Ik heb onlangs mijn achterste knipperlichten vervangen door LED lichten. Nu is (jammer goenoeg) de frequentie gestegen, blijkbaar gaat het systeem ervanuit dat deze stuk zijn. Ze werken wel, ze knipperen (alle 2).
Nu weet ik dat ik er een weerstand parallel op zo'n lichtje moet geplaatst worden, maar ik weet daar de waardens niet van, hoeveel ohm moet deze zijn en welk vermogen moet die weerstand hebben en hoe kan ik deze weerstand aansluiten?
LED knipperlicht
Met een multimeter ff een origineel lampje en een led lampje door meten dan heb je je antwoord.
Weerstandje moet in serie trouwens
Weerstandje moet in serie trouwens
Je kunt het met een weerstand doen. Die moet je parralel zetten, maar die weerstand zal ca 20W moeten zijn, want een origineel knipperlicht is 21 Watt en een led knipperlicht gebruikt ongeveer geen stroom (1Watt).
Even wat theorie
Vermogen P=I*V
Waarbij
P=vermogen [Watt],V=spanning [Volt], I=stroom [Ampere], R=weerstand [Ohm]
en de wet van Ohm V=I*R
Dus lampje 21Watt, 14Volt boardspanning gebruikt I=1,5A
Dan V=I*R dwz. 14=1,5*R
Dus R is ongeveer 9 Ohm. Je kunt ook een waarde in de buurt kiezen.
Je moet dus een weerstand hebben 9Ohm / 20W
Die kun je bv. Bij Conrad bestellen.
Je kunt ook een electronische knipperautomaat nemen, die zich niets van de belasting aantrekt. Kijk eens bij Rick Donkers auto electra op google.
Even wat theorie
Vermogen P=I*V
Waarbij
P=vermogen [Watt],V=spanning [Volt], I=stroom [Ampere], R=weerstand [Ohm]
en de wet van Ohm V=I*R
Dus lampje 21Watt, 14Volt boardspanning gebruikt I=1,5A
Dan V=I*R dwz. 14=1,5*R
Dus R is ongeveer 9 Ohm. Je kunt ook een waarde in de buurt kiezen.
Je moet dus een weerstand hebben 9Ohm / 20W
Die kun je bv. Bij Conrad bestellen.
Je kunt ook een electronische knipperautomaat nemen, die zich niets van de belasting aantrekt. Kijk eens bij Rick Donkers auto electra op google.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Volgens mij zie je wat verkeerd Jaques. Bij parralel is de vervangingsweerstand altijd kleiner dan de kleinste weerstand...
-
Wat is er mis met normale lampjes, evt silvervisions oid. Zie eerlijk gezegd het nut niet in van led 

Hi Arthur, Terug naar de schoolbank.
Ja, de vervangingsweerstand is altijd kleiner dan de kleinste weerstand.
De belasting hoort 21 watt te zijn (anders gaat de automaat nerveus reageren). Dit komt overeen met 21/14,4
zeg maar even 1,4 Amp. Even rekenen kom je op 14,4/1,4 = 10 Ohm
Nu zit er een led-lamp in. Vermogen 0,5 watt? Komt overeen met 0,5/14,4
zeg maar even 0,0347 Amp Even rekenen kom je op 14,4/0.0347 = 400 Ohm.
Je ontrekt geen 21W aan het systeem, maar slechts 0,5W. Dus moet er een weerstand overheen, die 20,5 watt dissipeert.
De forumule is inderdaad (1/R1)=(1/R2)+(1/R3), waarbij R1 de vervangingsweerstand is van R2 en R3. Maar in dit geval is het een mug tegen een olifant (400 Ohm tegen 10 Ohm) en valt de 10 Ohm in het niets.
Ja, de vervangingsweerstand is altijd kleiner dan de kleinste weerstand.
De belasting hoort 21 watt te zijn (anders gaat de automaat nerveus reageren). Dit komt overeen met 21/14,4
zeg maar even 1,4 Amp. Even rekenen kom je op 14,4/1,4 = 10 Ohm
Nu zit er een led-lamp in. Vermogen 0,5 watt? Komt overeen met 0,5/14,4
zeg maar even 0,0347 Amp Even rekenen kom je op 14,4/0.0347 = 400 Ohm.
Je ontrekt geen 21W aan het systeem, maar slechts 0,5W. Dus moet er een weerstand overheen, die 20,5 watt dissipeert.
De forumule is inderdaad (1/R1)=(1/R2)+(1/R3), waarbij R1 de vervangingsweerstand is van R2 en R3. Maar in dit geval is het een mug tegen een olifant (400 Ohm tegen 10 Ohm) en valt de 10 Ohm in het niets.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Uhm okey
Het gaat hier dus om vermogensverbruik en niet weerstand?
Dan klinkt het al wat logischer

Het gaat hier dus om vermogensverbruik en niet weerstand?
Dan klinkt het al wat logischer

Misschien een stomme gedachte.... maar zijn die LED lampjes niet bedoeld als vervanging voor/van de gloeilampjes?? Zitten er zodoende dus niet al weerstandjes in, zodat ze daadwerkelijk als vervanging kunnen fungeren zonder allerlei aanpassingen??
Mrtn = Maarten
Dat is geen stomme gedachte, je had ze beter voor kunnen zijn
De led knipperlichten zijn er al een paar jaar, maar helaas nog geen enkele met voldoende weerstand
Die zijn momenteel in ontwikkeling en zullen binnenkort op de markt komen
Ik kwam er ook achter toen ik alles in led ging zetten bij de meegaan...
Alles led, behalve de knippers
Ik heb het nog wel geprobeerd met weerstandjes van pilot die veel gebruikt worden voor de xenonsets, maar ook dit gaf niet het gewenste resultaat
Ff afwachten nog

De led knipperlichten zijn er al een paar jaar, maar helaas nog geen enkele met voldoende weerstand

Die zijn momenteel in ontwikkeling en zullen binnenkort op de markt komen

Ik kwam er ook achter toen ik alles in led ging zetten bij de meegaan...
Alles led, behalve de knippers

Ik heb het nog wel geprobeerd met weerstandjes van pilot die veel gebruikt worden voor de xenonsets, maar ook dit gaf niet het gewenste resultaat

Ff afwachten nog

1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Ik heb via xenonwinkel.nl ledlampen (canbus) knipper en achterlamp gekocht. Doen het allemaal 100% niet....
En toen ik met de achterlamp led bezig was, knalde de zekering er op onverklaarbare manier eruit. Deze zit dus onder de accu.
Naar de dealer gegaan en na 3 kwartier (incl radio weer instellen, code ofzoiets) was alles weer ok en ik nog €45 licher.
Heb mail naar xenonwinkel.nl gestuurd, nog geen antwoord.
Dus to be continued en tot die tijd kan ik zeggen dat een Megane RS niet zomaar ledjes accepteerd, ook al is het canbus.

En toen ik met de achterlamp led bezig was, knalde de zekering er op onverklaarbare manier eruit. Deze zit dus onder de accu.
Naar de dealer gegaan en na 3 kwartier (incl radio weer instellen, code ofzoiets) was alles weer ok en ik nog €45 licher.
Heb mail naar xenonwinkel.nl gestuurd, nog geen antwoord.
Dus to be continued en tot die tijd kan ik zeggen dat een Megane RS niet zomaar ledjes accepteerd, ook al is het canbus.

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Car: Megane RS Grand Tour
Ik zal eens zoeken. Bij Club Cinq heeft iemand alle verlichting van zijn Express omgebouwd naar LED, incl. de knipperlichten. Volgens mij gebruikt hij een nieuw relais, gewoon besteld bij DX.
*edit* Bingo! Hier is het topic: http://forum.clubcinq.nl/viewtopic.php? ... s&start=30
*edit* Bingo! Hier is het topic: http://forum.clubcinq.nl/viewtopic.php? ... s&start=30