Renault Megane RS rijder stelt zich voor!

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Benjamin
Contacteer:

Goedenavond Renault liefhebbers!

Ik ben Benjamin kom uit Amsterdam en ben sinds 25-04-2014 in het bezit van een knappe Renault Megane RS 225 bouwjaar 2005 en sinds kort ook een Renault Clio RS 2001 die ik samen met me vader heb gekocht.
Sinds ik de megane in mijn bezit heb heb ik al wat dingen veranderd/aangepast.

- Black led koplampen ( wat ik persoonlijk erg mooi vind staan op de auto )
- R26R Carbon Spoiler ( mijn laatste upgrade !)
- KTR Megane RS Air induction kit. ( K-Tec Racing )
- Complete 3 Inch uitlaatlijn vanaf de turbo naar achteren van K-Tec Racing
- Remap bij Jeroen van Unlimited Tuning gedaan met als resultaat 293,7 PK in de motor en aan de wielen is dat volgens hem omgerekend 267,8 PK. En een mooie Koppel van 420nm :D (D)
- Aangezien me remmen ook aan de beurt waren heb ik gekozen ook voor Originele Brembo remschijven ook via K-Tec Racing : KTR Brembo Black edition remschijven rondom. Tevens heb ik ook de remklauwen gereviseerd en ze voorzien van een mooi goudachtig kleurtje ( zie foto's )
- H&R Verlagings veren zijn momenteel onderweg vanuit Engeland daar wacht ik nog op. Ga subtiel 3 a 3,5cm zakken wat voor mijn voldoende is aangezien het me daily ride is!

Alvast een foto van me auto voor een indruk!

[img]http://i61.tinypic.com/33a9eea.jpg[/img]
[img]http://i61.tinypic.com/2lml1kg.jpg[/img]
[img]http://i59.tinypic.com/24p9z5c.jpg[/img]

[img]http://i59.tinypic.com/242wow9.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/34643du.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/rkoux3.jpg[/img]

Carbon spoiler :
[img]http://i59.tinypic.com/25hj19w.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/24o7t5k.jpg[/img]

KTR Air Induction kit:

[img]http://i61.tinypic.com/14cv6u1.jpg[/img]

Zo denk dat dit wel een positieve indruk geeft :)

Ik heb nog wel wat dingen in de planning staan al het bovenstaande heb ik op vrij korte termijn allemaal veranderd :P

Ik wil met de tijd nog een iets grotere Intercooler en andere injectoren halen aangezien ik de 300/310pk wil halen als mijn doel en zodat alles in redelijk mooie balans is
Eventuele tips/ervaring is zeer welkom!

Graag zie ik uit naar jullie reacties!

Groetjes, Benjamin
Adrian
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Contacteer:

Welkom bij de RTC Benjamin :beer: Nette mégane! :worship:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Welkom op de rtc..leuke RS
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

welkom! Mooie megane! Heb je ook foto's van de clio rs?

Voordat andere het vragen. Heb je ook een uitdraai van de rollerbank? Het opgeven vermogen is fors te noemen voor een megane rs 2. Heb Je ook de koppeling vervangen? Want 420 nm gaat de standaard megane rs koppeling niet lang houden.
Rik Hamberg
Car: Clio IV R.S. (JS)

Wat een gaaf zwart monster zeg!!! Dik hoor!!
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Benjamin
Contacteer:

Patrick RS schreef:welkom! Mooie megane! Heb je ook foto's van de clio rs?

Voordat andere het vragen. Heb je ook een uitdraai van de rollerbank? Het opgeven vermogen is fors te noemen voor een megane rs 2. Heb Je ook de koppeling vervangen? Want 420 nm gaat de standaard megane rs koppeling niet lang houden.
Hey Patrick,

Ja ik heb zeker een uitdraai ook van de megane RS ik zal die morgen even droppen zodat je een blik kan werpen. Vermogen schijnt inderdaad fors te zijn voor de megane en met name de koppeling. Maar al met al houd die het tot nu toe behoorlijk goed uit.
Zal dan ook even even foto van de clio rs droppen :)
Ik kon al op 303pk draaien maar dan zou ik teveel pushen en tevens konden de injectoren dat niet aan. Daarom heb ik gekozen om niet tot het aller uiterste te gaan wil namelijk de boel heel houden ook!
Vandaar dat ik nog van plan ben om een grotere intercooler + injectoren te gaan kopen.

Groetjes,
larsdijkstra

Zeer mooi Benjamin! Persoonlijk vind ik iets lichtere wielen mooier, bv antraciet. Nu is het zo zwart :grin: maar ieder zn smaak he! Veel plezier en succes ermee!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Jonh
Car: Twingo RS Gordini,R8

Mooie Megane RS. (Y)
maartenlientje

puike unit! (Y)
Hoezo haat - liefde verhouding?!
kris clio 16v

welkom

zeer propere rs (Y) (Y) staat zeer mooi in de lak
grilletjes vooraan ook appart (Y)

MAAR!!!!! stel me wel vragen over de pk's,mag ik je vragen om bij de eerste dyno in Goes even je megane op de bank te zetten
ben zelf ook bezig om de megane nog meer pk's te geven,jij zou al op 267 wiel pk zitten en je intercooler is ook nog niet verandert
in het verleden is al veel maal gebleken,als de auto ergens anders is gemapt,en dan eens na Goes komen,dat ze dan toch niet aan de pk's komen
ik ga nog proberen om deze week de megane is op de bank te zetten in goes om te zien hoeveel hij haalt,en dan bij de eerste dyno zal hij zeker aangepakt worden door Henk
;-)
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Eens met Kris. Dit (kroeg)vermogen wekt twijfels. Zeker als ik "Remap bij Jeroen van Unlimited Tuning" weer langs zie komen. Op andere fora kom ik die ook tegen waarbij Twingo RS'en ineens 150 hebben of meer.

M.b.t. de auto
Ik vind hem gaaf. De goudkleurige remklauwen vind ik niet de beste keuze, de grilletjes weer wel.
Veel plezier ermee.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
BOY80

Welkom,

Absoluut een mooie auto, dat mag gezegd worden...

Om te zeggen dat ook ik twijfels heb bij het vermogen is een understatement..!
Voor zover ik weet zijn er slechts 2 megane's succesvol stage 2 gemapped (in NL iig) waarbij de mijne het meeste vermogen geeft, 249.7pk en 410.6Nm aan de wielen.
Die van jou zou geen stage 2 moeten kunnen hebben als ik je upgrades lees.

Ik vrees dat je in de broodje aap verhalen bent getrapt van de vele "nep"tuners die ons land rijk is... (onze zuiderburen overigens ook weet ik uit eigen ervaring)
Op de site van unlimited wordt overigens een maximaal vermogen en koppel beschreven dat stukken lager ligt als wat jij schrijft... zal wel door die induction kit komen, zeker... ;-)
Begrijp me niet verkeerd, je auto kan goed afgesteld staan en geweldig rijden maar ik denk wel dat je voorzichtig moet zijn met uitspraken over het vermogen...

Succes met de wagen en ik ben erg benieuwd naar de uitdraai, mocht je ooit nog eens op een andere bank komen te staan als die van unlimited...
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Laten we allereerst stellen dat geen enkele bank gelijk is aan een andere. Ook die van Fastchip is niet beter of slechter dan een andere. Waar de ene bank 300 PK aangeeft, zal de andere misschien 270 aangeven. Is daarmee die 270 PK aangeeft een betere of nauwkeurigere bank? Nah... :)

Dat Henk zijn vak verstaat is duidelijk... Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als een door Henk gechipte auto op de bank van bijvoorbeeld Unlimited Tuning gezet wordt. Dan geeft ie waarschijnlijk ook gewoon meer vermogen op. :)

Anyway, zeer mooie bak! Hou 'm heel en neem 'm zeker eens mee naar een meeting. Geniet ervan! 8)
kris clio 16v

Merijn schreef: Dat Henk zijn vak verstaat is duidelijk... Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als een door Henk gechipte auto op de bank van bijvoorbeeld Unlimited Tuning gezet wordt. Dan geeft ie waarschijnlijk ook gewoon meer vermogen op. :)
we gaan hier het topic niet vervuilen (Y) maar ik kan het weten!!!!!
mijn beide auto's in de tijd (clio 16v en de laguna coupe) hebben bij henk op de bank gestaan,de dag erna op een andere bank
en ja de pk's waren idem :beer: :beer:
Tiemen
Contacteer:

Mooie megane. Die zwarte velgen met die gouden klauwen ziet er leuk uit!
- Megane RS R26 -
Benjamin
Contacteer:

Bedankt voor het verwelkomen mensen ! En ook bedankt voor de complimenten!

Om om sommige reacties terug te komen doe ik dat even omvattend. Wat betreft het vermogen zal iedereen ze eigen mening en ervaring mee hebben bij diverse tuners. Dit is niet me eerste auto die ik motorisch heb aangepast en draai al best wat jaartjes mee en denk zelf dan dat mijn Megane RS best wel redelijk aan zijn pk's komt, vergeleken met vrienden die ook dergelijke snelle auto's hebben en getuned hebben.
Dat gezegd te hebben ben ik ook van mening dat wanneer je met een 2.0 16v turbo motor al 225 pk fabrieks- af heb, en met de aanpassingen wat ik heb gedaan aan me mijn Megane het eerder ongeloofwaardig is dat je maar 25pk winst en maar 50nm koppel zou winnen?

Ik zal het zeker niet betwisten dat de 267 wiel pk en 293 motor pk zoals Unlimited dat heb berekend best ruim genomen is. Maar dit is toen gemeten bij hun en was zelf ook verbaasd. Elke tuner en elke bank is uiteraard anders. Dit was voor mijn ook de 1ste keer dat ik bij hun ben geweest.
Ik merk overigens wel duidelijk verschil qua koppel en ook pk vermogen. Echter ben ik wel eerlijk van mening dat ik eerder denk dat het vermogen rond de 260-265pk zal liggen zoals de auto momenteel aanvoelt.

Ik ben van plan om hem nogmaals op de bank te zetten bij een tuner die toen destijds mijn opel corsa gsi extreem heb aangepakt. En zijn bank staat bekend als vrij kritisch kan ik je vertellen. "Moritz Tuning" wellicht dat iemand de naam kent.
Zoals jullie beweren dat Henk zijn vak verstaat zal absoluut wel waar zijn. Deze ervaring heb ik echter ook kunnen opdoen bij Henk van ringsleutel en bij Patrick Moritz ( Amsterdam ).

Hier even een 2 foto's van de uitdraai van de dyno test :

[img]http://i62.tinypic.com/24mgc28.jpg[/img]

[img]http://i58.tinypic.com/33cmyrk.jpg[/img]

Zoals ik al had benoemd blijft het altijd moeilijk om een zo goed mogelijk accuraat vermogens test neer te plaatsen dit i.v.m dat alle tuners met diverse software en divers rol banken werken.
Maar graag wil ik mede delen dat ik absoluut open sta voor opbouwend kritiek en uiteraard voor opties om vermogen/verbeteringen te winnen.

Wat mijn vraag nog naar jullie is is dat ik op zoek ben naar een geschikte intercooler + injectoren. Nu had ik deze al gezien op K-Tec Racing website maar ik vind die intercooler aardig aan de prijs. Injectoren vind ik nog wel acceptabel.
Ze bieden verschillende afmetingen aan. De standaard intercooler is 50mm als ik het goed heb maar ik overweeg om de 60mm intercooler te nemen. Ik wil niet heel extreem gaan en het in proporties houden.
Graag hoor ik wat tips van jullie mensen.

Groetjes, Benjamin
Benjamin
Contacteer:

Bij deze nog de foto's van me Clio RS :)

[img]http://i62.tinypic.com/3478ymw.jpg[/img]

[img]http://i60.tinypic.com/2v9oksx.jpg[/img]

[img]http://i58.tinypic.com/2nk816w.jpg[/img]

Verder heeft deze nog een crooke airintake en een scherpere nokkenas 278gr even uit me hoofd. En deze is tevens gebankt op 190pk in de motor.

Groet,

:worship: :grin:
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Moritz Tuning ken ik wel, die hebben mijn inmiddels ex RS R26 ook gemeten(nog bij de vorige eigenaar) en kwamen op zo'n 270pk als ik het goed heb en 400Nm.
Tegen een andere R26 (originele R260) liep het gelijk op, dus het zal om en nabij de 260-265 hebben gezeten.
Overigens had ik op die R26 (klik voor foto) wel een grotere intercooler.

Ik ben er overigens ook mee van plan geweest om op de bank in Goes te zetten waar de rollenbankdagen ook altijd waren, maar de auto moest wat eerder in de verkoop dan gepland vanwege lease.

Succes met de komende aanpassingen. Het rijdt geweldig een RS.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

Leuke clio rs heb je daar (Y) (Y)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Boy....Heb ik die andere stage 2 megane RS ?
Benjamin
Contacteer:

Patrick RS schreef:Leuke clio rs heb je daar (Y) (Y)
Dankje wel Patrick :)
BOY80

Jochem de Haas schreef:Boy....Heb ik die andere stage 2 megane RS ?
Yep, en ik baseer dit overigens op uitspraken van Henk...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Ff uit mijn hoofd 244 wielpk en 404 nm koppel
tutuur
Clubsponsor

Welkom bij de club!

Laat je vooral niet al te gek maken door bovenstaande opmerkingen, dat is zo'n beetje standaard :(
Laat het dan krukas vermogen zijn ipv wielvermogen dan klinkt het best plausibel! Wat het nummertje op het papiertje ook mag zijn, minder zal die er niet door rijden! (Y)

Je kunt hem ter vergelijk natuurlijk altijd nog ff bij de ringsleutel op de bank zetten, voor die paar tientjes hoef je dat niet te laten 8)
Tiemen
Contacteer:

Hier is eigenlijk maar 1 oplossing voor en dat is een drag race... :p
- Megane RS R26 -
Benjamin
Contacteer:

tutuur schreef:Welkom bij de club!

Laat je vooral niet al te gek maken door bovenstaande opmerkingen, dat is zo'n beetje standaard :(
Laat het dan krukas vermogen zijn ipv wielvermogen dan klinkt het best plausibel! Wat het nummertje op het papiertje ook mag zijn, minder zal die er niet door rijden! (Y)

Je kunt hem ter vergelijk natuurlijk altijd nog ff bij de ringsleutel op de bank zetten, voor die paar tientjes hoef je dat niet te laten 8)
Hey,

Nee ik laat me niet gek maken hoor sta altijd wel open voor een goede discussie en altijd handig om kennis op te doen!
Ja ik zat dat ook te overwegen om hem op een andere bank even te gooien voor die paar tientjes inderdaad.

Echter zit ik nu even uit te zoeken qua intercooler en injectoren ik het beste kan gaan. En ik neig momenteel naar die van K-Tec Racing al hoe wel die redelijk aan de prijs zijn is het wel kwaliteit.

Groet,
mark 5t
Contacteer:

mooi dingetje past die ook voor een megane 3 tce 180?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Benjamin
Contacteer:

Dag Daan,

Das een beste intercooler zo te zien! Wat is jouw ervaring met die? Rijd je gewoon met de originele turbo ? Heb je last van turbo gap o.i.d.?
En welke injectoren bedoel jij precies dan ?

Graag hoor ik van je gr,

Benjamin
Daan2D
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Het is niet van mijn auto ;-) Dit zit op een megane van een vriend.
Intercooler is wel merkbaar maar hij is nog niet afgesteld ernaa.
De injectors heeft hij ook al liggen. Het is nu enkel wachten op een 3inch uitlaat en dan laten afstellen.

Het gaat om deze injectoren;
http://www.rstuning.co.uk/fuel-supply-c ... c-140_168/
Racing is the best way to convert money into noise
Benjamin
Contacteer:

Daan2D schreef:Het is niet van mijn auto ;-) Dit zit op een megane van een vriend.
Intercooler is wel merkbaar maar hij is nog niet afgesteld ernaa.
De injectors heeft hij ook al liggen. Het is nu enkel wachten op een 3inch uitlaat en dan laten afstellen.

Het gaat om deze injectoren;
http://www.rstuning.co.uk/fuel-supply-c ... c-140_168/
Oke zijn soort zelfde injectoren als die van K-Tec racing maar iets duurder...
Ik neig toch naar de intercooler van K-Tec en injectoren die ik van 711 pond kan kopen ongeveer 890 euro in totaal.
Enige waarin ik twijfel/bang voor ben is dat ik geen grote turbo gap wil krijgen....
Steven
Car: M536

Dat merk je niet zo heel erg met een groter intercooler traject hoor, dat zit 'm toch hoofdzakelijk in het spoelgedrag van de turbo zelf, dat inlaat traject vullen dat is echt een kwestie van millisecondes.

Sterker nog, meestal krijgt de turbo met een dikkere downpipe ook wat vrijere adem om sneller op te spoelen, dat is wel iets wat merkbaar is.
Benjamin
Contacteer:

Steven schreef:Dat merk je niet zo heel erg met een groter intercooler traject hoor, dat zit 'm toch hoofdzakelijk in het spoelgedrag van de turbo zelf, dat inlaat traject vullen dat is echt een kwestie van millisecondes.

Sterker nog, meestal krijgt de turbo met een dikkere downpipe ook wat vrijere adem om sneller op te spoelen, dat is wel iets wat merkbaar is.
Goedemorgen Steven,

Dus in feite ligt het hem aan de conditie van de turbo in een zekere zin?
Gaat de standaard turbo van de megane rs zo een grotere intercooler wel snel genoeg kunnen opvullen dan? Uit gedeelde ervaringen en andere tuners heb ik altijd vernomen dat wanneer je zo een grotere intercooler gaat plaatsen dat er word aangeraden om een grotere turbo te nemen ook?

Alleen heb ik daar eerlijk gezegd geen zin in.

Gr,

Benjamin
Steven
Car: M536

Even met getallen:
Ff uitgaand dat jij een goedwerkende turbo hebt die zeg bij 3000 toeren volle druk levert in originele trim.
Dan zou het kunnen zijn dat je met een grotere intercooler misschien een paar toeren verder bent, maar dan praat je echt over 3050 rpm, misschien in een extreem geval met een andere piping route en grotere diameter dat je naar 3100 gaat, maar dat is al extreem. Oftewel, dat merk je niet zozeer.
Een grotere downpipe zorgt dat de turbo makkelijker kan uitademen en dat hij dus ook wat vrijer/eerder kan opspoelen, dat kan soms wel 100-200 rpm schelen, dus dan maak je weer winst.

Voordat ik weer finaal wordt afgeschoten, ik weet niet hoe deze getallen zich verhouden bij een Megane RS, maar dit is even in globale lijn de theorie. :p

Verder neem je vaak een grotere intercooler als:
-De koelcapaciteit in standaard trim al beperkend is
-Je met de originele trim gaat 'tunen', vooral druk verhoging van de originele turbo is meer warmte ontwikkeling en dan kan de originele ook beperkend worden
-Een grotere turbo die uiteraard ook meer warmte ontwikkeling heeft.

Meestal worden Intercoolers tegenwoordig gerate op een maximum vermogen wat ze kunnen koelen, dat geeft wel een indicatie van wat je wilt hebben.

Verder is het is van nog zoveel meer dingen afhankelijk, je kan dit nooit zwart wit zeggen, tenzij je echt met mensen praat die al meerdere RS-en hebben getuned, moet je alles een beetje met een korrel zout nemen :)
Benjamin
Contacteer:

Steven schreef:Even met getallen:
Ff uitgaand dat jij een goedwerkende turbo hebt die zeg bij 3000 toeren volle druk levert in originele trim.
Dan zou het kunnen zijn dat je met een grotere intercooler misschien een paar toeren verder bent, maar dan praat je echt over 3050 rpm, misschien in een extreem geval met een andere piping route en grotere diameter dat je naar 3100 gaat, maar dat is al extreem. Oftewel, dat merk je niet zozeer.
Een grotere downpipe zorgt dat de turbo makkelijker kan uitademen en dat hij dus ook wat vrijer/eerder kan opspoelen, dat kan soms wel 100-200 rpm schelen, dus dan maak je weer winst.

Voordat ik weer finaal wordt afgeschoten, ik weet niet hoe deze getallen zich verhouden bij een Megane RS, maar dit is even in globale lijn de theorie. :p

Verder neem je vaak een grotere intercooler als:
-De koelcapaciteit in standaard trim al beperkend is
-Je met de originele trim gaat 'tunen', vooral druk verhoging van de originele turbo is meer warmte ontwikkeling en dan kan de originele ook beperkend worden
-Een grotere turbo die uiteraard ook meer warmte ontwikkeling heeft.

Meestal worden Intercoolers tegenwoordig gerate op een maximum vermogen wat ze kunnen koelen, dat geeft wel een indicatie van wat je wilt hebben.

Verder is het is van nog zoveel meer dingen afhankelijk, je kan dit nooit zwart wit zeggen, tenzij je echt met mensen praat die al meerdere RS-en hebben getuned, moet je alles een beetje met een korrel zout nemen :)
Hallo Steven,

Oke dit is informatie waar ik wel wat mee kan. Helder verhaal bedankt hier voor.
Ik heb momenteel ook een grotere downpipe erop zitten in combinatie met een complete 3"inch uitlaat systeem naar achteren.
Dus ik denk dat ik wel voor een grotere intercooler en injectoren ga zoals ik al had benoemd. En dan weer even goed laten afstellen.

Groet,

Benjamin
Plaats reactie