Ik heb een Twinog uit november '93, eerste model dus.
Het wagentje start na 19 jaar nog steeds zonder enig probleem

Echter sinds 4 a 5 maanden brandt het lampje van de accu / dynamo.
Zowel stationair als tijdens het rijden. Soms gaat het lampje uit, soms brandt hij zwak, soms brandt hij fel. En als ik groot licht opzet, en de achterruit verwarming aan doe gaat hij soms wat feller branden, maar ook niet altijd.
En ja, als ik meer gas geef, dan wordt die zwakker.
Lijkt/klinkt allemaal alsof de dynamo niet meer goed is.
Dus ben even gaan meten met de multimeter.
- spanning op de accu klemmen zonder lopende motor: 12,5 a 12,6 V
- spanning op de accu klemmen met lopende motor: 14,8 a 14,9V !!!
- spanning op de accu klemmen met lopende motor + ventilator op stand 2: 13,27V
- spanning op accu klemmen met lopende motor + ventilator op stand 2 na 5 minuten gelopen te hebbeb: 14,5V !!! (toerental weer wat hoger geworden, motor natuurlijk opgewarmd)
Nu weet iedereen natuurlijk dat als je auto stationair draait en je zet je ventilator op stand 2 + achterruit verwarming aan + verlichting, dat je toerental altijd ietsje in zakt. I.i.g bij dit type/model twingo.
Rij 1 a 2 keer per week met deze auto, stukjes van 10 tot 20 minuten.
Als de dynamo daadwerkelijk stuk zou zijn, of niet meer goed werkt, zou in combinatie met dit rijgedrag de accu allang leeg moeten zijn.
Heb de accu klemmen losgedraaid, kabel-ogen goed schoongemaakt en opgeschuurd, en alles weer stevig vast gedraaid.
Rechts van de accu het zekeringendoosje open gemaakt, en de spanning over de 60A zekeringen gemeten: 3mV.
Dus kan ook geen slechte zekering zijn lijkt me.
Hoe meet het systeem de dynamo/accu spanning? Ik die dat er van de dynamo een dunne oranje draad weg loopt.
Iemand ervaring hiermee? Enig idee?