Wellicht bij sommigen al bekend, maar vanwege een nieuwe functie moet/mag ik aan de lease.
Sommigen weten ook dat ik bij een Autotechnisch Vakblad werk als redacteur, maar voor mijn vakantie werd ik gevraagd voor een andere functie.
Per 1 mei start ik als Hoofdredacteur, en lease hoort daar bij.
Daarnaast meer zakelijke kilometers en dat is met de RS niet te doen.
Op de 10k zakelijk afgelopen jaar legde ik al behoorlijk bij wat dat betreft.
Oftewel, de afgelopen weken vele afwegingen gemaakt.
Lease alleen zakelijk rijden en de RS erbij houden. Nadeel: kilometers bijhouden, en geen flexibiliteit om voor of na het werk even langs ouders o.i.d. te rijden.
Twingo II weg doen en de RS houden voor m'n vriendin was ook een optie, maar m'n vriendin vindt de RS niks voor dagelijks woon-werk. Zeker niet met parkeren in de parkeergarage, daarnaast is en blijft het een dure auto t.o.v. de Twingo II.
Kortgezegd, enige tijd geleden de knoop doorgehakt. De RS moest in de verkoop. Nu verliep dat bijzonder vlot. Vorige week de auto op MP gezet tegen een scherpe prijs, en gistermiddag de auto al verkocht aan een liefhebber.
Nog een laatste blik gistermiddag en dat was het dan...
[img]https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 2033_n.jpg[/img]
En tja, dat is nu even een leeg gevoel.
Per 1 mei krijgen we een voorloopauto uit de pool, en de lease is eigenlijk zo goed al bepaald.
Het moest sowieso een station worden vanwege de toekomstige plannen voor de komende 5 jaar. Uiteraard even gekeken naar de Estate GT220, maar 500,- netto in de maand aftikken aan bijtelling+eigen bijdrage wordt je niet vrolijk van.

Dan de GT TCe190 maar, maar ook dat valt tegen. Dus tja, dan maak je de keus om serieus te gaan downsizen maar ook serieus geld over te houden elke maand die in een prima potje kan.
Vanwege een halvering van de eigen bijdrage voor privé gebruik bij een bijtellingscategorie van 14 of 20% in de laatste categorie gaan zoeken. Ik moet benzine, en nu kwam Renault met het nieuws dat er een nieuwe TCe130 aan zat te komen met 20% bijtelling. Mooi dacht ik, een 1.4 TCe overleven we nog wel...
Nou niet dus, want het is een gepeperde 1.2 TCe. Hoezo downsizing

Maar 130pk en 205 Nm redden we ons dan ook wel mee.
Vanzelfsprekend dan wel de GTline, en gezien het leasebudget best behoorlijk is ook meteen maar met alle nuttige opties.
Pack xenon (bi-xenon, meesturend)
Pack Lumiere (panoramadak, extra getinte ramen achter)
Verwarmde stoelen
Bose radio
Kaart Europa
Automatische handrem (wat is die pook anders lelijk)
Hill-start-assist
Opties als bandenspanningsbewaking, bagagenet acht ik niet noodzakelijk, dus die vinken we niet aan.
Verder wel een afneembare trekhaak en TomTom live Service die prima in de 1000,- check van Renault passen.
Dan nog de kleur...
[img]http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8481_n.jpg[/img]
Zwart wilde ik niet meer, je ziet er werkelijk alles op. Daarnaast komen de sportieve lijnen in de voorbumper er niet mooi uit.
Ik neigde ontzettend naar blauw, maar toen ik het daadwerkelijk op een Estate zag twijfelde ik toch weer. Ja, de keus ligt nu bij Blanc Nacré, een parelmoer witte kleur.
Bovenstaande staat aardig vast, maar het leasebudget laat meer toe als accessoires zonder dat de bijtelling oploopt. Dus opzoek naar nuttige aanvullingen, en daar zit nog wat twijfel.
Ik heb nu de 18" GT velgen er bij op laten zetten met inruil van de 17" zomerbanden. (originele 17" velgen komen winterbanden op).
Met de GT velgen ziet het er ongeveer zo uit:
[img]http://imganuncios.mitula.net/renault_m ... 266325.jpg[/img]
[img]http://farm8.staticflickr.com/7224/7214 ... 3b22_c.jpg[/img]
*zonder dakkoffer uiteraard*
18" RS velgen kan overigens ook nog, maar dan zijn er spacers nodig.
[img]http://i771.photobucket.com/albums/xx35 ... be9cf8.jpg[/img]
[img]http://i771.photobucket.com/albums/xx35 ... 1b926d.jpg[/img]
Maar 18" werd me door pa weer afgeraden vanwege het snel cuppen achter. Twijfels dus... Ook vanwege de ielig ogende remschijf/klauw bij 18"

Een andere optie is namelijk standkachel te laten inbouwen... Dat vergt alleen nog even wat meer uitzoekwerk. Iemand hier bekend mee???
Al met al zit bestelling van het leasehok nog even vast op dat Renault NL deze toevoegt aan de module van Leaseplan. De TCe130 is daar nog niet te configureren. Dan nog even zelf wat knopen doorhakken m.b.t. 18" of standkachel, en dan kunnen we bestellen met mogelijke levering ergens in juni.
Omdat de RS gister verkocht is ben ik dus even autoloos, maar ook dat komt goed. Maandag even een leenauto, maar vanaf donderdag rijden we een ouderwetse Kangoo automaat tot 1 mei. Afzien en even lekker back-to-basic.

En hoe zit het met dat RS-virus dan?
Nou dat moet even op een lager pitje, al is plannen maken altijd leuk. Twingo II er over een paar jaar uit voor een Clio IV RS bijvoorbeeld. Maarja, plannen hè, dat werkt bij mij niet zo.

Als iemand me info kan geven over inbouw van standkachel en de kosten daar ongeveer van hoor ik het graag. Andere tips qua accessoires zijn ook altijd welkom. Ik kan nog ongeveer 2.5k aan accessoires shoppen om binnen leasenorm te blijven. 18" GT + banden kosten 1700,- met inruil van 17" zomerbanden.