Megane 3 RS: paar praktische vragen ivm mogelijke aankoop

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
sitechris
Contacteer:

Ik overweeg om een Megane III RS 265 aan te schaffen. Ik heb er zaterdag in proefgereden bij VKV en ben zwaar onder de indruk. Vooral onderstel en besturing vond ik echt geniaal. Maar er zijn ook wat twijfelpunten. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen

1) Ik vond het standaard vermogen van de 265 versie nog net wat paardjes missen en VKV kan icm Fastchip nog wel wat extra's eruit peuteren. VKV adviseerde mij om Fastchip stage 1 te nemen en niet stage 2. Wat zijn jullie ervaringen? Kan de techniek stage 2 aan en blijft karakter van blok bewaard of wordt hij met stage 2 net wat te nerveus? Wat zijn de ervaringen met stage 1?

2) Ik begrijp ook dat je optioneel nog een intercooler van 900 euries kunt aanschaffen. Hoeveel winst levert dat op?

3) De standaard Megane RS klinkt al erg gaaf. Vooral het geluid boven de 4000 RPM. Heel apart (als een vuurspuwende draak zeg maar, hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel). Nu kan de RS bij lage toeren nog wel wat meer bas en herrie gebruiken, dus dat pleit voor de Milltek. Maar behoud je het 'drakengeluid' dan, of hoor je dan alleen een diepere brom?

4) Het cuponderstel is een must have, maar ik twijfel nog wel een beetje aan de 19 inch velgen. Qua looks een absolute winnaar, maar ik twijfel of het niet te hard wordt. Ik wil er wel fatsoenlijk mee op vakantie kunnen en wat Autobahn kilometertjes maken met waar mogelijk 250 km/h. Is dat nog te doen met de 19 inch wielen of wordt hij dan te stuiterig? En is het verschil met de 18 inch velgen groot, ook als het qua handling gaat?

5) Wat is de topsnelheid die je haalt zonder en met stage 1 tuning?

6) Hoe zit het met de rammeltjes in interieur? Is dat iets waar ik me zorgen over moet maken of komt dat wel goed?

7) Mijn eerste indruk van de Recaro was fantastisch. Hoe zit dat na een rit van 9 uur?

Alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden. Het zou me erg helpen in het beslisproces.
TransformRS

Hi there, hope you can read my written english as i can give you my feedback. I bought a 265 from vkv in august and its been fantastic! I have the 19's with the cup suspension and recaros and use the car everyday. Its not uncomfortable at all. My previous audi rs4 was harder over bumps! I too found the exhaust too quite so i had an exhaust company take out the middle silencer. Cost 150 euro and is now slightly louder and pops and bangs like a rally car:-) I haven't had it chipped yet but fastchip is the best. An intercooler is only really necessary if you get stage 2 as it keeps the intake temperatures down. You may want the intercooler if you do circuit driving too.
Stage 2 pushes the standard turbo and injectors closer to the limit so maybe thats why vkv didn't recommend it? and as for vibrations from the interior, well, none so far:-)
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

@Paul (TransformRS)
Die 265 kan ik over een jaartje of 2/3 wel weer overnemen net als de huidige R26 hoor. Klinkt goed.

@Chris
Er zijn nog enkele forumleden met een 265, dus zij kunnen vast de belangrijkste informatie geven.

Even mijn reactie op jouw vragen:
1) M.b.t. fastchip, daar weet forumlid Jo veel vanaf, ook of stage1 voldoende is en wat stage2 extra biedt.

2) leg ook die vraag neer bij Jo of Fastchip

3) Ik meen dat Autoweek laatst nog gereden heeft met de witte Trophy met Milltek, wellicht die even opzoeken.

4) De ervaring met RS-modellen is dat het écht plankhard nog wel meevalt. Verschil in handling zal een 265-rijder op moeten antwoorden.

5) De 250 ga je sowieso wel voorbij, maar verwacht geen wereldwonderen. Boven de 250 heb je al snel veel meer pk's nodig

6) Mwa, de bouwkwaliteit is aardig goed geregeld tegenwoordig. Ok, je huidige Golf VI GTI staat wellicht nog een treetje hoger qua afwerking, maar rammels hoe je je geen zorgen om te maken verwacht ik.

7) Enkele uren in een 250 met dezelfde Recaro's hield ik met gemak vol. Ik denk zelf beter als op normale sportstoelen. De wat oudere, en iets andere, Recaro's in mijn F1-R26 zaten prima gedurende een rit van 10,5 uur naar Kroatië.
Maar ook hier geldt: wacht even op andere 265-rijders.

Succes met beslissen in ieder geval ;)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Therion
Car: Megane III RS265 cup

Ik heb de 19" velgen met cup-onderstel (maar geen recaro's), maar dit is op asfaltwegen zeer goed te doen, en absoluut niet te stuiterig. Op wegen met straatstenen is het wel een ander verhaal...
Hiervoor had ik een 250 RS zonder cup met 18" velgen (ook geen recaro's), en het verschil in stijfheid met deze is best wel groot.

Wel een krakend geluid in een portier gehad, maar dat is netjes opgelost door de dealer.
sitechris
Contacteer:

Dank alvast voor de antwoorden. Erg behulpzaam/geruststellend :)
dixie1
Contacteer:

De goedkoopste oplossing voor de uitlaat is gewoon de middendemper laten vervangen door een rechte buis,wil je meer pk's, vervang dan de katalisator door de Miltek downpipe.
Een intercooler is volgens mij niet echt een noodzaak,wil je toch een andere ic koop dan de Ktec ipv de Forge intercooler,de Forge is te groot en neemt teveel koeling weg van de originele radiator.
Mijn Megane heeft 311 pk en 430nm koppel (ligt ergens tussen stage 1 en 2) ik wilde niet meer vermogen omdat ik teveel circuit doe,topsnelheid van de mijne is 275km/u op de kilometerteller.
Ik heb nu al 43000km gedaan waarvan ongeveer 15000 op circuit en nog geen motor problemen gehad.
De recaro's zijn zeer goed,ik moet 2.5u rijden naar de Nurburgring,dan rij ik nog een uur of 4 op circuit en dan terug 2.5 uur naar huis en nog niks rugpijn gehad.
Momenteel rammelt er nog niks aan mijn Megane.
De Megane RS is echt een fantastische wagen,je zal er veel plezier aan beleven...
TransformRS

@Adinsx, I'll make sure its well looked after then! 8)
sitechris
Contacteer:

Ik las ergens dat de koppelingen niet veel meer dan 400 nm konden verwerken of is dat broodje aap?

Overigens geldt dat ook voor de GTI, na 42000 km kon ik de koppeling laten vervangen :(
dixie1
Contacteer:

sitechris schreef:Ik las ergens dat de koppelingen niet veel meer dan 400 nm konden verwerken of is dat broodje aap?

Overigens geldt dat ook voor de GTI, na 42000 km kon ik de koppeling laten vervangen :(
Na 43000km en 430nm nog geen probleem met de koppeling maar ik denk dat de bestuurder ook een belangrijke faktor is :)
Ne kameraad van mij had de koppeling van zijn RS 250 al na 10000km in de prak liggen,hij was wel 10 keer vanuit stilstand op 5000 toeren vertrokken om zijn tijd van 0 naar 100 te meten :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

En dan de koppeling al kapot :~
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
dixie1
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:En dan de koppeling al kapot :~
Ja de koppeling al kapot maar hij heeft wel een nieuwe onder garantie gehad :)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Luco/Alpine-racer schreef:En dan de koppeling al kapot :~
Met dat koppel is dat niet zo heel gek, he. Als je bij 5000 rpm de koppeling loslaast (of laat slippen) dan verbrand ie waar je bij staat, kan ik me zo voorstellen. :)
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Mijn ervaringen met de RS, kies de Cup als je echt wilt sturen.

Die geeft mijn inziens meer feedback door met het sturen omdat het allemaal een stuk strakker is.
sitechris
Contacteer:

Eens, Cuponderstel rijdt fantastisch. Ik twijfel alleen nog tussen 18 en 19 inch velgen. Denk dat ik toch voor de 18 inch ga. Net wat meer comfort.

Inruilbod van VKV was overigens veelbelovend, dat moet wel goed gaan komen. Nu nog even een keer proefrijden met mijn vriendin. Als zij ermee kan leven, dan ga ik zaken doen!
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Klinkt goed :) (Y)

Succes met het overtuigen van je vriendin ;)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
LucaRS
Contacteer:

(Y)
Plaats reactie