Martijns cup clio

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:1,6 a 1,7 moet goed zijn voor michelins, mits je hard genoeg rijdt, let wel, doe je dat niet gaat het ook niet goed.

Discussie over toe en uitspoor zijn de meningen over verdeeld, dat is net wat je prettig vind, maar het moet ook werken, daarom op drie plekken meten met een goede meter en echt een dagje aan besteden om het goed te krijgen.

Ik zou gewoon een team als verschuur of certanty bellen, die weten het precies.
Even ingaan op het al dan niet hard genoeg rijden. Wanneer je de baan opgaat met 1.8 koud en niet snel temperatuur in de banden brengt, kan het dan zo zijn dat je meteen alle rommel oppakt die op de baan ligt ipv de slicks op bedrijfstemperatuur te krijgen?

Na de race voelden de banden ook niet echt warm aan. Je kon je hand er gewoon ophouden zelfs.
Martijn Kool

Jean-Paul-S schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:1,6 a 1,7 moet goed zijn voor michelins, mits je hard genoeg rijdt, let wel, doe je dat niet gaat het ook niet goed.

Discussie over toe en uitspoor zijn de meningen over verdeeld, dat is net wat je prettig vind, maar het moet ook werken, daarom op drie plekken meten met een goede meter en echt een dagje aan besteden om het goed te krijgen.

Even ingaan op het al dan niet hard genoeg rijden. Wanneer je de baan opgaat met 1.8 koud en niet snel temperatuur in de banden brengt, kan het dan zo zijn dat je meteen alle rommel oppakt die op de baan ligt ipv de slicks op bedrijfstemperatuur te krijgen?

Na de race voelden de banden ook niet echt warm aan. Je kon je hand er gewoon ophouden zelfs.
dat laatste bevestigd dat we te veel druk hebben dus of niet?

edit-

maar goed, eerst nog eens uitlijnen en testen en meten..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Kan mij overigens niet voorstellen dat de druk te laag was, Ik vond de banden anders aardig op temperatuur en ze gaan niet voor niets smeren, de druk verlagen is dan het laatste wat ik zou doen. het ging toch "iets" beter nadat de druk verhoogd was ?

Ik zeg: Geld investeren in een trackday en de hele dag zoeken naar de juiste afstelling en dan pas weer DNRT Race 4, maargoed.. da's mijn mening en zo zou ik het aanpakken. :)
Martijn Kool

Ronald1916V schreef:Kan mij overigens niet voorstellen dat de druk te laag was, Ik vond de banden anders aardig op temperatuur en ze gaan niet voor niets smeren, de druk verlagen is dan het laatste wat ik zou doen. het ging toch "iets" beter nadat de druk verhoogd was ?

Ik zeg: Geld investeren in een trackday en de hele dag zoeken naar de juiste afstelling en dan pas weer DNRT Race 4, maargoed.. da's mijn mening en zo zou ik het aanpakken. :)
Die dag lijkt me verstandig, ik ga in elk geval eerst uitlijnen dit weekend. Met hogere druk ging niet beter, exact hetzelfde probleem.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Laat maar weten wanneer die testdag is (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:

Ja, als je niet gelijk zorgt dat je banden goed op temp zijn, pak je heel veel pickup op (Dus ook niet van je lijn af) want dan is het nog erger.
als je je hand er makkelijk op kan houden zijn ze dus NIET op temperatuur.
En met opwarmen veel remmen, remmen, remmen, remmen, daarmee krijg je warmte van binnen uit
Heen en weer slingeren warmt alleen de buitenste micrometer op.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn Kool

toch vind ik het raar, er klopt gewoon iets niet. hopelijk geeft uitlijnen al direct wat meer duidelijkheid.

op woensdag 27juni is er een vrijrijden dag op zandvoort, de enige mogelijkheid wat ik zover kan vinden op zandvoort. dit is echter een vrijrijden.nl dag..

edit-

of de 20e, testdag van cpz zelf.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

as vrijdag bij dirk dekker, heel de dag zandvoort
Martijn Kool

dat red ik niet, sommige mensen moeten ook nog werken ;);)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Aanwezig zijn zeker :smile:

Ik ga vrijdag eens rdw proberen :smoke:
Tim
Car: E36 M3

Luco/Alpine-racer schreef:Aanwezig zijn zeker :smile:

Is z'n nieuwe M3 al klaar?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Tim schreef:

??
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Heb je de banden trouwens ingerubt?

Dus paar rondjes gereden op temp brengen en weer helemaal af laten koelen?
Doe je dat namelijk niet, zijn ze absoluut niet stabiel.
Martijn Kool

nouja, vrije training was 20minuten, 7 rondjes. daarna zijn ze weer afgekoeld..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

2 a 3 rondjes max voortaan
Steven
Car: M536

Denk dat je ome Luco gewoon uitnodigd voor een mcFlurry voor je testdag en je maar de helft van de tijd moet ergeren aan z'n slappe gewauwel.

Als je nu een beetje filterd op dat gewauwel, zit er best nog wat bruikbare info tussen :p

Vooral eens teams contacten voor settings moet toch wel wat opleveren.

De starlet van de reesjinees stond ook op Michelins, die heb ik op aanraden van die ouwe warm/heet op 2.4/2.5 bar rondom gezet. Dat ging eigenlijk altijd goed :)
Martijn Kool

die ouwe is al uitgenodigd!! ;) dat was me al eerder vandaag aangeraden :p
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

(Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Martijn Kool schreef:nee geen echte referentie helaas. 2 clio's (type 2), de andere rijdt op toyo r888.

bandentemperatuur hebben we geprobeerd, maar ga een infrarood meter kopen want dat ding werkte niet fijn.

ja met michelins. en nee, ik ken dat trucje niet, verklaar u nader :p

edit-

we dachten op een gegeven moment, hoe minder spanning des te meer wrijving en des te meer temperatuuropbouw. bij binnenkomst waren de slicks 2,1 bar ongeveer (warm dus) en zodoende hebben we de druk opgevoerd.
Ik heb nog ff nagekeken, maar je moet echt rond de 2,3 warm zitten, maar dan moeten ze echt warm zijn., dus rond de 80 a 85 graden.

Verder zou ik voor iets minder camber zetten als achter ipv meer voor dan achter.
Ga morgen nog ff rondkijken en zoeken in het archief van de 5, bel nog wel ff iemand ook.
Daan2D
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Ik denk dat in je uitlijning nog wel wat te halen is, was bij mij een wereld van verschil toen ik vrijdag bij een goede uitlijner wegreed. Het is nu gedaan door dezelfde kerel die voor brother racing en carworld motorsport de cup wagens doet uitlijnen.

Je moet gewoon harder rijden zodat je direct temp in de banden krijgt, dan heb je ook niet zoveel pickup.
Respect dat je dit doet en volhoud (Y) :worship:
Racing is the best way to convert money into noise
Tim
Car: E36 M3

Luco/Alpine-racer schreef:
Tim schreef:

??
Never mind. Ik ben in de war met die kerel van het bandenadres van laatst :)
Martijn Kool

Thx luco, ik hoor het vandaag wel, ben benieuwd!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Martijn Kool

Daan2D schreef:Ik denk dat in je uitlijning nog wel wat te halen is, was bij mij een wereld van verschil toen ik vrijdag bij een goede uitlijner wegreed. Het is nu gedaan door dezelfde kerel die voor brother racing en carworld motorsport de cup wagens doet uitlijnen.

Je moet gewoon harder rijden zodat je direct temp in de banden krijgt, dan heb je ook niet zoveel pickup.
tsja, wellicht, maar ik hou me absoluut niet in op het begin, sterker nog, het begin ging juist zo lekker, helemaal in race 2.

wagen wordt uitgewogen en uitgelijnd bij Steverink Bandenservice binnenkort :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Martijn, heb nog ff rondgebeld en in het archief gedoken.

Wat ik zou doen met de uitlijning is:

Voorzijde 10 min uitspoor en camber 3 graden
Achterzijde 5 min toespoor en camber 2 graden

Dan eerst rijden, rijden, rijden, een cupclio is best tricky achter, vandaar een beetje toespoor.
Mooiste is gewoon een dag vrijrijden met deze setup en de wagen eens goed leren kennen, want in de dnrt met 8 rondjes kom je daar niet echt aan toe.

En dan gewoon goed kijken naar bandentemperatuur, druk en slijtage.
Maar over de bandendruk zijn ook hele discussies, ik reed met de 5 toch ook altijd tussen de 2,3 en 2,4 warm, anderen zeggen weer 2.0 warm is hoog zat.
Dus dat is vooral een kwestie van wat jij als prettig om mee te rijden ervaart.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Daan2D schreef:Ik denk dat in je uitlijning nog wel wat te halen is, was bij mij een wereld van verschil toen ik vrijdag bij een goede uitlijner wegreed. Het is nu gedaan door dezelfde kerel die voor brother racing en carworld motorsport de cup wagens doet uitlijnen.

Hoe hebben ze hem neergezet dan?
Martijn Kool

Luco/Alpine-racer schreef:Martijn, heb nog ff rondgebeld en in het archief gedoken.

Wat ik zou doen met de uitlijning is:

Voorzijde 10 min uitspoor en camber 3 graden
Achterzijde 5 min toespoor en camber 2 graden

Dan eerst rijden, rijden, rijden, een cupclio is best tricky achter, vandaar een beetje toespoor.
Mooiste is gewoon een dag vrijrijden met deze setup en de wagen eens goed leren kennen, want in de dnrt met 8 rondjes kom je daar niet echt aan toe.

En dan gewoon goed kijken naar bandentemperatuur, druk en slijtage.
Maar over de bandendruk zijn ook hele discussies, ik reed met de 5 toch ook altijd tussen de 2,3 en 2,4 warm, anderen zeggen weer 2.0 warm is hoog zat.
Dus dat is vooral een kwestie van wat jij als prettig om mee te rijden ervaart.
Luco, thx, hier kan ik wat mee. dan ga ik hem daarop proberen te zetten, heb enkel alleen geen 5minuten camberplaatjes voor de achterzijde, ik heb 10 of 20min en heb nog nooit 5min plaatjes gezien.. is ff zien of dat bestaat..

tricky is hij zeker, naarmate ik een ronde of 5 reed in de race en probeerde vol gas bos uit te blijven gaan, kwam ik aardig aan het zweten, ik corrigeer liever niet in de bocht maar moest wel en moet er niet aan denken om daar aan het glijden te komen...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Glijdtdie voor, achter?

fotos achterbanden :-)
Martijn Kool

daar gleed hij achter.

bij aanremmen gleed alles.

foto's banden (bovenste wiel is linker kant):

Voor:
[img]http://img28.imageshack.us/img28/9636/20120611191348.th.jpg[/img]

Achter:
[img]http://img836.imageshack.us/img836/4803/20120611191358.th.jpg[/img]
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Wat ik heel raar vind is dat al de pickup aan de binnenkant zit.

Voor mag je helemaal niks qua pickup hebben eigenlijk
Achter is verschillend, in het midden of verder naar buiten, maar aan de binnenkant?

Op hoeveel camber staat die nu?

Jammer dat je vrijdag niet kan
Martijn Kool

Luco/Alpine-racer schreef:Wat ik heel raar vind is dat al de pickup aan de binnenkant zit.

Voor mag je helemaal niks qua pickup hebben eigenlijk
Achter is verschillend, in het midden of verder naar buiten, maar aan de binnenkant?

Op hoeveel camber staat die nu?

Jammer dat je vrijdag niet kan
heb beloofd de auto vrijdag bij 1 van mijn sponsoren neer te zetten, die heeft dan een open dag.

achter staat hij op -1,2°

Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik na ronde 6 het tempo hard omlaag ging en ik de laatste ronden een stuk rustiger heb gereden (ik reed toch al snel achteraan en was er ff klaar mee)

Maar ook na race 1 had ik aardig wat pickup, JP, waar zat toen de pickup voornamelijk? Weet jij dat nog?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Achter 1,2 graden camber is te weinig voor slicks
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Race 1 was vergelijkbaar met de foto's die je toont. binnenzijde tot ongeveer de helft vol met pickup. Temperatuur was ook niet hoog genoeg.

De afstelling die Luco geeft is een mooi uitgangspunt, Hopelijk trek je met die afstelling icm veel remmen sneller/meer temp in de banden.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Misschien achter en voor een half of heel graadje meer als ik de banden bekijk, maar is lastig te beoordelen vanachter een pc.

Ben ook benieuwd hoe die nu staat, laat dat even controleren, en als je tijd hebt volgende week ofzo, even de uitlijning checken met een touwtje en in mm opschrijven, dan kan je later evt zelf ten alle tijden de auto controleren.
mark 5t
Contacteer:

kheb in het verleden wel eens gemaild met michelin racebanden ergens in frankrijk of zo.

aanraden van hun was toendertijd 2,2 a 2,3 bar warm.

kheb dat altijd aangehouden en dus met redelijk harde banden vertrokken 1,9 of zo en dan had ik ze altijd als ik terugkwam op die gewenste druk 2,2 a 2,3
soms iets af laten lopen maar erg weinig.

ik kom dus net zoals Luco al aangeeft op diezelfde waardes als hij met zijn 5 de banden warm had.

eigenlijk nooit geen problemen gehad met pickup e.d.

let wel ik heb nog nooit een bandentemperatuur gemeten.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Mark

Als de basis setup eenmaal goed is zou je ook geen probleem moeten hebben er temperatuur in te krijgen.
Als Martijn 2.05 rijdt zou het ook goed moeten zijn, iets sneller is beter, maar goed, alle begin is lastig.
Plaats reactie