Roald's 19 16v F7R Turbo
Ik ben benieuwd. Van hoge zuigers wordt de motorkarakteristiek meestal niet soepeler. Dat is mijn ervaring met motorfietsen althans. Hoge zuigers gaan meestal in combinatie met lange openingstijden cq klepoverlappen van nokkenassen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Contacteer:
Jacques,
Ben ook benieuwd, zal hierdoor wel koppel onderin gaan opofferen, maar als ik de verschillende dyno resultaten bekijk is dit nog altijd ruimschoots meer dan een standaard F7P.
We shall see
Ben ook benieuwd, zal hierdoor wel koppel onderin gaan opofferen, maar als ik de verschillende dyno resultaten bekijk is dit nog altijd ruimschoots meer dan een standaard F7P.
We shall see

Anything worth doing is worth doing right!.
die achterberg ecu gaat gewoon werken. Het enige wat acherberg aan is is de mapping, voor de rest is het een normale ecu. Pas bij de keuze voor eventuele nokkenassen goed op hoe agressief je gaat, dit bepaald je karakteristiek van je complete auto. 286 graden nokkenassen zijn niet echt daily/file compatible, zeker met de originele renix ecu is rustig rijden onder de 3000rpm niet te doen. De overlap verstoord de map sensor dusdanig dat hij erg snel gaat bokken, iets wat je dan alleen maar oplost met ontkoppelen. Als je de 19 nog voor dagelijks gebruikt kan je eens kijken naar catcams 5502225, in engeland rijden er hier veel mee.
-
- Contacteer:
@Geert,
Daar was ik al bang voor met nokkenassen die jij gebruikt (286 dacht ik) had zelf inderdaad al naar 5502225 assen zitten kijken.
De 5502225 assen kwamen eigenlijk voor in het originele plan (F7R onderblok+F7P kop met megane kleppen 10,3:1 en een setje knappe nokkenassen)
Wat jij hebt zijn echt race cams en ik wil road cams er in hebben zodat er nog mee te rijden is onder de 3000 rpm.
De 19 zal niet lang meer mijn daily zijn maar wil er wel mee kunnen rijden als een daily.
Maar als je met een compressie van 11.5 (in mijn geval zal het 11,8:1 zijn vanwege dat de kop al 10,3;1 is) en die 5502225 assen, ga je dan niet de zuigers rammen met de kleppen of krijg je dan weer andere problemen ?
Als het teveel problemen oplevert dan weer terug naar plan A, een leuke upgrade voor relatief weinig.
Daar was ik al bang voor met nokkenassen die jij gebruikt (286 dacht ik) had zelf inderdaad al naar 5502225 assen zitten kijken.
De 5502225 assen kwamen eigenlijk voor in het originele plan (F7R onderblok+F7P kop met megane kleppen 10,3:1 en een setje knappe nokkenassen)
Wat jij hebt zijn echt race cams en ik wil road cams er in hebben zodat er nog mee te rijden is onder de 3000 rpm.
De 19 zal niet lang meer mijn daily zijn maar wil er wel mee kunnen rijden als een daily.
Maar als je met een compressie van 11.5 (in mijn geval zal het 11,8:1 zijn vanwege dat de kop al 10,3;1 is) en die 5502225 assen, ga je dan niet de zuigers rammen met de kleppen of krijg je dan weer andere problemen ?
Als het teveel problemen oplevert dan weer terug naar plan A, een leuke upgrade voor relatief weinig.
Laatst gewijzigd door Roald op di 3 dec 2013 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
nee dat zal wel goed gaan. Ik heb mijn kop bijna een 1mm gevlakt en dat gaat NET goed met de 286 graden assen. Ik weet niet wie je blok in elkaar gaat zetten maar een goeie revisie boer kan dit meten. p.s. ik heb inmiddels wel slechte ervaringen met die goedkope ebay koppakkingen.
-
- Contacteer:
@Abel
Haha nee geen dure foto van meneer politie, maar vrees dat ik misschien wel eens meer aan de 2.0 ga uitgeven dan in de planning stond.
Maar aan de andere kant, gisteren nog eens na zitten rekenen, word wel erg dure grap alles bij elkaar en vandaag denk ik weer richting het originele plan. (ik ben niet impulsief hoor
)
Gewoon het F7R-710 onderblok+gemodificeerde F7P kop gaan gebruiken en een knap setje nokkenassen.
Die 260/258 catcams die Geert aan droeg heb ik wel oren naar, scherper dan origineel maar niet te wild en je houd onderin je koppel.
Op diverse fora is men erg te spreken over die combi op F7R/P motoren.
Al met al (Megane kleppen, 10,3:1 compressie,260/258 graden assen+verstelbare tandwielen) en een goed uitlaat traject zou toch ongeveer tegen de 150 PK aan de wielen moeten gaan doen na een custom map.
Origineel doet een F7P dacht ik rond de 118 pk aan de wielen, heb je toch een leuke winst
Nu bezig om de uitlaat bij elkaar te krijgen, lijkt er op dat op de katalysator na ik alles heb gevonden de prijzen zijn tot nu toe vriendelijk.
Haha nee geen dure foto van meneer politie, maar vrees dat ik misschien wel eens meer aan de 2.0 ga uitgeven dan in de planning stond.
Maar aan de andere kant, gisteren nog eens na zitten rekenen, word wel erg dure grap alles bij elkaar en vandaag denk ik weer richting het originele plan. (ik ben niet impulsief hoor

Gewoon het F7R-710 onderblok+gemodificeerde F7P kop gaan gebruiken en een knap setje nokkenassen.
Die 260/258 catcams die Geert aan droeg heb ik wel oren naar, scherper dan origineel maar niet te wild en je houd onderin je koppel.
Op diverse fora is men erg te spreken over die combi op F7R/P motoren.
Al met al (Megane kleppen, 10,3:1 compressie,260/258 graden assen+verstelbare tandwielen) en een goed uitlaat traject zou toch ongeveer tegen de 150 PK aan de wielen moeten gaan doen na een custom map.
Origineel doet een F7P dacht ik rond de 118 pk aan de wielen, heb je toch een leuke winst

Nu bezig om de uitlaat bij elkaar te krijgen, lijkt er op dat op de katalysator na ik alles heb gevonden de prijzen zijn tot nu toe vriendelijk.
-
- Contacteer:
Abel,
Een Megane kop kan inderdaad maar dan moet je ook het inlaat trajact en gasklephuis gebruiken van de Megane motor en tevens past het originele luchtfilter huis dan niet meer.
Uiteraard moet je dan een kamertje in de Megane kop laten frezen voor de rotor ontsteking over te zetten (zit je niet met het probleem van de start blokkering in de Megane ECU en je toerental signaal)
Nu had ik dat best kunnen doen maar voor de kosten had het niet veel uitgemaakt en voor het vermogen ook niet, koppel scheelt wel 10 a 12 Nm aan top end power ten opzichte van een standaard F7P kop.
190 PK groei je niet zomaar uit een 2.0 N/A en volgens patrick ging bijna 1 mm vlakken niet met originele zuigers dan gaan de kleppen de zuigers rammen, dus heb je een setje 11,2:1 zuigers of hoger nodig, daar zitten uitsparingen voor de kleppen in.
In mijn geval zou zo'n set zuigers effectief een compressie geven van 11,5:1 gezien mijn kop al twee maal iets gevlakt is.
Nu is mijn kennis veel te beperkt of die compressie van 11,5:1 wel kan met een setje 260/258 graden nokkenassen, als er mensen zijn met ervaring hier met een dergelijke setup hoor ik graag.
Nu heb ik in een topic van mark 5T een beetje zitten door graven en wat ik daar wijs uit word is dat er nogal wat meer is gebeurd dan alleen de kop vlakken en een andere set nokkenassen.
Mijn auto is een straat auto en moet ook gereden kunnen worden als een straat auto, dus geen 1500 rpm stationair achtige acties en onder de 3000 is er niet meer mee te rijden etc.
Dan heb ik meer plezier van een soepele 2.0 en een goede 150 pk aan de wielen dan een 2.0 met 165 pk aan de wielen zoals bijvoorbeeld Geert heeft.
Een Megane kop kan inderdaad maar dan moet je ook het inlaat trajact en gasklephuis gebruiken van de Megane motor en tevens past het originele luchtfilter huis dan niet meer.
Uiteraard moet je dan een kamertje in de Megane kop laten frezen voor de rotor ontsteking over te zetten (zit je niet met het probleem van de start blokkering in de Megane ECU en je toerental signaal)
Nu had ik dat best kunnen doen maar voor de kosten had het niet veel uitgemaakt en voor het vermogen ook niet, koppel scheelt wel 10 a 12 Nm aan top end power ten opzichte van een standaard F7P kop.
190 PK groei je niet zomaar uit een 2.0 N/A en volgens patrick ging bijna 1 mm vlakken niet met originele zuigers dan gaan de kleppen de zuigers rammen, dus heb je een setje 11,2:1 zuigers of hoger nodig, daar zitten uitsparingen voor de kleppen in.
In mijn geval zou zo'n set zuigers effectief een compressie geven van 11,5:1 gezien mijn kop al twee maal iets gevlakt is.
Nu is mijn kennis veel te beperkt of die compressie van 11,5:1 wel kan met een setje 260/258 graden nokkenassen, als er mensen zijn met ervaring hier met een dergelijke setup hoor ik graag.
Nu heb ik in een topic van mark 5T een beetje zitten door graven en wat ik daar wijs uit word is dat er nogal wat meer is gebeurd dan alleen de kop vlakken en een andere set nokkenassen.
Mijn auto is een straat auto en moet ook gereden kunnen worden als een straat auto, dus geen 1500 rpm stationair achtige acties en onder de 3000 is er niet meer mee te rijden etc.
Dan heb ik meer plezier van een soepele 2.0 en een goede 150 pk aan de wielen dan een 2.0 met 165 pk aan de wielen zoals bijvoorbeeld Geert heeft.
groot gelijk, plus met zelf opbouwen weet je 100% zeker wat je hebt. (niet dat ik aan Marks blokje twijfel)
Op Meganeclub.nl is Robin momenteel een Megane 1 2.0 8V aan het aanbieden in onderdelen.Roald schreef:Jacques, heb je toevallig ook een onderdeel nummer van die katalysator ? dat zou het zoeken vergemakkelijken.
Hij zit ook in: (Uiteraard met F3R of F7R motor)
RENAULT MEGANE Cabriolet (EA0/1_) | 1996.10-2003.08
RENAULT MEGANE Classic (LA0/1_) | 1996.09-2003.08
RENAULT MEGANE Coach (DA0/1_) | 1996.03-2003.08
RENAULT MEGANE I (BA0/1_) | 1996.01-2003.08
RENAULT MEGANE Scenic (JA0/1_) | 1997.01-1999.10
-
- Contacteer:
Abel daar heb je gelijk in en daarom heb je iets meer koppel met de Megane kop.Abel schreef:het is in combi de kop waar de winst in zit. die kleinere inlaat poorten zorgen voor betere stroming
Misschien leuk om eens door te lezen. Hier komt zowat alles weer boven water. Ook hoe het motorgedrag wordt met 286 nokkenassen. http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... o+fastchip
bijna originele nokkenassen 

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Wat een massale anale onzin staat hier weer beschreven. Wist je dat er op zoiets bestaat als verniers ? Dan bepaal je zelf je in-uit, vervroegen/vertragen. Ow ja, die horen zowieso bij een set 286's, anders hebben ze weinig zin. Er wordt hier al gesproken van 1500tpm stationair, een compressie van 10.3...HALLOOOOOOO, waar gaat het over ?
Matthi rijd met 11.3, 286's en ITB's en die draait net 1000 tpm stationair.
Pfff, wat een geouwehoer, vermoeiend !
Matthi rijd met 11.3, 286's en ITB's en die draait net 1000 tpm stationair.
Pfff, wat een geouwehoer, vermoeiend !
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Contacteer:
Jo,
Ik ben gewoon alles aan het aftasten, voor mij is het allemaal nieuw, ook ik weet dat er verniers bestaan en wat je ermee kan doen.
Ik wil gewoon een soepele 2.0 en niet een blok wat vanaf 4500 rpm pas wil gaan dan kan ik net zo goed de F7P er in laten hangen.
De 10.3 komt door het vlakken dat moest was de vorige keer niet helemaal netjes gebeurd, het is niet zo dat ik het voor meer power doeleinden heb laten doen.
Mijn doel was en is voor relatief weinig een leuke upgrade en vooral een soepele 2.0 en een leer traject voor mezelf.
Vind het jammer dat je er op zo'n negatieve toon op reageert.
Ik ben gewoon alles aan het aftasten, voor mij is het allemaal nieuw, ook ik weet dat er verniers bestaan en wat je ermee kan doen.
Ik wil gewoon een soepele 2.0 en niet een blok wat vanaf 4500 rpm pas wil gaan dan kan ik net zo goed de F7P er in laten hangen.
De 10.3 komt door het vlakken dat moest was de vorige keer niet helemaal netjes gebeurd, het is niet zo dat ik het voor meer power doeleinden heb laten doen.
Mijn doel was en is voor relatief weinig een leuke upgrade en vooral een soepele 2.0 en een leer traject voor mezelf.
Vind het jammer dat je er op zo'n negatieve toon op reageert.
Haha ik zat er al weer op de wachten. Toch altijd grappig hoe die kerel uit de bocht kan komen hier op het rtc. Op het rcb forum issie poes lief. Maar je kan draaien aan je verniers wat je wil maar een soepel daily blokje krijg je er nooit mee.
Ah , hou op. Ik heb zelf ook een tijd met het atmo blok van leeroy gereden. 11.5 met 286's en dat was ideaal om dagelijks mee te rijden. De manier van reageren is de logica zelf, het staat hier gewoon vol kant en klare onzin. Je stond er zelf bij toen die van Matthi op de bank ging.
Roald , als je doel 150 adw is, zet dan gewoon een 2.0 met 1.8 kop of gefreesde 2.0 (Megane) in elkaar met de Megane nokkenassen. Een goed uitlaat systeem erop en een remap en je bent ermee klaar. Koen en Bart kijken allebei tegen de 150 wpk's aan met een 1.8 kop.
Roald , als je doel 150 adw is, zet dan gewoon een 2.0 met 1.8 kop of gefreesde 2.0 (Megane) in elkaar met de Megane nokkenassen. Een goed uitlaat systeem erop en een remap en je bent ermee klaar. Koen en Bart kijken allebei tegen de 150 wpk's aan met een 1.8 kop.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Dan moet je er natuurlijk wel bij vertellen dat Matthi met itb's rijd. Het is geen geheim dat een itb setup veel minder last heeft van de hoge overlap van deze cams. Dus niet een eerlijk vergelijk. Maar ben wel met je eens dat je helemaal geen cams nodig hebt voor die 150 whp. Je zou nog kunnen zoeken naar williams cams, dat is in ieder geval de agressiefste van de standaard cams.
-
- Contacteer:
Jo,
Dat is ook exact mijn doel, rond de 150 aan de wielen, Koen, Bart en ook Jacques heb ik als voorbeeld genomen.
Was er trouwens niet bij toen die van Matthi op de bank ging, erger nog ben nog nooit bij een dyno dag in Goes geweest (shame on me)
Was van de week de kop ging ophalen wat over enthousiast geworden, toen ben ik het nog eens goed gaan door rekenen en tot de conclusie gekomen dat de winst in verhouding tot het geld wat het kost het me niet waard is.
Als ik echt een power raket wil hebben zie ik maar 1 optie en dat is een turbo ombouw te doen , maar goed misschien ooit eens over een paar jaar, zal weer voor gespaard moeten worden.
Eerst maar eens de veel soepelere 2.0 er in doen en daar van gaan genieten dat er wat meer leven in de onderkant van het toeren gebied zit.
Heb ik nog wel een vraag voor je, ik heb nog een complete Mégane kop, niemand kan tot nu toe mij antwoord geven hoeveel graden de nokkenassen er van zijn.
Enige wat ik er van weet, is dat het volgens sommige erg tamme nokken zijn en dat die boven de 6000 rpm niet veel meer doen, wat is de zin en ook de onzin er volgens jou van ?
@Geert:
Dat die willie cams de meest agressieve standaard cams zijn heb ik ook begrepen maar ook daar heeft niemand mij tot nu antwoord op kunnen geven hoeveel die nu exact zijn.
Heb er al meerdere malen op zitten zoeken en meerdere mensen gevraagd.
Dat is ook exact mijn doel, rond de 150 aan de wielen, Koen, Bart en ook Jacques heb ik als voorbeeld genomen.
Was er trouwens niet bij toen die van Matthi op de bank ging, erger nog ben nog nooit bij een dyno dag in Goes geweest (shame on me)
Was van de week de kop ging ophalen wat over enthousiast geworden, toen ben ik het nog eens goed gaan door rekenen en tot de conclusie gekomen dat de winst in verhouding tot het geld wat het kost het me niet waard is.
Als ik echt een power raket wil hebben zie ik maar 1 optie en dat is een turbo ombouw te doen , maar goed misschien ooit eens over een paar jaar, zal weer voor gespaard moeten worden.
Eerst maar eens de veel soepelere 2.0 er in doen en daar van gaan genieten dat er wat meer leven in de onderkant van het toeren gebied zit.
Heb ik nog wel een vraag voor je, ik heb nog een complete Mégane kop, niemand kan tot nu toe mij antwoord geven hoeveel graden de nokkenassen er van zijn.
Enige wat ik er van weet, is dat het volgens sommige erg tamme nokken zijn en dat die boven de 6000 rpm niet veel meer doen, wat is de zin en ook de onzin er volgens jou van ?
@Geert:
Dat die willie cams de meest agressieve standaard cams zijn heb ik ook begrepen maar ook daar heeft niemand mij tot nu antwoord op kunnen geven hoeveel die nu exact zijn.
Heb er al meerdere malen op zitten zoeken en meerdere mensen gevraagd.
Laatst gewijzigd door Roald op za 7 dec 2013 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Verschil tussen nokkenassen van een megane F7R 710
en Williams (R) zie je meteen. Kijk maar naar de bollere flank van de rechter nokkenas
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/Jacques51/Photo015_zpsf34eb172.jpg[/img]
Nog een artikel over een fransman, die een megane blok heeft opgevoerd.
http://www.forum-auto.com/les-clubs/ren ... 19-315.htm

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/Jacques51/Photo015_zpsf34eb172.jpg[/img]
Nog een artikel over een fransman, die een megane blok heeft opgevoerd.
http://www.forum-auto.com/les-clubs/ren ... 19-315.htm
dat zeg ik hierboven standaard assen en die regrinden 

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
-
- Contacteer:
Zo tijd voor een update.
Allereerst is er begonnen met het opbouwen van de 2.0 16v F7R
Onderblok is wat goor geworden, iets met dat ie 2,5 jaar bij Ronald in zijn sleutelruimte heeft gestaan en er een dodge truck geschuurd is
Maar dat komt allemaal in orde.
De config word als volgt:
-Megane F7R 710 onderblok
-Gereviseerde F7P kop voorzien van de grotere Megane kleppen.
-Compressie klein beetje omhoog van 10,0 naar 10,3:1 (moest opnieuw gevlakt worden was niet helemaal netjes gebeurd en nu dus wel)
-F7P nokkenassen
-F7P uitlaat spruistuk+downpipe.
-Sport kat/decat.
-Custom map
-Nieuwe koppeling (hele set) gezien de huidige druk groep op sterven na dood is.
-Versnellingsbak in ieder geval synchromesh van 3e versnelling vervangen, die heb ik gesloopt toen de druk groep een tijdje geleden bleef hangen.
Onderblok word nu eerst nog even helemaal nagelopen.
Verder is het de bedoeling ook de verlaagde achteras er nu onder te zetten en de nieuwe remklauwtjes achter te monteren (rechts achter loopt al jaren lichtjes aan) die ik al een tijdje heb klaar liggen.
Foto's tot nu toe
F7P kop met megane kleppen:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 1aaea7.jpg[/img]
De F7R nog met Megane kop:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 960b68.jpg[/img]
Megane Blok in de touwen, F7R aanduiding rechts boven op het onderblok dat is de aanduiding die je wil zien op het motorblok van je 19 16v
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 6d1a98.jpg[/img]
Laatste blik op de F7R met Megane kop:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 47a707.jpg[/img]
Klepdeksel er af:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 1827f1.jpg[/img]
Onderblok zonder kop:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... bb3a01.jpg[/img]
F7P kop er op:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 0fdac5.jpg[/img]
Allereerst is er begonnen met het opbouwen van de 2.0 16v F7R

Onderblok is wat goor geworden, iets met dat ie 2,5 jaar bij Ronald in zijn sleutelruimte heeft gestaan en er een dodge truck geschuurd is

Maar dat komt allemaal in orde.
De config word als volgt:
-Megane F7R 710 onderblok
-Gereviseerde F7P kop voorzien van de grotere Megane kleppen.
-Compressie klein beetje omhoog van 10,0 naar 10,3:1 (moest opnieuw gevlakt worden was niet helemaal netjes gebeurd en nu dus wel)
-F7P nokkenassen
-F7P uitlaat spruistuk+downpipe.
-Sport kat/decat.
-Custom map
-Nieuwe koppeling (hele set) gezien de huidige druk groep op sterven na dood is.
-Versnellingsbak in ieder geval synchromesh van 3e versnelling vervangen, die heb ik gesloopt toen de druk groep een tijdje geleden bleef hangen.
Onderblok word nu eerst nog even helemaal nagelopen.
Verder is het de bedoeling ook de verlaagde achteras er nu onder te zetten en de nieuwe remklauwtjes achter te monteren (rechts achter loopt al jaren lichtjes aan) die ik al een tijdje heb klaar liggen.
Foto's tot nu toe
F7P kop met megane kleppen:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 1aaea7.jpg[/img]
De F7R nog met Megane kop:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 960b68.jpg[/img]
Megane Blok in de touwen, F7R aanduiding rechts boven op het onderblok dat is de aanduiding die je wil zien op het motorblok van je 19 16v

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 6d1a98.jpg[/img]
Laatste blik op de F7R met Megane kop:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 47a707.jpg[/img]
Klepdeksel er af:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 1827f1.jpg[/img]
Onderblok zonder kop:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... bb3a01.jpg[/img]
F7P kop er op:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 0fdac5.jpg[/img]
Lekker bezig man! Nu moet ie natuurlijk wel vóór 6 April af zijn