Hallo mensen,
Ik heb onlangs een Clio RS 182 met motorschade (drijfstanglagers kapot) gekocht.
Op de rtc markt een blokje gekocht uit een RS 172 Ph 1 (blok met een mechanische gasklep) nu heb ik dit blok overgebouwd in de 182, en het inlaatspruitstuk (bovenste deel) van het 182 blok overgezet.
Gestart en nu loopt de motor hoog (3000 rpm) stationair en naar verloop van tijd gaat het toerental tussen de 1500 en 3000 rpm op en neer schommelen.
Nu heb ik gezien dat op het klepdeksel van de 172 motor een ovaal pijpje staat voor de carterontluchting en op het klepdeksel van de 182 motor zit dit pijpje niet en is het gat waar het pijpje hoort te zitten gewoon dicht.
Bij nader kijken gezien dat er rondom dit pijpje valse lucht word aangezogen, omdat het dekseltje waar dit pijpje in zit iets lager is als op het 182 blok.
Is er een oplossing om dit simpel te verhelpen?
Of is er iemand die dit al eerder bij de hand heeft gehad?
Alvast bedankt!
Inlaat RS 182 op een Ph1 172 blok
Dat is een oplossing, maar zwaar kut want dan liggen je nokkenassen gelijk los...
Zat nu zelf is te denken of dat onderste deel van het 182 spruitstuk misschien een stukje lager is? Dat het bovenste deel ook lager uit komt aan de bobinekant?
Zat nu zelf is te denken of dat onderste deel van het 182 spruitstuk misschien een stukje lager is? Dat het bovenste deel ook lager uit komt aan de bobinekant?
Let wel op, je kunt de kleppendeksel niet zomaar omzetten, kleppendeksel is een match met de kop, die nokkenasboringen zijn gelijnboort op de fabriek. As je een ander kleppendeksel monteerd heb je grote kans dat je nokkenassen vastlopen. Dus dan zou je de complete kop moeten wisselen.
Zojuist t probleem gevonden en opgelost!
De bevestigingsgaten achter op het spruitstuk bij de bobine verschillen: op het 172 spruitstuk zit links van de bobine een gat voor een boutje, bij het 182 spruitstuk zit hier alleen een hoek aluminium.
Dit hoekje is een mm of 2,5 dikker dan het hoekje bij het 172 spruitstuk, met als gevolg dat deze niet helemaal vlak op het klepdeksel valt.
Met de slijptol een paar mm van het hoekje afgeslepen, en t past allemaal perfect!
Nu de auto nog even laten uitlezen bij de dealer, motorlampje brand en bij volgas trekt de auto nog niet optimaal, pas na een beetje spelen met het gas trekt ie goed door naar de 7200 rpm zoals t hoort
De bevestigingsgaten achter op het spruitstuk bij de bobine verschillen: op het 172 spruitstuk zit links van de bobine een gat voor een boutje, bij het 182 spruitstuk zit hier alleen een hoek aluminium.
Dit hoekje is een mm of 2,5 dikker dan het hoekje bij het 172 spruitstuk, met als gevolg dat deze niet helemaal vlak op het klepdeksel valt.
Met de slijptol een paar mm van het hoekje afgeslepen, en t past allemaal perfect!
Nu de auto nog even laten uitlezen bij de dealer, motorlampje brand en bij volgas trekt de auto nog niet optimaal, pas na een beetje spelen met het gas trekt ie goed door naar de 7200 rpm zoals t hoort
