Wouter schreef:Jochem de Haas schreef:Geef je ff door wanneer het is ....
Goed idee Jochem, Chris is volgens mij ook wel in voor een ritje naar Frankrijk

Zou leuk zijn. Ik ga mee!
Goede keus Droes! Het is zo'n mokervette ervaring die Clio V6, dat verveelt echt nooit. De brute kracht en donderend geweld achter je rug waar je mee op wegt bent, dat is gewoon uniek. Daarnaast is het een wagen die je nooit helemaal vat qua wegligging wat het spannend houd. Uiteraard is de V6 niet snel maar dat boeit bij deze auto niet. We hebben hier ook nog een
Opel Speedster turbo. Vrij rap(standaard:4,9sec) maar na een tijdje weet je het wel. Dat heb ik bij de V6 na 4,5 jaar en 50.000km nog steeds niet.
De phase 1 is gewoon de dikste V6 daar heb je helemaal gelijk in!

Dat zal denk ik wel gaan blijken over het verloop van de tijd.

Een ontwerper heeft iets opgezet en daar is de eerste serie altijd de mooiste/puurste van. Maar goed dat is een kwestie van smaak.

Ik ken je standpunt op het gebied van de achterlichten.

Voor nu vind ik in real life de ph2 beter staan maar de ph 1 liggen uiteraard op stock.
Het verschil tussen ph2 en ph1 is echt nihil. Je hoort iedereen erover maar de meeste hebben nooit de 1 en 2 direct achter elkaar gereden. Op de openbare weg merk je er echt bar weinig van. Ik heb nu 6 a 7 verschillende V6'en gereden maar ik kan nu niet zeggen dat de ph2 beter is. Hij is een beetje veiliger gemaakt door meer onderstuur te creëren. De ruige kantjes die het mooi maken zijn er wat afgevijld maar in de basis net zo link. Daarnaast heeft de ph2 meer vermogen zeggen ze dan maarja je moet niet vergeten dat ze hem ook weer 40/50 kg zwaarder hebben gemaakt. De versnellingsbakverhoudingen zijn wel iets beter gemaakt maar goed dat boeit allemaal weinig als je toch voor een PH1 gaat
Het klopt dat de latere phase 1's een phase 2 logo/slot erop hebben zitten doordat de productie van de ph1 V6'en wat achterliep op de gewone clio's met dat effect bij de partsupply naar Zweden. De pH1 had na bestelling zeker een jaar wachttijd voor aflevering. Bij de phase 2 liep dat nog verder op doordat deze in het begin last hadden van belletjes op de motorbeplating door de hitte waardoor ze niet uitgeleverd konden worden.
Onderdelen zijn nog wel aan te komen. Ook bij de dealer. Sommige dingen zijn absurd duur bij de dealer maar in Engeland of Frankrijk wel 2e hands aan te komen voor een normale prijs. Renault schroeft de prijs flink op als de onderdelenvoorraad op begint te raken. Vooral de onderdelen die van Matra komen (onderdeelnr begint met 60) Achter de bijrijdersstoel zit een schuim vormpje met twee flessen bandenschuim. Ik vroeg vorig jaar even een prijsje op voor een nieuwe iets van 180 ex btw als ik het correct herriner

Bodypanelen is geen probleem. De bodypanelen van een PH1 zitter erop gekit. Die kit zie je weleens verschijnen als het warm word maar dat heb je bij een Westfield of Lotus ook. Trekt gewoon weer weg. Bij de PH2 zit dit er aan vast geplamuurd.
Motorische klachten zijn er weinig. De nokkenasverstellers gaan weleens stuk. Even goed opletten of er niets tikt en of die dingen verstellen bij het optrekken. Af en toe een bobine maar dat is allemaal sporadisch. Er zijn ph1's bekend met 250.000km zonder enige klachten. De versnellingsbak is daarentegen wel redelijk gevoelig. Zeker alstie regelmatig gelaunched is (wat erg goed gaat) Even letten op loop en kraak geluiden. Een nieuwe bak is 2500 euro alleen voor de bak en erg slecht aan te komen. Zeker voor een PH2 vrijwel niet meer. De distririem kost je 3/4K als je de koppeling en zo ook meepakt.
Voor de rest scheuren de uitlaten regelmatig op de flenzen bij de Cats (4 stuks) en het rubber wurmt uit de motorsteunen/uitslagbegrenzers.
Phase 1 en 2 zijn allebei genummerd.
cliov6register.nl
Voor de rest.... Bloedlink in de regen. Althans dat vind ik. De banden moet je zeker goed houden als je aan de veilige kant wilt blijven. Daarnaast lust hij wel aardig brandstof maar goed dat maakt niet uit voor een zondagsritje. 300 km voor een tank van 66 liter zo'n beetje. Je schraapt regelmatig over de grond op standaard hoogte en een heleboel parkeergarages moet je twee keer steken vanwege de forse draaicirkel als je naar boven wilt rijden. Hahaha niet grappig als er tien auto's achter je rijden en je kunt geen plekje vinden

Het word ook wel vrij warm binnen in de file of in de zomer. Allemaal bijzaken hoor. Het is een pracht machine. Het is een auto waar je van houd of het een onding vind en hem na een jaar weer weg doet waardoor de meeste V6'en veel eigenaren hebben gehad.
Heb je al eens gereden in zo'n ding?