In dit topic zal ik alle info die handig kan zijn voor de B18ft conversie plaatsen.
In de loop van de komende dagen zal ik deze proberen te vullen.
Deze post is voor de inhoudsopgave, in de volgende pagina komt de info te staan.
Ben nu nog bezig met de vertaling van enige documenten
Hoe en Wat B18ft
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door sieger everts op zo 4 mei 2014 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
B18FT... what else ?
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Link naar b18ft documenten ( schema's ed )
http://www.volvo-480-europe.org/volvo480/downloads.php
Tuning:
tot 0,9 bar hoef je weinig trucs uit te halen met de electronica, hierna zul je wat aanpassingen moeten doen.
Wat dan zeker moet wijken is de orginele turbodruk regelaar. en de EZK moet aangepast worden. daarbij moet je voor een optimaal resultaat de LMM iets moeten verstellen. ( Ohmse waarde ) dit doe je over pin 1 en 6 de waarde te meten en de koperen schroef verstellen. bij standaard boost 380 tot 650 bij 1 bar.
Via het volvo480forum kun je een gechipte ecu kopen. (veilige optie) en voor de mensen die wat avontuurlijker zijn ingesteld is de volgende link een optie:
http://www.efi-parts.co.uk/index.php?productID=167
Complete kabelboom. (met dank aan onze engelse vrienden
)
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1572.jpg[/img]
A
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1573.jpg[/img]
A1 Jetronic
A2-4 test punt
B
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1574.jpg[/img]
B1 connector kabelboom
pinbezetting
[img]http://img580.imageshack.us/img580/7542/b18ft.jpg[/img]
B2 bezinepomp relais
b3 zekeringen
b4 benzinepomp zekering
B5 relais
C
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1575.jpg[/img]
EZK
D
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1576.jpg[/img]
D1-2 aarde bij injectorrail
D3 stekker naar injectoren
E
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1577.jpg[/img]
E1-2 testpunt
E3 oliepeilsensor voor dashbord
E4 knock sensor
E5 stekker stappenmotor
F
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1578.jpg[/img]
F1 naar dynamo
F2 stekker TDS
F3 stekker TPS
F4 stekker temp sensor ( voorkant blok
G
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1579.jpg[/img]
G1 luchttemp sensor voor dashbord
G2 lamdba
g3 lambda live
H
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1580.jpg[/img]
H1 Volvo boost controller
H2 stekker MAF
H3 stekker onsteking
H4 aarde op deksel onsteking
H5-67 test punt
http://www.volvo-480-europe.org/volvo480/downloads.php
Tuning:
tot 0,9 bar hoef je weinig trucs uit te halen met de electronica, hierna zul je wat aanpassingen moeten doen.
Wat dan zeker moet wijken is de orginele turbodruk regelaar. en de EZK moet aangepast worden. daarbij moet je voor een optimaal resultaat de LMM iets moeten verstellen. ( Ohmse waarde ) dit doe je over pin 1 en 6 de waarde te meten en de koperen schroef verstellen. bij standaard boost 380 tot 650 bij 1 bar.
Via het volvo480forum kun je een gechipte ecu kopen. (veilige optie) en voor de mensen die wat avontuurlijker zijn ingesteld is de volgende link een optie:
http://www.efi-parts.co.uk/index.php?productID=167
Complete kabelboom. (met dank aan onze engelse vrienden

[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1572.jpg[/img]
A
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1573.jpg[/img]
A1 Jetronic
A2-4 test punt
B
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1574.jpg[/img]
B1 connector kabelboom
pinbezetting
[img]http://img580.imageshack.us/img580/7542/b18ft.jpg[/img]
B2 bezinepomp relais
b3 zekeringen
b4 benzinepomp zekering
B5 relais
C
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1575.jpg[/img]
EZK
D
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1576.jpg[/img]
D1-2 aarde bij injectorrail
D3 stekker naar injectoren
E
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1577.jpg[/img]
E1-2 testpunt
E3 oliepeilsensor voor dashbord
E4 knock sensor
E5 stekker stappenmotor
F
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1578.jpg[/img]
F1 naar dynamo
F2 stekker TDS
F3 stekker TPS
F4 stekker temp sensor ( voorkant blok
G
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1579.jpg[/img]
G1 luchttemp sensor voor dashbord
G2 lamdba
g3 lambda live
H
[img]http://i808.photobucket.com/albums/zz8/ ... CF1580.jpg[/img]
H1 Volvo boost controller
H2 stekker MAF
H3 stekker onsteking
H4 aarde op deksel onsteking
H5-67 test punt
Laatst gewijzigd door sieger everts op di 6 mei 2014 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
B18FT... what else ?
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
kijk dat is nuttige informatie!! heb je ook een "how to tune" linkje? iets met weerstand 206 heb ik ooit ergens gelezen?
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Die heb ik al klaar.maar staat op een harde schijf die ik uitgeleend heb . Voeg ik binnenkort ff toe
B18FT... what else ?
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
hey sieger toevallig je harde schijf al terug? errug benieuwd naar je tunings gedeelte.. turbodruk opschroeven heeft dat nog nut bij deze blokken? ik lees er namelijk verschillende verhalen over..
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Zal morgen ff kijken...
Je kunt tot 0,9 gaan. Ik had eerst 230cc injectoren icm 1.2 bar dat ging ook goed met die mod
Je kunt tot 0,9 gaan. Ik had eerst 230cc injectoren icm 1.2 bar dat ging ook goed met die mod
B18FT... what else ?
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
inmiddels paar dagen verder,, toevallig al gekeken?
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Nee , wat te druk. Zal eens kijken of ik het online nog kan vinden
Edit
Ooit gepikt van een engels forum
Laaddruk verhogen bij een volvo 480 turbo voor 1 euro
Je hebt nodig
kleine soldeerbout, tin, torx schroevendraaier, tang, multimeter, drukmeter 1,5bar, potentiometer tot 50 Kohmv(kilo Ohm) en eventueel weerstanden.
soldeer de weerstand r206 weg van de kaart
soldeer weerstand 207 weg van de kaart
Sluit een 2 aderige draad van ca 1 meter op de plaats van r207. sluit daar de potentiometer op de einden aan.
sluit de ECU vervolgens weer aan en leg de potmeter op de passagiersstoel.
Draai de potmeter dicht zodat de weerstand voor de ECU 0 ohm bedraagt, en begint te rijden
*lees de laaddruk
*verhoog nu de laaddruk door te draaien aan de potmeter
*doordraaien net zo lang je de gewenste druk bereikt heb
*soldeer de potmeter van de plek en lees of meet de waarde uit
*monteer/soldeer nu een weerstand van de zelfde waarde op plaats r207
*monteer alles terug
*klaar
uiteraad geldt , alles voor eigen risico ;D
Edit
Ooit gepikt van een engels forum
Laaddruk verhogen bij een volvo 480 turbo voor 1 euro
Je hebt nodig
kleine soldeerbout, tin, torx schroevendraaier, tang, multimeter, drukmeter 1,5bar, potentiometer tot 50 Kohmv(kilo Ohm) en eventueel weerstanden.
soldeer de weerstand r206 weg van de kaart
soldeer weerstand 207 weg van de kaart
Sluit een 2 aderige draad van ca 1 meter op de plaats van r207. sluit daar de potentiometer op de einden aan.
sluit de ECU vervolgens weer aan en leg de potmeter op de passagiersstoel.
Draai de potmeter dicht zodat de weerstand voor de ECU 0 ohm bedraagt, en begint te rijden
*lees de laaddruk
*verhoog nu de laaddruk door te draaien aan de potmeter
*doordraaien net zo lang je de gewenste druk bereikt heb
*soldeer de potmeter van de plek en lees of meet de waarde uit
*monteer/soldeer nu een weerstand van de zelfde waarde op plaats r207
*monteer alles terug
*klaar
uiteraad geldt , alles voor eigen risico ;D
B18FT... what else ?
vanwaar de haast? je 19 rijd nog niet eens. Tuning lijkt mij toch ook voor latere zorg.the reaper schreef:inmiddels paar dagen verder,, toevallig al gekeken?
dat met die potmeter heb ik ook ooit eens gedaan
werkte super!
werkte super!

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
@geert ik bereid me graag alvast voor , dat is geen haast. en hoe weet jij of mijn 19 inmiddels nog niet rijdt? dat zijn aannames
. sieger bedankt voor de info alvast.
en zoals ik het kan begrijpen blijft plaats 206 dan dus leeg?

en zoals ik het kan begrijpen blijft plaats 206 dan dus leeg?
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Ja die blijft weg
B18FT... what else ?