Ik had mee gedaan aan een spelletje (heel vaak meegedaan). En uiteindelijk had ik de snelste tijd en won ik dus een weekend weg met de Clio en kaartje voor de F1 in Spa. Ik mocht afgelopen vrijdag bij Renault Nederland een Clio RS ophalen en helaas moest ik hem afgelopen maandag weer inleveren.
[img]http://imageshack.us/a/img17/4632/n65m.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img543/4417/yz64.jpg[/img]
Ik was erg benieuwd naar de Clio RS. Zeker omdat je zo veel verschillende verhalen hoort. De Auto is mij erg goed bevallen. De stoelen zitten super goed en de de mix tussen sportief rijden en comfort is voor mij perfect bij deze auto. De automaat heeft zoals jullie weten drie standen. Normaal, sport en race. Daar ik de auto eerst wat wilde leren kennen voornamelijk gereden in normaal en sportstand. Zodra je van de normale stand naar sport gaat merk je meteen dat de auto wat meer toeren gaat maken en dat de auto veel feller op het gas word. De auto reageert op alles sneller en beter en lijkt meer vermogen te hebben. De normale stand hebben we vervolgens dus alleen nog maar gebruikt voor de lange stukken met cruise controle. Cruise controle is overigens alleen maar in de normale stand te gebruiken. Alleen in de race stand moet je helemaal zelf schakelen dmv de flippers. Tevens is de ESP volledig uit. Leuk maar ik vond de sport stand toch wel erg makkelijk. De automaat is mij persoonlijk zeer goed bevallen en kan wel zeggen dat ik zeker geen bezwaar zou hebben tegen een rs met een automaat zoals dit.
De launch controle is een leuke optie. Opvallen vond ik dat de auto standaard met piepende banden weg trekt bij droog wegdek. Ook opvallend was dat de auto een beetje naar rechts trok bij gebruik van de launch controle. Leuk maar het trekt wel enorm de aandacht van omstanders.
Verder vond ik het weggedrag subliem. Veel grip en de auto geeft veel vertrouwen. Ik weet niet of ik het goed had maar volgens mij had deze auto een elektrisch sper. Als ik de auto vergelijk qua grip met mijn oude Megane rs had deze Clio, ook in de regen altijd grip. De auto heeft het erg goed gedaan in Duitslag tijdens de Tour die ik van de RTC had gehaald. (Martijn nog bedankt daarvoor!)
Is dan helemaal niets te zeuren? Natuurlijk ben ik bevooroordeeld. Hiervan ben ik mij bewust. Ik heb dus geprobeerd ook een beetje kritisch te kijken. Ik heb met moeite wat puntje gevonden. Ik vind het gebruik van sommige materialen niet zo mooi. En dan bedoel ik het plastic in de deur. De handgrepen zijn vetvlek gevoelig. Ook vind ik het onhandig dat de letters van de automaat niet verlicht zijn. Ik weet dat je niet naar je pook moet kijken maar bij het in zijn achteruit zetten wil ik zeker weten dat hij in zijn R staat. Uiteraard wel te lezen op de dash maar het is toch een beetje zoeken bij het begin. Ook de hoogglans zwarte omlijsting om het renault logo op het stuur vind ik niet echt mooi. Het gebruik van de navigatie is mij goed bevallen. Wel zijn een aantal dingen wat vreemd weg gezet. Je kan bijvoorbeeld niet als je even terug bent geweest in het hoofdmenu ergens meteen kaart in drukken. Dan krijg je eerst een groot overzicht van de route en moet je rechtsonder ok drukken voordat hij je weer laat zien waar je rijd. Als je aan het rijden bent is dat niet altijd even handig. Ook de stem van de navi klinkt erg computer achtig en had van mij iets beter gemogen. Maar verder werkt het prima en heeft het ons gebracht waar we moesten wezen. Ook bij de tour van de RTC in de omgeving van Nurgburg was het handig om te zien welke bochten eraan kwamen.
Dan de remmen . Deze zijn goed maar zeker niet zo goed als de oude brembo's. Ik zie wel het voordeel van voordelig onderhoud daar deze remmerij ook op andere modellen word gebruik.
Ik heb nog even in Duitsland gekeken ik een leuke topsnelheid kon rijden. Opvallend op de snelweg is het windgeruis. En zoals elders te lezen is, hoor je door de spiegels veel windgeruis.
De auto is op hogere snelheid goed te bereiden. Echter vond ik het bij 211 wel genoeg. Ben niet zo'n held dat ik op zo'n snelheid blijf hangen en vind het pieken genoeg.
Zoals jullie kunnen lezen ben ik na 1255 km rijden met deze RS behoorlijk enthausiast. Ik heb de handbak zelf totaal niet gemist. Zeker niet in de lang rij naar circuit Spa en in de file vanuit spa richting huis niet. Begrijp mij niet verkeerd een goede handbak blijft erg leuk maar een Clio RS met een automaat zoals deze mogen ze bij mij voor de deur neer zetten!!
Zoals jullie lezen heb ik een top weekend gehad waarvan ik graag wat plaatjes met jullie wil delen. Dus bij deze:
Verklaring voor het boegeroep tijdens prijsuitreiking was de actie van greenpeace: