Banden clio 4 RS op circuit

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
goos
Car: Renault Clio 4 RS

Binnenkort krijg ik mijn clio 4 RS. Ik ben van plan om hier af en toe een circuit dag mee te gaan doen (bv een circuit training via pro drive). Ik denk dat ik dit niet vaker als 1 tot 2 keer per jaar zal doen.
Hiervoor had ik een clio III TCE100, ik heb toen één dag een circuit training gedaan en ben toen wel aardig wat rubber kwijtgeraakt :grin:

Ik vraag me af of ik dit het beste op mijn huidige velgen/banden kan doen (omdat het toch maar één tot twee keer per jaar zal zijn) of dat ik hier een apart setje velgen met banden voor kan kopen. Ik heb een paar vragen om denk ik tot het juiste antwoord te komen.
- Standaard heeft de clio 4 RS de volgende banden: Dunlop Sport Maxx RT in de maat 205 40R18 86Y. Zijn deze geschikt voor het circuit, of zijn dit meer straatbanden?
Indien dit meer een straatband is en er zijn geschiktere circuit banden, dan heb ik de volgende vragen:
- Wat slijt er sneller, de standaard 4 RS banden, of speciale sport/circuit banden?
- Wat zijn de kosten van sport/circuit banden? Als je een merk/type weet die geschikt zijn kan ik daar wel naar zoeken.
- Hebben speciale banden veel meer grip dan de standaard banden? En heb ik daar dan ook profijt van tijdens zo'n trainingsdag?

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen in deze voor mij nieuwe wereld :grin:
bozothenutter
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Ik heb afgelopen jaar mijn eerste halve dag gedaan op zandvoort, gewoon op mijn wegbanden (pilot sport 3).
Vond het qua slijtage wel meevallen, had je de vorige keer de druk wat omlaag gebracht?

aan de andere kant is een PhII wel een tikkie lichter :evil:

ben van plan het dit jaar weer te doen, pas de overstap naar trackdaybanden maken als ik de pilotjes echt kan overbelasten.
(ik kijk ondertussen wel uit naar een stel 16" velgen)

al;s je echt over wil stappen, ik heb gehoord dat federal 595 RSR's een goede keuze zijn
Born Grippy
goos

Ik had de druk niet aangepast. Het was wel een lange dag, begon 's ochtends en eindigde later op de middag. Maar ik heb daarnaast 20.000 km gereden, en toen ik de clio verkocht waren ze nog niet op, dus ik vond de slijtage ook wel meevallen, maar toen had ik maar 100 pk.
Het zou natuurlijk zonde zijn om mijn banden in één dag te slijten als ik met andere banden veel langer kan doen die nog betere grip hebben ook.

Ik heb even naar die federal's gekeken, maar die zijn allemaal te breed, zelfs de 17 inch begint pas bij 215.
bozothenutter
Contacteer:

past 17"ook op een 4?

kan een optie zijn, goedkoper, lichter (velg is een vliegwiel) en je kan naar een 205/45/17 gaan (OZ alleggeritta is erg licht)

handig om te kijken wat er is:

http://www.camskill.co.uk/m118b0s0p0/Tr ... _-_18_inch

en deze

http://www.kouki.co.uk/utilities/visual ... calculator
Laatst gewijzigd door bozothenutter op di 3 dec 2013 9:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Born Grippy
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Heren, als jullie gaan, plaats dan ff een melding in het Circuitdeel;

http://www.renault-tuning.com/viewforum.php?f=111

Altijd leuk om met een groepje te spelen... 8)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
goos

17 inch pas ook op een 4 ja, Als je niet het cup pack neemt is dat standaard en dan in de maat: 205/45 R17 88Y.

Als de banden die ik nu heb niet veel sneller slijten dan banden die geschikter zijn voor het circuit ben ik geneigd om het eerst met deze banden te proberen.

@chris, dat zal ik zeker doen. Ik weet alleen nog niet of ik zo'n vrij rijden dag aan durf. Op de circuit training die ik heb gedaan mocht je elkaar niet in de bochten in halen en alleen op het lange rechte stuk. Dan is de kans op schade natuurlijk erg klein.
Als op zo'n vrij rijden dag iemand mij in de bocht inhaalt en hij neemt mij daarbij mee dan zijn de kosten voor mezelf. Ik weet nog niet hoe groot dat risico is en of ik dat durf te nemen.
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Je hebt helemaal gelijk Goos! Het gaat met enige regelmaat fout. Ga anders om te beginnen gewoon eens kijken tijdens een vrijrijden dag. Wanneer krijg je je RS?! :worship:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
goos

Ik heb vorige week een mailtje gehad dat hij klaar staat in Frankrijk om op transport te gaan. Ik denk dus half/eind december. Maar dan laat ik hem in 2014 op naam zetten.
Ik ga zeker eens kijken! Als ik de training ga doen zal ik dat ook posten, wellicht zijn er meer geïnteresseerden.

Als iemand nog info heeft over het slijten van mijn Dunlop Sport Maxx RT ten opzichte van andere banden hoor ik het graag.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Dat ligt eraan hoe je rijdt :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
goos

Ik denk als een beginner die nog lang niet tot de max gaat, maar wel elk rondje iets verder probeert te komen..
Aangezien het geen wedstrijd is ga ik ook (nog) niet op de max remmen.
martll

Dan denk ik dat de standaard Dunlops wel voldoen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

goos schreef:Ik denk als een beginner die nog lang niet tot de max gaat, maar wel elk rondje iets verder probeert te komen..
Aangezien het geen wedstrijd is ga ik ook (nog) niet op de max remmen.
Zolang je ze niet overbelast en niet bij elke krappe bocht je voet als een blok beton laat vallen en je een beetje normaal doet zijn die banden prima.
En inderdaad even spelen met de spanning wat het prettigste aanvoelt.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
bozothenutter
Contacteer:

Chris schreef:Heren, als jullie gaan, plaats dan ff een melding in het Circuitdeel;

http://www.renault-tuning.com/viewforum.php?f=111

Altijd leuk om met een groepje te spelen... 8)

zeker laten weten, heb dit jaar mijn eerste gedaan, en het was best leuk om de luis in de pels van een 370Z te zijn....en hij kreeg uiteindelijk een blauwe vlag :smile: (was ook een beginner hoor, net als ik)
Born Grippy
goos

Bedankt voor de reacties, ik ga beginnen met de dunlops.
Als ik ga laat ik dat weten, als jullie dat ook doen komt het volgend jaar helemaal goed (Y)
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Is er al nieuws mbt de aflevering Goos?! (L)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
goos

Hij is er (L)
Ik heb daarom maar een project topic aangemaakt met de eerste twee foto's:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 42&t=31343
Plaats reactie