Clio 16V Racer

Vertel hier alles over je project.
maartenlientje

Miguel16V schreef:Hey bedankt voor de tips! :)
Ik zit enkel met het probleem dat ik die tubes wel tot daar krijg, maar dan kan ik de wielen niet volledig verdraaien.
Die raken de tubes dan...
Volgens mij heb ik gewoon te dikke tubes gekocht voor die smalle ruimte :p
Maar als ik ze er toch op een of andere manier tussen krijg moet ik ze laten uitkomen aan de onderkant van de schijf?
Dus eigenlijk mee op de fusee zien vast te zetten dan of zie ik dat verkeerd?
Ze moeten uitkomen aan de binnenkant van de schijf. Ik had bij de BMW's een plaatje met daarop een stalen ring gemaakt die ik tussen het fusee en veerpoot kon plaatsen. Hier kon ik de buis mooi op schuiven en bleef hij exact op zijn plek. Daarnaast had ik met een teflon bus de maximale stuuruitslag van het stuurhuis beperkt. Dit maakt voor het circuit toch niet uit. Helaas geen foto meer van... :-(
Hoezo haat - liefde verhouding?!
Steven
Car: M536

Stuuruitslag van een BMW beperken voor een slang? En maakt op het circuit toch niet zoveel uit?

Nouja als ie (per ongeluk) in een drift raakt, is het wel fijn als je de maximale correctie kan trekken hoor... had ik zelfs met de Williams dat ik wel eens wat 'foutcorrecties' had, waarbij iets meer uitslag wel gewenst was :D

Dan maar een grotere remset erop ;-)
maartenlientje

Het gaat dan om een teflon busje van een cm dik aan beide kanten. Ik geef alleen maar een suggestie, aangezien dit ook in de cup wordt gebruikt. Daarnaast heb ik het op al mijn race BMW's toegepast... En in de BMW cup mag je geen andere remmen, dus grotere remmen is bij ons geen optie.

Het kan een keer gebeuren dat je in de slip raakt of wat dan ook. Maar als je zover moet uitsturen, ben je de auto/positie toch al even kwijt. En dan kan je zeggen, die ene graad stuuruitslag, als ik die had, dan had ik hem gehouden. Tja, dat kan je ook zeggen als je alles origineel houdt; Stel dat het stuur nog iets verder om ging, had ik hem gehouden. Linksom of rechtsom, dat is afhankelijk van hoe jij je machine kent en onder controle weet te houden met de huidige technische specificaties.

Dan kan je beter gaan rijden in een Volvo 240. Deze draaicirkel gaat bijna om zijn eigen as hehe. :smile:
Laatst gewijzigd door maartenlientje op di 17 feb 2015 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Miguel16V

Toch maar een setje deftige tubes aanschaffen dan :)
Ik ga zaterdag toch nog langs de race shop voor wat afsleeplintjes, dus dan ik ineens is zien of zij zulke slangen verkopen.
Wat de andere remmenset betreft, die komt eronder als de F4R erin gaat 8)
Nu heb ik al wel een setje klauwen klaarliggen van een Clio 2RS, die passen er zo onder :D
Van die stuuruitslag ga ik toch maar afblijven, je weet idd nooit wanneer je de maximale stuuruitslag nodig kan hebben :p
'92 Clio 1.8 16V => http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 2#p2362222
Clio 1.8 16V Track Toy
Steven
Car: M536

@Maarten, ik zit je maar een beetje te stangen, driftersmentaliteit zullen we maar zeggen, die willen nooit lock inleveren ;-)

Maar bij n clio kan het wel prima, sowieso kun je eens op zoek naar die rally/cup luchthappers, ze zijn ooit wel geleverd voor de clio1, Antoine kan je er vast meer van vertellen.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Die van een bepaalde bmw passen ook precies in de mistlamp gaten (E30?)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Die van een bepaalde bmw passen ook precies in de mistlamp gaten (E30?)
Nee passen niet exact.
maar is idd een E30. :D

Edit: een oud type swift heeft ook zo iets trouwens.
maartenlientje

Steven schreef:@Maarten, ik zit je maar een beetje te stangen, driftersmentaliteit zullen we maar zeggen, die willen nooit lock inleveren ;-)

Maar bij n clio kan het wel prima, sowieso kun je eens op zoek naar die rally/cup luchthappers, ze zijn ooit wel geleverd voor de clio1, Antoine kan je er vast meer van vertellen.
(Y) :)
Miguel16V

Ik ben net begonnen met een 16V voor circuit, heb hem een 2tal weken terug getest op CPZ :) (Top circuit :thumbsup: had er nog nooit op gereden)
Motorisch staat ie volledig origineel. Voor de rest enkel verlaagd, gestript en kooi+kuipzetels erin.
Had er een set Michelin slicks bijgekocht :p en vermits het droog was op CPZ, die dan ook maar ineens uitgetest :)
Ging eigenlijk verbazend goed! Op het laatst zaten men rondetijden rond de 2:20. Heb geen indicatie qua tijd, maar die waren toch goed genoeg om een aantal E36 BMW's achter me te laten ^^
Nu vond ik toch dat de achterkant wel heel los ging in de tragere bochten.
Oorzaak was ook al snel duidelijk te zien aan de banden :p Op 3 wielen door de bocht en dan wordt het enige rakende achterwiel op zen zijkant gedrukt.
Dus weinig raakvlak, weinig grip :/
Dus nu ben ik op zoek naar een manier om camber op de achterwielen te krijgen.
Ik dacht eraan om de fusees los te maken van de as en een plaatje te maken dat schuin is. Dat dan tussen de as en de fusee te plaatsen, om zo wat camber te creëren :) Kweet alleen niet of dat wel gaat werken :p

Dus daarom mijn vraag of dit kan werken en of jullie soms een andere/betere manier weten om die wieltjes camber te krijgen :)
Clio 1.8 16V Track Toy
Daan2D
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Dit kan gewoon in je project topic.
De kan een conversie doen naar clio 2 astappen, dit geeft de mogelijkheid om met cambershims te rijden. Wellicht zijn hier nog clio 1 rijders of ex rijders die kunnen toelichten met hoeveel hun rijden/reden.
Racing is the best way to convert money into noise
Miguel16V

Okey handig! :)
Bedankt alvast ;)
Laatst gewijzigd door Miguel16V op di 10 mar 2015 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio 1.8 16V Track Toy
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

MOD
2 posts in apart topic hierboven in dit topic geplakt
Martijn Kool

ik heb die astappen inclusief remklauwhouders wel voor je.

Je huidige astap moet je eruit slaan of afslijpen. Vervolgens kun je de clio rs astap monteren (volgens mij moesten er wel een aantal gaten opgeboord en getapt worden). Tussen deze astap kun je shims monteren. Bedenk wel dat je wielen ongeveer 12mm verder naar buiten komen per kant. Hier moet je wel de ruimte voor hebben.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Martijn Kool schreef:ik heb die astappen inclusief remklauwhouders wel voor je.

Je huidige astap moet je eruit slaan of afslijpen. Vervolgens kun je de clio rs astap monteren (volgens mij moesten er wel een aantal gaten opgeboord en getapt worden). Tussen deze astap kun je shims monteren. Bedenk wel dat je wielen ongeveer 12mm verder naar buiten komen per kant. Hier moet je wel de ruimte voor hebben.
Afhankelijk of Renault de bouten van de astap weer levert moet je de boel opboren (of niet).
Als je hier gaat zoeken kom je de bestel nummers wel tegen. (zal vanavond ff kijken of ik ze nog voor je kan vinden).
Verder is het zoals martijn zegt een kwestie van de oude tap verwijderen en de nieuwe er op bouten. :beer:

edit: Als je de bouten toch haalt bij renault, vergeet dan de ring achter je remschijf niet mee te bestellen deze zijn ook anders als die van je 16v :D
Martijn Kool

die ring heb ik erbij. ook de bouten van een clio 2 rs, maar daar kun je dus niets mee?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Martijn Kool schreef:die ring heb ik erbij. ook de bouten van een clio 2 rs, maar daar kun je dus niets mee?
jawel. die bouten en ring moet je er bij hebben.

als ze er niet bij zouden zitten moet je ze bestellen bij de dealer zo bedoelde ik het eigenlijk.

diameter bouten 3xm10 1xm8 (uit mn hoofd).

enne, je moet idd 3 gaten opboren naar m10 is standaard clio 1 M8 dus vergeet mijn vorige bericht mbt het niet opboren aub. :D
Is voor mij ook al ff geleden dat ik de boel omgebouwd heb. ;-)
Miguel16V

Okey bedankt voor de info :D
Maar is het dan niet eenvoudiger om een vollediga achteras van een rs eronder te steken? :p
Clio 1.8 16V Track Toy
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Miguel16V schreef:Okey bedankt voor de info :D
Maar is het dan niet eenvoudiger om een vollediga achteras van een rs eronder te steken? :p
Nee dat gaat niet. Een rs achteras heeft veren en geen torsieas. ;-)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Plaats je toch coilovers , ik had een setje voor mijn megane coupe met een torsieloze achteras
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Martijn Kool

zonder torsiestaaf is niet zo verstandig denk ik. megane 1 cup auto's hadden ook geen torsiestaven maar ipv daarvan een dikke stabilisatiebuis op de plek van de 4 torsiestaven.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Daan2D
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Voor de clio 16v gewoon bilstein cup onderstel en achter dikke cup tories plaatsen. Voorkant naar williamsbreedte dan ben je al goed opweg
Racing is the best way to convert money into noise
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Martijn Kool schreef:zonder torsiestaaf is niet zo verstandig denk ik. megane 1 cup auto's hadden ook geen torsiestaven maar ipv daarvan een dikke stabilisatiebuis op de plek van de 4 torsiestaven.
Ja zo een achteras had ik met de bijbehorende bildstein coilovers
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Miguel16V

pfoe vrij complex dingetje om die achteras wat aan te passen :p
Dat zal dan iets voor deze zomer worden samen met de swap naar de 2liter uit de RS >)
Daar zit ik nog vast met die sleutelherkenning. ik heb alle modules behalve die ontvanger van de sleutel :/
Nu zou alles van dezelfde clio moeten zijn om te werken :(
Anders heb ik horen zeggen dat je de computer kan laten overschrijven om die startonderbreking eruit te halen.
Maar daar kan ik zelf niks van en ik ken ook niemand die daar ervaring mee heeft...

Nu ga ik er voor de trackday op Spa de 1.8 nog in laten en vooraan Clio 2RS fusees en klauwen opzetten.
Naaf ff overzetten voor de cardans en dan zou een kleine aanpassing aan de schokdemper bevestiging moeten volstaan.
De 16v heeft 21 spiebanen en de RS blijkbaar 23, maar die naven zouden exact dezelfde maat zijn :)

Oh ja voor de sfeer heb ik nog een foto van mij met de clio door de Tarzanbocht op 3 wielen :D
[img]https://farm8.staticflickr.com/7286/16224648504_9fd7ba7375_b.jpg[/img]DSC04027 by Miguel 16valver, on Flickr
Clio 1.8 16V Track Toy
Plaats reactie