Willeon: 5 GT turbo '85... VERKOCHT!!!

Vertel hier alles over je project.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

draai nou wel ff die bouten erin
die ik je erbij heb gegeven ;-)
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

idd pas op dat je cilinderbussen niet per ongeluk omhoog komen.

hier zitten rubber ringen onder voor de afdichting.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Gisteravond nog weer even verder gegaan met demontage.
De kop ligt er nu af.
Helaas kwamen we ook nog een gescheurd uitlaatspruitstuk en 1 ingescheurde, verbrande klep tegen.

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... -YZ017.jpg[/img]
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... -YZ012.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... -YZ013.jpg[/img]
Breukje in de koppakking. Precies bij de cilinder die vol staat met kvs. Dat is dan waarschijnlijk de oorzaak geweest.

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... -YZ010.jpg[/img]
Scheur in het uitlaatspruitstuk. Ook constateerden we dat er een stuk pakking van het uitlaatspruitstuk ontbrak. Hoe kan dit? Ooit zo gemonteerd?
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... -YZ018.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... -YZ006.jpg[/img]
Koelvloeistof in de cilinder. Rechts van deze cilinder zie je het breukje in de pakking.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... -YZ005.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... -YZ016.jpg[/img]
Dikke downpipe.

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... -YZ001.jpg[/img]
O ja, een Renix 204 ontsteking.... Dit moet toch een 208 of 209 zijn? Ik wil sowieso de ontsteking verplaatsen naar achter het schutbord. Graag advies welke ik dan moet monteren en wat ik moet aanpassen m.b.t. pingelen e.d.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Meest Linkse zuiger op de foto ziet er ook flink aangetast uit, ga je daar nog iets aan doen ?
Anything worth doing is worth doing right!.
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Mooie reden voor een spaghettie erop... :D
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

was een 204 niet van een R11 ofzo?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Roald schreef:Meest Linkse zuiger op de foto ziet er ook flink aangetast uit, ga je daar nog iets aan doen ?
Da's gewoon koelvloeistof, zuiger wordt vaak wel brandschoon als je er ff mee doorrijd :p
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ronald1916V schreef:
Roald schreef:Meest Linkse zuiger op de foto ziet er ook flink aangetast uit, ga je daar nog iets aan doen ?
Da's gewoon koelvloeistof, zuiger wordt vaak wel brandschoon als je er ff mee doorrijd :p
Inderdaad, gewoon kvs. Is er nu uit en de cilinders en de wanden zien er goed uit.
Mark van Nierop
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
Locatie: Staphorst
Contacteer:

tjongejonge neef.... je krijgt er nog verstand van zo op je ouwe dag..... :p

maar je bent lekker bezig (Y)
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ja joh, tis uiteindelijk best leuk! Volgend jaar kun je me best gebruiken als oproepkracht als jij met vrouw en kind op stap wilt! :grin:
Het ding hoeft niet morgen de weg op, staat niet in de weg in de stalling en vreet voor de rest ook geen brood.

Je moet er alleen ff tijd voor maken en laat ik daar helaas nou nét te weinig van in voorraad te hebben....
Laatst gewijzigd door Willeon de Zoete op wo 21 dec 2011 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
R.C.G60
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 7 mei 2008 15:41
Contacteer:

Goed bezig Moatie (Y) ..Je bent lekker opweg,..Wel balen van de onverwachte dingen.
Lekker je tijd nemen,
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

die ontsteking heeft misschien wel de ellende veroorzaakt.
ik ken gtt`s alleen met 208 of 209 waarvan 209 de beste is.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Dat hoor ik op het forum van de CRS ook. Wat kan zo'n ontsteking doen dan? Wat veroorzaakt 'ie?
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

wat ik veel spannender vind is die scheur in die klep.

in ierder geval is die goed HEET geweest.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

misschien gepingeld is nu natuurlijk niet meer te achterhalen of arm gelopen dat kan ook naturlijk.

HEET is ie zeker geweest.

anyway ik zou die gehele kop wegknikkeren of kompleet reviseren dus alle kleppen laten doen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ik laat de kop binnenkort even bekijken door DMR in Hoogeveen.
Kan dus zijn dat door de 'verkeerde' ontsteking de klep is verbrand?

Kan ik er straffeloos een andere complete andere kop er op zetten?
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Moet je nu niet heel het blok reviseren? Lijkt mij dat er ook kvs in je onderblok kan zitten. Of zit ik er helemaal naast?
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Dat is toch altijd zo bij een kapotte koppakking?
Volgens mij is het een kwestie van kop laten afpersen, kop laten vlakken, nieuwe klep laten inslijpen en alles weer met nieuwe pakkingen terug monteren waar het hoort.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

eventuele kvs in het onderblok kun je er gewoon uit laten lopen onder. Gewoon nieuwe olie plus filter erop.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Die kvs kwam bij het losdraaien van de carterplug eerst, daarna drekzwarte olie. Dus dat ben ik al kwijt.

Nieuw filtertje moet ik nog kopen. En olie. Welke olie is voldoende, met welke waarde? Kan ik er eerst Action olie in doen, blok rustig een poosje inrijden en daarna wat duurder spul erin doen?
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Tom schreef:eventuele kvs in het onderblok kun je er gewoon uit laten lopen onder. Gewoon nieuwe olie plus filter erop.
En de kvs die tussen je krukas lagers zit? Komt die er ook mee uit?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Denk dat die halve druppel geen kwaad kan. bij verse olie wordt er direct weer frisse olie in gepompt. Hoor nooit iemand die zomaar al zijn motorlagers gaat vervangen enkel omdat de koppakking eruit lag.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Tom schreef:Denk dat die halve druppel geen kwaad kan. bij verse olie wordt er direct weer frisse olie in gepompt. Hoor nooit iemand die zomaar al zijn motorlagers gaat vervangen enkel omdat de koppakking eruit lag.
Oke.
Ik doe het wel voortaan (Y)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

heb ik ook nooit gedaan nieuwe olie en kvs erin en rustig warm laten lopen...

zou je kopbouten wel iets vaster zetten als 6.5 klio
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Waarom Joost?

Ik heb een versterkte koppakking en versterkte kopbouten liggen.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

mocht je met hogere druk gaan rijden.

en je hoeft dan je kopbouten niet na te trekken


maar ook hier zijn de meningen over verdeelt
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik heb ze ooit gepost maar via de search niet terug te vinden :~

Wat er bij jou opzit:

SUPER5 - GTL 1.4 B/C/F 402 C1J768 RE 204

SUPER5 - GTL 1.4 B/C/F 402 DAI C1J780 RE 204



wat je er kan/mag inzetten:


SUPER5 - GT TURBO PH1 C 405 C1J782 RE 208


SUPER5 - GT TURBO PH2 C 405 SUISSE C1J784 RE 229


SUPER5 - GT TURBO PH2 C 405 C1J788 RE 209


R9/R11 - TURBO 1.4 L425 B/C 375 C1J760 RE 037


R9/R11 - TURBO 1.4 L425 B/C 375 C1J770 RE 208


R9/R11 - TURBO 1.4 L425 B/C 375 SUISSE C1J764 RE 206


Als ik die gescheurde klep zie stel ik me de vraag of het wel gevulde kleppen zijn (best mogelijk dat die van de atmo erin zitten gezien de gebruikte renix).
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Joost van der Hammen schreef:mocht je met hogere druk gaan rijden.

en je hoeft dan je kopbouten niet na te trekken


maar ook hier zijn de meningen over verdeelt
Kopbouten nadraaien is de oude methode, tegenwoordig zet je ze vast met hoekverdraaing (x Nm + 90 graden). Dan hoef je ze niet meer na te draaien.

Zou wel alle kleppen vervangen, zoals Jo al een beetje aangeeft je weet nu niet wat er inzit en gezien er al 1 verbrand/gescheurd is zou ik het niet vertrouwen.
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ik heb nog een kop liggen van een ander blok, die kan ik toch wel compleet overzetten?
Ik laat het anders even ter beoordeling van DMR revisie in Hoogeveen.
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

zoiezo als je de kop eraf hebt, zou ik voor het mooie en het goeie de klepsteel rubbers vervangen en gelijk de oude kleppen inslijpen als je die andere kop erop zet (na controle en evt vlakken.). dan is alles weer vers en kan er weer lang tegen.. (Y)
R.C.G60
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 7 mei 2008 15:41
Contacteer:

Als je na DMR revisie in Hoogeveen gaat,laat het even weten als u wilt??? Als ik mee mag :smile: ,dan kan ik gelijk even vragen wat het voor mij gaat kosten, straks :D
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Willeon de Zoete schreef:Ik heb nog een kop liggen van een ander blok, die kan ik toch wel compleet overzetten?
Ik laat het anders even ter beoordeling van DMR revisie in Hoogeveen.
Jup dat kan, neem ze anders allebei even mee naar DMR en laat hun beoordelen wat de beste basis is :)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

R.C.G60 schreef:Als je na DMR revisie in Hoogeveen gaat,laat het even weten als u wilt??? Als ik mee mag :smile: ,dan kan ik gelijk even vragen wat het voor mij gaat kosten, straks :D
Hoezo is dat nodig ?
Je rijd er toch nooit mee :p
R.C.G60
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 7 mei 2008 15:41
Contacteer:

Jochem de Haas schreef:
R.C.G60 schreef:Als je na DMR revisie in Hoogeveen gaat,laat het even weten als u wilt??? Als ik mee mag :smile: ,dan kan ik gelijk even vragen wat het voor mij gaat kosten, straks :D
Hoezo is dat nodig ?
Je rijd er toch nooit mee :p
Hahahhahaha dat klopt :D ..Het blok wat in de corrado zit wordt ook niet gereviseerd :smile:
Wel een ander blok :p :D
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Vertel...iest diks en gaafs ?
Plaats reactie