Ervaringen Clio IV RS

Post hier al je vragen over de Clio
Rik Hamberg
Car: Clio IV R.S. (JS)

Zou zo maar eens kunnen Arno!!
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Ik denk dat het goed komt zodra ze het compromis dat nu is gedaan laten varen in weer een straffere versie. Zeg maar toen de Mégane II RS afgefakkeld werd en Renault Sport met de Trophy en R25 en R26 kwam.

Die IV RS Gordini, of F1, etc. etc. wat voor naam ze er ook aan hangen komt er echt wel.
Simpel even wat lenen van den Nismo Juke: http://www.autoweek.nl/nieuws/25713/nis ... ersnelling
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Zal vast Arno. Ik sprak Dhr. Verschuur onlangs en die is er ook erg over te spreken. (Y)

Overigens wel jammer dat ze er in de testen niet zo positief meer over zijn...
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
martll

Chris schreef:Zal vast Arno. Ik sprak Dhr. Verschuur onlangs en die is er ook erg over te spreken. (Y)

Overigens wel jammer dat ze er in de testen niet zo positief meer over zijn...
Waarschijnlijk heeft het er ook mee te maken dat ze een te hoge verwachting hadden met betrekking tot de Clio 3 RS. Fiesta ST heeft altijd in de lage vermogens gehangen, Polo/Golf GTi/Ibiza Cupra weet je gewoon dat er elk jaar een paar pk bijkomt en toch teveel allround blijft. 208GTi was de nieuwkomer en dat is het wel zo'n beetje qua concurrentie. Opel Corsa OPC Nürburgring is een goede auto maar wordt niet meer gebouwd of nooit meegenomen in een test, zelfde geldt voor de Mini Cooper S Works welke een zeer leuke rijdersauto is, helemaal de GP.

Ik blijf zeggen dat een hothatch 3 deuren hoort te hebben en breed op zijn wielen moet staan. (0)
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Berichtje in De Telegraaf van 10 januari 2014.

Nieuwe Clio RS verkoopt beter dan vorige generatie door Bart Oostvogels
AMSTERDAM - Renault Nederland heeft niets te klagen over de verkoopcijfers van de huidige Clio RS. Van het topmodel zijn nu al meer exemplaren verkocht dan het totaal aantal van de vorige generatie.

Nu al 110 units
De vorige Clio RS werd geleverd tussen mei 2006 en augustus 2010. In totaal wist Renault Nederland voor die hot hatch 60 kopers te vinden. De nieuwe Clio RS, waarvan de verkoop begon in maart 2013, is nu al 110 keer verkocht. Renault verkoopt nu dus ongeveer evenveel RS'en per maand als wat het merk eerst per jaar deed.

Bredere doelgroep
De CLio RS is alleen nog te krijgen met een versnellingsbak met dubbele koppeling en een 1,6 liter viercilinder turbomotor. Die motor produceert 200 pk en 240 Nm koppel. Dat is genoeg om in 6,7 seconden naar de 100 km/h te sprinten. De topsnelheid is 230 km/h.

De vorige generatie had de een atmosferische 2,0 liter (ook 200 pk) met een handgeschakelde zesbak. “Het ontbreken van een handbak en atmosferische motor is misschien in de ogen van liefhebbers een tegenslag, maar je ziet dat de Clio RS met deze configuratie veel meer mensen aanspreekt”, zegt Renault in een reactie.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
martll

Zijn er maar 60 Clio 3 RS'en verkocht? Kan het me niet voorstellen, er staan op dit moment al >20 Clio 3 RS'en te koop op Gaspedaal.
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Volgens mij bevat het register er ook al meer. Ik denk 60 van de facelift versie.
Van de II RS182 werden in 2004/2005 ook slechts 53 verkocht.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
martll

Mei 2006 en Augustus 2010. Lijkt mij beide phases.
Jacob Priem

Er staan er inderdaad al meer dan die 60 in het register, zie ook bericht van Anthony uit 2009 in het register dat er toen meer dan 100 bekend waren.
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Ik denk dat ze de phase 2 bedoelen. Maar goed de Televaag ;)
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

Goed, mijn ervaringen met mijn Clio IV RS:

Ik had begin 2013 een Clio III RS Cup, bijna 4 jaar oud, en was wel toe aan een nieuwe. Afijn 30 maart 2013 besteld, 16 November 2013 geleverd(er waren wat zorgen met R-link en RS-monitor).

Inmiddels 4 maanden verder, kan ik niet anders dan constateren dat ’ie goed bevalt. Ook ik had liever een 3 deurs uitvoering gehad, maar er zijn echt mensen die de 2 extra portieren niet opvallen en zelfs via de voorportieren naar de achterbank willen ;-). Tweede pijnpunt, de DSG-bak, is goed mee te leven. In de „normale” stand laat ’ie het toerental wat zakken, waardoor de motor, als je extra vermogen vraagt, wat tijd nodig heeft om te reageren. In „sport” doet ’ie dat niet en dan zit er leven genoeg in. In „sport” heeft het ook zin om met de hand(de flippers) te schakelen. Daar wordt het leuker van. Voor mijn gevoel is de bak ook snel genoeg. Zeker op de openbare weg.

De nieuwe auto is beslist sneller in rechte lijn. Moeiteloos ook. Zonder enig drama. Op een circuit zul je wellicht wat inleveren tgv het wat vergevingsgezindere chassis.

De voordelen: ondanks dat de nieuwe ook het Cup-chassis heeft, zijn vering en demping gelukkig wat minder hard. Geen last meer van m’n nek op lange afstanden. Ook het geluidsnivo in de auto is een stuk lager. Geen dof gevoel meer in de oren(ook alleen op lange afstanden). De draaicirkel is een stuk kleiner. Merk je vooral bij manoeuvreren.
De nadelen: het geluid wat overblijft is minder spannend, alleen bij stevig accelereren een vette brom. Het stuurgevoel is wat minder goed. Dit laatste is voor mijn gevoel het grootste nadeel.

Renault roept dat het brandstofgebruik 25% lager is. Daar moet een korreltje zout bij. Hij kan zuiniger rijden. In „normaal”, op de snelweg, in de cruise-control en de maximumsnelheid respecteren(op de A2 tussen A’dam en Utrecht bijvoorbeeld). Dan haal je gemiddeld 7l/100km(III RS: hooguit 9l/100km). Op de binnenweg in „sport” ontlopen ze elkaar niet veel, gemiddeld 11l/100km(III RS: 11-12l/100km).

R-link werkt op zich goed. 2 weken terug nog een update gehad. Voelt nog steeds wat breekbaar aan. Vooral vlak nadat je gestart hebt. Dan heeft ’ie het merkbaar te druk. Verbinding zoeken met je telefoon, navigatie-route uitstippelen, muziek bron selecteren, park-distance schermpje laten zien. Het systeem klinkt voor mij goed genoeg, maar echt muziek luisteren doe ik thuis. De app’s die je kunt downloaden vind ik ook wat flauwekul. Wie gaat er nou z’n email lezen in de auto, of zitten twitteren? Daar heb ik m’n telefoon voor in m’n zak.

RS-monitor is een leuke gadget. Je kunt er dit soort plaatjes mee maken: [img]http://members.ziggo.nl/ron.mekenkamp/RTC/IMG_0838.jpg[/img]
Je kunt ook je „run” op usb-stick opnemen en uploaden naar http://www.renaultsport.com/rsreplay/ Je kunt daarna achter je computer de opname weer afspelen.

Groeten, Ron
sanderlandkroon
Car: Clio RS 200EDC

Ik kan niet vergelijken met een eerdere hot hatch. Hiervoor een Punto 1.3 Multijet diesel van 85 pk, sloom maar wel heel zuinig.

De RS 4 EDC gebruik ik om dagelijks te forensen, zo'n 190 km per dag.
Daarnaast gebruik ik hem ook voor de boodschappen. Er staat vanaf mei, inclusief vakantie stilstand, nu ruim 14500 km op de teller.
Nog geen problemen.

Qua comfort prima te doen, ook de drempels als je ze maar goed neemt: aanremmen, auto op laten veren en beetje gas erop bij eraf gaan.
Stoelen zijn gewoon goed. Met 100+ kg zit ik prima en kom uitgerust uit de auto na een rit.

Verbruik is tussen de 6.3 l/100 tot 7.0 L/100, afhankelijk van de gereden snelheid.
Echt hard kan je nergens in de spits maar tussensprintjes doet de RS prima. Ook de file is geen enkele probleem met de EDC bak. verder rij ik veel op de cruise control, dat scheelt natuurlijk in het verbruik en is wel zo rustig met wat drukte.

Ik rij eigenlijk altijd in de normale stand en zo af en toe in de sport stand. Ook in de sport kan je nog steeds normaal door het verkeer bewegen. Ja hij is feller, staat een versnelling lager (meer toeren) maar nog steeds goed te doseren. Van mij mag het geluid nog wel wat harder, klinkt bescheiden en met het raam open hoor je meer windgeruis dan motorgeluid. De plofjes in sport stand zijn natuurlijk geweldig.
Remmen zijn goed. Je remt de meeste auto's op de snelweg eruit, altijd handig in de spits.

Ik vind het jammer dat er geen trekhaak onder kan, anders had ik er ook de paardentrailer mee getrokken. Puristen gruwen ervan maar vermogen en koppel zat, goed te doseren en goede remmen, precies wat je nodig hebt.

Gewoon een prima dagalijkse auto met een hele grote fun factor. Kan ook begrijpen dat dit weggedrag voor de hardcore fans en Phase III overstappers minder leuk is maar voor mij een heerlijke auto.
De looks met fel rood en zwarte wielen met rode remklauwen tussen al die saaie grijze leasebakken in de parkeergarage is natuurlijk fantastisch. Blij dat ik geen leasebak heb genomen maar gewoon zelf met het hart heb gekozen. Kost iets meer maar je krijgt er wel een hoop lol voor terug.

Iedere dag stap ik weer met plezier in mijn kleine rode racemonster.
Plaats reactie