Hoi,
Ik startte mijn motor en ik hoorde alle kleppen/klepstoters tikken, motor uitgebouwd en het blijkt dat alle zuigers de inlaatkleppen miniem hebben geraakt (je ziet toch wel groeven). Wat kan de oorzaak zijn? Alles stond op tijd. De motor draaide gewoon en bleef draaien, alleen het getik bleef je dus horen. De koppakking die ik heb gebruikt is van Elring en heeft een dikte van 1,27mm, kan het daar aan liggen? Het gaat over een clio 16v motor. Bij voorbaat dank.
Groeten,
Sunny.
Koppakking
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Als de zuigers de kleppen raken houd het na een paar tikken wel op hoor, ik denk eerder dat het de hydraulische klepstoters zijn geweest die tikken omdat ze leeg zijn, helemaal na het vervangen van de koppakking en de kop op de zijkant leggen o.i.d.
Gewoon even onbelast 2000 RPM laten draaien, gaat het vanzelf wel over.
Gewoon even onbelast 2000 RPM laten draaien, gaat het vanzelf wel over.
Thanks voor de reacties.
Klopt, ik ben me ervan bewust dat er al standaard kleine groefjes in de zuigers zitten. Toen ik de motor had gestart dacht ik na het getik ook dat het de klepstoters waren.
Na onderzoek op het forum heb ik toen besloten de auto stationair te laten lopen voor minimaal 20 minuten maar zelfs na een half uur was het nog niet weg.
Ik heb vandaag dus de kop eraf gehaald en je ziet echt waar die standaard groeven zitten iets ervoor nog een kleine rand, een dubbele groef zeg maar en je ziet metaalrestjes, de kleppen van de kop zijn wel onbeschadigd. Heel vreemd, ik kom er dus ook niet uit wat het kan zijn. Misschien de drijfstanglagers/krukaslagers, pingelen? Krukaslagers, drijfstanglagers, axiaallagers waren al nieuw...
Klopt, ik ben me ervan bewust dat er al standaard kleine groefjes in de zuigers zitten. Toen ik de motor had gestart dacht ik na het getik ook dat het de klepstoters waren.
Na onderzoek op het forum heb ik toen besloten de auto stationair te laten lopen voor minimaal 20 minuten maar zelfs na een half uur was het nog niet weg.
Ik heb vandaag dus de kop eraf gehaald en je ziet echt waar die standaard groeven zitten iets ervoor nog een kleine rand, een dubbele groef zeg maar en je ziet metaalrestjes, de kleppen van de kop zijn wel onbeschadigd. Heel vreemd, ik kom er dus ook niet uit wat het kan zijn. Misschien de drijfstanglagers/krukaslagers, pingelen? Krukaslagers, drijfstanglagers, axiaallagers waren al nieuw...

Thanks voor de input Gerry, bij mij verdwijnde dat geluid echt nietGerryTT schreef:Had hetzelfde dinsdag bij mijn 16v. Ben er maar op goed geluk mee naar de keur gereden en halverwege, na een kilometer of 2, was het weg.
Auto had een paar jaar stil gestaan.


Klepstoters vullen zichzelf pas goed als de olie boven de 80 graden uitkomt en dus dun genoeg is. Je moet daarom dus niet onbelast laten draaien maar meteen mee gaan rijden en het liefste met een klein beetje gas erop.
Hoe sneller die motor en olie op temperatuur zijn, des te eerder die stoters gevuld zijn en ze dus ook minder snel zullen slijten.
Hoe sneller die motor en olie op temperatuur zijn, des te eerder die stoters gevuld zijn en ze dus ook minder snel zullen slijten.
foto`s verduidelijken een hoop in deze kwestie lijkt me.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Thanks voor de reactie Steven, de motor heeft op bedrijfstemperatuur gedraaid, ik heb ook op deze temperatuur af en toe flink gas gegeven.
Ik ga morgen meteen foto's schieten en dan plaats ik deze, dat zal het zeker verduidelijken dan zie je, hoe vreemd het ook klinkt, die dubbele groef bij de inlaatkleppen, ik hoop echt van harte dat iemand mij de oorzaak kan vertellen, thanks Mark!
Ik ga morgen meteen foto's schieten en dan plaats ik deze, dat zal het zeker verduidelijken dan zie je, hoe vreemd het ook klinkt, die dubbele groef bij de inlaatkleppen, ik hoop echt van harte dat iemand mij de oorzaak kan vertellen, thanks Mark!
Bij deze een aantal foto's
[img]http://img217.imageshack.us/img217/2848/img2211q.jpg[/img]
[img]http://img232.imageshack.us/img232/4962/img2209zm.jpg[/img]
[img]http://img855.imageshack.us/img855/7235/img2208k.jpg[/img]
Wat kan er gebeurd zijn? De pijlen op de zuigers wijzen naar het vliegwiel.
[img]http://img217.imageshack.us/img217/2848/img2211q.jpg[/img]
[img]http://img232.imageshack.us/img232/4962/img2209zm.jpg[/img]
[img]http://img855.imageshack.us/img855/7235/img2208k.jpg[/img]
Wat kan er gebeurd zijn? De pijlen op de zuigers wijzen naar het vliegwiel.
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
dat zijn standaard uitsparingen op de zuigers hoor, die zijn niet geraakt als ik het zo zie.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Martijn Kool schreef:dat zijn standaard uitsparingen op de zuigers hoor, die zijn niet geraakt als ik het zo zie.
Thanks voor de reactie. Maar je ziet onregelmatigheden. Check deze foto eens. Linksboven dat scheurtje...
[img]http://img528.imageshack.us/img528/2508/img2213v.jpg[/img]
[img]http://img831.imageshack.us/img831/92/img2212wn.jpg[/img]
die heeft hem zeker geraakt.
misschien snelle nokkenassen er in? of as niet goed op tijd staan?
misschien snelle nokkenassen er in? of as niet goed op tijd staan?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Thanks, de cilinderkop is gewoon standaard, de motor heeft goed gedraaid ooit, enige wat ik heb gedaan is de koppakking vervangen. Merktekens van de nokken kwamen precies overeen met de inkepingen op het kleppendeksel en in die stand kon je ook meteen de krukas blokkeren met een m8.mark 5t schreef:die heeft hem zeker geraakt.
misschien snelle nokkenassen er in? of as niet goed op tijd staan?
Toerenverloop was op het getik na ook heel netjes...
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Schele barryMartijn Kool schreef:dat zijn standaard uitsparingen op de zuigers hoor, die zijn niet geraakt als ik het zo zie.


Ik denk dat je de riem gewoon niet op tijd hebt staan, de krukas wil wel op meerdere manieren blokkeren met die bout, zorg er altijd voor dat cilinder 1 en 4 in BDP staan en kijken hoe de merktekens staan. deze heeft gewoon verkeerd gestaan, als er originele nokkenassen in zitten kan het niet anders dan dat.

-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
hmm ik zie het nu ook inderdaad, excuses.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Thanks Ronald, je had gelijk! Ik ben net even wezen kijken en ik heb de krukas op 2 manieren kunnen blokkeren. Grote blunder die ik heb gemaaktRonald1916V schreef:Schele barryMartijn Kool schreef:dat zijn standaard uitsparingen op de zuigers hoor, die zijn niet geraakt als ik het zo zie.Ik zie toch wel wat meer inkeping hoor dan origineel.
![]()
Ik denk dat je de riem gewoon niet op tijd hebt staan, de krukas wil wel op meerdere manieren blokkeren met die bout, zorg er altijd voor dat cilinder 1 en 4 in BDP staan en kijken hoe de merktekens staan. deze heeft gewoon verkeerd gestaan, als er originele nokkenassen in zitten kan het niet anders dan dat.

[img]http://img545.imageshack.us/img545/8739/img2221p.jpg[/img]
Zijn de cilinderkop en het onderblok ondanks de nieuwe krukas/drijfstanglagers nu afgeschreven?
Ik denk het niet. Ik zou eerder even controleren of de kleppen nog afsluiten. Dit kun je doen door wasbenzine in een kanaal te gieten en kijken of het doorzweet aan de cilinderkopzijde van je kop.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Thanks Jacques, dat is dan de volgende stap. Dat doorzweten is toch normaal, heb al een keer op die manier de afdichting van kleppen getest. Als het dus maar niet met gemak langs de klep eruit sijpelt?jacques schreef:Ik denk het niet. Ik zou eerder even controleren of de kleppen nog afsluiten. Dit kun je doen door wasbenzine in een kanaal te gieten en kijken of het doorzweet aan de cilinderkopzijde van je kop.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Ik zou de kleppen wel even controleren door gewoon benzine in de verbrandingskamers te zetten, dat moet er gewoon in blijven staan. lijkt me sterk dat de kleppen nog heel zijn nu, de klepstelen zijn net luciferstokjes bij een 16V.
Het onderblok kan wel wat hebben, al zou ik de drijfstanglagers wel even checken, die zijn niet gemaakt voor zulke ongein.
Succes en als er wat is horen we het wel weer.
Het onderblok kan wel wat hebben, al zou ik de drijfstanglagers wel even checken, die zijn niet gemaakt voor zulke ongein.

Succes en als er wat is horen we het wel weer.

wat te denken van de klepgeleiders.
ik zou voor de zekerheid de kop effe bij een revissie boer laten checken.
controle kost vaak niets.
ik zou voor de zekerheid de kop effe bij een revissie boer laten checken.
controle kost vaak niets.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl