Power, performance en pracht (283 km)
31 juli jl. mocht ik dan eindelijk mijn Clio4 RS EDC200 ophalen. Ik heb niet bijzonder lang moeten wachten gelukkig, in mei besteld en 9 weken later netjes afgeleverd. Ondanks dat andere Clio's mogelijk pas eind van het jaar geleverd gaan worden.
Er valt zoveel over deze auto te schrijven en ik moet nog zoveel ervaringen opdoen. Ik heb hem pas een dag en heb al wat kilometers er op zitten om sowieso te wennen aan een automaat. Een volledige review volgt zo spoedig mogelijk maar hier alvast mijn eerste ervaringen.
Waar moet ik beginnen. Allereerst maar het uiterlijk van de auto. Deze is, misschien een beetje jammer, niet heel erg afwijkend van de andere Clio 4's. Het verschil zit hem in de details, zoals het RS logo onder het “Renault-wybertje” aan de voorkant, de langere spoiler aan de achterkant, de dikke gitzwarte 18-inch velgen met de rode remklauwen er achter, en wat accenten op de deuren.
Vanbinnen is er gelukkig wel wat meer verschil. Zo zit er voor de bestuurder een heerlijk kuip-achtige stoel in, rode accenten op het interieur en het stuur, rode autogordels, en uiteraard de flippers, automaat en het RS-Drive knopje.
De A-stijlen zitten, ten opzichte van een Renault Mégane, op een andere plek in je gezichtsveld. Niet optimaal, maar dat heeft misschien ook nog met de positie van de stoel te maken. Zeker bij bochten naar links zit je vol te kijken tegen de A-stijl. Ik moet er een stukje omheen kijken om te kijken wat er achter gebeurd.
Het zicht van binnenuit naar alle kanten toe is minimaal. Om de flanken te controleren moet je flink met je hoofd en lichaam draaien om te kijken of er verkeer zich in de flank bevindt. Goed afstellen van de spiegels is vooral bij dit model meer dan noodzakelijk. Achteruit heb je ook weinig zicht en inparkeren is echt vreselijk goed opletten nog. Ik heb niet gekozen voor een parkeercamera, wel voor sensoren.
De bestuurders kuip zit prima en is goed verstelbaar voor allerlei zithoudingen. De passagier heeft niet dezelfde kuip als de bestuurder, maar wijkt iets af. Waar de bestuurder echt vast zit in de stoel bij flinke g-krachten zit de passagier niet zo heel vast in de stoel. Maar comfortabel zit je wel, en dat voor een sportauto, dikke pluspunt hier.
Achterin moet je maar negeren. Er zit een achterbank in. Er kunnen mensen zitten en dat is ook alles. Beenruimte is er niet tenzij de bestuurder naar voren schuift, en hoofdruimte is er nauwelijks. Maar daar is deze auto absoluut niet voor bedoeld en reken ik de Clio totaal niet op af.
De kofferbak is nog best ruim, er kunnen makkelijk 2 koffers naast elkaar en een hoop spul er boven op. Boodschappen doen gaat ook met deze sportauto prima.
Onder de motorkap is totaal geen ruimte meer om te knutselen. Elke vierkante cm zit vol technologie, slangen en weet ik waar het allemaal voor dient. Even je koplamp vervangen is niet voor iedere leek (lees: mij) weggelegd. Het meest in het oog springt toch wel de dikke turbo-pijp en het Renault-Nissan logo, want jawel, er zit Nissan technologie in het motorblok en aan de flippers die bijna rechtstreeks uit de GTR komen.
Dan het rijden zelf.
De auto is stug, heerlijk stug. Het cup-chassis pakket zorgt er voor dat iedere hobbel door je ruggenmerg heen dendert, maar de auto geeft er totaal niks om. Vastplakken op de weg en maximale grip zorgen er voor dat je nauwelijks snelheid moet minderen voor afritten van de snelweg. De feedback van de auto is geweldig, je voelt precies wat er onder je afspeelt en je kan gemakkelijk corrigeren. Het sturen is een zaligheid. Renault had met de Mégane al het perfecte onderstel, en dat gecombineerd met de rijeigenschappen van deze Clio RS is het genieten geblazen van iedere bocht die je maakt. Zelfs iedere draai aan het stuur is weer glimlachen. En dan die roffel die de dubbele uitlaatjes laat klinken als de auto terug accelereert om daarna weer vol gas weg te spurten. Het lijkt wel alsof de auto met je mee zit te genieten als een paard dat eindelijk weer de wei in mag. De remmen zijn krachtig, maar tevens ook zo afgesteld dat je niet met je tanden tegen het stuur aan slaat bij de minste aanraking. Deze auto is prima geschikt voor de ervaren sport-rijder als voor degene die voor het eerst met zoveel Pk’s en vermogen gaat rijden.
Na het kort door de stad flaneren met de nieuwe auto gaat de RS-Drive schakelaar aan en gaat het Renault Sport LEDje oplichten. Ineens gaat de motor harder bulderen, de automaat schakelt terug en de auto wil nog harder gaan. Ontzettend hard. Je merkt totaal niet of je nou 50, 100, of 130 rijdt. Hooguit het gesuis van de wind en het glimlachen van de motor onder de kap geeft het weg dat je iets speciaals aan het rijden bent. Met de kick down van het gaspedaal geef je de auto de opdracht om terug te schakelen, vol door de toeren heen te schieten en een luide brul achter te laten. Geweldig als je een terrasje passeert

Dan launch control. De verkoper heeft mij vriendelijk toch dringend verzocht voorzichtig hiermee om te springen. Na 1400-1500x is de koppeling echt op en ben je verder van huis. Dus wegsprinten bij een verkeerslicht met launch control zou ik je niet aanraden. Maar goed, een advies is altijd bedoelt om naast je neer te leggen en dus een lange strook weg opgezocht waar kip nog kraai komt. Midden op de weg de flippers naar je toe halen, even wachten tot het systeem OK aangeeft, linkervoet op de rem en rechtervoet gaspedaal laten vloeren. En dan zit je ineens in de toerenbegrenzer van rond de 2500RPM met dat karakteristieke getrommel onder de motorkap. Rem loslaten en je maag even oprapen van de achterbank. Wat een prachtig mooi speelgoed, zo rechtstreeks uit de Formule-races.
En toen was het tijd om weer langzaam huiswaarts te keren. Even de RS-Drive weer uitzetten zodat de turbo weer kan rusten. Netjes 100 rijden want de boevenvangers stonden in het gras een krantje te lezen terwijl de Gator het werk deed. Dan zit je zo 100km/u te rijden en kijk je naar het verbruik en tot mijn verbazing lag dat rond de 5-7 liter op 100km, oftewel een zeer rendabele 1:18/1:20. Verrek, je kan nog forenzen met deze auto ook!
Ja, en dan R-Link: een tablet vergelijkbaar met Android. Hiermee wil Renault laten zien waar het toe in staat is. Nu zijn Renault, elektronica, interfaces en bedieningen nooit een goed lot toebedeeld en zo ook weer met R-Link. De theorie is prima, het systeem is er, maar bugvrij is het niet en probleemloos werkt het ook nog niet. Sommige menu-items zijn nog in het Frans (of heel slecht vertaald) en kan ik nog geen R-Link account aanmaken omdat mijn R-Link account niet geactiveerd is (huh?!). Ander minpuntje is dat R-Link slecht leesbaar is als de zon er vol op schijnt. Pluspunt is wel de stembediening, die is echt subliem. Met een klein beetje articulatie kan R-Link je goed verstaan en door de interface heen loodsen. Minpuntje is dan wel weer de vertraging tussen het activeren van een stemopdracht en het signaal dat je kan beginnen met spreken en de vertraging die het systeem nodig heeft om je opdracht uit te voeren.
Leuke gimmicks is dat R-Link mail kan ontvangen, voorlezen en versturen. Helaas wel alleen Gmail, Yahoo en Hotmail en eventueel een handmatig ingestelde mail-provider. Exchange mail is niet mogelijk voor zover ik heb kunnen proberen. Hotmail is al weer een tijdje Outlook.com en bestaat dus niet meer, misschien dat een toekomstige update dit aanpast. Helaas is Outlook.com wel mijn primaire mail, maar ik heb ook ooit een Gmail account gemaakt, dan deze maar proberen. Dat gaat eerlijk gezegd feilloos en werkt nog eens boven verwachting goed ook. Zelfde voor Twitter en in de toekomst vast nog meer applicaties als de R-Link store gevuld gaat worden. Een andere leuke gimmick is het RS Sound Effect app, welke het geluid van je motor digitaal aanpast naar het geluid van een andere auto (Clio V6, Gordinni, Alpine of bijv. een Nissan GTR) en dit geluid over de boxen afspeelt. Aan de hand van het gaspedaal, toerental en nog wat andere hocus-pocus lijkt het alsof je een andere auto aan het rijden bent. Dit werkt nog goed ook! Het gaat alleen heel snel vervelen en ik verlang al heel snel weer terug naar het geluid van mijn eigen uitlaatjes.
Het multimediasysteem van R-Link is ook leuk. Je kan films en foto's bekijken, echter alleen als de auto stil staat. Het wachten is op een hack die dit eruit haalt. Kwaliteit van het scherm is niet heel hoog, maar prima om snel even wat foto's te bekijken. Maar dan het geluid. Wat een berg mest is dat weer en ik ben er weer ingestonken. Dat Arkamys geluidsysteem was in de Mégane al brak en is in de Clio weer net zo brak. Helaas was dat de enige optie en wordt Bose niet geleverd. In de nabije toekomst maar eens kijken of er iets anders in kan. Want op dit moment zijn bassen nog wel oké, zolang het volume niet voluit staat, maar het mag gewoon niet zo zijn dat midden en hoge tonen gaan kraken bij 3/4 volume. Renault stop a.u.b. met het gebruiken van Arkamys, het systeem is brak en hoort niet in een auto van dit kaliber.
Voorlopige conclusie.
Op het gebied van interieur en rijeigenschappen heb ik niks anders dan lof voor Renault. Het is een ontzettend mooi karretje geworden wat vreselijk hard kan rijden en aan de weg vastgenageld ligt. Iedere keer dat ik de auto weer ziet wordt ik opnieuw verliefd op haar. Dat heerlijke motorgeluid en de wil van de auto om lekker te gaan rijden is mijn grootste pluspunt voor deze auto.
R-Link zal ik zeker nog niet afschrijven maar moet nog updates krijgen en nog even aan gesleuteld worden. Ik zie de potentie hierin wel, en het mediasysteem werkt goed. Muziek afspelen gaat prima vanaf telefoon, bluetooth apparaat of USB-stick en zelfs de radio-browser werkt lekker en is overzichtelijk.
Het geluid is dan alleen zo ontzettend jammer. Een gemiste kans. Nu kan je een sportauto niet zoveel elektronica en gadgets in kwijt als in een ‘normale’ auto, maar dit had echt beter gekund. Dit is het eerste wat ik ga aanpakken wanneer ik mijn auto gaat modificeren in de toekomst.
Dit drukt de pret echter totaal niet en persoonlijk vind ik deze aankoop een hele goede aankoop. Geen momentje spijt of twijfel en iedereen die ik al heb mee laten rijden is lovend over de auto. Onderweg zie je heel wat gezichten de auto blijven volgen en helemaal als de motor aan bulderen is.
Dit is pas echt kicken!!
3 zielen, 1 auto (3.100 km)
Inmiddels de 3000km gepasseerd. En wat een geweldige auto blijft dit, totaal geen spijt van deze koop ondanks de hoge verbruikkosten!!
3 zielen, 1 auto, waarom?
In de normale stand is het een Clio 4 zoals je ze steeds meer aantreft op de weg. Een leuke vlotte auto, kan stevig optrekken en heeft pit om stevig te kunnen rijden. Verbruik is normaal, gemiddeld 1:14.
Standje sport is het 'Hallo Weekend' standje: Brullende motor, hoge toeren en genieten van de automaat zodat je de focus op de weg kan houden. Ook zonder de automaat prima toeven op de weg. Heerlijk om een bochtig weggetje mee op te zoeken en even de teugels los te laten.
En dan het race monster. Alle remmen los, letterlijk. Geen automaat meer, schakelen gaat direct (ja: DIRECT, geen vertraging zoals sommige reviews beweren, dat is enkel in de SPORT stand). Launch control aan, en opstijgen. Het verbruik bereikt de 1:3, maar het gebulder en de plofjes geeft je zoveel kippenvel dat je met de grootste smile die je kan verzinnen toch weer aan de pomp staat.
Alleen maar positief over de prestaties van de auto, geen woorden bijna voor. Enige wat ik je kan zeggen is, maak een proefrit met deze machine!!
Is er dan niks negatiefs te melden? Oh, best wel behoorlijk wat.
Allereerst maar de A-stijlen. Die zitten echt op een vreselijk ongelukkige plek voor lange mensen (Ik: 1.87m). Precies in de kijkhoek voor een bocht naar links. Ik moet regelmatig verzitten om maar die dode hoek in te kijken. Rechts valt wel mee gelukkig, maar dit had best anders gemogen. Ooit een keer in een Fiat 500 black editie gezeten, en daar zitten de A-stijlen helemaal perfect bijvoorbeeld.
Ander zeer negatieve punt is het geluid van de speakers. Zoals eerder aangekaart, dit is van zulke slechte kwaliteit dat je uit ellende de radio uit wil zetten. Gewoon FM-radio valt opzich te beluisteren, maar USB sticks, CD's en Bluetooth bronnen met zuiver opgenomen MP3'tjes is niet om aan te horen. Ik ben de Bose set uit de Mégane gewend en dat was prima, niet te hard maar wel loepzuiver. Ik ben al aan het rondkijken of ik ergens een leuk setje kan laten inbouwen. Het hoeft voor mij niet hard, die leeftijd ben ik voorbij, maar ik verwacht voor een auto van 30 mille wel een betere geluidsinstallatie. Ondanks dat het een sportauto is.
Dan rest nog dat R-Link. Drama verhaal wat nu dik een maand na aankoop pas eindelijk begint te werken. Eerst ontzettend veel ellende gehad met updaten van de firmware/apps/kaarten. Er waren namelijk nog wat vertaal-fouten in de software. Mee naar de dealer geweest, die wijst naar Renault NL en laatstgenoemde wijst weer terug naar de dealer. Uiteindelijk zelf veel lopen testen en proberen en er uit gekomen. Daarna werkte R-Link wel weer soepel en met Nederlandse apps gelukkig. Maar de TomTom Live services werkte nog steeds niet. Contact gehad met TomTom erover, die verwijst weer naar Renault NL. TomTom levert geen support op R-Link omdat Renault dit volledig in beheer heeft.
In de voorwaarden staat dat je recht hebt op gratis updates tot 60 dagen na ontvangst van de auto en activering van de services. Inmiddels waren daar al 30 dagen van af zonder dat het systeem ooit gewerkt heeft. Meerdere klachten richting Renault Nederland gestuurd en uiteindelijk begin deze week zijn de klachten erkent en gecompenseerd. Gelukkig goed afgelopen, inmiddels werkt R-Link prima en TomTom nu ook. Complimentje aan Renault NL voor het afhandelen, ondanks dat het flink wat moeite heeft gekost.
Al met al is dit een auto waar ik ontzettend trots op ben, vreselijk verliefd op ben en iedere dag met een grootse glimlach van gebruik maak.
Kosten zijn hoog, verbruik ligt gemiddeld 1:10 (zie verbruiksmonitor) maar dat is zeer sterk afhankelijk van hoe los je rechtervoet is. Mijne is erg los, zeg maar. Maar dat wist ik bij de aankoop al, en daar reken ik de auto totaal niet op af. Deze auto is een sportauto en heeft de bijkomende nadelen er van. Ik heb nog geen post uit Leeuwarden mogen ontvangen, gelukkig.
NB: Voor Renault-rijders die ook moeite hebben met R-Link updaten: Ik heb op het ClioClub forum een uitgebreide handleiding gemaakt hoe dit uit te voeren.