cat vervangen mogelijk zonder motor eruit te halen?

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
ramon16V
Contacteer:

gaat om een megane II rs
wil de cat vevangen voor een andere downpijp maar weet iemand of het mogelijk is om deze te vervangen zonder de motro eruit te halen?

heb de cat al helmaal los gehad maar krijg hem er niet tussen uit. :@
dixie1
Contacteer:

Ik denk dat het voor de Megane 2 en Megane 3 hetzelfde is,motor moet er niet uit maar je moet wel de aandrijfas langs de passagierszijde demonteren en de motor moet een klein beetje gekanteld worden door 1 of 2 motorsteunen los te maken,bij mijn Megane 3 heeft het ongeveer 3 uur geduurd.
ramon16V
Contacteer:

thanks voor de info
was er al een klein beetje bang maar goed heb weer wat te doen.
megane rs 250
Contacteer:

Ik heb een vraag zou 1 van julli mij meschien kunnen,willen helpen voor mijn kat te vervangen door andere downpipe?
Ik ben zelf geen monteur dus geen iedee hoe het moet.
zien julli hier iets in en welke downpipe hebben julli erop zitten en merk je verschil en hoe hebben julli die storing verholpen door een kleinen kat te plaatsen bij je lamvdazone.ik zag dat ze dat verkochten bij k_tec.

gr mark.
dixie1
Contacteer:

megane rs 250 schreef:Ik heb een vraag zou 1 van julli mij meschien kunnen,willen helpen voor mijn kat te vervangen door andere downpipe?
Ik ben zelf geen monteur dus geen iedee hoe het moet.
zien julli hier iets in en welke downpipe hebben julli erop zitten en merk je verschil en hoe hebben julli die storing verholpen door een kleinen kat te plaatsen bij je lamvdazone.ik zag dat ze dat verkochten bij k_tec.

gr mark.
Dit is de Miltek downpipe met een sensor extension zodat je geen cell krijgt.

[img]http://i196.photobucket.com/albums/aa35 ... wnpipe.jpg[/img]
megane rs 250
Contacteer:

@dixie1

De de-cat zit eronder hoor hij was rond 12uur klaar.
3 uurtjes dus bezig geweest.
Je kon wel zien dat hij het echt veel vaker had gedaan hij wist precies
wat er lost moest aardag wat los gemaakt.
Het geluid helemaal top als ik gas geeft dan komt het bruute geluid eruit geef je gewoon normaal gas dan hoor je de uitlaat bijna niet zo hoord het:)
En wat een knalen als je gewoon niet in de versneling zet en dan spelen met je gas echt vett.
en als je weg rijd 1 keertje in de toeren begrenser knalt wat een knallen hahaha.
Als ik weer iets aan mijn auto ga veranderen ga ik zeker weer naar jou maat toe helemaal top :).
Arno S.

Interessant! Ben je niet bang dat je nu problemen krijgt met de APK keuring ivm uitstoot e.d.?
dixie1
Contacteer:

megane rs 250 schreef:@dixie1

De de-cat zit eronder hoor hij was rond 12uur klaar.
3 uurtjes dus bezig geweest.
Je kon wel zien dat hij het echt veel vaker had gedaan hij wist precies
wat er lost moest aardag wat los gemaakt.
Het geluid helemaal top als ik gas geeft dan komt het bruute geluid eruit geef je gewoon normaal gas dan hoor je de uitlaat bijna niet zo hoord het:)
En wat een knalen als je gewoon niet in de versneling zet en dan spelen met je gas echt vett.
en als je weg rijd 1 keertje in de toeren begrenser knalt wat een knallen hahaha.
Als ik weer iets aan mijn auto ga veranderen ga ik zeker weer naar jou maat toe helemaal top :).
Alléé, ik ben blij da je content bent van het geluid ,en weeral een paar pk's gewonnen ook
dixie1
Contacteer:

TsaArno schreef:Interessant! Ben je niet bang dat je nu problemen krijgt met de APK keuring ivm uitstoot e.d.?
Tegen het zover is,gewoon een 100 of 200 cell kat er tussen lassen en geen probleem meer...
Arno S.

Maakt het 'inlassen' van een sportcat verder op in het uitlaat traject geen invloed op de werking van de CAT. Ik meende te hebben gelezen dat er specifiek gekozen was om de CAT zo dichtbij de motor te monteren?

K-tec's decat met sportcat
[img]http://i61.servimg.com/u/f61/11/01/08/48/imgp3821.jpg[/img]
dixie1
Contacteer:

TsaArno schreef:Maakt het 'inlassen' van een sportcat verder op in het uitlaat traject geen invloed op de werking van de CAT. Ik meende te hebben gelezen dat er specifiek gekozen was om de CAT zo dichtbij de motor te monteren?

K-tec's decat met sportcat
[img]http://i61.servimg.com/u/f61/11/01/08/48/imgp3821.jpg[/img]
Duurt alleen een beetje langer voor dat de kat op temperatuur is en de werking 100% is.
Bij de Ford Focus RS zit de kat standaard in de midden pijp.
megane rs 250
Contacteer:

Ik laat er die tijd als de apk eraan komt gewoon 1 kat tussen lassen voor de apk geen probleem.
TymenJ
Car: Megane 3 RS

De APK keuring is sinds april 2012 geupdate waardoor je geen kat meer nodig hebt als je het slim speelt.

Bij het nieuwe APK keuren wordt er namelijk bij auto's vanaf 2006 alleen nog maar de emissie gecheckt door middel van een EOBDII scantool, die gaat kijken of er geen foutmeldingen zijn geweest gerelateerd aan de emissie. De standaard viergas-test is dus komen te vervallen. Mocht je echter wel foutmeldingen hebben, dan wordt die viergas-test natuurlijk nog wel gedaan.

Dus als je ervoor zorgt dat je óf die foutcode permanent eruit laat mappen óf de mini-kat voor de lambda sonde van K-tec óf zo'n sensor extension gebruikt is er niks aan de hand. Je hoeft dan dus ook niet een dure race kat van 100 of 200 cells aan te schaffen.
megane rs 250
Contacteer:

@TymenJ,

O dat is beter ik heb ook een kleinen mini kat erop zitten bij de sensor heb geen fout melding gehad supper daar ben ik wel blij mee :).
Arno S.

Een flinke schop..

Jullie hebben het over autos vanaf 2006? Mijn auto is van eind augustus 2005, mijn auto word dus nog wel volgens de traditionele manier getest?
Xabre
Car: 19 16V

Ja, alleen vanaf 1 januari 2006 of later.
Trust me. I know what I'm doing.
Allepinie
Car: Clio III RS

Interesting, moet ik de nieuwe eigenaar van mijn R26 vertellen. Die maakte zich een beetje zorgen. Foutcodes zijn immers verwijderd na het mappen.
the reaper

maar een auto word nog steeds op een brug gecontroleerd toch? dan zie je toch dat de kat mist? eobd of niet, een kat is vanaf ? (een datum) verplicht.
of heb ik het hele apk gebeuren verkeerd begrepen?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Als auto's met E9 op (of wat is het ook alweer?) op het kenteken, zonder kat, maar wel met een goeie CO, wordt ook gewoon goedgekeurd... :)

Dus in principe zal de keurmeester er niet naar kijken, lijkt me! Hij mag volledig uitgaan van wat de computer aangeeft en hoeft niet verder te kijken. Ik durf zelfs niet te zeggen of hij hem MAG afkeuren, als hij aan alle gestelde eisen voldoet. Als het in de APK eisen staat vermeld dat de auto een katalysator moet hebben én hij moet voldoen aan de norm, dan is het een ander verhaal.
TymenJ
Car: Megane 3 RS

IIn de officiële APK reglementen staat dat een (benzine)auto na 31dec 1995 ten alle tijden een katalysator gemonteerd moet hebben (=visuele controle).

Als die niet door de keurmeester kan worden gevonden, dan zou het een directe afkeur betekenen. Maakt dus niet uit of wel of niet door de uitlaatgas test óf EOBD test komt. Dat staat er los van, tenzij je dus een vrijstelling op je kentekenbewijs hebt.

Handig dus om APK keurmeesters als vriend te hebben ;-)
jacques

Een goede kennis is APK keurmeester en ik zou het niet eens proberen om zonder katalysator door de APK te komen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
megane rs 250
Contacteer:

maak niet uit de catelysator is toch niet te zien onder de megane rs 3 ;)
DennisT
Moderator

Wij keuren 'm gewoon af als er geen kat onder zou zitten hoor, al zijn er geen foutmeldingen. 't zijn de regels helaas...
Plaats reactie