Phase 2(3?) 19 16V Cabriolet van Sareno

Vertel hier alles over je project.
derbimarcel
Car: Clio 16V 2.0

Sareno schreef:Goed. Ik ben op wat remblokjes na compleet, het bouwen kan beginnen.

Daarom meteen wat vragen:

- moet ik bij de fusee-kogels rekening houden met een afstelling of is dit gewoon een kwestie van monteren?

- klopt het dat er locktite op de steekassen moet aan de naafkant?

- wat zijn de juiste plaatsen voor kopervet bij de remblokjes? Voor en achter.

- kan ik het koelelement van de stuurbekrachtiging gewoon spuiten? En zit dat ding eigenlijk in het zicht met de bumper gemonteerd?

- verder ergens anders rekening mee houden bij monteren van het onderstel en stuurstangen?
-fusseekogels gewoon vastbouten.
-Hoeft geen loctide op de assen zit een borgmoer op je kan wel een drupje (niet te sterke!) gebruiken.
-vet op de remblokjes waar deze in de klauw "glijd" ook zou je evt wat vet aan de achterkant doen al doe ik dat nooit.
- Koelelement kun je gewoon spuiten. mooiste is met hittebestendige lak.
-onderstel gewoon monteren. Bij het monteren van de stuur/spoorstangen zorg ervoor dat het stuurhuis in het midden staat door eerst even de lock to lock te tellen. vanuit daaruit je wielen gaan sporen.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
Sareno
Contacteer:

Dankjewel.

Laatste; hoe kan ik de linker aandrijfas (de kant die in de bak gaat) het beste reinigen? Remmenreiniger?
derbimarcel
Car: Clio 16V 2.0

Sareno schreef:Dankjewel.

Laatste; hoe kan ik de linker aandrijfas (de kant die in de bak gaat) het beste reinigen? Remmenreiniger?
Ik zou dan wasbenzine pakken en een doekje. remmenreiniger is heel erg ontvetttend en daardoor droog je je hoes ook uit. zorg er wel voor dat je het lager van de hoes niet te erg ontvet ;-)
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
Sareno
Contacteer:

Het ging mij meer om de kogeltjes maar aan de hoes had ik niet gedacht.

Dank!
jacques

Ook een aandachtspunt: De rubbers waar het stuurhuis in zit. Het stuurhuis zit met 2 aluminium zadels vast aan het subframe. In deze zadels zitten rubber bussen. Deze zijn meestal stuk. Dit merk je, wanneer je stuur niet meer in dezelfde stand terug komt na het nemen van een bocht. Als je de voorbocht van het uitlaatspruitstuk los hebt kun je er eenvoudig bij.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Contacteer:

Thanks! Ik neem dat ook mee!
Sareno
Contacteer:

Ik lees nogal wat 'enge' verhalen over de binnenste stuurkogels; dat dit een hel is om los te krijgen.

Is hier speciaal gereedschap voor aan te raden?
jacques

Sareno
Contacteer:

Damn, weer 50 eu of zo.. Dat tikt lekker aan.

Twee vragen:

1- Is het te doen om het hele stuurhuis te verwijderen met de motor nog in de auto?

2- Kan ik dit gereedschap van je lenen mss?
Geert
Contacteer:

het is mij al eens gelukt met een waterpomptang. Wel met het stuurhuis buiten de auto overigens.
Sareno
Contacteer:

Kreeg je het stuurhuis er een beetje uit? Of is dat net zo'n gemartel?
jacques

Montage stuurhuis:
Ja het is een heel gemartel:

Ik heb dit gereedschap niet. Ik heb het hele stuurhuis vervangen

Voorpijp uitlaatspruitstuk verwijderen. Hydraulische leidingen op het stuurhuis zelf ook verwijderen, anders kan het stuurhuis er niet uit. Het stuurhuis wordt aan de linkerkant (bestuurder) uitgebouwd. Je moet het stuurhuis een kwart slag draaien als je hem er aan de linker kant uittrekt.
Ik snap overigens niet waarom je niet de hele motor eruit trekt. Dan kun je het subframe schoon maken, motorsteunen vervangen, distributieriem+ rollen vervangen en eventueel de koppeling vervangen en je moet nog wat aanpassingen doen ivm het verwijderen van de airco.
Sareno
Contacteer:

jacques schreef: Ik snap overigens niet waarom je niet de hele motor eruit trekt. Dan kun je het subframe schoon maken, motorsteunen vervangen, distributieriem+ rollen vervangen en eventueel de koppeling vervangen en je moet nog wat aanpassingen doen ivm het verwijderen van de airco.
Dat had ik al uitgelegd toch? Ik zou graag willen maar heb daar nu de ruimte / middelen niet voor.

Het doel is om de auto eerst technisch in orde te maken, door de APK te trekken en te ervaren of hij uberhaupt wel goed is voordat ik echt kosten ga maken (distri etc etc etc). Tot op heden zit ik op nog geen 600 euro inc auto zelf.

Zodra ik de motor uit ga bouwen gaat dit erg snel, erg omhoog.

Mijn 2e garage komt komende winter leeg te staan en dan ga ik met de motor aan de slag.
jacques

Zit er nu speling op de binnenste stuurkogels? Een heel klein beetje mag voor de APK. Als het niet meteen nodig is zou ik het laten zitten voor na de APK als het blok eruit gaat.
Sareno
Contacteer:

Speling weet ik niet maar ik ga er min of meer vanuit dat de linker verbogen is.

We'll see. Ik laat de binnenste wel even zitten.
Sareno
Contacteer:

Nogmaals de eeuwenoude vraag en hij is in dit topic wel uitgelegd, maar het is me nog niet 100% duidelijk.

Ik wil de auto voor lange periode aan de voorkant omhoog zetten, minimaal voor 2 maanden en min 40cm hoog. De auto kan ik prima op de krikpunten omhoog krijgen maar waar zet ik dan de assteunen onder? Op zon manier dat ik de hele wielophanging kan verwijderen (ook draagarmen).

Het liefst met een fotootje?

Sorry dat ik het nogmaals vraag maar wil het echt zeker weten.
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Op de chassisbalken die er onder zitten.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Sareno
Contacteer:

Project loopt nog steeds hoor! Eindelijk wat tijd en energie gevonden.. (Y)

In de technische fora zal ik met wat vragen spammen maar een kleine update, Volledige voorwielophanging ligt er nu onderuit. Leve de wrikstaaf van 60cm!! (Y) De motor was niet recht te zetten dus ik heb alles nu maar losgehaald. Ik baal ervan dat ik de middelen en ruimte niet heb om de motor eruit te halen, dat zou me een heleboel werk en moeite schelen maar ik moet het toch zo maar doen.

Deze week zullen de fotos weer volgen!
Daniël W.
Car: 5TL-T

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Sareno
Contacteer:

haha..

ik heb wel de middelen om de boel eruit te halen. True.

Maar niet om met de motor aan de slag te gaan. helaas. en ik mag hem niet in de woonkamer gooien.
Steven
Car: M536

Lol @ Daniel!

Ik had ooit ook een foto van mijn GTT motorblok in een kettingtakel aan de balkonrand bij m'n ouders, helaas kan ik m niet meer vinden...

Maar gewoon buiten voor de deur en alles netjes onder een zeiltje leggen? Geen fietsenschuurtje bij iemand waar je even terecht kan? Moet toch wel wat op te bedenken zijn.
Abel
Über-Spammer

Tja, je mag licht sleutelen aan de weg. Motorblokje er uit trekken mag volgens oom agent helaas niet ;-)
Daniël W.
Car: 5TL-T

Hangt van je buurt en de agenten af. Auto wassen mag ook niet op straat, of een boom uit je eigen tuin kappen of of of...boeren noorden kan alles he Abel :D
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Maarten-Jan
Car: R19.R

Ik sleutel altijd met licht als ik het motorblok er uit trek (0) :smile: :p
Sareno
Contacteer:

Tja... en waar laat ik dat blok dan...

Anyway, andere vraag; waar kan ik stuurhuisrubbers halen? Mister-Auto heeft die gekke dingen niet.
larsdijkstra

volgens mij is alleen links of alleen rechts nog leverbaar via Renault. Heb er zelf 1 via marcel van zweden van CRS forum
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Sareno
Contacteer:

huh?

Je bedoelt de rubbers om het stuurhuis mee vast te zetten toch?
Sareno
Contacteer:

Dat is inderdaad een tegenvaller. Net bij de dealer geweest en dit zijn de partnummers:

7700778304 Misschien beschikbaar
7700662571 niet leverbaar

Als je er op googled kom je alleen maar Poolse en Russische leveranciers tegen... crap
Sareno
Contacteer:

Dan nog meteen maar een vraag.

De motorruimte is 1 vetbende. De motor heeft in het verleden olie gelekt en dit is echt overal naar toe geslagen. Voor nu laat ik het even zitten om de bron te achterhalen (ergens aan de distrizijde) maar daarna wil ik de boel wel helemaal spik en span hebben voordat ik allerlei nieuwe onderdelen plaats.

Nu kan ik natuurlijk los gaan met remmenreiniger maar dat lijkt me niet zon goede oplossing. Hoe zouden jullie dit doen? koudontvetter?

Ik las ook dit:

http://www.tuning-gids.nl/motorblok-reinigen.htm

Maar er staat niet bij welk goedje ze gebruiken.
Abel
Über-Spammer

wat is er mis met rem reiniger :D doet het zelfs prima als koffiemelk. Zo vaak gebruik is het als je met de motor/bak/motorcompartiment bezig bent..
larsdijkstra

De zwarte variant van Dasty van de Wibra werkt ook heel goed.
Oplossing rubbers: klemmen los, paar lagen ductape erop en dan wat ruitenkit en klem terug zetten goed strak. Wel paar dagen goed laten drogen
Laatst gewijzigd door larsdijkstra op za 16 jan 2016 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Ductape bedoel je zeker ...
Sorry , autosloper-kamper-beun- crap oplossing

Er is vast wel een rubber dat past
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Abel
Über-Spammer

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... +&_sacat=0
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=ren ... 4&_sacat=0
hoezo moeilijk?
zo te zien bij de zelfde leverancier, kun je vast wel samen in 1 keer bestellen
larsdijkstra

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:Ductape bedoel je zeker ...
Sorry , autosloper-kamper-beun- crap oplossing

Er is vast wel een rubber dat past
Dank je Sven! Super :X Was een oplossing die bij iemand goed werkt nl ivm ontbreken goede rubbers
Sareno
Contacteer:

Abel schreef:http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... +&_sacat=0
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=ren ... 4&_sacat=0
hoezo moeilijk?
zo te zien bij de zelfde leverancier, kun je vast wel samen in 1 keer bestellen
WUT? als ik google kom ik alleen bij alibaba terecht.. Dankjewel!!
Plaats reactie