Stuurkogel vraag!?
Ik heb in mijn RS182 een tik rechts vooronder als ik over een put o.i.d. rij.
Na controle blijkt er minder dan 1mm speling te zitten op de rechter stuurkogel.
Nu heb ik 2 vragen voor de kenners onder jullie:
1) Mijn auto is van 2004. Raden jullie mij aan om meteen beide stuurkogels te vervangen? Of gewoon wanneer de ander het begeeft. Ik weet namelijk niet of dit deel na een jaar of 8 gewoon op is of dat ik gewoon pech heb met de rechter stuurkogel.
2) Raden jullie mij aan om de originele stuurkogels te kopen via de dealer of zijn er betere alternatieven.
De prijs is niet het belangrijkste dus nee...ik wil niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar als een aftermarket merk net zo goed is dan ga ik geen dief van eigen portemonnee zijn.
Dus welke zijn de beste uitgaande van A-kwaliteit?
Bedankt voor de reactie(s)!!
Na controle blijkt er minder dan 1mm speling te zitten op de rechter stuurkogel.
Nu heb ik 2 vragen voor de kenners onder jullie:
1) Mijn auto is van 2004. Raden jullie mij aan om meteen beide stuurkogels te vervangen? Of gewoon wanneer de ander het begeeft. Ik weet namelijk niet of dit deel na een jaar of 8 gewoon op is of dat ik gewoon pech heb met de rechter stuurkogel.
2) Raden jullie mij aan om de originele stuurkogels te kopen via de dealer of zijn er betere alternatieven.
De prijs is niet het belangrijkste dus nee...ik wil niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar als een aftermarket merk net zo goed is dan ga ik geen dief van eigen portemonnee zijn.
Dus welke zijn de beste uitgaande van A-kwaliteit?
Bedankt voor de reactie(s)!!
Mooi bij 1 zijde houden, if it ain't broken, don't fix it.
aftermarket delen zijn prima hoor, Moog e.d. is echt niks mis mee...
Wel ff kijken of je m daarna laat uitlijnen! (ff in de gaten houden hoe nauwkeurig je je nieuwe kogel terug kunt zetten, bij twijfel altijd lijnen!)
aftermarket delen zijn prima hoor, Moog e.d. is echt niks mis mee...

Wel ff kijken of je m daarna laat uitlijnen! (ff in de gaten houden hoe nauwkeurig je je nieuwe kogel terug kunt zetten, bij twijfel altijd lijnen!)
Bedankt voor de reactie.
Ik sta op het punt om een stuurkogel van het metk Lemförder te bestellen.
Schijnt goede kwaliteit te zijn.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-MLTAVQWX.jpg[/img]
Alleen nog een keer onder de auto duiken want ik dacht dat de mijne geschroefd zat en deze op de foto is om vast te bouten.
Ik sta op het punt om een stuurkogel van het metk Lemförder te bestellen.
Schijnt goede kwaliteit te zijn.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-MLTAVQWX.jpg[/img]
Alleen nog een keer onder de auto duiken want ik dacht dat de mijne geschroefd zat en deze op de foto is om vast te bouten.
Ik zou gewoon naar de Brezan of andere lokale automaterialenzaak gaan. Daar hebben ze ze waarschijnlijk op voorraad en kun je terug in geval van problemen.
Het verschil in prijs zal niet adembenemend zijn, verwacht ik...
Het verschil in prijs zal niet adembenemend zijn, verwacht ik...
-
stuurkogel of fuseekogel? je praat over een stuurkogel maar de afbeelding is een fuseekogel..
gezien je omschrijving van het probleem denk ik dat je je fuseekogel bedoeld.
let hierbij even op, als je deze bij een automaterialenzaak besteld krijg je ze met rond 10 gaten, op jou RS heb je rond 12 gaten nodig. deze zijn wel leverbaar via een automaterialenzaak, maar geef het even aan bij bestellen. opboren daarna kan ook maar ik zou gewoon zorgen dat je direct de goede krijgt.
bij renault bestellen ze gelijk een complete draagarm volgens mij.
gezien je omschrijving van het probleem denk ik dat je je fuseekogel bedoeld.
let hierbij even op, als je deze bij een automaterialenzaak besteld krijg je ze met rond 10 gaten, op jou RS heb je rond 12 gaten nodig. deze zijn wel leverbaar via een automaterialenzaak, maar geef het even aan bij bestellen. opboren daarna kan ook maar ik zou gewoon zorgen dat je direct de goede krijgt.
bij renault bestellen ze gelijk een complete draagarm volgens mij.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Ik heb inderdaad de fuseekogel afgebeeld.
Excuses voor de verwarring en dank voor de aangeboden hulp!
Heb nog een keer onder de auto gekeken en het is toch duidelijk de stuurkogel die geschroefd zit i.p.v. gebout.
Het gaat dus om deze;
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJCYFL4V.jpg[/img]
Ik verwar deze steeds omdat in Engeland de stuurkogel volgens mij ook ball joint wordt genoemd.
Excuses voor de verwarring en dank voor de aangeboden hulp!
Heb nog een keer onder de auto gekeken en het is toch duidelijk de stuurkogel die geschroefd zit i.p.v. gebout.
Het gaat dus om deze;
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJCYFL4V.jpg[/img]
Ik verwar deze steeds omdat in Engeland de stuurkogel volgens mij ook ball joint wordt genoemd.
-
- Contacteer:
gewoon bij de Renault dealer bestellen over het algemeen zijn die sterker als aftermarket spul en zijn kwalatief slechter.
het is het gewoon net niet "helaas"
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Moderator
- Car: MB
Ik zou het gewoon bij de automat. zaak halen. 2 kanten doen en effe uit laten lijnen. 1 kant vervangen zou ik alleen doen als je NIET laat uitlijnen. Laat je wel uitlijnen zou ik 2 kanten doen. Zo duur zijn die dingen niet en uitlijnen is duurder als je dat dan volgend jaar weer moet doen.......
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
En dat baseer je op?Joost van der Hammen schreef:gewoon bij de Renault dealer bestellen over het algemeen zijn die sterker als aftermarket spul en zijn kwalatief slechter.
-
- Contacteer:
zie het bij de stuurstangen die er bij mij opzitten ongeveer 1,5 jaar geleden geplaatst staan nu strak van de roest en heb het ook met een wiellager gehad gemonteerd en een half jaar later kapot.......ophanging en remmenrij niet op bezuinigen....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
joost, dat maakt geen zak uit. je moet hem gewoon binnen zetten en niet mee rijden, dan roest het niet 
renault koopt die shit ook gewoon in bij de goedkoopste leverancier en rost er een renault zakje omheen...
wiellagers gewoon skf of ina , dan is het altijd goed. geen chinese troep kopen.

renault koopt die shit ook gewoon in bij de goedkoopste leverancier en rost er een renault zakje omheen...
wiellagers gewoon skf of ina , dan is het altijd goed. geen chinese troep kopen.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
Inderdaad allebei gelijk doen, je moet toch uitlijnen, zonde van je uitlijning als de andere over drie maanden ineens ook speling heeft.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Car: R19.R
Mijn ervaring met aftermarket is ook dermate slecht dat ik eigenlijk alleen nog maar origineel haal. Dat blijft wel gewoon goed en gaat langer mee.Joost van der Hammen schreef:zie het bij de stuurstangen die er bij mij opzitten ongeveer 1,5 jaar geleden geplaatst staan nu strak van de roest en heb het ook met een wiellager gehad gemonteerd en een half jaar later kapot.......ophanging en remmenrij niet op bezuinigen....
Dan zal Renault het vast bij de goedkoopste inkopen maar ze krijgen dan toch blijkbaar betere kwaliteit als de aftermarket die het inkoopt

In after market spul zit ook veel verschil! ik weet 100% zeker dat Renault heel veel spullen van Valeo in hun assortiment heeft. Dat is echt exact hetzelfde spul als de Valeo onderdelen die je bij de automaterialenhandel krijgt. Maar je hebt ook goedkopere varianten en daar is de kwaliteit vaak echt lager.
Mij zul je niet snel meer remschijven van All Brake Systems kopen, maar gewoon van Brembo. Is niet de goedkoopste, maar doet niet onder voor originele Renault onderdelen. Wiellagers precies hetzelfde. Gewoon SKF kopen, geen probleem.
Zo zal er ook vast wel verschil zitten in stuur- en fuseekogels. Maar als je niet voor een duppie op de eerste rang wil zitten, dan kun je best bij de automaterialenzaak binnen lopen. Vraag wel naar goede kwaliteit, want dat weten de verkopers ook echt wel.
Mij zul je niet snel meer remschijven van All Brake Systems kopen, maar gewoon van Brembo. Is niet de goedkoopste, maar doet niet onder voor originele Renault onderdelen. Wiellagers precies hetzelfde. Gewoon SKF kopen, geen probleem.
Zo zal er ook vast wel verschil zitten in stuur- en fuseekogels. Maar als je niet voor een duppie op de eerste rang wil zitten, dan kun je best bij de automaterialenzaak binnen lopen. Vraag wel naar goede kwaliteit, want dat weten de verkopers ook echt wel.
-
Valeo is een (hele grote) groothandel, dus als er valeo opstaat hoeft dat niet meteen te zeggen dat het hetzelfde is als wat je bij Renault krijgt. Dat is vaak wel het geval daar niet van, maar wanneer dat zo is valt het me op dat je dan meestal ook nog goedkoper uit bent bij de dealer...
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Jij krijgt twee keer korting 

-
@Merijn, of teveel bij de dealer 

- Daan2D
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Verschil in aftermarkt is wel groot tussen de verschillende merken! Dit is ook wel terug te zien in de prijzen. Wat Merijn al zegt,...duppie eerste rij verhaal 

Racing is the best way to convert money into noise
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb inmiddels de stuurkogels links en rechts besteld.
Daarna de boel uitlijnen.
Scheelde toch nog 15 Euro door ze in Engeland van het merk Lemförder te bestellen. In vergelijking tot aftermarket in Nederland.
Dat merk wordt in Engeland veel gebruikt voor stuurkogels, fuseekogels enz... en heeft zich dus bewezen.
Dus geen duppie verhaal maar waarom meer uitgeven als deze ook goed zijn? Dan zou niemand een vraag durven stellen want dan is het antwoord standaard DEALER!
Het is zeker zo dat Renault vaak andere merken gebruikt en daar dan dikke winst bovenop zet. Kan ook niet anders want ze maken niet alles zelf maar stellen samen.
Xenon koplamp bijvoorbeeld kost bij Renault misschien wel 300 Euro en Renault besteld die zelf ook bij Hella.
Alleen bij Hella kost dezelfde lamp 160 Euro.
Ik heb inmiddels de stuurkogels links en rechts besteld.
Daarna de boel uitlijnen.
Scheelde toch nog 15 Euro door ze in Engeland van het merk Lemförder te bestellen. In vergelijking tot aftermarket in Nederland.
Dat merk wordt in Engeland veel gebruikt voor stuurkogels, fuseekogels enz... en heeft zich dus bewezen.
Dus geen duppie verhaal maar waarom meer uitgeven als deze ook goed zijn? Dan zou niemand een vraag durven stellen want dan is het antwoord standaard DEALER!

Het is zeker zo dat Renault vaak andere merken gebruikt en daar dan dikke winst bovenop zet. Kan ook niet anders want ze maken niet alles zelf maar stellen samen.
Xenon koplamp bijvoorbeeld kost bij Renault misschien wel 300 Euro en Renault besteld die zelf ook bij Hella.
Alleen bij Hella kost dezelfde lamp 160 Euro.
-
- Moderator
- Car: MB
lemforder wordt in NL ook door veel automat. zaken verkocht. Vraag me echt af of je daar niet zeker zo scherp was uitgeweest. En dan heb je had je het na een telefoontje dezelfde dag nog gehad.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Dan had je misschien in de buurt gekomen kwa prijs.Tom schreef:lemforder wordt in NL ook door veel automat. zaken verkocht. Vraag me echt af of je daar niet zeker zo scherp was uitgeweest. En dan heb je had je het na een telefoontje dezelfde dag nog gehad.
Maar ik had geen haast omdat ze toch pas over 3 weken worden gemonteerd.
Heb ze hier besteld;
http://www.eurocarparts.com
En als je dan de aktiecode BIGDEAL31 invult dan gaat er nog eens 31% vanaf!
Zeker als je meer besteld wel de moeite waard.
Ik ken het hele merk niet... :-S
ik hoop echt voor je dat ze je de juiste spullen sturen. Ik wil je niet bang maken, maar ik heb nog nooit iets in 1 keer goed ontvangen uit Engeland.
Hopelijk heb jij meer geluk...
ik hoop echt voor je dat ze je de juiste spullen sturen. Ik wil je niet bang maken, maar ik heb nog nooit iets in 1 keer goed ontvangen uit Engeland.

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ik zou bigdeal99 invullen, krijg je misschien 99% korting 
Iemand trouwens ervaring met FAG wiellagers?

Fag is niks mis mee
skf zal moeilijk worden in de toekomst trouwens..... Das failliet 

das gewoon goed spul, FAG, Luk, INA, Rouville, van dezelfde groepLuco/Alpine-racer schreef:ik zou bigdeal99 invullen, krijg je misschien 99% korting
Trust me. I know what I'm doing.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ok thanks had er nog nooit van gehoord en bij brezan 92 euri voor twee voorlagers vond ik netjes.
-
FAG en INA komt bij dezelfde fabrikant weg uit duitsland.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Gelukkig heb ik nog nooit pech gehad met spullen uit Engeland.Merijn schreef:Ik ken het hele merk niet... :-S
Alleen wordt de pond weer duurder en nu iets van €1,27.
Alleen met Renault Sport voetmatten ging het helemaal fout.
Ze waren RHD maar dat is mijn fout!

-
- Car: Renault 19 2.0 16V
De meeste vrouwen kunnen 't ook wel leverenMartijn Kool schreef:FAG-INA komt bij dezelfde fabrikant weg uit duitsland.