De nieuwe belastingregels voor oldtimers
Aangezien ik tot tegenstelling van anderen nog steeds geen brief heb mogen ontvangen over de nieuwe motorrijtuigen belasting omtrent oldtimers vanaf Januari 2014 heb ik maar eens een telefoontje gewaagd, om nu wat duidelijkheid te scheppen voor anderen die wellicht net zo summier zijn geïnformeerd als ik, maak ik dit topic aan.
De informatie waar ik op dit moment van op de hoogte ben:
1: Voor personenauto's welke in gebruik zijn genomen voor 1 Januari 1988 is een overgangsregeling van toepassing mits deze uitsluitend op benzine rijden, lpg en diesel zijn uitgesloten en gaan volledig tarief betalen.(ouder dan 40 jaar blijft belastingvrij).
2: Deze overgangsregeling betekent dat u een kwart van de normale wegenbelasting betaalt voor een heel kalenderjaar (tot een maximum van €120).
3: Daarbij zijn de maanden Januari, Februari en December uitgesloten van deelname in het verkeer tenzij de auto APK gekeurd moet worden.
4: In November/December voor het aankomende kalenderjaar (is nu vertraagd ivm de invoering) ontvangt u een acceptgiro waarmee u in één keer moet betalen voor het aankomende jaar.
5: Besluit u eerder in het jaar de auto te schorsen is er geen enkele vorm van restitutie mogelijk.
6: Besluit u later in het jaar pas gebruik te gaan maken van de regeling (na schorsing bv.) moet u alsnog voor het volledige kalenderjaar betalen.
7: Middels dit document kunt u na een schorsing of tennaamstelling verzoeken om het toepassen van de overgangsregeling.
8: Voor 2014 ontvangt u dus indien u een oldtimer in bezit heeft te zijner tijd een acceptgiro welke inene voldaan moet worden met betrekking tot 2014.
Verder heb ik geen info welke ik met jullie kan delen, mocht er iemand toevoegingen of vragen hebben hoor ik het graag.
Ik kan deze dan evt. aan dit overzicht toevoegen.
Gr. Arthur
De informatie waar ik op dit moment van op de hoogte ben:
1: Voor personenauto's welke in gebruik zijn genomen voor 1 Januari 1988 is een overgangsregeling van toepassing mits deze uitsluitend op benzine rijden, lpg en diesel zijn uitgesloten en gaan volledig tarief betalen.(ouder dan 40 jaar blijft belastingvrij).
2: Deze overgangsregeling betekent dat u een kwart van de normale wegenbelasting betaalt voor een heel kalenderjaar (tot een maximum van €120).
3: Daarbij zijn de maanden Januari, Februari en December uitgesloten van deelname in het verkeer tenzij de auto APK gekeurd moet worden.
4: In November/December voor het aankomende kalenderjaar (is nu vertraagd ivm de invoering) ontvangt u een acceptgiro waarmee u in één keer moet betalen voor het aankomende jaar.
5: Besluit u eerder in het jaar de auto te schorsen is er geen enkele vorm van restitutie mogelijk.
6: Besluit u later in het jaar pas gebruik te gaan maken van de regeling (na schorsing bv.) moet u alsnog voor het volledige kalenderjaar betalen.
7: Middels dit document kunt u na een schorsing of tennaamstelling verzoeken om het toepassen van de overgangsregeling.
8: Voor 2014 ontvangt u dus indien u een oldtimer in bezit heeft te zijner tijd een acceptgiro welke inene voldaan moet worden met betrekking tot 2014.
Verder heb ik geen info welke ik met jullie kan delen, mocht er iemand toevoegingen of vragen hebben hoor ik het graag.
Ik kan deze dan evt. aan dit overzicht toevoegen.
Gr. Arthur
Laatst gewijzigd door tutuur op wo 29 jan 2014 16:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Het is niet heel duidelijk doorgegeven maar ik vermoed dat hier:
een optie in vermeld zal staan, kies je niet voor de regeling word de wegenbelasting op de eguliere manier van de rekening afgeschreven (waarschijnlijk met terugwerkende kracht).4: In November/December voor het aankomende kalenderjaar (is nu vertraagd ivm de invoering) ontvangt u een acceptgiro waarmee u in één keer moet betalen voor het aankomende jaar.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Wat ik er dan weer niet bij zie staan is het tarief op gas/diesel. 

Project: GTT Blue Sport
Oja sorry, mja dat is heel simpel. Volle pond 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Je zou toch 120 € per jaar per auto gaan betalen ipv het kwarttarief?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Aangepast, kwarttarief tot een max van €120/jaar
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Zo... Weekers vertrokken, tijd om alles weer rechtop te zetten inclusief z'n gammele oldtimerregeling welke gebaseerd is of foutieve cijfertjes...
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Het zou mooi zijn Ronald ....maar ze gaan t echt niet meer terugdraaien ...ook al is het gebaseerd of valse gegevens.
Het blijven dieven...
Het blijven dieven...
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nee, het is er helaas al doorheen, staatsbegroting passend maken, je weet toch.... 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Het word nog wel aangevochten.....
Achgoss... en de 5 weegt idd zo gigantisch veel dat je je helemaal blauw gaat betalen, ik zou 'm verkopen voor de helft van z'n waarde RoymansRoy schreef:Daar zit je dan met je 5 uit maart '88...

Is nu ook de hele regeling voor oldtimers na 30 jaar ook vertrokken? Dat zouden ze toch gaan opbouwen, voor enkel benzinevarianten, dat het langzaam elk jaar langer zou worden, dus een 87'er zou dit jaar belastingvrij worden, 88'er in 2016, 89'er in 2018 etc.? Jammer van die dikke zware Hearse uit 92 die ik nu heb staan, dan maar meer gaan schorsen.
Laatst gewijzigd door Steven op do 30 jan 2014 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Car: Megane RS Grand Tour
Enige voordeel van die nieuwe regeling is dat de grens voor benzine weer naar 25 jaar is gegaan, al betaal je dan wel 120 euro per jaar. Dus die 25 van mij hoeft nu niet zo lang meer 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Bij elke rekening die krijgt bezwaar maken....
Dat zie je verkeerd Willem-jan, het is alleen geldig voor auto's van voor 88
Bij de belastingdienst? Dat heeft totaal geen zin... De belastingdienst doet niets meer dan uitvoering van de wetten die zijn aangenomen. Als je bezwaar gaat maken en dit voor de rechter laat komen, dan zul je naar huis gestuurd worden.Jochem de Haas schreef:Bij elke rekening die krijgt bezwaar maken....

En onder de streep kosten al die bezwaarschriften miljoenen euro's, want ze moeten worden afgehandeld. Die euro's moeten allemaal uit de staatskas (lees: jouw portemonnee) komen.
Dit is dus niet de oplossing voor dit probleem!
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
En dus knikken we maar weer ja ....
Ik ga bezwaar maken en hoop dat in samenspel met de rechtzaak die loopt er opnieuw en eerlijk naar gekeken word.
De cijfers zijn aangetoond niet kloppend maar men legt het naast zich neer...rot ff op.
Als ik het doe ga ik de bak in en de regering komt er mee weg....
Ik ga bezwaar maken en hoop dat in samenspel met de rechtzaak die loopt er opnieuw en eerlijk naar gekeken word.
De cijfers zijn aangetoond niet kloppend maar men legt het naast zich neer...rot ff op.
Als ik het doe ga ik de bak in en de regering komt er mee weg....
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nou waar dan wel ? Zij innen het geld ..
In opdracht van Den Haag...
Niet meer, niet minder.
Geen idee hoe je zoiets verder kunt aanpakken, maar ik geloof dat er nog een zaak loopt om dit te stoppen. Geen idee hoe of wat, maar dat staat vast ergens op Internet.

Geen idee hoe je zoiets verder kunt aanpakken, maar ik geloof dat er nog een zaak loopt om dit te stoppen. Geen idee hoe of wat, maar dat staat vast ergens op Internet.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Car: Megane RS Grand Tour
tutuur schreef:Dat zie je verkeerd Willem-jan, het is alleen geldig voor auto's van voor 88

Inderdaad!
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Mooi he....
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
jup, maar zoals Steven zegt; gelukkig weegt een vijfje niets. Je zult maar een oude LaRo tdi hebben of een jaren 70-80 amerikaan op LPG, dan ben je zuurder uit. Bij die Amerikaan kun je de LPG tank er nog uit slopen en bij 40 jaar er weer in, maar met dat verbruik wordt je ook weer niet happy.
Dit is overigens het clubje wat bezig is om het aan te vechten, ze hebben inmiddels een advocaat in arm en zijn bezig om de gang naar de rechtszaal te maken. Dus tegen de overheid en niet belastingdienst. http://www.vrijstellingoldtimer.nl/
Dit is overigens het clubje wat bezig is om het aan te vechten, ze hebben inmiddels een advocaat in arm en zijn bezig om de gang naar de rechtszaal te maken. Dus tegen de overheid en niet belastingdienst. http://www.vrijstellingoldtimer.nl/
Ik sprak van de week mensen met een Toyota LandCruiser uit 1981... Gaan € 642,- per drie maanden betalen. 
@ Arthur, waarom heb je het bestaande topic niet gebruikt voor deze post?!

@ Arthur, waarom heb je het bestaande topic niet gebruikt voor deze post?!

Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Waarom wel? Dat was een topic waar in gespeculeerd werd wat er allemaal ging gebeuren, dit is puur een samenvatting voor degenen die niet volledig op de hoogte zijn. Wat er blijkbaar nog wel veel zijn!
Waarom?! Omdat je ziet dat bijvoorbeeld Erik dingen gaat noemen die in het al bestaande topic een keer of wat besproken zijn. In mijn ogen lijkt het mij overzichtelijker om deze discussie centraal te houden.
Ik overleg alleen hé, had ook gelijk kunnen locken...

Ik overleg alleen hé, had ook gelijk kunnen locken...

Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Dat kun je beter aan Patrick overlaten
Wees blij dat ik de moeite neem om het inzichtelijk te maken voor iedereen...
Die topic hunt heb ik nooit gesnapt? Stel je toch eens voor, een topic meer.....

Wees blij dat ik de moeite neem om het inzichtelijk te maken voor iedereen...
Die topic hunt heb ik nooit gesnapt? Stel je toch eens voor, een topic meer.....
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Sorry, niet mijn bedoeling.Chris schreef:Waarom?! Omdat je ziet dat bijvoorbeeld Erik dingen gaat noemen die in het al bestaande topic een keer of wat besproken zijn. In mijn ogen lijkt het mij overzichtelijker om deze discussie centraal te houden.
Ik overleg alleen hé, had ook gelijk kunnen locken...![]()