Jochem's 5 TURBO 2...

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

oliedruk is oliedruk of het nu door een restrictor gaat of niet.
mijn vermoeden is dat ie gewoon de volle mep krijgt zonder restrictie.

dan is er dus gewoon te veel flow waardoor ie de ringen kapot duwt (denk ik)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

mark 5t schreef:oliedruk is oliedruk of het nu door een restrictor gaat of niet.
dit is niet het geval Mark! waar is anders een restrictor voor :p
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Heeft het iets met onderstaande te maken? Door de restrictie (diameter wijziging) zal dus de stromingsnelheid veranderen en zoals het blijkt uit het stuk hieronder ook de druk.



--------
Een van de natuurkundige effecten die de wet beschrijft is dat een toename in de snelheid van een vloeistof of gas gepaard gaat met een verlaging van de druk in die vloeistof of dat gas.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

'T heeft 180000km zo gedraaid,dus moet weer probleemloos kunnen.

5 Alpine's krijgen ook gewoon vacuum over de turbo en die rijden ook allemaal zonder dumpvalve....

Volgens mij is 't gewoon een kwestie van de juiste keer ring en of onderdelen in de turbo
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

180K? dat je hem nog wilt maken Jochem :p (0)

Maar heb je toevallig ooit de olie-aanvoer vervangen?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Denk dat we het straks wel zullen horen van Jochem.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Tom schreef:Heeft het iets met onderstaande te maken? Door de restrictie (diameter wijziging) zal dus de stromingsnelheid veranderen en zoals het blijkt uit het stuk hieronder ook de druk.



--------
Een van de natuurkundige effecten die de wet beschrijft is dat een toename in de snelheid van een vloeistof of gas gepaard gaat met een verlaging van de druk in die vloeistof of dat gas.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli
het heeft inderdaad met de wet van Bernoulli te maken, echter is dit vrije stromingstechniek. het verschil is dat er hierna niet meteen een vrije uitstroom is maar dat het ook nog door het huis van de turbo en langs de as gaat.

het is dus in dit geval niet per defenitie dat de snelheid omhoog gaat.
tevens betekent een restrictie in 1 leiding dat ie makkelijker z'n druk via een andere weg kwijt kan (krukas, kop etc.)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik doel er op dat als er geen restrictor in de leiding zit je de volle mep door de turbo lagering / huis / kerringen en retour probeert te persen.
ik kan me voorstellen dat dit teveel van het goede is voor de keerringen zeker als er iets weerstand achter de turbo is.

zit er wel een restrictor in dan is de hoeveelheid olie die er doorheen moet veel kleiner echter blijft er wel oliedruk op staan maar krijgen alle turbo onderdelen minder te verwerken en dus minder op hun donder.


hopelijk zo beter verwoord toeter ;-)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

:)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Zozo....wat een ideeen.
Nou komt ie...
1...Er is geen originele keerring in de backplate gebruikt, maar een inmitatie/alternatief die aanzienlijk minder tegendruk gaf....sterker nog na demontage bleek dat er helemaal geen veertje ( voor de tegendruk) in zat.
Gewoon niet gemonteerd....

2....het simmerringentje dat de lagers op zijn plek houd zat er bij 1 gewoon niet op.....en nee die kon er ook niet af zijn gelopen en verdwenen zijn.
Gewoon niet gemonteerd.

3 ......de core is Chinese namaak rommel

Ik snap wel dat t dan kapot loopt....
Oftewel alles ingelopen en kapot....t kan zo de vuilbak in.

En bedankt.....
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Oeps...., verkeerde beslissing geweest...., ws voor reguliere modellen prima, maar niet voor wat aparter werk.... |:
Ben benieuwd wat er nu op gaat komen, en wat ie dan aan vermogen draait...
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Hopelijk heeft de kapotte turbo geen schade veroorzaakt aan je motorblok.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Uhm ... reclameren bij het bedrijf die 'm heeft opgebouwd ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Arco schreef:Uhm ... reclameren bij het bedrijf die 'm heeft opgebouwd ??
Schiet nix op..., word ws welles nietes verhaal :(
Laatst gewijzigd door Ivo op di 15 mei 2012 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ivo er gaat gewoon een standaard set up op....
dus zal qua pk niet veel uit maken.

Antoine dat word ff afwachten...
Geschikte vent die Gerry
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Goed om te horen dat Gerry de tijd heeft genomen voor je. (Y)

Nog over 1 of ander forum gehad? :)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Ivo van Achthoven schreef:
Arco schreef:Uhm ... reclameren bij het bedrijf die 'm heeft opgebouwd ??
Schiet nix op..., wort ws welles nietes verhaal :(
Nou ... ik lees net ff een jaar geleden terug dat ie toen ook al niet goed was hersteld en nu dus weer niet blijkt ... Toen een verkeerde keering erin gezet (waar Jochem ook nadien voor moest betalen...) en nu wederom een verkeerde met als resultaat dat ie eigenlijk (zover ik het kan lezen) onherstelbaar beschadigd is ... Gevaltje rechtsbijstand ??

Al met al zwaar klote. Hoe je het ook wendt of keert.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Jochem de Haas schreef:
En bedankt.....
En waarschijnlijk nog goed voor betaald ook ? Hopelijk doet je nieuwe leverancier beter en hopelijk heb je niks naar binnen getrokken.

Dat zijn veel "hopelijk's" :(

Succes met demontage en reinigen. Als je iets nodig hebt hoor ik het wel.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Arco schreef:
Ivo van Achthoven schreef:
Arco schreef:Uhm ... reclameren bij het bedrijf die 'm heeft opgebouwd ??
Schiet nix op..., wort ws welles nietes verhaal :(
Nou ... ik lees net ff een jaar geleden terug dat ie toen ook al niet goed was hersteld en nu dus weer niet blijkt ... Toen een verkeerde keering erin gezet (waar Jochem ook nadien voor moest betalen...) en nu wederom een verkeerde met als resultaat dat ie eigenlijk (zover ik het kan lezen) onherstelbaar beschadigd is ... Gevaltje rechtsbijstand ??

Al met al zwaar klote. Hoe je het ook wendt of keert.
Ja, zo ben ik ook hoor!
Ik zou eruit proberen te halen wat er in zit.
Net wat Arco schrijft, je bent al eerder terug geweest en hebt daar toen ook al voor betaald.
Ik zou ze eerst schriftelijk aansprakelijk stellen met foto's met verklaringen van deskundigen en dan je rechtsbijstand inschakelen (indien RBS verzekerd natuurlijk).
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik ga er van uit dat je een factuur ofzo hebt gekregen na betaling, of is het zonder bon gegaan? Lijkt me zeker dat je een goed verhaal hebt om schade te verhalen. Stel dat er later toch ook schade blijkt te zitten in het blok wordt dat als vervolgschade gezien van een slecht gereviseerde turbo. Gewoon even bellen met de rechtsbijstand en desnoods de boel laten nakijken door een (officiële :beer: ) expert.

Succes (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

waardeloos (N)

nu een beter bedrijf laten doen.
en dan weer genieten.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Helaas bon loos.....
HVB83
Berichten: 118
Lid geworden op: do 10 jan 2008 9:02

Wel zuur om te lezen allemaal. Ik ben niet thuis in het Renault-wereldje, maar toen ik in een grijs verleden VW reed was het niet anders. Daar was ook altijd ellende met bepaalde types die G-laders reviseerden. De ene deed het heel serieus en bouwde ze heel netjes op, en als het niet ging omdat er iets te ver kapot was, dan stuurden ze je gewoon weg. En je had de bedrijven die inderdaad bij revisie niet alle lagers en keerringen vervingen, ingelopen verdringers toch lieten zitten en met lijm nog enigszins oplapten, etc. Daar kwam dan na verloop van tijd onherroepelijk gezeur van.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Jochem de Haas schreef:Helaas bon loos.....
:-(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Tja, dat is het risico. En zo maakt iedereen wel eens een foutje. Gewoon goed laten doen nu en hopen dat het dan weer jaren mee gaat (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ja daarom....niet mee door blijven malen.
Gewoon verder, er zijn ergere dingen.

Bijv dat ok nu met de GTA de bergpassen in moet. :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

je hebt nog 2 weken, zal wel lukken... niet ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

we gaan volgend weekend al.... Niet a.s
Ach zoveel zal er niet aan mankeren.
Banden zijn net binnen gekomen.
Vrijdag apk scoren....hopen dat ze niets over me kat zeggen.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dit klinkt allemaal wel als een gevalletje goedkoop-duurkoop?

En zeuren over die kat, dat doen ze toch nooit bij Jetcars? :p
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ja steef ergens wel, maar dat weet je van tevoren niet als je ergens binnen stapt...

Aha de 150 euro apk..... :p

Nee laat maar ik moet er zelf in rijden he :beer:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik heb nog een 21T core liggen en met die compleet is. Alleen heeft de inlaat zijde de schoepen wat schade. deze turbo is van een lopende 21T gekomen. iets voor jou? de rest heb ik ook. maar de uitlaathuis is heel slecht
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Abel ..dank je, maar ik doe t nu maar een x echt goed.
Mocht je er echt vanaf willen...ik heb nog een 21 t staan ook.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Jochem de Haas schreef:Abel ..dank je, maar ik doe t nu maar een x echt goed.
Mocht je er echt vanaf willen...ik heb nog een 21 t staan ook(en die zal binnenkort ook wel een nieuwe turbo nodig hebben).
(0)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Dat klopt idd gerry.....die turbo moet ook ff gedaan worden.
Preventief...... :p

Asbak.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Tjabel schreef:Helaas ging mijn GTA ook verrot,en wel op zondagmorgen,wou naar huis rijden en na 500m kon ik niet meer schakelen??
Gelukkig reden Ronald en Cindy-Lou Kempenaar net achter ons met een trailer met z'n A110 achterop....

A110 eraf,mijn GTA erop en toen...nou Tjabel,dan moet jij maar een stukkie in de A110,dan wisselen we daarna wel.

Werd het toch nog een mooi dag.
Ook voor Ronald en Cindy-Lou Kempenaar eeuwige dankbaarheid :worship: :worship:

Zo zie je maar,hoe behulpzaam mensen kunnen zijn,echt super!
Dan zal de vijf eruitgelopen zijn, gebeurd vaker :(
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie