Mark 5T cup Megane

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ Luco Ja erg leuk en verslavend

je moet alleen als je om de eerste plaatsen wil rijden wel een 2,0L 16vTurbo hebben
de 3e plaats was voor een 205 met 2,0L 16V turbo blok en 340PK.

daar kan ik met mijn 1,8 atmo never tegenaan.

als ik er een 2,0L in heb moet het wel mogelijk zijn om nog een aantal meer BMW`s te verschalken :D

kheb BTW mijn eerste waarschuwing ook al binnen je mocht maar 20KM in de pits rijden en ik reed 34KM :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Jij reed in de sport of toer?
Wat reed die 205 dan?
Was dat toevallig een paarse?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

toer klassereed ik
peugeot blauw metallic maar ook een ex auto van jantje lammers volvo 850 T5R station stuur rechts een echte dus ook golfjes turbo enz

rijden 2,00 rond op assen heben eigenlijk niets te zoeken in de toer vindt ik.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Toer was altijd ronde de 2.06, dan moest je door naar de sport.
Die 850 is een hok man, zit totaal geen tempo in voor zon auto.
Sport wordt ook steeds sneller, is bijna geen sprake meer van low budget racen.
Huub moet de tijden weer eens gaan handhaven.

tot 2.07 toer
tussen 2.07 en 2.00 sport
alles onder de 2.00 supersport

Die peug was dat met een dimma kit?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zelfbouw die peugeot
ik heb nog een foto van onder de kap zal hem effe posten
tis niet de auto die jij denkt

dat van die tijden ben ik het helemaal mee eens.
zal hem eens mailen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Luco/Alpine-racer schreef:Toer was altijd ronde de 2.06, dan moest je door naar de sport.
Die 850 is een hok man, zit totaal geen tempo in voor zon auto.
Sport wordt ook steeds sneller, is bijna geen sprake meer van low budget racen.
Huub moet de tijden weer eens gaan handhaven.

tot 2.07 toer
tussen 2.07 en 2.00 sport
alles onder de 2.00 supersport

Die peug was dat met een dimma kit?
Rijd die 850 alweer ? vorige maand met vrijrijden reed ie de neus er af in de Hugenholtz op CPZ..

Mooie auto, jammer dat er nu zo'n onhandelbaar T5 blok in hangt, de 300PK atmosferische 2.0 die er in de BTCC tijd in lag is veel beter geschikt voor dat ding.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

heet iemand hier een tip hoe ik het beste mijn timing kan afstellen?

dit omdat ik geen blokkeerpen meer in mijn krukas heb zitten door het verlichten.

tevens is het een diesel krukas (poelie 1 tand verkeerd?)

de cilinderkop is van een megane kan ik dan gewoon de merktekens pakken van het kleppendeksel van de clio of van de megane?

als ik verstelbare poelies gebruik wat kan ik dan eigelijk verstellen?
ik bedoel Inlaat later of vroeger wat voor effect heeft dit

en uitlaat later of vroeger wat voor effect heeft dit?

of beter alles eerst gewoon op originele stand afstellen?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Een F7 heeft toch gewoon een krukaspouli met een spie?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

@Arthur Mark heeft geen inkeping meer in zijn krukwang. Dat is allemaal weggefreesd.
@Mark
Ik zou je BDP opzoeken (bv. met een micrometerklok) en een een merkteken bijvoorbeeld op het vliegwiel of bij de krukaspoelie zetten en dan met een stuk gereedshap het vliegwiel blokeren en dan de riem erop zetten. Ik denk dat een merkteken bij de krukaspoelie het makkelijkst is. Dan kun je later met het blok erin ook nog de juiste krukstand vinden.

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6669.jpg[/img]
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Sorry, ik wist niet dat de pouli geen standaard merkteken had. Bij nader inzien heb ik het bij de 9 net zo gedaan als je nu zegt...
Siem
Berichten: 341
Lid geworden op: za 9 okt 2004 18:55
Locatie: Hoorn

Staan er geen merktekens op je nieuwe distributie snaar?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Nu ben ik de kluts kwijt, in een F7 krukas zit toch gewoon een spie?
En op het tandwiel staat een merkteken zie ik net op de foto.
Waar zijn dan blokkeerpennen voor nodig?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

er zit idd een spie in maar nu zit er recht tegenover die spie een merkteken in de tandriempoelie.
wat is nu eigenlijk het nulpunt?

ik heb er geen vliegwiel opzitten omdat de motor in een bok hangt.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Mijn foto is van een F7R 710 motor. Krukas staat in het BDP en als je goed kijkt zie je onderaan het krukastandwiel een puntje in het tandwiel en dat staat dus op "6 uur". (Bij een F7R is de boel dus een stel tanden verdraaid)
Dat puntje onder en de merktekens op de twee nokkenaspoelies corresponderen met de merktekens op je nieuwe distributieriem.
Voor het afstellen van je nokkenassen met de afstelpoelies zou ik een grandenboog monteren op je krukas en het punt van de maximum ligthoogte van je nokkenas nemen. Ligt vaak op ca 110 tot 113 graden voor of na het BDP. Dit kun je ook uitrekenen. Geef anders even je nokkenastimming door, dan denk ik even mee. Ik heb het eerder gedaan voor diverse motorfietsen.
O ja, Als je een gradenboog nodig hebt, stuur me dan een PM. Ik heb er een als pdf.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Krukas is wel makkelijk op tijd te zetten, rechts naast de pijlstok zit een plug, die er uit draaien en 8mm boortje er in. dan kun je de krukwang tegen 't boortje draaien en als 't goed is staan cilinder 1 en 4 dan in BDP (boven in dus)

Als je 't helemaal goed wil doen moet je even een originele blokkeerpen gebruiken, die draai je in dat gat en weet je zeker dat ie goed staat ipv dat je het boortje scheef drukt. pen heb ik wel. laat maar weten als je 'm wil lenen.

Nokkenastandwielen kun je dan gewoon met de streepjes gelijk zetten met de streepjes op 't kleppendeksel :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

omdat fotos meer zeggen als uitleg hierbij het plaatje.
nu staan zuiger 2 en 3 bovenin verkeerd dus.

het met de stift zilver gemaakte merkteken moet dus onderaan staan volgens mij.


Afbeelding
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ ronald dat gaatje heb ik dus niet meer in mijn krukas.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

@ ronald

ff goed lezen, afgefreeste krukas.. dus kan niet blokkeren

@ mark

Ik heb nog wel leuke duidelijke filmpjes voor je hoe te stellen die nokkenassen.

En monteer je vliegwiel, daar staat ook een bdp teken op he!

bel anders morgen ff
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

motor staat in de bok dus vliegwiel gaat niet passen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

bdp is zuiger 1 en 4 bovenste stand, als die merkteken 180 verkeerd zit zitten de 2 en de 3 boven.

zie de foto van jaques
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

yep ik zie het.
ik ga echter toch maar die gradenschijf gebruiken en een meetklok lenen.
zodoende kan ik ook de nokkenassen makkelijker afstellen.

heb al het een en ander op youtube bekeken hierover.

weet alleen nog niet helemaal de funtie van het vroeger of later zetten van je nokkenassen
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Gebruik voorlopig de standaard instellingen van de fabrikant/slijper van de nokkenassen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Volgens mij verleg je alleen de powerband...

Ik kan me voorstellen dat je bij een motor met grotere slag de powerband iets lager wilt hebben dan bv een 1.8
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ik zie op je foto's nog steeds een spie in de krukas voor het tandwiel dus ik weet niet waar het probleem zit?

Bij een F7R krukas dus gewoon merkteken naar onder en bij F8Q 1.9 diesel krukas 1 tandje "verkeerd" rechtsom.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

vanavond de kop maar eens in elkaar prutsen
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

bdp is 0 graden he mark :p

bij je nokkenassen moet je weten bij hoeveel graden hoevel kleplift je moet hebben
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Maximale lichthoogte inlaatnokkenas 110° na BDP.
Maximale lichthoogte uitlaatnokkenas 110° voor BDP.
Graden gemeten op de krukas.
Dan zit je gewoon goed.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

komt vast wel goed heren.
in elk geval bedankt voor het meedenken.

nu wil ik nog graag te weten komen wat ik bereik met het evt verstellen van de nokkenassen dus vervroegen of verlaten wat brengt dat of juist niet?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Je hebt al geen orginele nokkenassen, dus waarom daar nog aan gaan rommelen?. Dat kan later ook nog he, met ingebouwde motor zelfs
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je hebt gelijk,
Maar even antwoord op de vraag:
Laatverstelling inlaatnokkenas geeft iets meer koppel bovenin, vroegverstelling inlaatnokkenas geeft iets meer koppel onderin.
Ik stuur je even een PM met dit artikel, kijk even op blz 6.

Wat voor injectoren ga je gebruiken. Ik zat met de standaard F7P injectoren tegen de grens van de maximum inspuithoeveelheid.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zoals ik al zei verleg je je powerband.

Zou je dat artikel mij ook kunnen sturen? Klinkt interessant!
Ik heb evt. nog 802's in de aanbieding :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tutuur schreef:Zoals ik al zei verleg je je powerband.

Zou je dat artikel mij ook kunnen sturen? Klinkt interessant!
Ik heb evt. nog 802's in de aanbieding :)
dat zijn 21T injectoren. daar is echt geen nut voor in deze setup
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

1 stapje groter als origineel willie of 16V lijkt me toch wel handig als ik jaques zijn verhaal hoor.

PS kop steekt inelkaar binnenkort effe monteren abel?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Gewoon een paar dikke vette webers man (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Wat ik in dat andere topic ook al een beetje aangaf. Je kunt het ook gewoon proberen met de 16V injectoren en als de boel te arm gaat lopen op top dan kun je de brandstofdruk opschroeven. Wie gaat de motor afstellen?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Plaats reactie