remmen achter blokkeren bij stevig remmen. abs probleem

Post hier al je vragen over de Clio
blamo

ik zit met het volgende probleem.
ik heb een 16v met in het heden een b18ft motor gefixt. hij gaat als de brandweer maar remmen is belabberd.
het is zelfs zo dat bij zeer stevig remmen de achterkant uitbreekt. achter blokeert hij en voor gaat hij ook erg zoeken naar grip.
ook is het nu dat het rem-pendaal zeer ver moet indrukken om te remmen.

nu is de clio gestript van interieur en de abs computer ontbreekt(perongelijk weg gedaan met het originele blok. sukkel)

kan het zijn dat de clio te licht achter is geworden of heeft het te maken dat de abs niet zijn werk kan doen.

remblokken en schijven zij nog in goede staat.
waggi staat op toyo's proxes r1r

ik hoop dat iemand mij raad kan geven om hem lekkerder te laten remmen zonder andere remmerij te monteren.
Laatst gewijzigd door blamo op do 8 dec 2011 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
mark 5t
Contacteer:

remdrukverdeler achter effe wat losser afstellen en klaar.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
blamo

mark 5t schreef:remdrukverdeler achter effe wat losser afstellen en klaar.
ooh oke. is het zo makkelijk gefixt.
maar hoe gaat dat ongeveer in zijn werk. kwestie van schroefje verdeler achter verdraaien?

dat het rempendaal zo ver in moet drukken zal wel zijn dat hij ontlucht moet worden denk ik.
ik zal hem van de week op het werk op de brug zetten er aan gaan prutsen.
mark 5t
Contacteer:

dan moet je eerst alles 100% zeker goed ontlucht hebben.

dan weer rijden en testen

nog niet goed dan de veer van de verdeler ietsjes losser stellen.

spreekt voor zich als je onder de auto staat.

maar wel eerst alles goed ontluchten best met 2 man of een druktank met olie op je rempotje.
blamo

mark 5t schreef:dan moet je eerst alles 100% zeker goed ontlucht hebben.

dan weer rijden en testen

nog niet goed dan de veer van de verdeler ietsjes losser stellen.

spreekt voor zich als je onder de auto staat.

maar wel eerst alles goed ontluchten best met 2 man of een druktank met olie op je rempotje.
dank je wel! gaat zeker lukken super voor je reactie!
Riël
Über-Spammer

Kan het niet zo zijn dat de verdeler vast zit? Of is dat niet logisch en zou dan de achterrem niks meer doen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Contacteer:

als de regelaar vastzit zie je dit snel genoeg bij het ontspannen van de veer
.
wd 40 en een paar keer flink met een waterpomp heen en weer bewegen doen dan wonderen.

is btw ook APK afkeur als ie vastzit.
Abel
Über-Spammer

die wd40 en waterpomptang doet de dealer ook en dan kost het opeens 60 euro voor het gangbaar maken!

Tja je abs zit dacht ik niet in de computer van de motor hoor. En abs moet toch ingrijpen bij blokerende wielen? voel je dat niet?

suc6
blamo

Abel schreef:die wd40 en waterpomptang doet de dealer ook en dan kost het opeens 60 euro voor het gangbaar maken!

Tja je abs zit dacht ik niet in de computer van de motor hoor. En abs moet toch ingrijpen bij blokerende wielen? voel je dat niet?

suc6
nee,dat voel ik niet aangezien de abs computer niet meer in de auto aanwezig is.
maar tog bedankt voor de reactie (Y)
blamo

zoals ik eerder vermelde heeft de clio geen abs meer aan boord.
nu kan ik voor weinig williams fusees kopen zonder abs functie.
passen deze op de clio 1.8 16v (waar nog wel de aanrijfassen met abs krans op zit)
ik neem aan dat de abs sensor niet over te zetten is in de willi fusee of kom ik nog meer problemen tegen bij het wisselen?
Robke
Car: Lexus IS250

Waarom zou je Williams fusees willen hebben, die zijn identiek aan die van de 16V.
De ABS computer zit samen met de ABS pomp in één unit onder de hoofdremcylinder. Wanneer je deze niet aansluit (of weglaat in jouw geval) moet je wel zorgen dat je een andere hoofdremcylinder hebt met 4 uitgangen (bij voorkeur die van een Laguna 1 2.0 16V).
blamo

Robke schreef:Waarom zou je Williams fusees willen hebben, die zijn identiek aan die van de 16V.
De ABS computer zit samen met de ABS pomp in één unit onder de hoofdremcylinder. Wanneer je deze niet aansluit (of weglaat in jouw geval) moet je wel zorgen dat je een andere hoofdremcylinder hebt met 4 uitgangen (bij voorkeur die van een Laguna 1 2.0 16V).

de williams fusees met nieuwe lagers kwamen op mijn pad en nu mijn voorste wielagers aan vervanging toe zijn, kwam dat wel makkenlijk uit als ze over te zetten waren zonder problemen.

maar wat kan er misgaan als de abs niet aangesloten is. kan de hoofdremcilinder dan zijn werk niet doen oid.
is dat dan ook de reden dat hij zo slecht remt?
Robke

De hrc heeft (op de Clio 16V in ieder geval) maar 2 uitgangen die dan van daar uit naar de ABS pomp gaan.
Als er op de hrc 4 remleidingen zitten die naar elk naar een remklauw lopen is er wat dat betreft niets aan de hand.
blamo

volgens mij zijn het er inderdaat 4 leidingen die er uit komen.
ik hoop dat je wat aan deze foto hebt om meer duidenlijkheid te krijgen.
[img]http://94.100.114.129/1446700001-144675 ... _6T76.jpeg[/img]
blamo

bij nader inzien zijn het er 2 volgens mij..
Robke

Maar op deze foto zit de ABS computer er in...
Heb je geen recente foto van hoe het nu aangesloten zit?
Het zijn inderdaad 2 leidingen.
blamo

?????? nu snak ik er geen kont meer van.. als dat de abs computer is (dat geval met de relais er in en de stekker ook weer aangesloten zit waar om doet hij het dan niet?

ik dacht dat aan het eide van die (ik noem het maar de scart stekker) een computer aan zat en die mist.
Robke

De kabelboom loopt in de linker wielkast naar binnen, volgens mij gaat er dan een kabelboompje naar achteren voor de sensoren en de rest van de kabelboom wordt geloof ik ergens in de buurt van het dashbord aangesloten.
Doet je ABS lampje op de klokunit het wel wanneer je hem op contact zet?
blamo

nee het abs lampje doet het niet en zit nu te bladeren in de vraagbraak en zie op de tekening inderdaat dat aan het einde van de kabelboom een massa en een relai oid zit.
blamo

ik zal morgen foto's maken zoals het er nu in zit en kijken of ik meteen kan uitzoeken of zij goed zit aangesloten achter het dashboard
martijnclio

Er moet ook een enkele plus kabel van de ABS computer (in de motorruimte) op de accu aangesloten zitten ( zit geen zekering tussen ) Hij komt uit de kabelboom die naar de ABS computer komt, is die wel aangesloten?? Lampje moet dan 5 seconde na contact/starten branden en dan dus uit gaan, zo niet sensor/kabel enz.. kapot.
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
blamo

ik heb vandaag even snel gekeken naar de aansluiting op de abs, stekker is wel goed aangesloten. had verder te wijnig tijd om de kabelboom uit te pluizen achter het dashbord. dat zal ik morgen doen.
heb foto's gemaakt maar ben in de haast mijn foon vergeten.
blamo

het abs verhaal heeft een beetje een andere wending gekregen.

heb vandaag op het werk de volgende dingen na gekeken.
zwarte draad: massa naar de hydraulische regeleenheid. maakt goed kontact
gele draad: voeding naar kontact krijgt ook 12+ volt
rode draad: direct naar de accu krijgt ook 12+ volt

[img]http://94.100.115.203/1447400001-144745 ... _RXD6.jpeg[/img]

abs lampje aangesloten en bij contact gaat hij 2 a 3 sec branden, dan uit, bij starten/ lopende motor= non stop aan.

de 4 verbinding stekkers gecontroleerd naar abs sensor. deze zijn goed aangesloten

jullie vroegen hoe de aansluitingen er nu uit ziet. bij deze:
[img]http://94.100.123.74/1447400001-1447450 ... _1-D6.jpeg[/img]

achter het dashboard is het naar behoren aangesloten.
maar waarom werkt de abs niet. best wel k*t aangezien ik fors moet remmen om snelheid te verminderen.
ik vraag me af wat destijds verkeerd is gegaan dat nu de abs niet meer werkt.
:(
blamo

martijnclio schreef:Er moet ook een enkele plus kabel van de ABS computer (in de motorruimte) op de accu aangesloten zitten ( zit geen zekering tussen ) Hij komt uit de kabelboom die naar de ABS computer komt, is die wel aangesloten?? Lampje moet dan 5 seconde na contact/starten branden en dan dus uit gaan, zo niet sensor/kabel enz.. kapot.
als ik het abs systeem uit laat lezen kunnen ze dan de beschreven punten van jou achterhalen?
het uitlezen kan dat het beste bij een renault garage of bij onze monteur op de hoek?
Geert
Contacteer:

even los van je abs, Hoe ver zijn je toyo R1R's versleten? Mijn R1R's blokkeerden ook uitzonderlijk snel toen ze bijna op waren (bij mij ook achter).
mark 5t
Contacteer:

sloop die abs er toch gewoon af dan ben je klaar.
blamo

zit inderdaad te denken om het abs systeem te verwijderen.

vandaag abs even laten uitlezen. code 35',dat betekent blijkbaar dat een van de twee relais niet naar behoren werken.
de relais geswicht en dan werk de ander weer niet.
dus ergens komt er geen voeding door. wel raar omdat op de foto's hierboven de voeding en massa correct zijn, zekeringen zijn ook in orde.

verder kwam ik bij het ontluchten van de remlijdingen veel vocht en lucht in de remvloeistof. dus remvloeistof compleet vervangen en goed ontlucht.
heb weer flinke remdruk.

de rem drukverdeler achter is denk ik gaar.
bij het losser stellen merkte ik dat de verdeler geen tegen druk geeft aan de veer.
veer compleet los gemaakt en kon de cilinder makkenlijk heen en weer wiebelen maar bleef ook in elke stand staan. zal wel kapot zijn denk ik.

wat is wijsheid? het gebeuren fixen inc abs of gewoon een remsysteem van een 16v kopen zonder abs en dat gebruiken?
jacques

idee:
Alle ABS eruit.
Op een nippel van je HRC (hoofdremcilinder) via een T stuk beide voor remmen.
De andere nippel van je HRC met een leiding naar achteren. Een handinstelbare Tilton of Wilwood remdrukregelaar er tussen. Acheraan weer een T-stuk en daar de beide achterremmen op aansluiten.
Dan ben je van alle ellende af en kun je de remdruk op je achteras zelf instellen.
Leidingen maken kost niet veel. Ik kocht voor 20 euro een fels apparaat en voor ca 20 euro 5 meter koperen leiding. Tilton remdrukregelaar ca 75 euro. De rest is tijd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
blamo

vandaag een nieuwe remdrukverdeler voor achter besteld. hopenlijk binnen 5 werkdagen in huis.

ik neem aan dat het abs systeem van de clio geen echte belemmering is als het niet werkt voor de remkracht.?

volgende stap de grote intercooler monteren. aangezien deze nu stoffig in de hoek ligt te wachten.
Martijn Kool

pak het dan even goed aan en ros die hele abs meuk er tussen uit...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
blamo

kak! :-(
renault belde vandaag om te melden dat ze het onderdeel niet meer kunnen leveren. (daar komen ze pas een dag na bestelling achter)
Ik overgegaan door een 2e hansie en ook meteen de hoofdrem cilinder te vervangen door een met 4 uitgangen.
dus op jullie verzoek .. ros ik de abs er dan ook meteen maar uit.
volgende week maar eens nieuwe lijdingen fixen om alles weer in orde te maken.
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Die rembekrachtiger is volgens mij al 1,5 a 2 jaar nergens meer leverbaar
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
jacques

Wouter de Wit schreef:Die rembekrachtiger is volgens mij al 1,5 a 2 jaar nergens meer leverbaar
Volgens mij bedoel je remdrukregelaar?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
blamo

de clio is voorlopig weer van de straat.
heb de spullen in huis om het remsysteem op orden te brengen.

vorige week eerst de bak vervangen voor een revisie bak daarnaast een lekker dikke intercooler geplaatst met een koeloppervlak van 580mm x 290mm, dikte weet ik ff niet meer maar moest wel een aangepast front lassen/ fixen om hem achter de bumper te plaatsen.
bumper ook aangepast.(nu nog afwerken)
nu eerst centen sparen op hem weer naar de testbank te brengen om het vems comp. opnieuw te laten mappen.
alfast een foto om de intercooler te laten zien.

[img]http://22.media.hyves-static.net/145701 ... 12721.jpeg[/img]

[img]http://40.media.hyves-static.net/145701 ... 12839.jpeg[/img]

intercooler bewust meer naar links geplaatst om evt een oliekoeler te plaatsen.
blamo

vandaag een vrije dag genomen om eindelijk de nieuwe hrc, lastafhankelijk remdruk verdeler te plaatsen.

dus abs er af en een nieuwe hrc met deels nieuwe remlijdingen gemonteerd.
remdrukbegrenzer achter vervangen voor een zeer net exemplaar.

alles gemonteerd en toen kwam ik op het volgende probleem.
bij de linker achter remklauw lukt het niet om hem te ontluchten.

leidingen los van deze klauw en het vacuümontlucht systeem op de lijding gezet en dit werkte correct. komt vloeistof uit van voor uit het reservoir door naar achter.

vacuüm op de klauw zelf gezet. en dit werkt ook .zuigt lucht bij de nippel.

dus alles weer gemonteerd.
weer geprobeerd te ontluchten maar niks. |:

met een maat geprobeerd op de old school manier. 1 bouwde druk op en de andere ontlucht. dit werkt ook niet.
heel vreemd . er is totaal geen remruk op de LA-remklauw te krijgen.

kan het zijn dat deze klauw behekst is??
wie kan me helpen met raad?
Plaats reactie