Super cinq meets Alpine (kleine update pag.2)

Vertel hier alles over je project.
Christof.L
Car: Renault 5

Zojuist nokkenas uit het AT5 blok getoverd. Nu heb ik er dus drie langs elkaar liggen, namelijk één GTT, één AT5 en één onbekend (R8?). Wat ik zo zie is dat bij alle drie de assen de nokken allen onder een andere hoek staan, geen van de drie is dus gelijk aan een ander. En zoals ik al had verwacht heeft het AT5 blok alleen aan de bakzijde één glijlager. Wat ik dan voor een onderblok heb is mij even een raadsel. To be continued.....
Abel
Über-Spammer

geen nummer op het blok?
Christof.L

Even een tussentijdse update, ja ik weet dat het (helaas) niet echt rap vordert, juiste dikte lagerschalen en pakking set gevonden en gekocht. Ondertussen ben ik ook bezig geweest met het maken wat van kleine maar wel belangrijke onderdeeltjes, en voor de waterpomp is een oplossing gevonden.

Ik heb besloten om te wachten met het plaatsen van foto's tot dat ik genoeg materiaal heb om te laten zien zodat ik niet steeds maar één foto of update kan posten, maar het project is nog steeds lopend!
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

We wachten vol spanning af! (Y)
Christof.L

Kon het niet laten om dan toch maar wat dingen te laten zien van de vorderingen.....

[img]http://i619.photobucket.com/albums/tt271/adjani88/IMG_1803_zpseca0df4c.jpg[/img]
Klepseals geplaatst aan de inlaatzijde.

Vanwege de niet standaard krukas is de afstand tussen de krukwangen groter dan normaal met als gevolg dat de standaard axiaallagers niet passen, daarom heb ik als gevolg van het slijpen van de krukas nieuwe lagers moeten maken van lagerbrons die op de middelste lagerkap zijn geplaatst.
[img]http://i619.photobucket.com/albums/tt271/adjani88/IMG_1804_zps542cc3e7.jpg[/img]

[img]http://i619.photobucket.com/albums/tt271/adjani88/IMG_1805_zpsd5e1803b.jpg[/img]

En dan natuurlijk nog die waterpomp...ik had al besloten om die aan de "verkeerde kant" te plaatsen maar in plaats van een brug te lassen heb ik gewoon een blokje gefreesd dat met 3 spanbusjes op zijn plaats wordt gehouden in de kop, aan de andere zijde heb ik het kanaal open gefreesd. Zodoende hoef ik dus uiteindelijk niets te lassen.

Koelkanaal aan de bakzijde open gefreesd.
[img]http://i619.photobucket.com/albums/tt271/adjani88/IMG_1799_zps4cb0a623.jpg[/img]

Koelkanaal aan de andere zijde met het blokje om het kanaal af te sluiten.
[img]http://i619.photobucket.com/albums/tt271/adjani88/IMG_1801_zpsd9df5bf1.jpg[/img]

[img]http://i619.photobucket.com/albums/tt271/adjani88/IMG_1800_zps4d121232.jpg[/img]

Voor de nokkenas heb ik 3 opties:

-Nokkenas van een AT die ik laat verslijpen, maar dit wil ik liever niet aangezien ik dan met een incompleet AT blok zit (ja die heb ik ook :smile: )
-Informeren bij Catcams voor een nokkenas
-Zelf een nokkenas maken van nitreerstaal

Of het moet zijn of iemand hier nog een nokkenas weet te liggen, mag Alpine of Alpine turbo zijn.

Verder vandaag nog een injectie gasklephuis van een motorfiets gekocht, 4 om precies te zijn met elk verschillende doorgang diameters, even uitzoeken welke ik het best kan gebruiken wat betreft diameter en H.O.H. afstand. Zal overigens wel een leuke uitdaging gaan worden om dat passend te krijgen in die kleine ruimte tussen kop en voorkant auto :) .

Stiekem best wel wat gedaan..
Tom
Moderator
Car: MB

(Y) Ziet er uit als stukjes vakwerk. Altijd mooi om te zien :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer

Supervet project! Echt vakmanschap en leuk om te lezen. Hou ons zeker op de hoogte! (Y)
Roald
Car: 19 16v PhII 2.0T
Contacteer:

Heel erg mooi aan het worden, goed bezig! (Y) (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
jacques

Heel mooi.
Ben je machninebankwerker / instrumentmaker o.i.d. of heb je zelf een draaibank / freesbank?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Abel
Über-Spammer

Heel mooi om te zien dat dit project niet in een hoek beland
limburgio

mooi werk, ga ik zeker opvolgen omdat de alpine kop veel beter is dan de C1J kop.
Christof.L

Dank voor die complimenten! Geeft mij weer wat extra motivatie. Het wordt stilletjes aan tijd om de losse onderdelen weer samen te bouwen.

@Jacques.
Ik ben constructeur van beroep, of ingenieur, of engineer zoals dat heel fancy heet tegenwoordig. Maar ik heb wel geluk gehad dat ik bij het bedrijf waar ik werk ook in de praktijk heb leren frezen, draaien en dat soort zaken, is vaak wel handig bij deze hobby. Ik ben overigens ooit als monteur begonnen in mijn carrière en daar heb ik nog altijd profijt van!
Abel
Über-Spammer

dat inzet plaatje wat je hebt gefreesd, kun je perfect lijmen met van dat spul van Locktite. Mark5T weet wel welke (Y)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Nokkenas heb ik wel
Als je non turbo gaat rijden kan je bij meca parts een ingekorte As halen die gebruikt wordt voor conversion voor montage in oa Daf
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Christof.L

Sven, ik heb wel interesse in die nokkenas!
Wat bedoel je eigenlijk met ingekorte as? Zit die astap er dan niet meer aan waarmee de waterpomp/dynamo wordt aangedreven?
Abel
Über-Spammer

klopt, dan zit alles dus aan de bijrijders kant. ;-)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Dat klopt christof
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Christof.L

Zo.. het is al weer ffkes geleden maar... er zit een klein beetje schot in de zaak.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het onderblok van een alpine niet in een 5je kan vanwege de ophangpunten. Niet getreurd want gelukkig had ik nog een C1J onderblok liggen, alleen even over het hoofd gezien dat het alpine onderblok is aangepast zodat de ø78mm cilinderbussen erin passen. Gelukkig ken ik iemand met een lijnboormachine dus het C1J onderblok is pgeboord zodat de cilinderbussen nu ook daarin passen.
Verder zal nog het een en ander aangepast moeten worden zodat de alpine nokkenas ook in het C1J blok past, de alpine nokkenas heeft namelijk één lagertap met een kleinere diameter terwijl de C1J vier gelijke lagertappen heeft. Ook de astap voor de aandrijving van de waterpomp komt te vervallen en de spiegleuf voor de nokkenastandwiel moet aangepast worden inclusief het aanbrengen van een M12 draadgat t.b.v. het monteren van een enkel nokkenastandwiel.
Foto's van dit alles zullen zo snel mogelijk volgen!

Ondertussen ook voor Max Hak, die mij benaderde via het forum, dezelfde aanpassingen aan zijn alpine cilinderkop gedaan zodat ook hij de waterpomp aan de andere zijde kan monteren. het resultaat mag er weer wezen!

[img]http://i619.photobucket.com/albums/tt271/adjani88/IMG_62441_zpshmcmdx8n.jpg[/img]

[img]http://i619.photobucket.com/albums/tt271/adjani88/IMG_62491_zpsjektgsdc.jpg[/img]

[img]http://i619.photobucket.com/albums/tt271/adjani88/IMG_62471_zpsvfu0vhrh.jpg[/img]
jacques

Heel mooi.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Merijn
Über-Spammer

Erg knap werk!!

Laat ons niet weer zo lang wachten tot de volgende update. ;)
tutuur
Clubsponsor

Mooi werk hoor! Wordt netjes aangepakt!

Kun je nu ook gewoon een nokkenas van een c1j gebruiken?

Ik heb nog een piper 270 nokkenas te koop staan (Y)
Abel
Über-Spammer

nee tuur, dan gaan de verkeerde kleppen open (I)
Christof.L

Klopt, helaas kan ik die niet gebruiken, het liefst had ik een nokkenas van een turbo 2, die heeft de waterpomp aan de "juiste zijde" dus zonder aandrijving voor waterpomp/dynamo en ook een enkel nokkenastandwiel in plaats van dubbel. Maarja vindt maar eens zo'n nokkenas tweedehands.

Wat betreft de updates, jammer genoeg moet ik soms voorrang geven aan andere belangrijke zaken en dan beland zo'n project meestal even op de achtergrond.
okido
Car: Renault Rodeo Turbo

Ik zou niet aan de cilinderkop lassen. Wat ik vroeger bij een daf (met Alpinekop) wel eens gedaan heb, is een metaalplaat gezet tussen de waterpomp en cilinderkop. Op dat plaatje (met natuurlijk openingen gefreesd voor de waterpomp) zat een opstaande rand die precies het gat tussen de instroom en uitstroom van de cilinderkop viel.

Die lagerschaal van de nokkenas aan vliegwielkant is dacht ik te bestellen bij Renault.

Mooi project :)

Sorry, ik had pagina 2 niet gezien. Mooi opgelost met de waterpomp.
Joost van der Hammen
Contacteer:

Al opgelost met je nokkenas?

5500230 Als je deze besteld bij catcamp in belgie krijg je de juiste! Succes
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Plaats reactie