Haha volgens mij heb ik een foutje gemaakt
Zal vandaag even betere foto's erop zetten,
De 5 rijdt sinds een paar dagen dus zal gelijk nog wat nieuwe foto's maken
Tuurlijk! Het is een megane f7r met een ecu van een Clio 1.8 16v,
de kop is ook van de megane en daar is een gat in gekotterd om de rotor van de
Clio te plaatsen. In de ecu is een voetje geplaatst zodat de mogelijkheid is om het management aan te
passen. De injectors zijn ook van de Clio! De uitlaat lijn is op het moment simpel gehouden
d.m.v. het uitlaat spruitstuk van de Clio en een originele uitlaat van een 5(alleen een klein dempertje van voren)
Om het lopend te krijgen heb ik de stappenmotor van de megane leeg gehaald zodat de gaten van de inlaat open staan,
waardoor de stappenmotor van de Clio erop paste( loopt op het moment nog niet super namelijk hoog in toeren... Ik denk
dat de stappenmotor kapot is... Moet dit nog na gaan) verdere info zal ik later doorgeven gelijk met foto's om het verhaal duidelijker
te maken!!
( loopt op het moment nog niet super namelijk hoog in toeren...
Heb je de kilometer teller kabel van een clio gebruikt? Daar zit een snelheids opname sensor in. Als deze niet is aangesloten loopt hij hoger stationair.
Heb je verder nog plannen met de 5? Wordt het een daily, of..?
Gr. maarten
de plannen die ik er nu mee heb zijn eerst zorgen dat ie goed stationair loopt, andere velgen, van achteren verlagen, andere achterdemper plaatsen,
en nog een paar puntjes op de 'i' zetten
maar de 5 is wel bedoelt om er af en toe in te rijden(ik vrees omdat de fun factor zo groot is dat ik er wel vaker in te zien ben )
( loopt op het moment nog niet super namelijk hoog in toeren...
Heb je de kilometer teller kabel van een clio gebruikt? Daar zit een snelheids opname sensor in. Als deze niet is aangesloten loopt hij hoger stationair.
op dit moment heb ik de kabel niet aangesloten omdat ik wacht op de borging bij de bak, die is besteld....
maar zodra ik me contact aanzet voel en hoor je wel dat de stappenmotor iets doet alleen als je erin gaat kijken zie je niks verdraaien of verschuiven...
of ben ik mis en dat je niks moet zien?
hier nog een foto met wat ik bedoelde hoe mijn stappenmotor is aangesloten:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-QVVDR73B.jpg[/img]
ook kun je op de foto hier boven zien hoe me radiateur is komen te zitten... was echt een geneuzel om het passends te maken i.v.m.
me inlaat, natuurlijk moest me fan er ook nog tussen kunnen!
een f7p wokkel ombouwen naar megane kop vergt echt wel meer werk. Je moet eerst de kanalen kleiner maken door ze dicht te lassen. Daarna op maak frezen met behulp van een pakking.
Waar doe je moeilijk over? Megane inlaatspruitstuk zit toch prima en de stappenmotor zit er toch op. Ik heb Bouma ook al een PM gestuurd. Het is gewoon mogelijk met deze setup prima stationair te draaien. TPS afstellen op 0,16V, snelheidssensor aansluiten en het moet werken. Ik spreek uit ervaring. Bij mij draait het F7R 710 blok gewoon 900 toeren stationair.
Antwoord op je PM over werking stappenmotor:
Citaat
De stationair regeling uitgelegd:
Betreft
F7P Clio, 19 16v
F7R Clio Williams
De stationair regeling voor de bovenstaande motoren is gebaseerd op het toevoeren van extra lucht aan de motor door een luchtregelschuif. Deze regelschuif geeft een omloopkanaal over de gasklep meer of minder vrij. Dit geeft hetzelfde effect als het openen van de gasklep.
Bij de F7P/F7R wordt een Bosch regelschuif gebruikt. (BOSCH dubbelspoel 0280 140 501) De 2 spoelen van de schuif worden door middel van PWM (Pulse Width Modulation of puls breedte modulatie) signalen door de ECU (rekeneenheid/ motormanagement-computer)aangestuurd. Deze signalen werken elkaar tegen om een nauwkeuriger regeling te verkrijgen. De luchtschuif wordt als het ware door de ECU "vastgehouden" in een bepaalde stand. Er worden 2 typen luchtregelschuiven door Renault gebruikt. Uiteraard moet de schuif bij de juiste ECU passen.
Werking
De PWM puls en daarmee de opening van de luchtschuif voor de stationair regeling wordt door de ECU bepaald aan de hand van de volgende ingangssignalen.
Het openingspercentage van de luchtschuif kan variëren van 37 % tot 68 % bij koude motor en van 29 % tot 60 % bij warme motor.
De ECU bepaalt een referentie stationair toerental aan de hand van de motortemperatuur. Bijv. koude motor 1200tpm en warme motor 900tpm.
Wordt het gas los gelaten dan stelt de ECU onmiddellijk het referentie stationair toerental in.
Het is dus heel belangrijk dat de ECU de "gas los" stand herkent. Wanneer de motor sneller of langzamer dan z’n referentie toerental draait dan zal de ECU langzaam het PWM signaal wijzigen. Het wijzigen van het PWM signaal wordt bewust langzaam gedaan omdat anders het gevaar bestaat dat de motor afwisselend hoog dan wel laag toerental gaat draaien.
Het TPS signaal is het belangrijkste signaal. Bij gesloten gasklep moet de TPS signaalspanning tussen de 0.12 en 0.16 Volt liggen. Dit is tussen 0% en 1% op het Fastchip XRD X-Ray Display of Renault's XR-25 diagnose computer.
Wijzigingen aan de motor zoals veranderingen in compressie, ouderdom (slijtage), nokkenassen en inspuitventielen (injectoren) verstoren de stationairloop en regeling! Omdat de stationair regeling langzaam reageert moet het referentie stationair toerental van de ECU opnieuw ingesteld worden na iedere motorwijziging .
Dit gebeurt bij de F7P/F7R NIET automatisch.
Er is geen adaptatieve correctie (automatische aanpassing) van de referentiewaarde van de luchtschuif. Vandaar ook de aanwezigheid van een luchtomloopschroef op het gasklephuis. De luchtomloopschroef kan op de volgende manier opnieuw ingesteld worden. N.b.: Bij een standaard motor in goede staat hoeft dit niet gedaan te worden !
- Draai de motor warm en verwijder de omloopschroef verzegeling. Koppel de TPS stekker los.
- Geef 1x voorzichtig gas en stel daarna het gewenste toerental met de omloopschroef in. Gebruik hiervoor een nauwkeurige toerenteller. Sluit de TPS stekker weer aan.
De stand van de stationair regelschuif wordt niet door de ECU aangepast als er een rijsnelheidsignaal is en/of de gasklep geopend is. De regelschuif wordt dan op een vaste grotere openingswaarde ingesteld. (Dit geeft een hoger toerental en voorkomt afslaan!)
Problemen
Bij problemen: Controleer of er geen luchtlek bij het inlaatspruitstuk is. Kijk of de luchtomloopschroef bij de gasklep dichtstaat of verzegeld is. Controleer de luchtschuif op vervuiling. Eventueel schoonmaken.
Stel de gasklepsensor af indien nodig tussen de 0.12 ~ 0.16 V. Draai de 2 bevestigingsschroeven daarvoor één slag los. Controleer het voltage opnieuw na het vastzetten van de sensor. Gebruik hiervoor een nauwkeurige multimeter.
Warme motor draait te hoog stationair na gereden te hebben.
- Controleer spruitstuk op luchtlekkage
- Controleer TPS voltage
Motor slaat af / draait te laag na gereden te hebben.
- Controleer TPS voltage
- Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.
Motor slaat (bijna) af na koude start.
- Defekte lambda sonde
- Vastzittende luchtschuif
- Controleer TPS voltage
Warme motor draait onregelmatig stationair.
- Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.
- Controleer TPS voltage
Credits
---------
Henk Dijkstra (Fastchip)
Gerrit de Man (Speedline)
mark 5t schreef:das een megane inlaat wokkel
zit EGR op.
beter een clio inlaat monteren.
dan regelt je stationair ook weer goed.
heb er nog wel eentje liggen.
heb al een keer op dit blok een clio inlaat gemonteerd, alleen wanneer je hem dan start draait het gelijk 4.000 toeren doordat het valse lucht krijgt.
daar heb ik jo toen de tijd op een avond voor gebeld waarom het toerental zo hoog was...
Ik heb nog wel een inlaatspruitstuk van een megane cup liggen, deze zijn zonder stappenmotor, maar gewoon met een instelbare speciale schroef om het stationair toerental te regelen. Gasklep zit er ook bij op.