Jongens
is er bij jullie iets bekend over problemen met de V6 motoren uit oa de r25 V6? en de alpine's natuurlijk. Deze motoren zijn tevens door Peugeot en Volvo gebruikt vandaar PRV-motoren.
wat ik lees in verschillende topics op een volvo forum over deze motoren is dat er nog al wat problemen met deze motoren en de smering van de nokkenassen is.
Iemand bekend mee?
ik hoor het graag.
gr. Gerald
PRV V6 motoren
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Nooit van gehoord.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Tsjah, bedenk wel dat vooral de 12V's waar je op doelt nu echt op leeftijd zijn en sowieso wel eens wat mankementen kunnen vertonen. Maar in het algemeen, ketting wat natuurlijk super is, bij goed onderhoud blijft het ook gewoon heel. Het nokkenas verhaal waar je op doelt krijg je alleen als de verversingsinterval voor olie+filter niet aanhoud.
De 24's hebben wat problemen gehad met de uitlaatkleppen, dat is opgelost met keramische klepzetels en zal je niet meer tegen komen. Het 90 / 60 graden verhaal ben je bekend mee neem ik aan en de gevolgen daarvan (gespeten krukas (1984+) of oneven onsteking (1974-1984), PRV's zijn in beide configuraties geleverd).
Naast de DMC ook in de dodge monaco en de lancia thema geleverd trouwens.
De 24's hebben wat problemen gehad met de uitlaatkleppen, dat is opgelost met keramische klepzetels en zal je niet meer tegen komen. Het 90 / 60 graden verhaal ben je bekend mee neem ik aan en de gevolgen daarvan (gespeten krukas (1984+) of oneven onsteking (1974-1984), PRV's zijn in beide configuraties geleverd).
Naast de DMC ook in de dodge monaco en de lancia thema geleverd trouwens.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Het gaat idd om oudere motoren, een volvo 260 is tussen 1976 en 1993? gemaakt. Daarbij gaat het met name om de B27 motoren, dus 2.7 liter 8v motoren.
wat onderhoud betreft snap ik dat alles staat en valt met intervallen enz.
Maar als er wordt gekeken bij revisie dat er oliekanalen vergroot zouden moeten worden dan zeg ik op mijn beurt dat we dit bij de renaults ook hadden moeten zien. en vandaar mijn vraag of er mensen zijn die deze problemen ook bij hun PRV (volvo B27) motoren herkennen.
wat onderhoud betreft snap ik dat alles staat en valt met intervallen enz.
Maar als er wordt gekeken bij revisie dat er oliekanalen vergroot zouden moeten worden dan zeg ik op mijn beurt dat we dit bij de renaults ook hadden moeten zien. en vandaar mijn vraag of er mensen zijn die deze problemen ook bij hun PRV (volvo B27) motoren herkennen.
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ik ken ze niet, niet in de alpine met de ongeblazen v6 of met de geblazen v6
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
PRV vind ik niks op qua motorcode.
B27 wel, maar dan M20b27
R25 bekende motorcodes:
R25 2.0 Ts 74Kw 03-1984 / 05-1988 B297 Mot=J6R
R25 2.0 Ts Aut. 74Kw 03-1984 / 05-1988 B297 Mot=J6R
R25 2.0 Inj. Tx/Gtx 87Kw 04-1987 / 05-1988 B29H Mot=J7R
R25 2.2 Inj.Kat.Tx 79Kw 04-1987 / 05-1988 B29B Mot=J7T
R25 2.2 Inj. Gtx 91Kw 03-1984 / 05-1988 B29E Mot=J7T
R25 2.2 Inj.Kat.Gtx 79Kw 04-1987 / 05-1988 B29B Mot=J7T
R25 2.7 V6 Inj. 104Kw 03-1984 / 11-1987 B298 Mot=Z7V
R25 2.8 V6 Inj. 100Kw 11-1987 / 05-1988 B293 Mot=Z7W
R25 2.8 V6 Inj.Kat.110Kw 11-1987 / 05-1988 B29F Mot=Z7W
R25 2.5 V6 I.Turbo 133Kw 08-1985 / 05-1988 B295 Mot=Z7U
R25 2.1 D. Td/Gtd 47Kw 03-1984 / 05-1988 B296 Mot=J8S
R25 2.1 Td. 63Kw 03-1984 / 05-1988 B290 Mot=J8S
B27 wel, maar dan M20b27
R25 bekende motorcodes:
R25 2.0 Ts 74Kw 03-1984 / 05-1988 B297 Mot=J6R
R25 2.0 Ts Aut. 74Kw 03-1984 / 05-1988 B297 Mot=J6R
R25 2.0 Inj. Tx/Gtx 87Kw 04-1987 / 05-1988 B29H Mot=J7R
R25 2.2 Inj.Kat.Tx 79Kw 04-1987 / 05-1988 B29B Mot=J7T
R25 2.2 Inj. Gtx 91Kw 03-1984 / 05-1988 B29E Mot=J7T
R25 2.2 Inj.Kat.Gtx 79Kw 04-1987 / 05-1988 B29B Mot=J7T
R25 2.7 V6 Inj. 104Kw 03-1984 / 11-1987 B298 Mot=Z7V
R25 2.8 V6 Inj. 100Kw 11-1987 / 05-1988 B293 Mot=Z7W
R25 2.8 V6 Inj.Kat.110Kw 11-1987 / 05-1988 B29F Mot=Z7W
R25 2.5 V6 I.Turbo 133Kw 08-1985 / 05-1988 B295 Mot=Z7U
R25 2.1 D. Td/Gtd 47Kw 03-1984 / 05-1988 B296 Mot=J8S
R25 2.1 Td. 63Kw 03-1984 / 05-1988 B290 Mot=J8S
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
@adinsx,
de blokken worden PRV blokken genoemd omdat ze samen zijn ontwikkeld door Peugeot Renault Volvo. (PRV). het blok type B27 is de volvo benaming van deze blokken.
hoe het bij renault heet weet ik niet, maar maarten jan en of luco wel.
edit:
R25 2.7 V6 Inj. 104Kw 03-1984 / 11-1987 B298 Mot=Z7V
R25 2.8 V6 Inj. 100Kw 11-1987 / 05-1988 B293 Mot=Z7W
R25 2.8 V6 Inj.Kat.110Kw 11-1987 / 05-1988 B29F Mot=Z7W
die motoren dus.
de blokken worden PRV blokken genoemd omdat ze samen zijn ontwikkeld door Peugeot Renault Volvo. (PRV). het blok type B27 is de volvo benaming van deze blokken.
hoe het bij renault heet weet ik niet, maar maarten jan en of luco wel.
edit:
R25 2.7 V6 Inj. 104Kw 03-1984 / 11-1987 B298 Mot=Z7V
R25 2.8 V6 Inj. 100Kw 11-1987 / 05-1988 B293 Mot=Z7W
R25 2.8 V6 Inj.Kat.110Kw 11-1987 / 05-1988 B29F Mot=Z7W
die motoren dus.

Laatst gewijzigd door Gerald op ma 1 okt 2012 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Project: GTT Blue Sport
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Aii.. duh
Maar hebbie voorbeeld in welke modellen, Volvo, Renault ze lagen? Wellicht valt er een verband te vinden

Maar hebbie voorbeeld in welke modellen, Volvo, Renault ze lagen? Wellicht valt er een verband te vinden
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
in iedergeval in de volvo 260, ik verwacht ook in de 760 en 960.
bij renault een 25 en de alpine's
citroen en peugeot hebben ze natuurlijk ook gehad.
bij renault een 25 en de alpine's
citroen en peugeot hebben ze natuurlijk ook gehad.
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Maarten-Jan schreef: Het 90 / 60 graden verhaal ben je bekend mee neem ik aan en de gevolgen daarvan (gespeten krukas (1984+) of oneven onsteking (1974-1984), PRV's zijn in beide configuraties geleverd)..
Wat bedoel je met het 90/60 graden verhaal? Zegt mij op dit moment nog niets iig.
Project: GTT Blue Sport
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
260 staat niet in het systeem, maar deGerald schreef:in iedergeval in de volvo 260, ik verwacht ook in de 760 en 960.
bij renault een 25 en de alpine's
citroen en peugeot hebben ze natuurlijk ook gehad.
760:
760 2.3 Inj.Turbo 09-1983 / 09-1984 B23ET 2315CC 127KW
760 2.3 Inj.Turbo 09-1984 / 09-1990 B230ET 2315CC 134KW
760 2.3 I.Turbo.Kat. 10-1988 / 11-1989 B230FT 2315CC 117KW
760 2.8 V6 Inj. 02-1982 / 08-1986 B28E 2849CC 115KW
760 2.8 V6 Inj. Est. 08-1985 / 08-1986 B28E 2849CC 115KW
760 2.8 V6 Inj. 09-1986 / 10-1989 B280E 2849CC 125KW
760 2.8 V6 Inj. Est. 09-1986 / 10-1989 B280E 2849CC 125KW
760 2.8 V6 Inj.Kat. 10-1987 / 09-1990 B280F 2849CC 108KW
760 2.8 V6 Inj.Kat. Est. 10-1987 / 09-1990 B280F 2849CC 108KW
760 2.4 Td. 6Cil. 09-1982 / 10-1987 D24T 2383CC 80KW
760 2.4 Td.Ic. 6Cil. 01-1988 / 09-1990 D24TIC 2383CC 90KW
760 2.4 Td.Ic. 6Cil.Est. 01-1988 / 09-1990 D24TIC 2383CC 90KW
960:
Geen 2.7 of 2.8 motoren.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
760 2.8 V6 Inj. Est. 08-1985 / 08-1986 B28E 2849CC 115KW
760 2.8 V6 Inj. 09-1986 / 10-1989 B280E 2849CC 125KW
760 2.8 V6 Inj. Est. 09-1986 / 10-1989 B280E 2849CC 125KW
760 2.8 V6 Inj.Kat. 10-1987 / 09-1990 B280F 2849CC 108KW
760 2.8 V6 Inj.Kat. Est. 10-1987 / 09-1990 B280F 2849CC 108KW
heb het de hele tijd al over de V6 modellen tom.
760 2.8 V6 Inj. 09-1986 / 10-1989 B280E 2849CC 125KW
760 2.8 V6 Inj. Est. 09-1986 / 10-1989 B280E 2849CC 125KW
760 2.8 V6 Inj.Kat. 10-1987 / 09-1990 B280F 2849CC 108KW
760 2.8 V6 Inj.Kat. Est. 10-1987 / 09-1990 B280F 2849CC 108KW
heb het de hele tijd al over de V6 modellen tom.

Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
in de alpine ligt de z7u in de turboblokken en de v6 zonder turbo weet ik niet, alleen die hadden carbs
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
De turboblokken zijn naar mijn weten ook 2,5 liter. In elk geval wel het blok in mijn 25.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
De blokhoek, de PRV V6 is origineel als V8 begonnen, toen kwam de olie crisis en zijn er voor het gemak 2 cilindersr afgezaagd. Dus de PRV V6 gebruikt de blokhoek van een V8Gerald schreef:Maarten-Jan schreef: Het 90 / 60 graden verhaal ben je bekend mee neem ik aan en de gevolgen daarvan (gespeten krukas (1984+) of oneven onsteking (1974-1984), PRV's zijn in beide configuraties geleverd)..
Wat bedoel je met het 90/60 graden verhaal? Zegt mij op dit moment nog niets iig.

De laguna I phase I heeft de PRV V6 ook gebruikt, ook daar probleemloos. Net als in de Safrane overigens, in de safrane biturbo waren er wat probleempjes maar dat lag meer aan hartge (die de biturbo's maakte) dan aan het blok zelf.
A310's zijn er met 2.7 en de pack GT's met 2.8 V6, deze kennen verder ook geen problemen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Maar in basis hetzelfde als de 2.8Willem-Jan schreef:De turboblokken zijn naar mijn weten ook 2,5 liter. In elk geval wel het blok in mijn 25.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ik heb nog een turboblokkie liggen die 20k gedraaid heeft 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
- Car: 95-PZ-KJ
- Contacteer:
da's lang geleden,
mijn moeder had een 25V6.....die vlak na de aflevering al vastliep.
Bleek het plastic nog om het oliefilter te zitten.
Alles uiteindelijk goe dopgelost..en op de geflipte automaat na altijd een fijne auto geweest.
mijn moeder had een 25V6.....die vlak na de aflevering al vastliep.
Bleek het plastic nog om het oliefilter te zitten.
Alles uiteindelijk goe dopgelost..en op de geflipte automaat na altijd een fijne auto geweest.
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Gisteren nog gezien op Discovery. Leuke aflevering
De PRV zit overigens ook in de Peugeot 504 Coupe

De PRV zit overigens ook in de Peugeot 504 Coupe