Stefan's Mégane 2.0 dCi 150 [GROOT onderhoud]

Vertel hier alles over je project.
Stefan85
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Contacteer:

Zoals jullie misschien wel hebben gelezen in m'n voorsteltopic, heb ik op 4 februari van het jaar 2013 een Mégane II 2.0 dCi Grand Tour gekocht.
Het was precies de uitvoering die ik wou hebben; namelijk een fase 2 in de kleur Bleu Extreme met het heerlijke 2.0 dCi 150 blok en nagenoeg full-options.
De auto stond op 16" Laguna II velgen met daar omheen praktisch nieuwe Michelin Alpin A3 winterbanden.
Hieronder een foto van hoe de auto er bij stond vlak nadat ik 'm over had geschreven.

Afbeelding

Aangezien de winter al redelijk op z'n eind was ben ik op zoek gegaan naar een paar mooie 18" hoepels.
Mijn keuze was gevallen een set 18" velgen van een 2007-2011 Volvo V70.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stefan85 op za 7 mar 2015 20:36, 11 keer totaal gewijzigd.
Stefan85
Contacteer:

01-03-2013

Nu er mooie wielen onder zaten was de volgende logische stap het verlagen.
Mijn voorkeur ging uit naar een schroefset, maar omdat een degelijke schroefset die van de auto geen keiharde stuiterbak maakt stervens duur is, heb ik gekozen voor verlagingsveren van H&R.
Ik was even bang dat -35mm niet voldoende was, maar dat bleek achteraf wel mee te vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Door de verlaging staat de Mégane toch net wat mooier op z'n pootjes.
Voorlopig ben ik er tevreden mee.
Met de nadruk op voorlopig! :)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stefan85 op zo 28 sep 2014 20:02, 6 keer totaal gewijzigd.
Stefan85
Contacteer:

09-05-2013

Niels en z'n vriendin vroegen of ik en m'n vriendin mee wouden gaan naar de 'Ring.
Na al een aantal keer om uiteenlopende redenen afwijzend te hebben moeten antwoorden stond dit keer niets een tripje naar "De Groene Hel" in de weg.

Afbeelding

Natuurlijk ging ik niet naar de 'Ring om alleen maar te kijken, er moest ook gereden worden... voor de aller eerste keer!
Ik kende de baan wel een beetje van YouTube filmpjes en Gran Turismo 5, maar het beste kon ik iemand meenemen die er al vaker gereden had.
Dus hop, Niels ingelaaien, een paar kotszakjes erbij, rondekaartje gekocht en de baan op.

Afbeelding

Wat een ervaring... dit smaakte naar meer!
Het was al laat op de middag en de ho-ijzers waren iets minder enthousiast over het rijden over de 'Ring dan ik, dus we lieten het maar bij 1 ronde.

Bij thuiskomst gelijk de laptop op schoot genomen en door de talloze foto's heen gebladerd op zoek naar m'n Mégane.
En ja hoor, ik was meerdere malen op de foto gezet! :)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stefan85 op di 31 mar 2015 8:26, 5 keer totaal gewijzigd.
Stefan85
Contacteer:

26-08-2013

Na een aantal maanden met 18" Volvo V70 wielen rond te hebben gereden begon ik ze toch een maatje te klein te vinden.
Door de grootte van de wielkasten en de afmetingen van de achterkant leken ze wat klein.
Op Marktplaats kwam ik precies dezelfde wielen die ik al had, maar dan in 19", tegen.
Deze worden zelden aangeboden en de verkoper woonde hier in de buurt, dus deze moest ik hebben!

Er lagen 4 zo goed als nieuwe Vredestein Ultrac Sessanta banden om in de maat 245/35/19.
De rolomtrek is dus iets groter dan de 18" velgen, waar 225/40/18 banden om lagen.
Door de iets grotere rolomtrek klopt de snelheidsmeter nu tot op de KM nauwkeurig (160 km/h op de cruise control = 160 km/u op GPS)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stefan85 op za 27 sep 2014 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Stefan85
Contacteer:

01-09-2013

Tijdens m'n allereerste ronde over de Nordschleife merkte ik dat de remmen het al vrij vlot voor gezien hielden.
Kwa remkracht voldeden ze wel redelijk, maar kwa uithoudingsvermogen was het naadje.
Omdat de ombouw naar Mégane RS Brembo's niet zo makkelijk en tevens vrij kostbaar is, ben ik op zoek gegaan naar een betaalbare remmen upgrade.

Op internet kreeg ik niets gevonden wat plug&play was, dus ben ik zelf eens op onderzoek uit gegaan.
Ik kwam erachter dat de klauwen en de 300mm schijven van een Grand Scenic 2.0 dCi waarschijnlijk onder mijn gingen Mégane passen.
Via eBay had ik een set gebruikte klauwen (incl. de benodigde klauwdragers) op de kop weten te tikken en na een likje Hammerite zagen ze er weer als nieuw uit.
Toen de schijven en blokken ook binnen waren kon ik aan de slag gaan.

Gelukkig bleken de Grand Scenic remmen inderdaad plug&play te zijn.
De klauwen achter heb ik ook gelijk opgefrist en de remvloeistof is vervangen door ATE Super Blue Racing DOT4.
Ik kan er dus weer even tegenaan en ik kan niet wachten om ze uit te proberen op de Nordschleife! :)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stefan85 op za 27 sep 2014 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Daan2D
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Leuke megane!

Steek adaptera gebruikt voor de zweedse velgen?
Een dikke schroefset zou hem wel afmaken (I) (Y)
Staat nog wat leuks voor weinig op mp :)
Racing is the best way to convert money into noise
Jacob Priem

Mooie Megane, staat goed die 19" (Y)
Stefan85
Contacteer:

Daan2D schreef:Leuke megane!

Steek adaptera gebruikt voor de zweedse velgen?
Een dikke schroefset zou hem wel afmaken (I) (Y)
Staat nog wat leuks voor weinig op mp :)
Thanks!

Nee, want een 2.0 dCi heeft, net als de RS, 5x108 ipv 4x100 :)
En wat dat laatste betreft... I know, komt goed! ;)
Jacob Priem schreef:Mooie Megane, staat goed die 19" (Y)
Bedankt, vind ik ook :D
Daan2D
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Aah dus toch, vond al raar dat er laguna 2 velgen onder zaten bij aankoop ;-)
Aah je kijkt zelf ook wel eens op mp (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
tutuur
Clubsponsor

Eerste keer dat ik deze zie, leuke gezinsbak!
Rik Hamberg
Car: Clio IV R.S. (JS)

Ziet er goed uit! Naast m'n Coupé, hebben wij nu ook een Mégane Grand Tour. Eentje uit 2006 en zo te zien in dezelfde uitvoering, Tech Line. Echter hebben wij een 1.6 16V in het zwart! Mooie upgrades, die helemaal in mijn straatje zouden passen. Dikke velgen incl. subtiele verlaging :worship: . Erg stoer!!
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Jacob Priem

Stefan85 schreef:
Nee, want een 2.0 dCi heeft, net als de RS, 5x108 ipv 4x100 :)
En wat dat laatste betreft... I know, komt goed! ;)
Ik had ook gegokt op adapters om eerlijk te zijn, wist niet dat je Dci ook de RS steek had. Wel mooi, gelijk een hele nieuwe dimensie qua velgen beschikbaar (zoals je ook al laat zien met je huidige keuze).

Mocht het gaan om de KW variant 2 set op MP : dat werkt inderdaad super onder een Megane 2. Ik ken zelf de aangeboden set niet trouwens, dus geen verkooppraatje ofzo. Maar heb zelf een kilometer of 80.000 met een KW variant 2 op een Megane 2 gereden en dat rijd erg goed en zelfs na dat aantal kilometers gewoon nog eenvoudig te verstellen (t.o.v. goedkopere sets die vast kunnen gaan zitten / vast roesten).
Stefan85
Contacteer:

04-12-2013

Gisterenavond voelde ik me dom en ordinair, dus ik besloot naar SBS6 te kijken.
Ik schakelde in toen Paulus Pietsma weer een partij aan het zwammen was op één of ander achterlijk pannenlappenfestival in Hendrik-Ido-Ambacht.
Volgens hem komt er aan het einde van het week winterse neerslag!

Ik heb het zo lang mogelijk uit willen stellen, aangezien de velgen waar de winterbanden om liggen spuuglelijk zijn, maar nu kom ik er helaas niet meer onderuit.
Na de Mégane door de krasstraat te hebben gereden (het was weer eens nodig en dan waren de 19" velgen ook weer lekker schoon) ging ik aan de slag.
Ik was nog even bang dat de grotere remmen niet zouden gaan passen, maar die zorgen bleken gelukkig nergens voor nodig.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Het is wel weer even wennen met die kleine en smalle wieltjes, vooral omdat ze zo ver in de wielkasten vallen, maar het is niet anders.
Ik kan niet wachten tot het voorjaar, zodat ik de 19" zomerwielen er weer onder kan frotten, i.c.m. met wat spacers en de auto verder kan verlagen 8)
Laatst gewijzigd door Stefan85 op za 27 sep 2014 18:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Aangezien er altijd iets te zeiken moet zijn... ;) Ik vind de 18'ers er beter onder staan dan de 19'ers, met deze verlaging, als ik eerlijk ben. :beer:

Verder niks dan lof! (Y) :smile:
Abel
Über-Spammer

Stefan85 schreef:01-03-2013
Afbeelding
Hey zo'n doos heb ik nu ook!

de auto van Niels?
Stefan85
Contacteer:

Goed om te horen dat ze aangekomen zijn!

Ja, dat is inderdaad de 4CV van Niels die bij ons in de gagage overwintert :)
Niels V Dijk
Car: Clio III RS Lux 2008

Ik vind helemaal mooi! Nu nog zakkee joh. Na de sneeuw maar weer eens een dagje hobbyen ;-)
Maar die wielen staan gewoon netjes! Niet zeuren, staal is helemaal lelijk ;-)
coupe16v
Contacteer:

Zet je de rechterkant ook nog op winterbanden? :p
Stefan85
Contacteer:

Nee, de zin was op.
Niels mag de andere twee er onder kletsen, want hij verveelt zich toch altijd 's avond en in het weekend ;)
DennisT
Moderator

Gave station (Y) Al ben ik het met Merijn eens (voor de verandering :beer: ) dat de 19 duimers net een maatje te groot zijn voor de auto. Wellicht dat het met plattere bandjes en een schroefsetje al bij komt (Y)
Stefan85
Contacteer:

We zullen in het voorjaar eens zien wat een schroefsetje doet :)

Plattere bandjes (225/35 19) zullen wel beter staan, maar daarmee zorg ik weer voor (de standaard) tellerafwijking en het is weer een flinke kostenpost.
Dat geld steek ik dan liever in een remap!
DennisT
Moderator

Dat kan ik me ook voorstellen ja :) Zeker als je huidige banden nog goed zijn.
LuukRS
Car: Meerderen Renault's

Staat gewoon goed die 19'' vind ik beetje Audi RS6 eerste type look (Y)
tutuur
Clubsponsor

Jammer dat die foto's zo ongelovelijk slecht laden :(

Ik zie de helft niet...
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ze zijn enorm in bestandsgrootte en afmeting... En Imageshack is niet de meest betrouwbare hoster. ;)
Stefan85
Contacteer:

Ik ben overgestapt van image host, dus hopelijk is het beter zo :)
tutuur
Clubsponsor

Nogsteeds niet alles maar het is wel al een heel stuk beter (Y)
Stefan85
Contacteer:

Na lange tijd geen update te hebben gepost, mede doordat ik wat beters te doen had met mijn tijd...

Afbeelding

...is het tijd geworden om de spreekwoordelijke schade in te halen. :)
Stefan85
Contacteer:

28-12-2013

Al sinds de aanschaf van de Mégane stoorde ik me aan het versleten plaatje in de pookknop.

Afbeelding

Via eBay heb ik een alu-look exemplaar op de kop weten te tikken voor praktisch niks.
Twee minuten en een omgeklapte nagel later had ik de oude in de sloot gesmeten en de nieuwe erin gefrot.
Stukken beter!

Afbeelding

Nu t.z.t. eens gaan kijken naar een nieuwe pookknop..
Stefan85
Contacteer:

05-01-2014

Pas toen ik in het donker naar m'n werk ging en in het donker weer thuis kwam, viel het me pas op dat de opbrengst van de verlichting wat tegen viel.
De xenon lampen hadden beide ook een andere kleurtemperatuur, dus waarschijnlijk was er al een keer één vervangen.
Sinds het een bumper-off klusje is heb ik maar besloten om alle lampen te vervangen door nieuw spul.

Een greep uit de te monteren lampjes
Afbeelding
(Niet afgebeeld: de Philips 4300k xenon lampen, chromen 21 Watt knipperlichten voor & achter en chromen 5 Watt knipperlichtjes voor de zijkant)

Bumpertje eraf. Ziet er lekker hardcore uit
Afbeelding

Afbeelding

Nieuw xenon-lampen. Wat een verademing!
Afbeelding

Osram 4000k LED kentekenverlichting
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stefan85 op zo 28 sep 2014 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan85
Contacteer:

03-02-2014

Na een hele tijd naar tevredenheid met standaard schokbrekers i.c.m. H&R verlagingsveren te hebben gereden, was ik toch van mening dat het allemaal nog wel een tandje strakker en lager kon.
Toevallig bood Jean-Paul op Marktplaats een gebruikte KW Variant 2 schroefset aan voor een leuk prijsje.
Daar hoefde ik niet lang over na te denken natuurlijk, dus ik ging over tot aanschaf.

Door tijdgebrek heeft de set een poos in de schuur gelegen, maar uiteindelijk had ik dan toch met Niels een afspraak gemaakt om 'm bij Paul te monteren.

Out with the old
Afbeelding

In with the 'new'
Afbeelding

Het spulletje gelijk maar op z'n laagst eronder gekwakt... omhoog kan altijd nog.

Het resultaat
Afbeelding

Afbeelding

Nu nog heel rap die winterwielen eronder vandaan trekken, want dit is geen porum!

Grappig om het hoogteverschil te zien met een andere Grand Tour met de standaard vering.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stefan85 op zo 28 sep 2014 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart0ving
Car: Clio 3 RS PH2
Contacteer:

Gaaaaf ! Waar blijven de foto's met de 19inch en deze verlaging???
ARNO16V
Contacteer:

Mooie verlaging! (Y) (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Stefan85
Contacteer:

08-02-2014

De 16" Laguna winterwielen i.c.m. de maximale verlaging van de KW Variant 2 schroefset ziet er niet uit en aangezien het winterweer toch een heel eind over is, werd het hoog tijd om de 19" Volvo zomervelgen weer te monteren.
Op de 19 duimers lagen nog Vredestein Ultrac Sessanta banden in Volvo maten (245/35/19).
Ondanks dat ik daardoor 0,0 tellerafwijking had, waren ze toch net wat te 'bulky', dus ik ging op zoek naar de banden in de correcte maat (225/35/19).

Ik kwam op Marktplaats 4 hele nette Michelin Super Sport banden tegen.
Vrijdagavond gebeld en zaterdagochtend vroeg de auto in om ze in Dordrecht op te halen.

Afbeelding

Bij terugkomst in het Brabantse gelijk doorgestoten naar de Banden & Wielen centrale in Oss om ze op m'n hoepels te laten draaien.

De kofferbak vol moois
Afbeelding

Daarna naar Tommie (de eigenaar van 89-GH-DB - Sunflower yellow Clio II RS ph1) gereden om de wielen te monteren.
Ik was bang dat ze door de flinke verlaging aan zouden lopen, maar dat bleek gelukkig niet het geval.

Afbeelding

Na het nemen van bovenstaande foto heb ik de achterkant iets hoger gezet om 'm qua hoogte meer in balans te krijgen met de voorkant.
tutuur
Clubsponsor

Mijn ultieme gezinsbak!! :worship:
Plaats reactie