Restauratie Erik's GTT

Vertel hier alles over je project.
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Hallo allemaal,

Hierbij de lancering van mijn projecttopic waarin ik de vorderingen van de restauratie van mijn GTT wil bijhouden.

Ik was al een tijdje op zoek naar een zo origineel mogelijke GT Turbo om te restaureren. Vorig jaar kwam ik deze vijf tegen en dit leek mij wel een leuke basis.
De auto is nieuw in Nederland geleverd op grijs kenteken en was nog redelijk origineel. Niet eens zo heel veel gelopen, maar toch rondom behoorlijk versleten.
Het is een Phase 2 van 1989.
Heb hem eerst een tijdje gestald gehad, maar ga nu toch echt beginnen. Het ligt in mijn bedoeling een redelijk originele look te behouden (kleur, uiterlijk, interieur), maar toch mijn eigen touch er aan te geven. (Velgen, motortuning etc.) Een tijdslimiet heb ik mijzelf niet gesteld. Het moet gewoon goed. Het zou mooi zijn als hij voor mei 2015 klaar is, maar ik zie wel hoe het loopt.

Mijn vijfje bij de vorige eigenaar
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ZVAOCDFV.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-AL646HF4.jpg[/img]

De vorige eigenaar was helemaal weg van de dure paintbrush, dus heb ik de auto maar gekocht zonder motorkap! :D

Bij mij thuis in de schuur. Het demonteren kan beginnen!
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-LOOFCTX6.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-S3KVDCI6.jpg[/img]

Bumper, spatborden en motorkap verwijderd. Voorfront moet zeker vervangen worden door een heel slecht gerepareerde schade.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VMNWOMAP.jpg[/img]
Op de foto wat slecht te zien, maar het front is behoorlijk krom.

Prutswerk!! :(
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ERQWEZB7.jpg[/img]

Veel roest!!

Bij de parafan
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6W6JEWFB.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-M8SJMCQZ.jpg[/img]

Wielkasten
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VEBENGPV.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-QPE7J68D.jpg[/img]

Bumperophanging
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-EEPJSSH6.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-FRFRJMFF.jpg[/img]

Kofferbak
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-A4ZN76KC.jpg[/img]

Binnendorpel
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8B4SWJH4.jpg[/img]

Kriksteunen voor
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-K7P3446X.jpg[/img]

Achterklep is ook waardeloos
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-7MNJ8Y84.jpg[/img]
Het rubber is er zelfs uit gerot!

In ieder geval behoorlijk veel laswerk tot dusver. Ik zal nog wel meer tegenkomen als het dashboard en voorraam eruit gaan. Ook bij de achterasophanging zal hij wel niet zo fris zijn.

Afgelopen vrijdag bij de dealer geweest voor plaatwerk. Linker achterscherm is in ieder geval besteld. Rechts was niet meer leverbaar. Ik moet nog even kijken hoe ik dit ga repareren. Ik denk dat ik gewoon een nieuw scherm voor een normale vijf ga aanpassen.

Groeten,
Erik
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Suc6 Erik, hulde dat je niet weer zo'n ding bij de sloop zet, maar gewoon in ere hersteld (Y)
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Dank je (Y) Hij is wel erg slecht, maar toch wel redelijk goed te repareren. Heb ze wel eens slechter gezien :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

That's the spirit, sommige cultwagens worden echt te pas en te onpas bij het grofvuil gezet en een 5GTT is straks ook een echt cultwagentje.
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Pfff.. ja, als je aan zo'n ding begint te trekken, kan de moed je in de schoenen zakken. Respect dat je 'm weer in erere wilt gaan herstellen. Keep up the good work!

Ik heb nog wel een heel goed recht voorfront liggen die je kunt overnemen.
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Kijk! Dat zijn de projekten! Ga ik zekers volgen! Succes! (Y) :p
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Potverdorrie... Daar gaat een hoop tijd & energie in zitten. Respect dat je het aan (durft te) pak(t)(ken) :worship:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Mooi en succes!!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Veel succes met je project Erik (Y) Super dat je deze weer op de weg gaat helpen.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Dat wordt nog een aardige klus zeg! Wel resprect dat je het aan drurft te pakken (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Gaaf Erik! Veel succes met je project, en zet door hé! Hou ons op de hoogte met je vorderingen. (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Zo!! Wat een reacties!! (Y)
Bedankt voor alle toegewenste succes, mannen! Zal het wel nodig hebben :D

Iemand trouwens enige tips om het stuurwiel los te krijgen? Dat zit echt muurvast :(
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

@Willeon: Je hebt pm!
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Kan je hem er eventueel niet afhalen met en poelietrekker?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Midstreet schreef:Zo!! Wat een reacties!! (Y)
Bedankt voor alle toegewenste succes, mannen! Zal het wel nodig hebben :D

Iemand trouwens enige tips om het stuurwiel los te krijgen? Dat zit echt muurvast :(
Al geprobeerd in te laten weken met wat kruipolie/WD40? Paar flinke klappen op het stuur moet vaak wel voldoende zijn, de vertanding is conisch en dat wil wel eens goed vast zitten na een paar jaar :)
maartenlientje
Berichten: 437
Lid geworden op: vr 9 mar 2007 18:07
Locatie: Groningen

DennisT schreef:
Midstreet schreef:Zo!! Wat een reacties!! (Y)
Bedankt voor alle toegewenste succes, mannen! Zal het wel nodig hebben :D

Iemand trouwens enige tips om het stuurwiel los te krijgen? Dat zit echt muurvast :(
Al geprobeerd in te laten weken met wat kruipolie/WD40? Paar flinke klappen op het stuur moet vaak wel voldoende zijn, de vertanding is conisch en dat wil wel eens goed vast zitten na een paar jaar :)
Als je eraan begint te trekken, laat de moer er een stukje opzitten, ander heb je straks last van je gebit/neus/hoofd (Y)
Hoezo haat - liefde verhouding?!
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Balen!!! Krijg net telefoon van de dealer dat ook het linker achterscherm niet meer leverbaar is. :-(

Dat wordt dan twee standaard schermen aanpassen.

@Maartenlientje: Die truc van de moer een paar slagen laten zitten kende ik gelukkig al :D
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Leuk project Erik! (Y)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Een hoop werk, succes met het project!
En een tijdslimiet zetten is nooit goed, trust me |:
5 Alpine Turbo
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat stuur is gewoon lomp beuken met je handen, om en om, links en rechts een beetje schuin ertegenaan (dus haaks tegen het stuur en een beetje omhoog richting de moer). Hamer zou ik laten liggen, met de handpalm krijg je 'm ook wel een cm of 3-4 heen en weer :D
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Zo, er is weer heel wat gebeurd! :)

Ik ben de afgelopen twee dagen bezig geweest met plaatwerk te vinden en dat viel niet mee.
Ik dacht zo even wat te kunnen bestellen, maar de voorraad is bijna geheel opgedroogd. Wat een verschil met een aantal jaren geleden!!!

Ik ben voor deze GT in ieder geval 2 achterschermen en een parafan nodig. Via het dealerkanaal is misschien alleen de parafan nog leverbaar, maar levertijd onbekend.
Imitatie is alleen het rechter achterscherm leverbaar voor de standaard vijf. :-(

Daarom heb ik de knoop maar doorgehakt en doe deze kas bij het oud ijzer. Ik ben niet bang voor veel roest, maar zonder deze cruciale plaatdelen gaat het eindresultaat niet zo worden als ik voor ogen heb.
Dus op zoek naar een goede carrosserie en dat ging verrassend snel :D

Gisteren tegen een uur of vijf Bart van Artvo.nl gebeld (Toffe peer trouwens (Y) ). Die had net een keiharde campus ingeruild van 1987. De lak is compleet verweerd en het uitrustingsniveau komt overeen met dat van een zwarte Gazelle met terugtraprem, maar dat maakt voor mij niet uit. Het ging immers om de carrosserie, en die is hard! Enkel de bumpersteunen beginnen wat te roesten en de onderste randen van de drempels beginnen wat op te zwellen. Peanuts in vergelijking met de GT.
Afspraak gemaakt om 21.00 uur bij Bart thuis in Zwolle, waar de vijf stond. Auto goed bekeken en direct maar gekocht. Rijdend meenemen werd een ander verhaal. De auto stond geschorst en de papieren lagen nog in Raalte. Gelukkig had Bart een oplossing en wilde hij wel achter ons aan rijden naar Siddeburen met de vijf op de oprijwagen. Wat een service!! (Y)

Zo kwam dat gisteravond om 23.30 uur ineens deze vijf bij mij voor de deur stond:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DDXO8PFE.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8BMU4CDQ.jpg[/img]

De kleur is (was) Rouge Vif 719 en blijft hij ook houden. Ondanks dat mijn GTT Phase 2 was, krijgt hij het uiterlijk van een Phase 1.
Het eindresultaat moet er ongeveer zo gaan uitzien:

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-WL88XMB6.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-PURYYDCJ.jpg[/img]

Vanmiddag eerst maar verder de GT uit elkaar trekken.

Gr. Erik
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Heel erg dik als je hem zo gaat maken!

Succes met het op/ombouwen, leuk werkje!
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Dus de plannen veranderen! :) Front voor niks gekocht dus...

Inderdaad dikke Franse 5! Als je 'm zo gaat maken, nice!

Topservice van Bart zeg! (Y)
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Ja de plannen zijn wat gewijzigd. Baal er wel van dat het dan geen GT Turbo meer is op het kenteken, maar deze carrosserie kan echt niet meer. In ieder geval niet als ik zelf alle plaat moet kloppen.

Het front komt vast nog wel eens van pas. Na deze moet ik de GTT van mijn maat nog doen en volgens mij is dat front ook niet zo best.
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Thanks Arthur (Y)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Midstreet schreef:Ja de plannen zijn wat gewijzigd. Baal er wel van dat het dan geen GT Turbo meer is op het kenteken, maar deze carrosserie kan echt niet meer. In ieder geval niet als ik zelf alle plaat moet kloppen.

Het front komt vast nog wel eens van pas. Na deze moet ik de GTT van mijn maat nog doen en volgens mij is dat front ook niet zo best.
Als je hem laat omkeuren, dan komt er gewoon weer GTT op kenteken.
Sterker nog als je naar de RDW gaat om aan te geven dat jouw nieuwe kas de vervanging is van de oude krijg je hetzelfde kenteken gewoon terug. :) Wordt er alleen een nieuw chassisnummer in de auto geslagen.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

kun je de plaatwerkdelen niet uit de rode gebruiken om de GTT aan te pakken waar nodig?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

@Gerald:
Ben er niet helemaal zeker van of je bij omkeuren ook GTT op het kenteken krijgt. Dit had Spir@l toch ook niet? Die had ineens een TL met 88kw :D
Al dan niet legaal omkatten kan natuurlijk ook, maar dan blijf ik een grijs kenteken met duplicaatcode houden :( En de rooie is twee jaar ouder. Niet dat dat veel uitmaakt, maar dan valt hij net in het kwart-tarief voor de MRB en dat is toch mooi meegenomen :D
Zal er nog wel even een paar nachtjes over slapen wat ik precies ga doen.

@Lars:
De rode is echt hard en lijkt onder de matten zelfs wel nieuw. Geen spatje roest te vinden. De zwarte is echt heel erg rot. Ik zou me onnodig veel werk op de hals halen om de zwarte kas op te knappen met behulp van plaatdelen uit de rooie. Bart heeft de zwarte gisteren ook nog bekeken en die zag roest op plaatsen waar hij het nog nooit eerder had gezien :grin:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Midstreet schreef:@Gerald:
Ben er niet helemaal zeker van of je bij omkeuren ook GTT op het kenteken krijgt. Dit had Spir@l toch ook niet? Die had ineens een TL met 88kw :D
Dat ligt er net aan of je een motorwissel hebt laten keuren, of dat je het kenteken/chassisnummer om hebt laten zetten.
ik weet dat het in het verleden wel kon iig. zoek maar eens op de RDW naar kenteken NS-17-HF (oude van janine). Is ook omgebouwd met een andere koets en chassis nummer over laten zetten.
Midstreet schreef:Al dan niet legaal omkatten kan natuurlijk ook, maar dan blijf ik een grijs kenteken met duplicaatcode houden :( En de rooie is twee jaar ouder. Niet dat dat veel uitmaakt, maar dan valt hij net in het kwart-tarief voor de MRB en dat is toch mooi meegenomen :D
Dat is een ander voordeeltje voor zolang het nog duurt. Is maar net wat je op kenteken wil zien.
En daarmee kom je terug op hetgeen wat ik hierboven al noemde, laat je een motorwissel keuren of het complete chassisnummer om laten zetten.

Moet zeggen dat ik dan liever een GTT op kenteken wil zien.
Faab
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 21 jun 2006 18:57

De ene naar de sloop, geeft de tweede weer hoop. Heel herkenbaar. Succes met het bouwen. En even nummertje overtikken is omkatten. Ik had dezelfde plannen met m' n Williams. Na een belletje naar de RDW. Is de Williams op kenteken gewoon nog een 1.8 16V. En inderdaad het is omkatten. Je wijzigt de identiteit van de auto en dat is strafbaar..al maak je em nog beter als een nieuwe gtt. De enige manier. Volgens RDW , is een fabriekscasco, nieuw zonder chassisnummer. Alleen toereikend om het originele nummer in over te zetten. Maar ja, vindt die maar eens.
Laatst gewijzigd door Faab op do 12 jun 2014 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude liefde roest wel. Met zorg komt alles goed..
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Zou lekker die carros van die rode gebruiken als die zoveel beter is.
Dat je dan geen GTT op kenteken hebt zou mij niet boeien, als het in de praktijk maar een GTT is.
Je bespaart jezelf een hoop moeite,ellende en geld door die rode te gebruiken.
Anything worth doing is worth doing right!.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Veerpoot overlassen en de plaatjes overzetten en klaar is je chassisnummerwijziging... (I)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Faab
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 21 jun 2006 18:57

Arco schreef:Veerpoot overlassen en de plaatjes overzetten en klaar is je chassisnummerwijziging... (I)
Dat is inderdaad omkatten... :D
Oude liefde roest wel. Met zorg komt alles goed..
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Ik hou de opties nog maar even open. Zal me eerst even goed laten informeren door de rdw.
Ga het in ieder geval niet op een illegale wijze doen. Kans is niet zo groot dat er wat gebeurt, maar als dat wel zo is ben je pas echt zuur.
Faab
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 21 jun 2006 18:57

Midstreet schreef:Ik hou de opties nog maar even open. Zal me eerst even goed laten informeren door de rdw.
Ga het in ieder geval niet op een illegale wijze doen. Kans is niet zo groot dat er wat gebeurt, maar als dat wel zo is ben je pas echt zuur.
Wordt het voertuig in beslag genomen en mag je voor het gerecht je verhaaltje doen. Daarna bij eventuele schade of letsel zelf de kosten voor je kiezen krijgen. En dat allemaal voor een kentekenbewijs. Dat was het mij niet waard. Rdw meldde wel dat er bij een vermogenstoename van 20 of 30 % meer dan fabrieksgegevens, of iets in die richting. Het voertuig wel naar een keuringsstation moet voor herkeuring. Iedereen kan een dikke motor erin hangen. Met een ongeschikt chassis of ontoereikende remvertraging.
Oude liefde roest wel. Met zorg komt alles goed..
Plaats reactie