Megane 3 RS, tevreden over kwaliteit?
Ik heb binnenkort centjes waarmee ik wat leuks ga kopen en ben nog in dubio : een Audi Rs4 B7 of een Megane 3 RS.
In principe staat de Megane 1 punt bij mij voor en dat komt omdat hij gewoon wat minder overdreven, maar tegelijkertijd wel een geniale auto is.
Maar er is 1 probleem... het is bekend dat Renault op het gebied van kwaliteit niet echt voorop loopt. Daarom wil ik weten, zijn hier Megane 3 RS rijders die hun ervaring op dit gebied willen delen?
Al is de auto natuurlijk nog niet zo oud... heeft hij je al in de steek gelaten of valt het allemaal reuze mee?
In principe staat de Megane 1 punt bij mij voor en dat komt omdat hij gewoon wat minder overdreven, maar tegelijkertijd wel een geniale auto is.
Maar er is 1 probleem... het is bekend dat Renault op het gebied van kwaliteit niet echt voorop loopt. Daarom wil ik weten, zijn hier Megane 3 RS rijders die hun ervaring op dit gebied willen delen?
Al is de auto natuurlijk nog niet zo oud... heeft hij je al in de steek gelaten of valt het allemaal reuze mee?
Laatst gewijzigd door h.dewaal op do 10 mei 2012 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Die B7 is ook niet een van de betrouwbaarste auto's 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
heb je het ATC megane II rs topic al gelezen?
Zover mijn geheugen nog werkt zijn er echt geen grote problemen. Soms eens een nieuwe bobine. Maar verder zijn ze behoorlijk betrouwbaar. Helemaal de fase2 moet qua electonica betrouwbaarder zijn. Ik heb een gewone 2.0 16v uit 2003 met nu 210K op de teller op gas en ik moet zeggen dat de 21K die ik er in heb gereden dat het een betrouwbare auto is. Vooral een kwestie van ouderhoud denk ik. Bezuinig je daar op en dan krijg je afentoe natuurlijk dikker rekeningen.. Maar die vallen in het niet bij een Audi!! Dat is natuulijk een dure auto in alles
Zover mijn geheugen nog werkt zijn er echt geen grote problemen. Soms eens een nieuwe bobine. Maar verder zijn ze behoorlijk betrouwbaar. Helemaal de fase2 moet qua electonica betrouwbaarder zijn. Ik heb een gewone 2.0 16v uit 2003 met nu 210K op de teller op gas en ik moet zeggen dat de 21K die ik er in heb gereden dat het een betrouwbare auto is. Vooral een kwestie van ouderhoud denk ik. Bezuinig je daar op en dan krijg je afentoe natuurlijk dikker rekeningen.. Maar die vallen in het niet bij een Audi!! Dat is natuulijk een dure auto in alles
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: za 12 feb 2011 16:54
- Car: Renault Megane RS250
- Locatie: Heerhugowaard
Ik heb een Megane 3 RS en ben echt super tevreden. Inmiddels 25000km gereden. 20000km beurt gehad wat niets schokkend met zich meebracht. De normale dingetjes. Enige wat geld kost zijn de (voor)bandjes 

Uhm, Megane 3 Abel 

Heb jij de titel wel gelezen, het gaat op een Megane 3, geen 2.....
De huidige Renaults zijn zeer betrouwbaar, google maar eens op de pannenstatistik van de ADAC, dan kun je zien dat Renault erg goed bezig is.
Overigens is een RS wel een erg fijne auto, ik heb er ooit een stukje mee op circuit Zolder mogen rijden!
Opties die ik zou willen hebben zijn de Recaro's het cup onderstel en de RS monitor.


De huidige Renaults zijn zeer betrouwbaar, google maar eens op de pannenstatistik van de ADAC, dan kun je zien dat Renault erg goed bezig is.
Overigens is een RS wel een erg fijne auto, ik heb er ooit een stukje mee op circuit Zolder mogen rijden!
Opties die ik zou willen hebben zijn de Recaro's het cup onderstel en de RS monitor.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ze hebben toch allemaal de rs motor, het is niet voor niks de rsRobke schreef:Heb jij de titel wel gelezen, het gaat op een Megane 3, geen 2.....![]()
![]()
De huidige Renaults zijn zeer betrouwbaar, google maar eens op de pannenstatistik van de ADAC, dan kun je zien dat Renault erg goed bezig is.
Overigens is een RS wel een erg fijne auto, ik heb er ooit een stukje mee op circuit Zolder mogen rijden!
Opties die ik zou willen hebben zijn de Recaro's het cup onderstel en de RS motor.

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Er is nog hoop hoor ik, al 1 goede ervaring met de Megane III Rs. Ja, ik las net dat de nieuwe Renaults betrouwbaarder zijn, dat is goed nieuws 
Nog meer mensen met ervaring met de Megane III Rs?

Nog meer mensen met ervaring met de Megane III Rs?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Geachte mijnheer de waal,h.dewaal schreef:Er is nog hoop hoor ik, al 1 goede ervaring met de Megane III Rs. Ja, ik las net dat de nieuwe Renaults betrouwbaarder zijn, dat is goed nieuws
Nog meer mensen met ervaring met de Megane III Rs?
Zoek even in het forum naar de megane 3 rs, er zijn al redelijk wat eigenaren van die auto die al van alles hier neergezet hebben

welkom hier overigens, misschien leuk als je je even voorsteld in het daarvoor bestemde gedeelte

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 844
- Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
- Car: Clio 16V 2.0
- Locatie: Tinte
Of reis een keertje af naar de Nurburgring Nordschleife. er rijden er daar tientallen rond en maak een praatje met de eigenaren.
-Pack Cup
-Recaro's
-Pack vissible
-Rs monitor
dat zouden mijn opties zijn,
-Pack Cup
-Recaro's
-Pack vissible
-Rs monitor
dat zouden mijn opties zijn,
Heb nu 35k op de klok staan sinds afgelopen jaar en het is echt een topding. Tot nu toe probleemloos. Hoe rijdt het? Top. Ik kom uit een 197, die toch wel veel rauwer is, veel meer sportwagentje, eerlijker. De Megane is toch wat geciviliceerder, hij wekt wat minder emoties op. Maar dat komt ook omdat hij zo goed is, onderaan de streep is hij gewoon sneller, niet alleen door het vermogen. Het onderstel met sperdiff zorgen dat er een enorme bak grip beschikbaar is. De bak schakelt lekker precies en de remmen doen hun werk ook goed. Het enige wat ik wel een nadeel vind is de motor; die is zo vlak afgeregeld, dat je in de auto echt weinig van de snelheid meekrijgt. Temeer omdat de uitlaat ook niet echt veel van zich laat horen. Waarschijnlijk verhoogt een chip de snelheidssensatie wel doordat hij dan wat piekeriger zal worden, maar daar werkt de importeur niet aan mee.
Kortom, zou ik hem aanraden? Ja, absoluut. Ook tegenover een B7 RS4? Ik weet het niet, dat is toch wel een hele andere klasse auto als je het mij vraagt. Veel meer vermogen, 4wd. Maar of je er ook meer lol aan beleeft, dat durf ik te betwijfelen. En die Audi's zijn ook niet bepaald probleemloos, en als je dan wat hebt, dan ben je ook wel goed aan de beurt...
Naar wat ik tot nu toe zie is de MRS3 een redelijk probleemloze auto. En als je de problemen met de 2 RS bekijkt (die is immers al een paar jaartjes ouder) en bedenkt dat het blok in basis gewoon vrijwel hetzelfde is, dan zijn er ook in de toekomst met veel kilometers niet echt grote problemen op dat vlak te verwachten. Met de rest van de auto lijken ze een flinke kwaliteitsslag te hebben gemaakt, als je de betrouwbaarheidsstatistieken van de Megane in het algemeen erop na slaat.
Wat wel opvalt, bij zowel de 197 als de 250, is dat er aan het exterieur wel vaak schoonheidsfoutjes zitten als ze uit de fabriek komen rollen. Bumperhoeken die niet netjes aansluiten op de carrosserie (echt gewoon niet goed gemonteerd), achterlichten die scheef gemonteerd zitten, deuren die niet netjes zijn afgehangen, de bodykit wijkt ook op sommige plekken meer dan op andere. Dat is bij Audi toch net een klasse beter, verwacht ik.
Kortom, zou ik hem aanraden? Ja, absoluut. Ook tegenover een B7 RS4? Ik weet het niet, dat is toch wel een hele andere klasse auto als je het mij vraagt. Veel meer vermogen, 4wd. Maar of je er ook meer lol aan beleeft, dat durf ik te betwijfelen. En die Audi's zijn ook niet bepaald probleemloos, en als je dan wat hebt, dan ben je ook wel goed aan de beurt...
Naar wat ik tot nu toe zie is de MRS3 een redelijk probleemloze auto. En als je de problemen met de 2 RS bekijkt (die is immers al een paar jaartjes ouder) en bedenkt dat het blok in basis gewoon vrijwel hetzelfde is, dan zijn er ook in de toekomst met veel kilometers niet echt grote problemen op dat vlak te verwachten. Met de rest van de auto lijken ze een flinke kwaliteitsslag te hebben gemaakt, als je de betrouwbaarheidsstatistieken van de Megane in het algemeen erop na slaat.
Wat wel opvalt, bij zowel de 197 als de 250, is dat er aan het exterieur wel vaak schoonheidsfoutjes zitten als ze uit de fabriek komen rollen. Bumperhoeken die niet netjes aansluiten op de carrosserie (echt gewoon niet goed gemonteerd), achterlichten die scheef gemonteerd zitten, deuren die niet netjes zijn afgehangen, de bodykit wijkt ook op sommige plekken meer dan op andere. Dat is bij Audi toch net een klasse beter, verwacht ik.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Das ook een iets andere Prijsklasse....audi.
Inmiddels 42000km op de klok van mijn 3 RS, waarvan ik er zelf 14000 heb gereden.
Ik kan er heel kort over zijn; ik heb er geen enkele problemen mee. Ook bij mijn vorige Megane 2, waar ik 60000km heb gereden, heb ik nooit iets gehad.
Het enige waar ik Renault dan nog een beetje op wil afstraffen is de afwerking van het interieur. Veel gekraak altijd (deurhendels voornamelijk), en de slechte afwerking van de speakers (laten plastic meetrillen in de deuren). Maar verder dan dat, niks op aan te merken.
Overigens kan ik niet helemaal begrijpen hoe je op de keuze tussen een RS4 B7 of een Megane 3 RS bent gekomen. Compleet verschillende auto's in totaal andere prijsklasses; beetje appels met peren vergelijken. Brandstofkosten, verzekering, onderhoud etc zullen vele malen hoger zijn voor de Audi. Ook de beleving van een NA V8 is niet te vergelijken met een geblazen 4 in-lijn; de Megane 3 RS is dan ook behoorlijk emotieloos op motorgebied in mijn optiek (óók na remap). Veel power, maar het mist gewoon iets.
Mocht je echt serieus willen kiezen tussen een van de twee genoemde auto's, en geld verder geen rol speelt, dan zou ik serieus de Audi overwegen. Ook al zeg je dat de Megane wat minder overdreven is; ik vind de Audi anders ook redelijk beschaafd over komen (qua uiterlijk).
Ik kan er heel kort over zijn; ik heb er geen enkele problemen mee. Ook bij mijn vorige Megane 2, waar ik 60000km heb gereden, heb ik nooit iets gehad.
Het enige waar ik Renault dan nog een beetje op wil afstraffen is de afwerking van het interieur. Veel gekraak altijd (deurhendels voornamelijk), en de slechte afwerking van de speakers (laten plastic meetrillen in de deuren). Maar verder dan dat, niks op aan te merken.
Overigens kan ik niet helemaal begrijpen hoe je op de keuze tussen een RS4 B7 of een Megane 3 RS bent gekomen. Compleet verschillende auto's in totaal andere prijsklasses; beetje appels met peren vergelijken. Brandstofkosten, verzekering, onderhoud etc zullen vele malen hoger zijn voor de Audi. Ook de beleving van een NA V8 is niet te vergelijken met een geblazen 4 in-lijn; de Megane 3 RS is dan ook behoorlijk emotieloos op motorgebied in mijn optiek (óók na remap). Veel power, maar het mist gewoon iets.
Mocht je echt serieus willen kiezen tussen een van de twee genoemde auto's, en geld verder geen rol speelt, dan zou ik serieus de Audi overwegen. Ook al zeg je dat de Megane wat minder overdreven is; ik vind de Audi anders ook redelijk beschaafd over komen (qua uiterlijk).
Op het gebied van kwaliteit valt het dus mee, dat is goed nieuws! Maar ik koop natuurlijk wel een auto die er meer dan 50.000 op heeft zitten, dus dan kan het nog komen omdat slijtage dan steeds meer zijn tol gaat eisen. Maar dat de II betrouwbaar gebleken, de basis van het blok gelijk is gebleven en de nieuwe Renaults qua kwalliteit vooruit zijn gegaan, geeft mij voldoende hoop eigenlijk.
Dus ook Tymen en Jochem bedankt voor jullie bijdrage, maar ook voor de waardevolle aanvulling! Want dat is inderdaad mijn volgende vraag, krijg ik een glimlach van de auto als ik er in zit? Ik ben van origine Alfa rijder, dus ik hou wel van een beetje spannende auto en een niet al te tam aanvoelende motor. Dat moet ik dus mee gaan maken, maar daar hoor ik dus minder goede verhalen over. Een proefrit zal dit mij duidelijk maken.
Opzich hebben de Audi en Renault voor mij persoonlijk veel overeenkomsten. Ik rijd nu Porsche en dat is een te "beladen" auto (bovendien is het keihard werken en issie alles behalve spannend te noemen qua rijgedrag). Een Audi en de Renault zijn auto's die door mijn klanten prima door de vingers worden gezien zodat ik 'm niet telkens thuis laat staan. Beide auto's zijn prima geschikt voor dagelijks gebruik (behalve dat ik baal van de 1 op 6 bij de Rs4). Bovendien zien ze er beiden goed uit zonder te pretentieus te zijn. Ze zijn voor mij dus beiden het beste "betaalbare" compromis.
Dus ik denk dat ik voldoende weet... behalve als er nog een kilometervreter hier zit met een Megane III RS die zijn betrouwbaarheidservaringen wil delen.
Thanks
Dus ook Tymen en Jochem bedankt voor jullie bijdrage, maar ook voor de waardevolle aanvulling! Want dat is inderdaad mijn volgende vraag, krijg ik een glimlach van de auto als ik er in zit? Ik ben van origine Alfa rijder, dus ik hou wel van een beetje spannende auto en een niet al te tam aanvoelende motor. Dat moet ik dus mee gaan maken, maar daar hoor ik dus minder goede verhalen over. Een proefrit zal dit mij duidelijk maken.
Opzich hebben de Audi en Renault voor mij persoonlijk veel overeenkomsten. Ik rijd nu Porsche en dat is een te "beladen" auto (bovendien is het keihard werken en issie alles behalve spannend te noemen qua rijgedrag). Een Audi en de Renault zijn auto's die door mijn klanten prima door de vingers worden gezien zodat ik 'm niet telkens thuis laat staan. Beide auto's zijn prima geschikt voor dagelijks gebruik (behalve dat ik baal van de 1 op 6 bij de Rs4). Bovendien zien ze er beiden goed uit zonder te pretentieus te zijn. Ze zijn voor mij dus beiden het beste "betaalbare" compromis.
Dus ik denk dat ik voldoende weet... behalve als er nog een kilometervreter hier zit met een Megane III RS die zijn betrouwbaarheidservaringen wil delen.

Thanks

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Hard werken en niet spannend????????h.dewaal schreef: Ik rijd nu Porsche en dat is een te "beladen" auto (bovendien is het keihard werken en issie alles behalve spannend te noemen qua rijgedrag).
Dan rij je niet op de limiet en zal een audi of megane zeker niet spannender zijn.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Met hard werken bedoel ik dat bij een Porsche alles zwaar gaat (stuur, remmen en koppeling). De auto ligt als een huis op de weg en hij is snel, dat is zeker. De ervaring van snel rijden als je het gas intrapt valt echter tegen (teleurstellend zelfs persoonlijk).
Mijn vorige Alfa 156 V6 voelde bijvoorbeeld al een stuk beter/leuker aan (al is hij natuurlijk wel langzamer). En die stuurde ook al veel prettiger en directer. Ik weet dat de Megane dit laatste ook heeft... het gaat om de ervaring, niet hoe hard je in die stoel gedrukt wordt.
Ik zou trouwens nooit iemand aanraden om met een Porsche op de openbare weg tot de limiet te gaan. De achterkant geeft namelijk weinig feed-back. Je kan heel ver/hard gaan, maar als hij uitbreekt... dan moet je een behoorlijke stuurman zijn om de auto op de (meestal krappe) openbare weg nog te kunnen redden zonder iets te raken...
Mijn vorige Alfa 156 V6 voelde bijvoorbeeld al een stuk beter/leuker aan (al is hij natuurlijk wel langzamer). En die stuurde ook al veel prettiger en directer. Ik weet dat de Megane dit laatste ook heeft... het gaat om de ervaring, niet hoe hard je in die stoel gedrukt wordt.
Ik zou trouwens nooit iemand aanraden om met een Porsche op de openbare weg tot de limiet te gaan. De achterkant geeft namelijk weinig feed-back. Je kan heel ver/hard gaan, maar als hij uitbreekt... dan moet je een behoorlijke stuurman zijn om de auto op de (meestal krappe) openbare weg nog te kunnen redden zonder iets te raken...
mijn megane rs 250 heeft er ook pas 16500 km op staan... dus qua betrouwbaarheid kan ik je ook nog niet veel zeggen.
wel dat ik het rijden echt wel gaaf vind, verslavend gewoon...
en die emotie die die jongens missen kun je ook voor een deel al oplossen door er een milltek uitlaat onder te plaatsen, heb hem nu een maand en hij is nog niet goed ingebrand, maar hij klinkt nu al zoooooo lekker
de rs4 is ook heel gaaf maar toch een andere auto... een stuk duurder in alle opzichten, maar het is dan ook wel wat meer auto voor je geld.
wel dat ik het rijden echt wel gaaf vind, verslavend gewoon...
en die emotie die die jongens missen kun je ook voor een deel al oplossen door er een milltek uitlaat onder te plaatsen, heb hem nu een maand en hij is nog niet goed ingebrand, maar hij klinkt nu al zoooooo lekker

de rs4 is ook heel gaaf maar toch een andere auto... een stuk duurder in alle opzichten, maar het is dan ook wel wat meer auto voor je geld.
Dan praten je wel over een oudje, die zijn wat zwaarder maar dat maakt het weer leuker ipv dat de computer alles voor je doet.h.dewaal schreef:Met hard werken bedoel ik dat bij een Porsche alles zwaar gaat (stuur, remmen en koppeling). De auto ligt als een huis op de weg en hij is snel, dat is zeker. De ervaring van snel rijden als je het gas intrapt valt echter tegen (teleurstellend zelfs persoonlijk).
Mijn vorige Alfa 156 V6 voelde bijvoorbeeld al een stuk beter/leuker aan (al is hij natuurlijk wel langzamer). En die stuurde ook al veel prettiger en directer. Ik weet dat de Megane dit laatste ook heeft... het gaat om de ervaring, niet hoe hard je in die stoel gedrukt wordt.
Ik zou trouwens nooit iemand aanraden om met een Porsche op de openbare weg tot de limiet te gaan. De achterkant geeft namelijk weinig feed-back. Je kan heel ver/hard gaan, maar als hij uitbreekt... dan moet je een behoorlijke stuurman zijn om de auto op de (meestal krappe) openbare weg nog te kunnen redden zonder iets te raken...
Als je kijkt naar een Audi RS4 of Megane III RS in de zelfde prijsklasse zal de Audi zeker een stuk ouder zijn met aardig wat km, vergis je dan niet in de kosten bij Audi, daar is je Porsche niks bij.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Je begint met vertellen dat de kwaliteit van Renault te wensen overlaat. Ik denk dat dat best mee valt tegenwoordig en dat het gemiddelde vag hok er nog een puntje aan kan zuigen! Dit zijn vooral de indianenverhalen van verjaardagspartijtjes en dan met name van mensen die de laatste 40 jaar nooit een renault gereden hebben. Wat hot-hatches betreft is renault eigenlijk al decennia de alleenheerser als je het mij vraagt. Ok, de concurrentie maakt ook wel eens wat leuks, maar over zo'n termijn steekt renault er wat dat betreft boven uit.
De keuze tussen een RS4 of een meg3RS is wel een lastige. Ik ben totaal geen audi fan (Ik vind audi ernstig overgewaardeerd en nog ernstiger overprijst). De interieurs zijn veelal van mooiere kwaliteit dan de rest van de Vag-familie maar verder vind ik het niks. Maar van de andere kant is een RS4 dan wel weer een erg mooie auto! En het zal ook best aardig rijden.
Je moet jezelf denk ik eens goed afvragen wat je met de auto gaat doen. Snelweg blazen, boulevard cruisen, bergpassen rijden, trackdays rijden,....,.... Met name voor de laatst opgenoemde zal de renault denk ik meer rijplezier geven dan een RS4.
En wat onderhoud betreft vind ik de RS modellen van renault niet direct veel duurder dan het gemiddelde model. Bij de Duitsers is dat wel eens anders vind ik voor de leuke modellen (RS, M, AMG).
De keuze tussen een RS4 of een meg3RS is wel een lastige. Ik ben totaal geen audi fan (Ik vind audi ernstig overgewaardeerd en nog ernstiger overprijst). De interieurs zijn veelal van mooiere kwaliteit dan de rest van de Vag-familie maar verder vind ik het niks. Maar van de andere kant is een RS4 dan wel weer een erg mooie auto! En het zal ook best aardig rijden.
Je moet jezelf denk ik eens goed afvragen wat je met de auto gaat doen. Snelweg blazen, boulevard cruisen, bergpassen rijden, trackdays rijden,....,.... Met name voor de laatst opgenoemde zal de renault denk ik meer rijplezier geven dan een RS4.
En wat onderhoud betreft vind ik de RS modellen van renault niet direct veel duurder dan het gemiddelde model. Bij de Duitsers is dat wel eens anders vind ik voor de leuke modellen (RS, M, AMG).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ik zou zoiezo proef gaan rijden met de megane....
Misschien vind je het wel helemaal niets....
En eigenlijk moet je op de zelfde dag kunnen rijden met de audi...
Dan liggen beide vers in het geheugen.
Misschien vind je het wel helemaal niets....
En eigenlijk moet je op de zelfde dag kunnen rijden met de audi...
Dan liggen beide vers in het geheugen.
Klopt, mijn onzekerheid wat betreft betrouwbaarheid is nu verleden tijd.
Het is eigenlijk nu tijd om er met een te gaan rijden... ik ga binnenkort langs iemand die aan heeft geboden om mee te rijden met een RS met andere uitlaat en KNN. Als ik daar een glimlach van op mijn gezicht krijg, wordt het waarschijnlijk toch de megane
I'll keep you posted!
Het is eigenlijk nu tijd om er met een te gaan rijden... ik ga binnenkort langs iemand die aan heeft geboden om mee te rijden met een RS met andere uitlaat en KNN. Als ik daar een glimlach van op mijn gezicht krijg, wordt het waarschijnlijk toch de megane

I'll keep you posted!
Overigens, je leest wel eens verhalen van mensen die het cuponderstel te hard vinden. Nou hangt het er helemaal vanaf wat je gewend bent, maar als je Alfa's een warm hart toedraagt dan ben je wel een liefhebber van autorijden en dan ga je het cuponderstel zeker niet te hard vinden. Het is prima gebalanceerd voor de landweggetjes met een incidentele hobbel en ook een klinkerweg wordt niet oncomfortabel. Althans, m'n medepassagiers hoor je soms wel een opmerking maken, maar ik ben een KW schroefset en uniballs gewend en daar moest je soms echt flink vaart minderen omdat anders de hele auto ongeveer uit elkaar trilde...
Het alternatief is dat je geen sperdiff hebt, die toch wel veel doet voor de wegligging. Misschien is het op de openbare weg een beetje onzin, but then again, dat is 250pk ook al een beetje...
Over de Recaro's hoor je ook hele wisselende verhalen. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik vroeger altijd pijn in m'n rug had zodra ik langer dan 2u in de auto zat, ook in sportstoelen van Passat highline's, Volvo S60's, etc. In m'n 197 had ik al de Recaro's zitten en daarmee reed ik in 1 stuk door naar Italië zonder ook maar een centje pijn. Toen we gingen proefrijden met de 250 twijfelde ik nog een beetje, die had namelijk de standaard stoelen. Maar m'n vriendin (die echt niks, en dan bedoel ik ook echt helemaal niks, om auto's geeft) zei zelf "We nemen toch wel deze stoelen he? Die zitten veel beter.". De zitting van de standaard stoelen is net wat korter en het ondersteunt naar mijn idee allemaal net wat minder goed. Ook hier, ik ben kartstoeltjes gewend en klaag daar niet over, dus mijn oordeel over de hardheid is niet representatief. Maar als ze echt zo hard waren geweest ls sommige reviews doen geloven, dan was m'n vriendin de eerste geweest die daar wat van zou vinden en dan had ze ze zeker niet zelf aangedragen om te bestellen.
Het alternatief is dat je geen sperdiff hebt, die toch wel veel doet voor de wegligging. Misschien is het op de openbare weg een beetje onzin, but then again, dat is 250pk ook al een beetje...

Over de Recaro's hoor je ook hele wisselende verhalen. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik vroeger altijd pijn in m'n rug had zodra ik langer dan 2u in de auto zat, ook in sportstoelen van Passat highline's, Volvo S60's, etc. In m'n 197 had ik al de Recaro's zitten en daarmee reed ik in 1 stuk door naar Italië zonder ook maar een centje pijn. Toen we gingen proefrijden met de 250 twijfelde ik nog een beetje, die had namelijk de standaard stoelen. Maar m'n vriendin (die echt niks, en dan bedoel ik ook echt helemaal niks, om auto's geeft) zei zelf "We nemen toch wel deze stoelen he? Die zitten veel beter.". De zitting van de standaard stoelen is net wat korter en het ondersteunt naar mijn idee allemaal net wat minder goed. Ook hier, ik ben kartstoeltjes gewend en klaag daar niet over, dus mijn oordeel over de hardheid is niet representatief. Maar als ze echt zo hard waren geweest ls sommige reviews doen geloven, dan was m'n vriendin de eerste geweest die daar wat van zou vinden en dan had ze ze zeker niet zelf aangedragen om te bestellen.

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik heb dan niet veel ervaring met de 3RS maar ben destijds op Zolder wezen rijden in de RS modellen op de door renault georganiseerde dag. En toen was wel overduidelijke merkbaar dat voor een beetje hak en beuk werk dat cuponderstel echt wel een must is. Als je van cup direct in een niet cup auto stapt dan denk je echt dat er wat mis is met de auto 

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
zoek even op youtube naar de RSIII vs porsche, genoeg ringvoorbeelden te vinden.
Ik lees ergens hierboven ook iets ivm het onderlinge verschil en bijna identieke motor tussen een 225 en 250. Ik zou dat maar aanpassen want dat klopt voor geen meter. De 250 heeft een pak aanpassingen en door-ontwikkelde delen meegekregen, totaal andere software, twinscroll turbo en ga zo maar door. Een 250 motor kan makkelijk naar 300 wielpk's zonder ook maar 1 intern deel aan te passen. Ook de turbo heeft een enorm bereik.
Ik lees ergens hierboven ook iets ivm het onderlinge verschil en bijna identieke motor tussen een 225 en 250. Ik zou dat maar aanpassen want dat klopt voor geen meter. De 250 heeft een pak aanpassingen en door-ontwikkelde delen meegekregen, totaal andere software, twinscroll turbo en ga zo maar door. Een 250 motor kan makkelijk naar 300 wielpk's zonder ook maar 1 intern deel aan te passen. Ook de turbo heeft een enorm bereik.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Inderdaad, een doorontwikkeling, maar in basis blijft het hetzelfde blok waar ze niet ineens hele vernieuwende dingen op hebben toegepast die nog niet in de praktijk zijn beproefd. Het is niet het verschil als bij de 1.8T motoren van vroeger en de 1.8TFSI motoren van VW...
Op dit moment zijn er nog niet veel M3RS'en die meer dan anderhalve ton gedraaid zullen hebben, dus wat dat betreft is er geen referentiemateriaal. Als het er dan om gaat de betrouwbaarheid ten opzichte van een ander merk aan te geven, geeft dat wel iets aan. En ja, tuurlijk kan uiteindelijk blijken dat er toch ergens een zwakke schakel in de keten zit die er vroeger niet in zat, maar dat weet op dit moment nog niemand behalve Renault...
Dat is het enige wat ermee werd bedoeld. Als jij dat wilt afzeiken door te zeggen dat de software anders is, be my guest...
Op dit moment zijn er nog niet veel M3RS'en die meer dan anderhalve ton gedraaid zullen hebben, dus wat dat betreft is er geen referentiemateriaal. Als het er dan om gaat de betrouwbaarheid ten opzichte van een ander merk aan te geven, geeft dat wel iets aan. En ja, tuurlijk kan uiteindelijk blijken dat er toch ergens een zwakke schakel in de keten zit die er vroeger niet in zat, maar dat weet op dit moment nog niemand behalve Renault...
Dat is het enige wat ermee werd bedoeld. Als jij dat wilt afzeiken door te zeggen dat de software anders is, be my guest...

Afzeiken ? Weet je, laat maar hangen als we die toer opgaan. Ik raad je aan beide motoren, meerbepaald de cilinderkoppen, even naast elkaar te leggen.HVB83 schreef:
Dat is het enige wat ermee werd bedoeld. Als jij dat wilt afzeiken door te zeggen dat de software anders is, be my guest...

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Mijn 250RS heeft momenteel 28000km waarvan ongeveer een 8000 op't circuit (vooral Nurburgring) . Problemen die ik heb gehad:
Motorsteun afgebroken (bekend bij Renault dealer) en daardoor mijn kardanas ook stuk,alles gemaakt onder garantie.Afdekkapje koplampsproeier gaan vliegen,ook garantie.
Mijn RS heeft vanaf hij 3000 km had een volledig andere uitlaat,grotere intercooler en een chiptuning,ophanging heb ik eerst KW variant 3 getest en nu overgestapt naar de Intrax ophanging die de wagen toch een pak stabieler maakt ,vooral bij het hard remmen bij het ingaan van een bocht,zeer tevreden van.
Dit is eigenlijk de plezantste auto die ik ooit al gehad heb,gaat nooit vervelen. Heb in't verleden een Honda NSX en een Porsche 996 turbo gehad met een 600pk maar toch verkies ik de Megane . Qua rijplezier gaat de Megane de Audi overtreffen of je moet veel van luxe houden..
Motorsteun afgebroken (bekend bij Renault dealer) en daardoor mijn kardanas ook stuk,alles gemaakt onder garantie.Afdekkapje koplampsproeier gaan vliegen,ook garantie.
Mijn RS heeft vanaf hij 3000 km had een volledig andere uitlaat,grotere intercooler en een chiptuning,ophanging heb ik eerst KW variant 3 getest en nu overgestapt naar de Intrax ophanging die de wagen toch een pak stabieler maakt ,vooral bij het hard remmen bij het ingaan van een bocht,zeer tevreden van.
Dit is eigenlijk de plezantste auto die ik ooit al gehad heb,gaat nooit vervelen. Heb in't verleden een Honda NSX en een Porsche 996 turbo gehad met een 600pk maar toch verkies ik de Megane . Qua rijplezier gaat de Megane de Audi overtreffen of je moet veel van luxe houden..