Paskal: Clio 3 RS Ringtool

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Plaats reactie
Paskal
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 5 nov 2008 13:14
Car: Clio 3 RS
Contacteer:

Paskal, 40 jaar en afkomstig uit het Brabant en al mijn hele leven gek van auto's. Naast mijn fulltime job heb ik nog een eigen bedrijfje in cardetailing.
Inmiddels is al het nodige gepasseerd in mijn automobiele leven: diverse 205 GTi-tjes, 911 Turbo, Opel Speedster, BMW X5 etc. Wat foto's van het e.e.a. kun je op hier terug vinden.

Ben altijd al een fan geweest van hot hatches. Sinds 1996 heb ik dan ook altijd minimaal één 205 GTi in bezit gehad. Sinds dat jaar ben ik ook een enthousiaste bezoeker van de Nürburgring. Inmiddels heb ik al aardig wat rondjes gereden. Mijn huidige 205 GTi is daar dan ook voor geoptimaliseerd, maar ik wilde wel eens wat moderners voor het circuit. Naast de Renault heb ik nog vier andere auto's maar daar gaat het hier niet om :)

Zoals hier te lezen is maakte ik in januari 2011 voor het eerst kennis met een Renault Clio 3 RS op de Nordschleife toen ik een rondje mee heb kunnen rijden met Joost. Ik was toen al onder de indruk van het weggedrag van de Clio. Eind vorig jaar kwam de Clio van Joost te koop, maar hij bedacht zich snel omdat het toch zo’n geweldig karretje was. Toen hij even geleden toch weer te koop kwam, heb ik mijn kans gegrepen en de Clio overgenomen. Joost heeft er de afgelopen jaren ca 2 nieuwe Aygo’s aan upgrades en preventief onderhoud in geïnvesteerd dus de lijst met aanpassingen is vrij lang:

Motorisch en aandrijving:
- Clio R3 carbon luchtinlaatsysteem
- geflowd inlaatspruitstuk
- spaghetti uitlaatspruitstuk
- katvervanger
- Supersprint uitlaatsysteem met custom eindtips
- groep N 269 grd nokkenassen
- ecu op maat afgesteld op rollenbank
- harde motorsteunen (Renault Motorsport)
- licht vliegwiel (Renault Motorsport)
- versterkte drukgroep en koppeling (Renault Motorsport)

Onderstel:
- AST cup onderstel met camberplates, hoogte en hardheid verstelbaar (revisie 2013)
- Clio cup fusees (3,5-4,0 graden camber is mogelijk)
- langere aandrijfassen (ivm cup fusees)
- shims achter voor negatief camber
- Eibach spacers voor en achter (10 mm)
- draadeinden met zwarte wielmoeren (Renault Motorsport)

Banden/remmen:
- Ktec performance remkit: 330mm ipv standaard 300mm
- Performance Friction tweedelige remschijven voor
- Ferodo DS1.11 remblokken voor
- K-tec remschijven achter
- Ferodo DS2500 remblokken achter
- stalen remleidingen
- Castrol SRF racing remolie

Exterieur:
- voorlipspoiler Renault Sport
- zijskirts Renault Sport
- achterspoiler Renault Sport
- 17'' zwarte velgen met Continsport banden (straat)
- 17'' Renault Sport Cup velgen met Falken banden (circuit)

Interieur:
- Ultra racing veerpootbrug voor
- Ultra racing stabi achter onder de auto
- Ultra racing stabi achter in de auto
- OMP veerpootbrug achter
- achterbank verwijderd
- Sparco Rev bestuurdersstoel
- Sparco Pro 2000 bijrijdersstoel
- 6 punts Sparco/Sabelt gordels
- accu achter passagiersstoel
- sprintbooster (voor snellere reactie gaspedaal, met 3 standen)
- suède Sparco 90 mm deepdish stuur
- delen dashboard geflocked
- Renault sport pook met alcantara pookzak
- Renault sport handrem

Extra uitrusting tov standaard Clio RS:
- xenon
- bochtverlichting
- regensensor
- lichtsensor
- climate control
- Cabasse Auditorium geluidssysteem
- elektrisch inklapbare spiegels
- keyless entry
- privacy glas achter

Eigenlijk is het dus gewoon instappen en rijden met die kar. Voor een circuit-bak is hij natuurlijk wel extreem luxe en daardoor met 1240 kg volgens kenteken ook redelijk zwaar. De zwaarste onderdelen (stoelen & achterbank) zijn er al uit. Vooralsnog wil ik het tapijt (6,4 kg), hemelbekleding (1,3 kg), deurpanelen en allerlei ander plastic spul mooi laten zitten want dat zijn niet de enorme kilo-winsten die je maakt. Hij ziet er nu qua interieur nog netjes uit en dat wil ik graag zo houden.

Het to-do-lijstje is dus ook vrij kort: kooi monteren; clubsport-kooi achter de stoelen of een schroefkooi die voor het dashboard naar beneden gaat

Komende vrijdagmiddag en zaterdag de shake-down op de Ring waar ik hem naartoe vervoer op mijn auto-ambulance achter de V70 D5.

En dan natuurlijk wat fotokes :)

[img]http://www.ring-world.nl/Clio/rtc/1.JPG[/img]

[img]http://www.ring-world.nl/Clio/rtc/9.JPG[/img]

[img]http://www.ring-world.nl/Clio/rtc/16.JPG[/img]

[img]http://www.ring-world.nl/Clio/rtc/cliog1.JPG[/img]

[img]http://www.ring-world.nl/Clio/rtc/cliog2.JPG[/img]

[img]http://www.ring-world.nl/Clio/rtc/cliog3.JPG[/img]

[img]http://www.ring-world.nl/Clio/rtc/cliog4.JPG[/img]

[img]http://www.ring-world.nl/Clio/rtc/cliog5.JPG[/img]
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Zoals op DF al aangegeven. Dikke wagen waar je veel plezier van gaat hebben. :worship:
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Welkom Paskal!

Heb je RS een paar keer bekeken op Zandvoort, prachtig tooltje! :p
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 15 mar 2013 20:09
Car: Twingo RS Gordini,R8
Locatie: Voorburg

Welkom Paskal. Hele gave Clio heb je.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Welkom. Ik weet niet waarom, maar die eerste foto, is die gemaakt langs het kanaal in Helmond?
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Oei, oei, wat ziet dat er lekker uit zeg!! Veel plezier ermee!! :worship:
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Heeft deze Joost ooit in gouda/Waddinxveen een schuur gehad ?

Mooie RS hoor
Paskal
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 5 nov 2008 13:14
Car: Clio 3 RS
Contacteer:

Dank voor het welkom (ook al had ik me al "enige tijd geleden" aangemeld) en de complimenten mbt de Clio.
@Antoine: helemaal juist, da's het kanaal in Helmond. Niet zo vreemd aangezien ik daar woon :)
@Jochem: ook dat is helemaal juist. Inmiddels heeft hij een loods gekocht in Delft maar voorheen zat hij inderdaad in Waddinxveen.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gaaf veel plezier er mee echt wreed ding.

(Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Dikke RS (Y) :worship:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Fijn apparaat hoor (Y)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Welkom bij de RTC Paskal. Erg gave tracktool (Y) Prachtige RS!
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Had het al gelezen op nurburgring.nl, maar een mooi opgebouwde kar!
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Oke, misschien zie ik je clio dan wel eens life.. Ik kom regelmatig in Helmond. (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe kijk eens wie we daar hebben ;)

Welkom @ RTC, nu kun je ook met ons mee met de ringweekenden :-)

Edit: heb je nog een PRO2000 over nu?
Laatst gewijzigd door Steven op di 15 jul 2014 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Mooi ding! Clio 3rs is altijd goed (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nog interesse in een originele einddemper voor zo'n ding? Kep nog een gloednieuwe liggen, mocht je de herrie teveel vinden ;)
Paskal
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 5 nov 2008 13:14
Car: Clio 3 RS
Contacteer:

Thanx voor de complimenten :)

Ik laat de uitlaat vooralsnog zoals hij nu is. Standaard is wel heel erg stil namelijk.
Helaas geen Pro2000 over want die gaan beiden in de Clio. De Rev gaat in het 205-je wat wel handig is want anders wordt het verplaatsen van die auto in mijn loods zo lastig :)
Daanoontje
Berichten: 97
Lid geworden op: do 28 nov 2013 7:22
Car: Twingo Rs Cup

Zeker mooie clio!! Ik ben ook woonachtig in Helmond. Wie weet zien we elkaar nog eens!! (Blauw/grijze twingo rs met oranje remklauwen)
Forza
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 24 mar 2013 20:59
Car: Renault Twingo RS
Locatie: Helmond

Hier nog een uit Helmond! Ook een Twingo RS net als Daniel hierboven (Mirage Grey, met zwarte Cup velgen en zwarte accenten). Ik heb je auto nog live gezien bij een Fastchip dag in Goes, hele gave wagen!
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Doe mij ook zo'n speledingetje.... :kwijl: Lekker bruut zeg! :worship:
Paskal
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 5 nov 2008 13:14
Car: Clio 3 RS
Contacteer:

De afgelopen twee dagen voor het eerst met de Clio op de Ring geweest. De Clio beviel uitermate goed zoals je hier kunt lezen.

[img]http://ring-world.nl/Foto%27s/2014/07-19/mooiste.jpg[/img]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Klinkt weer goed hoor, vind t ook wel geinig dat er ook gewoon mensen met beleid kunnen rijden, ipv alleen maar met de zwarte blinddoek.
Vind je het nu niet te makkelijk sturen? Zo'n 205 is nog lekker enthousiast, de clio 3 is n stuk subtieler, dat was iig mijn ervaring dat ik ermee heb gereden.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Damn, wat een dikke auto! :worship:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

+1 ja
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Ahhh. De Paskal van Ringworld. (Y)

Denk waar ken ik die site ook alweer van. (0)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Paskal
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 5 nov 2008 13:14
Car: Clio 3 RS
Contacteer:

Figuren die als een dwaas rondkachelen over de Ring zijn er inderdaad genoeg Steven. Er valt niets te winnen en ik wil graag weer in één geheel met de auto huiswaarts. Zelfs dan kan je nog wel eens onaangenaam verrast worden door koelvloeistof, zand of allerlei andere rare zaken op de baan. Wat te denken van deze actie afgelopen donderdag :~ . Gelukkig was hij rustig onderweg anders heb je een serieuze uitdaging....

De Clio is inderdaad makkelijker hard te rijden dan de 205. In het 205-je moet je echt werken en donders goed opletten dat de achterkant je niet voorbij komt. Zeker met dit onderstel wat heel veel vertrouwen geeft ga je met de Clio al vrij snel met een aardig tempo over de baan. Het kan allemaal nog heel veel sneller met een Clio met een juiste Ring-set-up, goede semi's, kunststof panelen en ramen etc. Onderstaande "kunststof" Clio gaat bv akelig hard over de baan. Maar vooralsnog vind ik het prima in de huidige setup.

[img]http://picturepool.racetracker.de//page ... 04075a.jpg[/img]

[img]http://www.racetracker.de/piccontroller ... 25da56cf69[/img]
Paskal
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 5 nov 2008 13:14
Car: Clio 3 RS
Contacteer:

Mooie foto van het Ringdebuut afgelopen weekend :)

[img]http://www.ring-world.nl/Clio/cliorsje.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Paskal schreef:Figuren die als een dwaas rondkachelen over de Ring zijn er inderdaad genoeg Steven. Er valt niets te winnen en ik wil graag weer in één geheel met de auto huiswaarts. Zelfs dan kan je nog wel eens onaangenaam verrast worden door koelvloeistof, zand of allerlei andere rare zaken op de baan. Wat te denken van deze actie afgelopen donderdag :~ . Gelukkig was hij rustig onderweg anders heb je een serieuze uitdaging....
OMG... Wat een geluk dat hij zo'n stabiele auto had (Y)
Plaats reactie