Hoi beste renault forummers,
Mijn renault 19 1.8 cabriolet was verlaagd bij aankoop van de auto.
Nu na anderhalf jaar heb ik een veer gebroken linksvoor. Ik probeer uit te vogelen hoeveel mm hij is verlaagd tov origineel. Ik kan er niet achter komen, terwijl hij al op de brug van de garage staat. De garagehouder weet het ook niet exact, en gokt op -30 mm. Maar, dit is een GOK. Nieuwe verlagingsveren kunnen niet worden geretourneerd na aankoop. ik kan zo nog niet overgaan tot aankoop van een setje veren.
Ik weet wel dat de brugpoten aan de voorzijde er nauwelijks onder passen. De carrosserie moet iets opgetild worden wil je de poot eronder kunnen plaatsen. Zelf denk ik meer dat hij lager is dan -30 mm. ik denk eerder -60 mm, maar dat zou betekenen dat de wagen 60 mm verlaagd is op standaard ogende schokdempers. Ik heb wat fotomateriaal, wat denken jullie? en hoe kan ik hier achter komen? de veren zijn helaas niet meer voorzien met een leesbaar typenummer en zijn aardig roestig. de coating lijkt zwart te zijn geweest. Dorpels hangen rond de 11,5 cm van de grond. Ik moet dit snel uitdokteren, want de garagehouder wil m snel uit de werkplaats hebben! wat denken jullie bij deze foto's?
[img]http://img689.imageshack.us/img689/1351/dsc00722u.jpg[/img]
Uploaded with ImageShack.us
[img]http://img839.imageshack.us/img839/2128/dsc0083pc.jpg[/img]
Uploaded with ImageShack.us
[img]http://img13.imageshack.us/img13/7789/dsc00782sa.jpg[/img]
Uploaded with ImageShack.us
[img]http://img10.imageshack.us/img10/778/20111002174941.jpg[/img]
Uploaded with ImageShack.us
[img]http://img14.imageshack.us/img14/6987/wall2aw.jpg[/img]
Uploaded with ImageShack.us
PROBLEEM! Verlangingsveer gebroken, onbekend hoeveel mm laag
Laatst gewijzigd door Topless op di 3 jul 2012 23:33, 4 keer totaal gewijzigd.
de wagen staat op 195/50/15 wielen
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dit lijkt bijna standaard hoogte maar mischien is dat bedrog doordat deze velgen best wel ver naar binnen vallen. Maar met wat jaques zegt is het gewoon een kwestie van meten 

Dan wordt het weer even sleutelen. De gebroken veer is er door de garage al onder vandaan gehaald. Moet deze er dus weer onder, of op een of andere manier de wagen waterpas weten te krijgen op zn wielen zonder het vierde wiel.
@ maarten-jan: de wielen vallen inderdaad een stuk naar binnen. de auto kan bijna niet op de 2 kolom hefbrug worden gelift omdat de hefbomen er amper onder passen. verder is de wagen flink stijf.
tussen 30 en 60 mm zit daar niet een enorm verschil in?
ja, van verschillende merken valt er tussen -30 en -60 te bestellen. De velgen vallen inderdaad wat dieper naar binnen dan normaal, maar in realiteit valt het wel mee. Het is niet ineens een sneltrein van de ns of zo 

Ik zou me de moeite besparen. Zo'n veer kan ook weer een andere karakteristiek hebben, wat ook niet bevorderlijk is voor je weggedrag. Een compleet setje kost €200 ofzo? Gewoon doen, stuk veiliger. En als je dat dan niet doet, vervang dan in ieder geval beide veren voor.
Overigens, met standaard dempers zou ik niet veel lager dan -30mm gaan, over het algemeen wordt je weggedrag er alleen maar slechter op als je alleen met andere veren nog verder omlaag gaat.
Overigens, met standaard dempers zou ik niet veel lager dan -30mm gaan, over het algemeen wordt je weggedrag er alleen maar slechter op als je alleen met andere veren nog verder omlaag gaat.
-60 gaat niet werken op standaard schokbrekers. Dan zitten te los en dat is levens gevaarlijk.
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Correct, heb -50 met standaard dempers op mijn 16v, rijd voor geen meterHVB83 schreef:Ik zou me de moeite besparen. Zo'n veer kan ook weer een andere karakteristiek hebben, wat ook niet bevorderlijk is voor je weggedrag. Een compleet setje kost €200 ofzo? Gewoon doen, stuk veiliger. En als je dat dan niet doet, vervang dan in ieder geval beide veren voor.
Overigens, met standaard dempers zou ik niet veel lager dan -30mm gaan, over het algemeen wordt je weggedrag er alleen maar slechter op als je alleen met andere veren nog verder omlaag gaat.

Hopelijk binnenkort de gele koni's er onder zou dat ook weer opgelost moeten zijn

Anything worth doing is worth doing right!.
oja, ik heb nog wel een volledige ophanging liggen van een 16v, met regelbare gele koni's (schokdempers dus) en verlagingsveren van spaxx in de veerpoten met zo goed als nieuwe topschotels (200€ voor het geheel) (ook achterste schokdempers dus)
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Ik heb eventueel nog wel een setje Koni geel met -60 veren liggen.
is wel voor een 16V maar met 16V topschotels gaat dat wel werken, verbeter je de wegligging ook nog eens mee. 


-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
Haha 2 tegelijk
Lijkt je auto niet lager door de extra lip die onder je voorbumper hangt? Die aanbieding van Bart (fs1) is niet zo verkeerd lijkt mij. Zoek maar eens veren voor minder dan 200 euro.


Lijkt je auto niet lager door de extra lip die onder je voorbumper hangt? Die aanbieding van Bart (fs1) is niet zo verkeerd lijkt mij. Zoek maar eens veren voor minder dan 200 euro.

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Veren kun je met goed zoeken voor 70/80 euro per stuk vinden voor een 19 dus ik zou lekker de aanbieding van Bart pakken. Dan heb je gelijk 16V veerpoten met het lager bovenin en een beetje negatief camber waardoor die veel beter stuurt.