Ongeveer 1,5 week geleden dus een klein binnenbrandje gehad in de GTT toen ik lekker aan het toeren was met zoonlief.
De vlammen stonden op de kabels bij de accu toen ik de kap opendeed!
Zie hier het resultaat:
Motorkap goed zwart geblakerd t.p.v. de accu.
[img]
http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0364.jpg[/img]
Massakabel van schutbord naar blok gesmolten.
[img]
http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0363.jpg[/img]
In de accubak ook flink wat weg gesmolten, met name de pluskabel van de startmotor.
[img]
http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0362.jpg[/img]
Massakabel van accu naar schutbord.
[img]
http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0361.jpg[/img]
Minpool van de accu is vloeibaar geweest!
[img]
http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0365.jpg[/img]
De foto's zijn met de GSM genomen vlak nadat het gebeurd is, vandaar de wat mindere kwaliteit.
Dus weer een klus rijker!
Ik ben met Martijn Kool al in conclaaf geweest wat de oorzaak geweest kan zijn.
Ik heb de auto naar de stalling gesleept en daar naar binnen gedrukt, dus verder nog niet naar gekeken over het hoe en wat.
Waarschijnlijke oorzaak, voor zover we kunnen inschatten, is de pluskabel van de startmotor.
Vorig jaar heb ik de startmotor vervangen. Mogelijk dat de pluskabel nu tegen de downpipe aan is gekomen, is gesmolten en kortsluiting heeft gemaakt.
Wat er die dag is gebeurd: We zijn 2 keer vlak achter elkaar gestopt voor een boodschapje waarna de auto zeer moeilijk wilde aanslaan. Bekend probleem bij een warme GTT met carburateur, maar dit was wel extreem. Het duurde enorm lang.
Na de 2e stop en moeilijke start kwamen we na 4 minuten rijden op een naar klinkerwegje waar we precies aan het eind in een kuil kwamen en we de downpipe even goed aantikten. Nog geen 150 meter verder remde ik af bij een kruising waarbij de auto vanzelf uit sloeg en de rook onder de kap vandaan kwam. Kap snel open gedaan en toen sloegen de vlammen, door het toevoegen van de zuurstof, omhoog!
Ik kon ze gelukkig op een gegeven moment uitblazen.
Daarna snel de auto opzij gedrukt en de polen los gehaald.
Wat denken jullie?
Is het langere doorstarten een oorzaak van het veel te heet worden van de kabels?
Of is inderdaad de pluskabel van de startmotor gesmolten doordat deze in aanraking met de downpipe is gekomen?
Of is er kortsluiting in de accu geweest? Gezien de gesmolten minpool? Het is goed heet geweest!
En wie heeft er tips voor het herstel. Waar haal ik nieuwe kabels?