Wat hebben de leaseauto's hier mee te maken?Tom schreef:Tja, maar Merijn heeft wel een punt. Maar ook in "onze" generatie zijn er genoeg die geleend hebben voor een auto. Ik vind het ook stom. Ik snap ook niet dat jan en alleman tegenwoordig een lease auto krijgt. Is ook een belabberde ontwikkeling als je het mij vraagt.
ACT: Lease
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dat het allemaal maar heel gewoon is dat je een nieuwe auto onder je kont krijgt waarbij alles voor je betaald wordt. Lang leve de lage bijtelling en stampen maar met de ecobak. Ook die mentaliteit is niet bepaald goed vind ik persoonlijk.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Nou ja, anders had ik honderden euro's meer salaris gehad dus of de auto nou klaar staat of dat iemand het zelf moet regelen maakt niet heel veel uit. Uiteraard is het al snel voordeliger dan een eigen auto maar dat is dan gewoon een stuk salaris.
Dat doorstampen is natuurlijk iedereen over een kam scheren. Slecht argument naar mijn mening en je straalt dr jaloezie mee uit net als met dat ecobak verhaal
Maar die discussie hebben wij wel vaker gehad in het verleden hehe 
Dat doorstampen is natuurlijk iedereen over een kam scheren. Slecht argument naar mijn mening en je straalt dr jaloezie mee uit net als met dat ecobak verhaal


Ik deel de mening van tom.
Er is helemaal niks mis met een auto van de zaak. Is alleen maar fijn voor die mensen. Het hele bijtelling verhaal is wel de groots mogelijke onzin. Laat mensen maar bijtelling betalen over het gemiddeld verbruik dat ze met een auto zelf rijden, in plaats van op basis van wat fabrikanten opgeven wat er onder de gunstigste omstandigheden mee gehaald zou kunnen worden.
Verder nog over de huidige "cultuur" onder jongeren. Ik ben zelf 20 en rij voor mijn leeftijd een best dure wagen. Dit heb ik echter bij elkaar gespaard door vanaf mijn 15e al te werken en soms werkweken te draaien van 35 uur of meer naast mijn opleiding. Het is dus een beetje onterecht om altijd maar te zeggen dat de jongeren of de auto's financieren, of onder de reet geschoven krijgen van papa en mama.
Er is helemaal niks mis met een auto van de zaak. Is alleen maar fijn voor die mensen. Het hele bijtelling verhaal is wel de groots mogelijke onzin. Laat mensen maar bijtelling betalen over het gemiddeld verbruik dat ze met een auto zelf rijden, in plaats van op basis van wat fabrikanten opgeven wat er onder de gunstigste omstandigheden mee gehaald zou kunnen worden.
Verder nog over de huidige "cultuur" onder jongeren. Ik ben zelf 20 en rij voor mijn leeftijd een best dure wagen. Dit heb ik echter bij elkaar gespaard door vanaf mijn 15e al te werken en soms werkweken te draaien van 35 uur of meer naast mijn opleiding. Het is dus een beetje onterecht om altijd maar te zeggen dat de jongeren of de auto's financieren, of onder de reet geschoven krijgen van papa en mama.
Het is maar net wie zich aangesproken voelt blijkt maar weer, uiteraard wordt er veel over 1 kam geschoren.
Maar ook ik deel Tom's mening wel, vooral die bijtelling, al helemaal niet bij al die Hybride dingen, het loont gewoon niet eens om electrisch te laden, dus al die lelijke Outlander PHEV's hangen tegenwoordig niet eens meer aan de stekker. Dus het is allemaal zo krom als het maar kan.
Het verschil tussen particulier- en zakelijk rijden loopt te ver uit elkaar.
Maar ook ik deel Tom's mening wel, vooral die bijtelling, al helemaal niet bij al die Hybride dingen, het loont gewoon niet eens om electrisch te laden, dus al die lelijke Outlander PHEV's hangen tegenwoordig niet eens meer aan de stekker. Dus het is allemaal zo krom als het maar kan.
Het verschil tussen particulier- en zakelijk rijden loopt te ver uit elkaar.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Tja, zoals ik hahaha( boer met kiespijn lachje )
Koop je een Megane met GTline pakket gaat ie het jaar daarop belastingvrij de markt op, vervolgens rijdt half of heel leasend Nederland in zo'n ding en mijn duur gekochte en betaalde particuliere Megane is geen moer meer waard.
maar goed, weer ontopic met meuk op marktplaats!
Koop je een Megane met GTline pakket gaat ie het jaar daarop belastingvrij de markt op, vervolgens rijdt half of heel leasend Nederland in zo'n ding en mijn duur gekochte en betaalde particuliere Megane is geen moer meer waard.
maar goed, weer ontopic met meuk op marktplaats!
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Het is weer makkelijk om te zaniken over die leasebakken, blijft een discussie die voor sommige blijft hangen in losse niet erg sterke argumenten die alleen bedoeld zijn om makkelijke opmerkingen rond te strooien...
Vergeet niet dat in veel functies een lease auto onontbeerlijk is ivm reizen naar klanten etc etc, en onderdeel zijn van de functie en arbeidsvoorwaarden.
De bijtellingsperikelen zijn echter wel discussie waardig. Maar passen wel in het beeld van de gemiddelde nederlander, die in de meeste gevallen eerst naar zijn portemonnee kijkt... Men weet heel goed waar de meesten gevoelig voor zijn
Vergeet niet dat in veel functies een lease auto onontbeerlijk is ivm reizen naar klanten etc etc, en onderdeel zijn van de functie en arbeidsvoorwaarden.
De bijtellingsperikelen zijn echter wel discussie waardig. Maar passen wel in het beeld van de gemiddelde nederlander, die in de meeste gevallen eerst naar zijn portemonnee kijkt... Men weet heel goed waar de meesten gevoelig voor zijn

Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
En men vergeet ook vaak dat de bijtelling uitsluitend betaald wordt ter compensatie van de prive kilometers. Als ik kijk wat ik per maand betaal aan bijtelling en dat afzet tegen het aantal puur privé-gereden kilometers, dan is het verre van goedkoop! Nu moet ik eelijkheidshalve toegeven dat ik geen idee heb wat een kilometer kost bij privé-bezit, maar ik schrok er toch best van. En dan heb ik het geluk dat ik de brandstof voor de privé kilometers niet zelf hoef te betalen.
Vergeet daarbij niet dat je geen wegenbelasting, aanschaf, afschrijving en onderhoud hoeft te betalen. Reken dat eens uit met dezelfde auto alleen dan in privé bezit, ik kan wel gokken wat er dan goedkoper is....
En toch denk ik dat het best mee zal vallen... Stel ik rijd 20% prive, dan hoef ik ook maar 20% van de onderhoudskosten te rekenen wanneer ik een auto prive zou rijden. Dat is natuurlijk erg kort door de bocht, maar de kosten die nu gemaakt worden, hoef ik zeker niet te maken, als de zakelijke km's niet gemaakt worden. Ook zouden de MRB kosten een stuk lager worden, omdat ik dan nooit een diesel zou nemen.
Ik zou het wel eens uit willen rekenen... Uiteindelijk denk ik dat ik beter af ben, maar dat zit 'm dan vooral in de afschrijving op de auto die ik niet betaal. Maar van de andere kant, als ik geen leaseauto zou rijden, zou ik nooit van mijn leven een splinternieuwe auto kopen. Dus dat vergelijk gaat ook niet op.
Ik weet uit de metingen van Spritmonitor dat ik ca. €0,10 per km aan brandstof 'betaal'. Mijn totale netto prijs per kilometer, ex. brandstof, uitgaande van 1000 prive kilometers per maand, komt op ca. €0,35 uit. Incl. de brandstof zou dat dus €0,45 per km zijn.
Enig idee wat een kilomtertje gemiddeld kost, als je privé rijdt, incl. de onderhoudskosten e.d.? Overigens moet daarbij wel in ogenschouwe genomen worden dat ik na de leasetermijn geen auto overhoudt. Die is dan weer verdwenen!
Dat moet dan ook meegenomen worden in de berekeningen.
Ik zou het wel eens uit willen rekenen... Uiteindelijk denk ik dat ik beter af ben, maar dat zit 'm dan vooral in de afschrijving op de auto die ik niet betaal. Maar van de andere kant, als ik geen leaseauto zou rijden, zou ik nooit van mijn leven een splinternieuwe auto kopen. Dus dat vergelijk gaat ook niet op.
Ik weet uit de metingen van Spritmonitor dat ik ca. €0,10 per km aan brandstof 'betaal'. Mijn totale netto prijs per kilometer, ex. brandstof, uitgaande van 1000 prive kilometers per maand, komt op ca. €0,35 uit. Incl. de brandstof zou dat dus €0,45 per km zijn.
Enig idee wat een kilomtertje gemiddeld kost, als je privé rijdt, incl. de onderhoudskosten e.d.? Overigens moet daarbij wel in ogenschouwe genomen worden dat ik na de leasetermijn geen auto overhoudt. Die is dan weer verdwenen!

best interessante discussie, wellicht handig om dit naar een ander topic te verplaatsen?
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Leuke discussie om te voeren dit.
Ja, lease is aantrekkelijk als je ook de risico's op schade e.d. meeneemt.
Leasertje hier kost me 300,- netto in de maand (20% bijtelling over 31,5k + 56 euro eigen bijdrage voor privé-gebruik). Echter krijg ik ook geen woon-werkvergoeding meer, dus op de loonstrook scheelt dat al snel 450 euro.
Daarentegen rij ik echter zorgeloos rond, een Europese brandstoftank (hallo sleurhut), en qua onderhoud e.d. is het natuurlijk ook prima geregeld.
Een privé-auto kan echter weldegelijk goedkoper zijn. Geen lease betekent meer salaris bruto. Geen bijtelling, wel woon-werk dus dat komt al snel een stuk hoger uit. Voordeel van hoger brutoloon is meteen ook dat die wel meetelt in je pensioen, dertiende maand, etc.
Als je het echt tot de komma zou uitrekenen denk ik dat privé rijden goedkoper is.
Niet met elke vier jaar een nieuwe auto. Wel met elke x-jaar een auto waar de kop vanaf is.
Echter dan nog zou ik kiezen voor lease. Het is het gemak, misschien wel de luxe. Elke 4 a 5 jaar zoek je wat nieuws uit en verder heb je er weinig om kijken naar.
Nog wel een interessant discussiepunt: waarom vier jaar lang de bijtelling baseren op de nieuwwaarde?
Ja, lease is aantrekkelijk als je ook de risico's op schade e.d. meeneemt.
Leasertje hier kost me 300,- netto in de maand (20% bijtelling over 31,5k + 56 euro eigen bijdrage voor privé-gebruik). Echter krijg ik ook geen woon-werkvergoeding meer, dus op de loonstrook scheelt dat al snel 450 euro.
Daarentegen rij ik echter zorgeloos rond, een Europese brandstoftank (hallo sleurhut), en qua onderhoud e.d. is het natuurlijk ook prima geregeld.
Een privé-auto kan echter weldegelijk goedkoper zijn. Geen lease betekent meer salaris bruto. Geen bijtelling, wel woon-werk dus dat komt al snel een stuk hoger uit. Voordeel van hoger brutoloon is meteen ook dat die wel meetelt in je pensioen, dertiende maand, etc.
Als je het echt tot de komma zou uitrekenen denk ik dat privé rijden goedkoper is.
Niet met elke vier jaar een nieuwe auto. Wel met elke x-jaar een auto waar de kop vanaf is.
Echter dan nog zou ik kiezen voor lease. Het is het gemak, misschien wel de luxe. Elke 4 a 5 jaar zoek je wat nieuws uit en verder heb je er weinig om kijken naar.
Nog wel een interessant discussiepunt: waarom vier jaar lang de bijtelling baseren op de nieuwwaarde?
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands

Overigens ben ik het totaal niet eens met al leaaserijders die lopen te piepen dat de lage bijtelling wordt afgeschaft. Je wordt helemaal niet gekort, nee je hebt de afgelopen jaren (terecht) gebruik gemaakt van de korting die er te krijgen was. Nu gaan we allemaal lekker weer naar één tarief hopelijk in 2017 / 2018. Geen gedoe, kiezen met meer emotie i.p.v. de portemonnee. Tot die tijd profiteer ook ik nog even van 20% ipv een hoger percentage want er waren grenzen. 0% had ook gekunt in een PHEV hok. Mij niet gezien.

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ik weet niet waar jij werkt maar het is niet vanzelfsprekend meer dat je een lease auto krijgt, zelfs in de IT niet. Daarvoor moet je toch echt wel een ambulante of een hoge(re) functie hebben.Tim schreef:Wat hebben de leaseauto's hier mee te maken?Tom schreef:Tja, maar Merijn heeft wel een punt. Maar ook in "onze" generatie zijn er genoeg die geleend hebben voor een auto. Ik vind het ook stom. Ik snap ook niet dat jan en alleman tegenwoordig een lease auto krijgt. Is ook een belabberde ontwikkeling als je het mij vraagt.
Daarnaast werken de meeste bedrijven tegenwoordig met een mobiliteitsbudget, dat houdt in dat je de keuze hebt om het gehele budget als bruto loon te laten uitkeren waarvoor je zelf zorgt voor je vervoer (dan wel openbaar dan wel eigen auto waarbij dit wel een auto van max. x jaar oud dient te zijn). Als je er voor kiest om een lease auto te nemen ben je er dan ook nog vrij in om niet het gehele budget te gebruiken (wat overblijft komt bruto bij je loon) of wanneer je daar behoefte aan hebt x. bedrag zelf bij te betalen als je iets groter of luxer wil dan binnen je budget. Daarnaast geld er bij de meeste bedrijven per lease categorie ook nog een maximale uitstoot (mvo). Ik zou niet weten waarom het een belabberde ontwikkeling is overigens, je werkt er gewoon voor.
Ik werk in de IT en moet naar klanten toe, dat maakt een auto wel noodzakelijk in mijn geval omdat het anders in sommige gevallen niet te bereizen is. In elk geval niet binnen afzienbare tijd. Gelukkig voor mij dus altijd de optie om te leasen. Ik ben in combinatie met prive rijden onder de streep een stuk voordeliger uit dus dat is mooi meegenomen.
De belabberde ontwikkeling van dat veel mensen een leaseauto hebben of in elk geval een auto van de baas tot hun beschikking hebben snap ik ook niet. Als straks geen hond meer een leaseauto krijgt gaan de verkoopcijfers van nieuwe auto's behoorlijk omlaag, dealers op de fles en de belastinginkomsten gaan ook aardig teruglopen. Ik denk dat we dan verder van huis zijn.
De belabberde ontwikkeling van dat veel mensen een leaseauto hebben of in elk geval een auto van de baas tot hun beschikking hebben snap ik ook niet. Als straks geen hond meer een leaseauto krijgt gaan de verkoopcijfers van nieuwe auto's behoorlijk omlaag, dealers op de fles en de belastinginkomsten gaan ook aardig teruglopen. Ik denk dat we dan verder van huis zijn.
Dat laatste gebeurt uberhaupt wel, waarom denk je dat al die dealers samenvoegen de laatste jaren?
Uiteindelijk zijn we gewoon als alle autorijders ontevreden over het teveel aan belasting die erop wordt gezogen, de niet lease-rijders zijn snel jaloers op leaserijders.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik ook wel een leasebak zou willen, hoef ik me alleen maar te focussen op dat andere hok
Uiteindelijk zijn we gewoon als alle autorijders ontevreden over het teveel aan belasting die erop wordt gezogen, de niet lease-rijders zijn snel jaloers op leaserijders.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik ook wel een leasebak zou willen, hoef ik me alleen maar te focussen op dat andere hok

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dat die dealers samen voegen komt ook door die veel te dure glazen verkooppaleizen. Waarom moet dat allemaal zo duur?
En het is niet zo dat ik jaloers ben op iemand met een nieuwe auto. Dat boeit me niet zo. Ik rijd meer dan genoeg in (splinter) nieuwe auto's en de km's die ik prive maak, maak ik nog steeds graag in een auto met bijna 3 ton op de klok. Ik vind alleen die "tankpas van de zaak" al jaren het belachelijke. Dat is zo krom als wat vind ik. Net zoals de V60 plugin hybrid (en nog wat van die veel te zware accu ellende) bijv. die eind vorig jaar zo massaal aan de man gebracht is. En maar fiscaal voordeel geven..........en vervolgens nooit de stekker erin. En jan modaal in zijn 5 tot 10 oude dieseltje maar een sloot wegenbelasting betalen. Er zijn gewoon wat zaken oneerlijk wat mij betreft. En dat staat los van de leeftijd van de auto. Al koopt hier heel de straat een nieuwe auto, dat interesseert me echt geen reet.
En het is niet zo dat ik jaloers ben op iemand met een nieuwe auto. Dat boeit me niet zo. Ik rijd meer dan genoeg in (splinter) nieuwe auto's en de km's die ik prive maak, maak ik nog steeds graag in een auto met bijna 3 ton op de klok. Ik vind alleen die "tankpas van de zaak" al jaren het belachelijke. Dat is zo krom als wat vind ik. Net zoals de V60 plugin hybrid (en nog wat van die veel te zware accu ellende) bijv. die eind vorig jaar zo massaal aan de man gebracht is. En maar fiscaal voordeel geven..........en vervolgens nooit de stekker erin. En jan modaal in zijn 5 tot 10 oude dieseltje maar een sloot wegenbelasting betalen. Er zijn gewoon wat zaken oneerlijk wat mij betreft. En dat staat los van de leeftijd van de auto. Al koopt hier heel de straat een nieuwe auto, dat interesseert me echt geen reet.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik ben het eigenlijk wel helemaal eens met Tom, ondanks dat ik nu ook profiteer van de leaseregeling op mijn werk. De verhoudingen zijn zoek, zeker als het gaat over de lage bijtellingscategorieen. De enige uitzondering die ze wat mij betreft zouden mogen maken is voor auto's die volledig elektrisch zijn. Plug-in Hybrids worden niet geleaset voor een beter milieu, maar om de lage bijtelling. Zo is het nu eenmaal en zo zal het altijd zijn. Milieu is nooit een doorslaggevende factor voor een leaserijder. Goedkoop rijden dan weer wel... De verhoudingen zijn alleen volledig uit balans.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dat de PHEV's zo'n belachelijk lage bijtelling dat is inderdaad eigenlijk misbruik gezien die auto's helemaal niet zo zuinig zijn als ze op papier zijn.
Overigens, wil je die kunnen leasen via je je werkgever dan moet je wel in een hele gunstige lease categorie zitten. Volgens mij worden die het meest
door ZZP'ers gereden i.c.m. allerlei kleinschaligheidsaftrekken en mia aftrekken.
Overigens, wil je die kunnen leasen via je je werkgever dan moet je wel in een hele gunstige lease categorie zitten. Volgens mij worden die het meest
door ZZP'ers gereden i.c.m. allerlei kleinschaligheidsaftrekken en mia aftrekken.
In mijn ogen is heel die bijtellingregeling alleen maar om de economie te stimuleren.
Wat nu belastingvrij is, wordt veelvuldig verkocht. Dan komt er te weinig in de staatskas en gaan ze weer meer betalen. Vervolgens komt er een nieuwe generatie nog 'schonere' auto's en maken we daar weer een tussenklasse voor, daar gaat de verkoop/lease weer.
Zo blijft het cirkeltje maar rond gaan, uiteindelijk gaat het alleen maar om de staatskas, milieu heeft er geen f*ck mee te maken!
Wat nu belastingvrij is, wordt veelvuldig verkocht. Dan komt er te weinig in de staatskas en gaan ze weer meer betalen. Vervolgens komt er een nieuwe generatie nog 'schonere' auto's en maken we daar weer een tussenklasse voor, daar gaat de verkoop/lease weer.
Zo blijft het cirkeltje maar rond gaan, uiteindelijk gaat het alleen maar om de staatskas, milieu heeft er geen f*ck mee te maken!
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dat is inderdaad een goed punt. De overheid heeft enkel financiële motieven en de leaserijder veelal ook. Dit zijn markten waar je wat mij betreft niet teveel aan met rommelen. Want je ziet dat je inderdaad zo vaak de regelgeving aan moet passen dat je op een punt komt waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet. Enerzijds is het goed als fabrikanten gestimuleerd worden om zuinige auto's te maken. Maar de auto's die ze nu maken zijn met name fiscaal zuinig, aan de pomp valt het nog reuze tegen in veel gevallen.
En zouden werkgevers in het geval van een plugin-auto de thuis gemaakte stroomkosten ook voor rekening nemen? Zo ja, hoe gaan ze dat dan weer netjes doen (lees, zonder fraude) en zo nee, dan kun je wel raden hoe klein de stimulans is dat ding thuis aan de stroom te hangen.
En zouden werkgevers in het geval van een plugin-auto de thuis gemaakte stroomkosten ook voor rekening nemen? Zo ja, hoe gaan ze dat dan weer netjes doen (lees, zonder fraude) en zo nee, dan kun je wel raden hoe klein de stimulans is dat ding thuis aan de stroom te hangen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Oftewel, allemaal naar één tarief met een uitzondering voor elektrische auto's. Gaat de leaserijder zijn keuze basseren op hoeveel ruimte hij nodig heeft, hoeveel vermogen hij wil en hoe de fiscale prijs van de auto er uit ziet. Fabrikanten willen die prijs dan laag houden, wat ook weer goed is voor de consument.
De autoverkopen gaan omhoog en zie daar, iedereen kan weer doen wat hij graag doet. Auto's verkopen dan wel onderhouden en ook de (r)overheid vangt nog een centje.
Ik was begin dit jaar bij de aflevering van 15 PHEV's in 1x. De twaalfde afleveravond van een dealer in Tilburg. Letterlijk alle leaserijders (10 vs 5 bedrijfseigenaren) gingen voor de lage bijtelling. Iemand stapte zelfs over van een Q5 2.0TFSI Quattro naar PHEV hok. Scheelde hem 700,- in de maand aan bijtelling.
Terecht om er gebruik van te maken dus, maar verder gaat het nergens over. Een kersverse eigenaar reed voor mij weg de snelweg op (na 1 minuut rijden) en stapte het ding vol onderin.
Lekker koud laten brullen.
De autoverkopen gaan omhoog en zie daar, iedereen kan weer doen wat hij graag doet. Auto's verkopen dan wel onderhouden en ook de (r)overheid vangt nog een centje.
Ik was begin dit jaar bij de aflevering van 15 PHEV's in 1x. De twaalfde afleveravond van een dealer in Tilburg. Letterlijk alle leaserijders (10 vs 5 bedrijfseigenaren) gingen voor de lage bijtelling. Iemand stapte zelfs over van een Q5 2.0TFSI Quattro naar PHEV hok. Scheelde hem 700,- in de maand aan bijtelling.

Terecht om er gebruik van te maken dus, maar verder gaat het nergens over. Een kersverse eigenaar reed voor mij weg de snelweg op (na 1 minuut rijden) en stapte het ding vol onderin.

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Die elektromotor doet wel wat bij onderin stampen, maar het is toch vooral de brandstofmotor die ineens aan moet slaan en op volle toeren moet stampen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Nou ja, het salaris dat ik krijg is gewoon vrij te besteden. Dat is dit niet bepaald. En dat wil dus zeggen dat hoe meer jij privé rijd en hoe harder je stampt hoe "meer salaris" jij krijgt.
Grappig. Dat is milieu technisch vast de juiste instelling ja. Als je werkelijk cash zou krijgen om je brandsof te betalen voor privé gebruik dan denk ik dat veel lease rijders een ander rij gedrag zouden gaan vertonen en minder km's zouden maken.
En natuurlijk is een tankpas ook een soort van gemiddelde. de niet veel prive rijdende lease rijder betaald een deel van de brandstofkosten voor de veel prive rijdende lease rijder. Nu geld dat wel voor meer zaken natuurlijk maar ook dat is niet het meest eerlijk wat mij betreft.

En natuurlijk is een tankpas ook een soort van gemiddelde. de niet veel prive rijdende lease rijder betaald een deel van de brandstofkosten voor de veel prive rijdende lease rijder. Nu geld dat wel voor meer zaken natuurlijk maar ook dat is niet het meest eerlijk wat mij betreft.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Uit milieuoogpunt ben ik het met je eens. Het stimuleert in elk geval niet om minder of zuiniger te rijden.
Voor de rest is het zo dat ik inderdaad meer "salaris" krijg als ik meer prive kilometers maak of onzuiniger rijd. Maar dat is natuurlijk niet de reden om meer te rijden aangezien je daar niets aan hebt. Ik kan natuurlijk enkel over mijzelf praten, maar ik maak de kilometers die ik moet maken en die ik dus anders ook zou rijden, ik rijd dus niet meer of onzinnige kilometers. Die vlieger gaat dus in mijn geval en bij velen die ik ken niet op.
Een soort bonus-achtige constructie zou voor sommigen een goede stimulans zijn voor zuiniger rijden. Al zou het niet nodig hoeven zijn maar goed. Aan de andere kant zie ik net zoveel oude kentekens als nieuwe kentekens harder doorrijden op de snelweg dus in hoeverre de leaserijder hier als hardrijder bestempeld moet worden en dat een tankpas of leaseauto daar de oorzaak van is, is ook de discussie waard. Persoonlijk denk ik van niet maar goed, ik heb net als jullie allemaal geen onderzoek gedaan. Als alles betaald wordt helpt het in elk geval niet als extra stimulans om zuiniger te rijden.
Feit is wel dat ik met m'n 2e auto veel harder rijd, meer banden verslijt en veel meer brandstof verbruik dan met m'n leaseauto en dat die bijna 4 keer zoveel uitstoot heeft dan m'n leaseauto. Milieutechnisch dus weer beter om met m'n leaseauto te gaan rijden.
En zo kunnen we nog wel even door discusseren
Voor de rest is het zo dat ik inderdaad meer "salaris" krijg als ik meer prive kilometers maak of onzuiniger rijd. Maar dat is natuurlijk niet de reden om meer te rijden aangezien je daar niets aan hebt. Ik kan natuurlijk enkel over mijzelf praten, maar ik maak de kilometers die ik moet maken en die ik dus anders ook zou rijden, ik rijd dus niet meer of onzinnige kilometers. Die vlieger gaat dus in mijn geval en bij velen die ik ken niet op.
Een soort bonus-achtige constructie zou voor sommigen een goede stimulans zijn voor zuiniger rijden. Al zou het niet nodig hoeven zijn maar goed. Aan de andere kant zie ik net zoveel oude kentekens als nieuwe kentekens harder doorrijden op de snelweg dus in hoeverre de leaserijder hier als hardrijder bestempeld moet worden en dat een tankpas of leaseauto daar de oorzaak van is, is ook de discussie waard. Persoonlijk denk ik van niet maar goed, ik heb net als jullie allemaal geen onderzoek gedaan. Als alles betaald wordt helpt het in elk geval niet als extra stimulans om zuiniger te rijden.
Feit is wel dat ik met m'n 2e auto veel harder rijd, meer banden verslijt en veel meer brandstof verbruik dan met m'n leaseauto en dat die bijna 4 keer zoveel uitstoot heeft dan m'n leaseauto. Milieutechnisch dus weer beter om met m'n leaseauto te gaan rijden.
En zo kunnen we nog wel even door discusseren

Weet je het zeker, Tim?
Ik spreek even voor mezelf en weet dat ik wel degelijk makkelijker de auto pak dan wanneer ik een prive auto reed en elke liter brandstof zelf moest afrekenen... Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat voor jou anders zou zijn.

- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Zelfs toen ik privé reed pakte ik al nooit de fiets, dus dat doe ik nu ook niet.
Het is wel zo dat tot voor kort (lees, voor de gezinsuitbreiding), we gemakkelijker in het weekend 'even' ergens heen gingen.
Op een regenachtige zondag even een rondje Bataviastad (boring) en daarna door naar Volendam (wilden we toch al eens een keer heen) en vervolgens weer terug.
Toch weer 400 km die je minder snel even maakt als je privé rijdt. Helemaal eens dus Merijn. Je pakt de auto net even wat makkelijker voor dergelijke uitjes. Of beter gezegd, je maakt sneller dergelijke uitjes omdat het je niet direct iets kost. Uiteindelijk betaal je er gewoon bijtelling voor.
Overigens ik weet niet of meer leaserijders dat kunnen, maar kosten van parkeren, tol, bootovertocht e.d. kun je laten aftrekken van je bijtelling.
Bijtelling betaal je namelijk voor ál het privé-gebruik. Parkeren in A'dam vanwege en dagje uit mag je er dus af laten halen. Mits je werkgever daar in wil faciliteren. Scheelt je de helft uiteindelijk. Gekkigheid? Jazeker, maar zolang het me niet teveel moeite kost (lees, bonnetjes bewaren, indienen incl. verklaring en klaar) levert het een paar euro op.
Het is wel zo dat tot voor kort (lees, voor de gezinsuitbreiding), we gemakkelijker in het weekend 'even' ergens heen gingen.
Op een regenachtige zondag even een rondje Bataviastad (boring) en daarna door naar Volendam (wilden we toch al eens een keer heen) en vervolgens weer terug.
Toch weer 400 km die je minder snel even maakt als je privé rijdt. Helemaal eens dus Merijn. Je pakt de auto net even wat makkelijker voor dergelijke uitjes. Of beter gezegd, je maakt sneller dergelijke uitjes omdat het je niet direct iets kost. Uiteindelijk betaal je er gewoon bijtelling voor.
Overigens ik weet niet of meer leaserijders dat kunnen, maar kosten van parkeren, tol, bootovertocht e.d. kun je laten aftrekken van je bijtelling.
Bijtelling betaal je namelijk voor ál het privé-gebruik. Parkeren in A'dam vanwege en dagje uit mag je er dus af laten halen. Mits je werkgever daar in wil faciliteren. Scheelt je de helft uiteindelijk. Gekkigheid? Jazeker, maar zolang het me niet teveel moeite kost (lees, bonnetjes bewaren, indienen incl. verklaring en klaar) levert het een paar euro op.

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90