval. Heb de Alpine nu in haar winterslaap gebracht, kan niet wachten op volgend voorjaar!
Vanochtend gelukkig net na de buien vertrokken en vanmiddag nog even kunnen touren in de zon. Blijft een beleving, het geluid, de geur echt autorijden![]()
[img]http://i62.tinypic.com/9row91.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/n2gyys.jpg[/img]
[img]http://i61.tinypic.com/2mdgr4m.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/9ibkax.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/2q8ztzs.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/nmb2nc.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/2vmacu8.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/9abs4z.jpg[/img]
Gaatze's R5 Alpine Turbo
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Projecttopicje van mijn Alpine Turbo, eerst maar eens wat copy/paste uit het Wie is Wie topicje.
Laatst gewijzigd door Gaatze op vr 29 dec 2017 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Gisteren de Alpine klaar gemaakt voor het nieuwe seizoen. Ze heeft verse motorolie en bakolie van Gulf gekregen, een set nieuwe NGK B8EFS bougies en nieuw oliefilter, welke dankzij ericon zeer makkelijk te vervangen was. Hij heeft namelijk een Mocal extern oliefilteradapter geplaatst naast de accu.
Ik had gezien dat het papieren luchtfilter eigenlijk voor geen meter paste in het kleine potje. Zat helemaal strak tegen de wanden aan waardoor het filter eigenlijk over een heel klein oppervlak gebruikt werd. Via ebay een K-tec Racing schuimfilter besteld voor de 5 Alpine Turbo, netjes binnen gekregen en niet duur maar man die paste helemaal voor geen meter, veels te grote diameter. Met wat huisvlijt (knippen en plakken) toch weer op de juiste diameter gekregen en gemonteerd.
Ten slotte nog de kleppen gesteld omdat ik hem nogal vond tikken bij warme motor. Nu staat alles weer op de juiste tolerantie (0,20 en 0,25, zou zelfde moeten zijn bij warme EN koude motor) en bij koude motor is hij helemaal stil, geen getik. Maar wanneer die dan goed warm word begint die weer als vanouds te tikken. Beetje omgekeerde wereld dus, maar goed misschien hoort dit zo en moet ik het tikken maar voor lief nemen. Vast wel een kenner hier die er meer over kan vertellen?
[img]http://i57.tinypic.com/29fvvro.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/24fa4jo.jpg[/img]

Ik had gezien dat het papieren luchtfilter eigenlijk voor geen meter paste in het kleine potje. Zat helemaal strak tegen de wanden aan waardoor het filter eigenlijk over een heel klein oppervlak gebruikt werd. Via ebay een K-tec Racing schuimfilter besteld voor de 5 Alpine Turbo, netjes binnen gekregen en niet duur maar man die paste helemaal voor geen meter, veels te grote diameter. Met wat huisvlijt (knippen en plakken) toch weer op de juiste diameter gekregen en gemonteerd.
Ten slotte nog de kleppen gesteld omdat ik hem nogal vond tikken bij warme motor. Nu staat alles weer op de juiste tolerantie (0,20 en 0,25, zou zelfde moeten zijn bij warme EN koude motor) en bij koude motor is hij helemaal stil, geen getik. Maar wanneer die dan goed warm word begint die weer als vanouds te tikken. Beetje omgekeerde wereld dus, maar goed misschien hoort dit zo en moet ik het tikken maar voor lief nemen. Vast wel een kenner hier die er meer over kan vertellen?
[img]http://i57.tinypic.com/29fvvro.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/24fa4jo.jpg[/img]
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Merijn schreef:Wat een dik ding, Gaatze!
Kan ik de 12e effe een rondje passagieren?

Nu nog proberen de motorkap weer fatsoenlijk te sluiten. Had het slotje eraf gebout om ruimte te creeren voor het 'uit-manoeuvreren' van het kleppendeksel maar nu valt de kap niet meer lekker dicht

Wat vaak goed werkt is het slot een beetje losjes-vast zetten, dat je het slot eigenlijk alleen nog met tikjes kan verschuiven.
Dan gewoon de kap een stukje laten dichtvallen, dat het slotje wel een duw krijgt, voorzichtig openen en weer vastzetten.
Zo laat je het slotje zelf z'n ideale positie zoeken.
Dan gewoon de kap een stukje laten dichtvallen, dat het slotje wel een duw krijgt, voorzichtig openen en weer vastzetten.
Zo laat je het slotje zelf z'n ideale positie zoeken.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34
Blijft een mooie AT Gaatze !
Gisteren toevallig je "oude" RS nog even mogen bewonderen, staat er nog steeds mooi bij !
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/631/RQHrix.jpg[/img]

Gisteren toevallig je "oude" RS nog even mogen bewonderen, staat er nog steeds mooi bij !

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/631/RQHrix.jpg[/img]
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Tikken doen ze allemaal met warme motor dat is normaal 

Dag Gaatze, altijd bijzonder de Alpine terug te zien, ik ben enorm blij dat ze in goede handen is en dat je er zuinig op bent.
Kleppen stellen was wel nodig, maar ik stelde ze altijd 0.20 inlaat 0.20 uitlaat dan heb je geen probleem.
Het externe oliefilter is enorm handig hè, het originele filter is moeilijk bereikbaar en er zijn 3 versies van.
Ik hoop hem nog eens tegen te komen, geniet ervan
Kleppen stellen was wel nodig, maar ik stelde ze altijd 0.20 inlaat 0.20 uitlaat dan heb je geen probleem.
Het externe oliefilter is enorm handig hè, het originele filter is moeilijk bereikbaar en er zijn 3 versies van.
Ik hoop hem nog eens tegen te komen, geniet ervan

Laatst gewijzigd door ericon op ma 2 mar 2015 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ken het geintje van het oliefilter. ..
bij de T2 is het denk ik nog gekker ..
Gelukkig zit daar ook een adapter in zodat ik er zo bij kan..
bij de T2 is het denk ik nog gekker ..
Gelukkig zit daar ook een adapter in zodat ik er zo bij kan..
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Super vakantie gehad paar weken terug met de Alpine, geen pech gehad behalve een losgeschoten motorkap-ontgrendel kabel.
Valt me wel op dat ie nogal wat olie neemt en zo nu en dan een witte pluim rookt uitblaast, maar goed is al een oudje natuurlijk
Wie herkent deze achtergrond?
[img]http://i57.tinypic.com/n68602.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/2aeqbet.jpg[/img]
[img]http://i59.tinypic.com/iy3o7o.jpg[/img]
Valt me wel op dat ie nogal wat olie neemt en zo nu en dan een witte pluim rookt uitblaast, maar goed is al een oudje natuurlijk

Wie herkent deze achtergrond?
[img]http://i57.tinypic.com/n68602.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/2aeqbet.jpg[/img]
[img]http://i59.tinypic.com/iy3o7o.jpg[/img]
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di 3 mar 2015 17:32
- Car: dauphine
turbo lekt dat zag ik op de foto van die inlaat pijp.
wordt alleen maar erger.
wordt alleen maar erger.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Brummen. 

Project: GTT Blue Sport
Hé leuke foto's
ben je ver weg geweest met de At?.
Deze auto's laten altijd een wolkje na een tijd op 1 toerental gereden te hebben, trap je dan het gas in zie je dat meteen in je spiegel.
Turbo is hagelnieuw en voorzien van competition seals door Gerry van ETT, motor is tevens gezond 2 jaar geleden lek test gedaan en resultaat was zeer netjes.
Keep on posting pics

Deze auto's laten altijd een wolkje na een tijd op 1 toerental gereden te hebben, trap je dan het gas in zie je dat meteen in je spiegel.
Turbo is hagelnieuw en voorzien van competition seals door Gerry van ETT, motor is tevens gezond 2 jaar geleden lek test gedaan en resultaat was zeer netjes.
Keep on posting pics

Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di 3 mar 2015 17:32
- Car: dauphine
heb ik nooit gezien met mijn AT nadat ik een nieuwe turbo ha gemonteerd.
en olie verbruik was ook minimaal.
en olie verbruik was ook minimaal.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Geen idee of voor montage van de nieuwe turbo allemaal schoon is gemaakt...
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
AT heeft normaal gesproken inderdaad weinig tot geen olie verbruik, wolkjes zou je eigenlijk ook niet moeten zien.
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Nouja het is alleen op de snelweg zoals ericon beschrijft, het inlaattraject lijkt op de foto vettig, maar dat was het niet. Het was meer een droge roet-achtige aanslag, en maar heel minimaal.
Kan het zijn dat een auto na een oliewissel even wat meer olie verbruikt'? Heb namelijk vlak voor deze vakantie olie vervangen. En dan verder kijk ik het maar even aan, rijd iig nog goed en rijd er niet veel mee.
Kan het zijn dat een auto na een oliewissel even wat meer olie verbruikt'? Heb namelijk vlak voor deze vakantie olie vervangen. En dan verder kijk ik het maar even aan, rijd iig nog goed en rijd er niet veel mee.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Vaak pluim een auto wat meer als je olie niveau op max staat.
Vul je hem op 3/4 dan is er vaak geen probleem...
Vul je hem op 3/4 dan is er vaak geen probleem...
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Andere kant, de ene motor is de andere niet en zo lang het geen extreem olie vebruik is zou ik me er ook niet druk om maken.
Soort olie kan ook nog invloed hebben hoeveel er verbruikt wordt.
Soort olie kan ook nog invloed hebben hoeveel er verbruikt wordt.
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Ondertussen bezig met een 'velgenprojectje' wil toch van het blauwe af en maak ze weer origineel zwart, verder een poetsbeurt
Hebben alle AT's velgen van Elia? Of heb ik aftermarket wielen naar voorbeeld van het origineel? Niet dat het uitmaakt, gewoon nieuwsgierig.
Resultaat van de eerste twee.
[img]http://i58.tinypic.com/sblwgg.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/t8wa3t.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/9kxmpd.jpg[/img]

Hebben alle AT's velgen van Elia? Of heb ik aftermarket wielen naar voorbeeld van het origineel? Niet dat het uitmaakt, gewoon nieuwsgierig.
Resultaat van de eerste twee.
[img]http://i58.tinypic.com/sblwgg.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/t8wa3t.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/9kxmpd.jpg[/img]
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
En een Turbo embleem gemonteerd, misschien wel een beetje te maar wel origineel
[img]http://i58.tinypic.com/2q39cpi.jpg[/img]

[img]http://i58.tinypic.com/2q39cpi.jpg[/img]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Nee die elia's zijn niet standaard..
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Heb nog setjes genoeg originele voor je liggen , wel opknappers
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34
Velgen zijn mooi geworden Gaatze !
De Elia velgen lijken inderdaad erg veel op de standaard AT velgen, maar als je ze naast elkaar ziet dan zie je de (subtiele) verschillen wel.

De Elia velgen lijken inderdaad erg veel op de standaard AT velgen, maar als je ze naast elkaar ziet dan zie je de (subtiele) verschillen wel.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Wat zijn de verschillen dan? Volgens mij het kegelvormige in het midden maar voor de rest?
@Sven, heb je ze ook nog in een (turbo) coupe steek liggen?
@Sven, heb je ze ook nog in een (turbo) coupe steek liggen?
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Ik wil ook Gaatze!!Merijn schreef:Wat een dik ding, Gaatze!
Kan ik de 12e effe een rondje passagieren?

Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Deze week weer thuis gekomen na een tijdje in het buitenland verbleven te zijn, dus vandaag in de vrieskou de Alpine weer voorzichtig wakker gekust.
Voor dit seizoen wel wat dingen gepland aan de Alpine namelijk:
- Drukgroep/koppeling
- Uitzoeken waar olieconsumptie nu vandaan komt dus, turbo eraf en na laten kijken door ETT, compressietest en evt koprevisie.
Had al contact gehad met Manessen en Biggelaar mbt koprevisie en iets bewerken/tunen van de kop en zij raden aan om poorten te polijsten en kleppen slijpen in Schrick profiel. Kan hier niet veel info over vinden, misschien hier mensen met wat ervaring?
[img]http://i65.tinypic.com/nn15bo.jpg[/img]
[img]http://i63.tinypic.com/2wqaomv.jpg[/img]
[img]http://i66.tinypic.com/155jmvk.jpg[/img]
[img]http://i66.tinypic.com/20t30vd.jpg[/img]


Voor dit seizoen wel wat dingen gepland aan de Alpine namelijk:
- Drukgroep/koppeling
- Uitzoeken waar olieconsumptie nu vandaan komt dus, turbo eraf en na laten kijken door ETT, compressietest en evt koprevisie.
Had al contact gehad met Manessen en Biggelaar mbt koprevisie en iets bewerken/tunen van de kop en zij raden aan om poorten te polijsten en kleppen slijpen in Schrick profiel. Kan hier niet veel info over vinden, misschien hier mensen met wat ervaring?
[img]http://i65.tinypic.com/nn15bo.jpg[/img]
[img]http://i63.tinypic.com/2wqaomv.jpg[/img]
[img]http://i66.tinypic.com/155jmvk.jpg[/img]
[img]http://i66.tinypic.com/20t30vd.jpg[/img]
Poorten polijsten zou ik een beetje mee oppassen, dat is snel een beetje dremelen uit de losse hand wat ook averechts kan werken.
Als je dat echt wilt, zou ik 'm laten flowen door iemand met een flowbank, dan kun je het ademhalen wel verbeteren. Maar anderzijds bij een turbo is dat niet heel erg boeiend, geef de turbo iets meer druk en je hebt ongeveer hetzelfde effect.
Zou dan eerder kijken om 'm om te bouwen in GTT config, met de carb op het inlaatspruitstuk en een intercooler, of nog leuker injectie, maargoed dan zijn we weer een stuk verder van huis
Als je dat echt wilt, zou ik 'm laten flowen door iemand met een flowbank, dan kun je het ademhalen wel verbeteren. Maar anderzijds bij een turbo is dat niet heel erg boeiend, geef de turbo iets meer druk en je hebt ongeveer hetzelfde effect.
Zou dan eerder kijken om 'm om te bouwen in GTT config, met de carb op het inlaatspruitstuk en een intercooler, of nog leuker injectie, maargoed dan zijn we weer een stuk verder van huis

schrik profiel is meer klephoeken, ronder als normaal. hogere flow en incombi met flowen kan dat best wel wat brengen. Maar net wat Steven zegt, op een turbo wat kan dat boeien
Iets meer druk, en een Gtt carb en een T2, of moderner model kun je veel meer halen
Ik snap sowieso een T3 niet op een 1.4. Okay ik snap heus wel dat die anders is als een 21T of Saab maar toch. Een t2 moet toch ten alle tijden eerder dan een T3 opspoelen. En een T2 moet op een 1.4 probleemloos .9 bar kunnen geven. Soms wel tot 1 bar of tijdelijk iets meer..

