Ok, ff een update, want er is het nodige gebeurd.
Allereerst..... het natte tapijt aan de passagierszijde werd niet veroorzaakt door koelvloeistof. Het was antivries...
Wat bleek, na het vullen van het ruitensproeier reservoir was deze binnen no-time weer leeg. En dat terwijl ik er nauwelijks mee sproeide! Een 19 is nog onbekender voor mij dan een 5, dus maar rustig aan wat speurwerk begonnen door de dorpel aan de passagierszijde te demonteren. En daaronder trof ik dus een losliggende slang aan die lekker onder het tapijt lag te lekken!
Onder de dorpel aan de passagierszijde zit een koppelstuk met een terugslagklep. Het terugslagveertje zat nog in het tonnetje, maar het afsluitkogeltje was blijkbaar weggespoeld.
Mijn pa heeft een schuur vol rommelbakken

, dus hij ging op zoek naar een passend kogeltje. Een kogeltje uit een lager kon prima dienst doen!
Hoppa, alles weer in elkaar gezet en voor de zekerheid met tape vastgezet. Met mijn pa aan de ruitenwisserhendel even het spul getest en de koppeling was lekdicht. Maar.... uit de achterruitensproeier kwam niks. Daar eerst maar met een naaldje in gestoken om eventueel aangekoekt vuil door te prikken.
Mijn pa weer aan de hendel en ik keek of er water uit de sproeier kwam. Nog geen water! Maar ik hoorde toch echt ergens water lopen! De gerepareerde koppeling was toch echt dicht! Zoeken, zoeken, jahoor, onder de achterbank het tapijt zeiknat! Dan zou er nóg een koppeling achter het achterste zijpaneel moeten zitten! Paneel verwijderd en ook daar lag dus, vreemd genoeg, de koppeling ook los!
Ook die weer vast gemaakt en ook met vulcaniseertape gezekerd. Mijn pa weer aan de hendel en hoppa! Achterruitensproeier spoot als een dolle! Alles weer terug gebouwd en het tapijt droog gedept met handdoeken.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/20140114_142914_zpsacc3c7c1.jpg[/img]
De koppeling onder de dorpel met de terugslagklep
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/20140114_162319_zps69935616.jpg[/img]
Het zijpaneel met daarachter de koppeling
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/20140114_162309_zps57f9f8f9.jpg[/img]
Afijn, dit gefixed, dus weer lekker rijden!
De originele 16V wielen hadden wat gladde uitgedroogde Toyo Proxes T1-R banden. Ik had nog 17 inch Porsche 911 Twister velgen met adapters 5x130 naar 4x100 liggen, waar nog hele goede banden om zaten. Dus die voor de gein (en voor de 'veiligheid') maar onder de 19 gepast. Ondanks de breedte van de wielen (8,5 en 9 J) paste het perfect!
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/20140115_151408_zpse2b661aa.jpg[/img]
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/20140115_151341_zps81be9aef.jpg[/img]
Ik weet het, de puristen vinden het niks, maar degenen die mij beter kennen, weten dat ik wel een beetje een velgen-tic heb.
ik vond het voorlopig best geinig staan, zo black-on-black! Mooi ff laten zitten en rijden!
Beviel me prima!
Tot op die avond op 21 januari. Ik zou met Arno en Johan ff een avondje wat leuks doen. Op weg naar Arno reed ik de snelweg op en bij de oprit op de A32 naar Meppel, ongeveer bij het puntstuk, sloeg ineens de achterkant van mijn auto weg naar links! Ik wilde persé niet links de snelweg op om een aanrijding met andere auto's te voorkomen. Ik kon mijn auto weer redelijk recht krijgen, maar doordat daar een hele smalle vluchtstrook onder het viaduct is, had ik te weinig ruimte! BAM! Rechtsvoor geraakt! Shit! Nee! Ik dacht, hopen dat 'ie nog rijdbaar is, weg hier, snel terug geschakeld en de snelweg weer af bij de Mac Donalds (op- en afrit direct na elkaar).
Bij de Mac gestopt, de schade opgenomen, Arno gebeld en daarna Claudia maar ff op de hoogte gesteld. Al met al niet heel erg geschrokken, ik was blij dat het niet erger was afgelopen.
Met Arno ter plekke de schade bekeken en besloten om de auto direct naar Van Nierop Banden in Staphorst te brengen zodat neef Mark met de auto aan slag kon.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/Schade2_zpsbf5acaaf.jpg[/img]
Foto direct na de schade.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/Schade_zpsf625ddaf.jpg[/img]
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/Schade3_zpse4e777c0.jpg[/img]
De volgende dag heeft Mark zich een uurtje kwaad gemaakt en had hij de auto waar nodig gestript. De kapotte onderdelen gedemonteerd en de koplampomranding wat bijgewerkt. Geen rare onderhuidse schade! Gelukkig!
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/IMG-20140122-WA0005_zpsb5f58c3f.jpg[/img]
Hoopje schroot!
Nu dus op zoek naar onderdelen!
Op de sloop een goede voorbumper gevonden, compleet met knipperlichten! Blauw, maar alles moest toch gespoten worden.
Mark heeft een origineel Renault voorscherm en een grillstrip voor tussen de koplampen besteld.
De motorkap was verbogen, maar kon volgens Mark nog worden hersteld.
Koplampen heb ik via Luco geregeld! Thanks!
Ik heb tot nu toe nog niks van de vorderingen gezien, maar Mark heeft me regelmatig met foto's op de hoogte gehouden via Whatsapp.
Bumper weer in kleur en door Mark weer voorzien van de strips en knipperlichten!
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/DSC_1092_zpsdd4ac180.jpg[/img]
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/IMG-20140207-WA0003_zpsc2a79adf.jpg[/img]
Wat een kleur! Super!
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/IMG-20140206-WA0006_zpsfa63c060.jpg[/img]
Bumper er weer op!
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/Renault%2019%2016V%20phase%201/IMG-20140207-WA0004_zps9f93ebc9.jpg[/img]