Clio RS II mk1 dubbele kat naar enkele OK voor emissie test?

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Stefan86
Contacteer:

Heren en dames ik heb een vraagje met betrekking tot mijn Clio.

Sinds februari 2011 'voel' ik mij een troste bezitter van een Clio RS. Er kon nog wat werk aan gedaan worden en dus ben ik er nog niet mee uitgeklust.
Ik heb inmiddels, nadat de buis naar mijn einddemper gescheurd was, een compleet RVS systeem laten monteren door Maxi Performance in Hengelo. Deze hebben een erg interessante prijs voor het geheel en dus ging ik de gok aan dat het goed zou komen.
De vermogenswinst die ik zou behalen met het plaatsen van sportkats was leuk om te horen maar verre van realistisch (30-40pk erbij zou moeten lukken want een Golf VI GTI kreeg 70 erbij). Het blijven natuurlijk verkopers en ik vind dat je zelf slim genoeg moet zijn om te weten dat dat verkoopspraatjes zijn.
De prijs liep helaas nog wat op omdat ik 1 van de gelukkige was waar Renault nog een dubbel kat geplaatst had. Nu moesten er dus 2 ipv 1 komen en ja, dat kost meer. Verder hebben ze een open systeem gemaakt met performance dempers zodat de auto daar winst kon halen.
Een maand of 1,5 later was het tijd om de motor nog even te optimaliseren (en nadat ik een K&N vervangingsfilter had geplaats omdat volgens een ander forum dat beter was dan de unit van Renault vervangen). Dit heb ik gedaan bij BullPower in Dronten. De eerste meting gaf aan dat de Clio 164pk had, beetje raar vond ik het wel want dat is toch zeker 5pk onder de waarde die hij zou moeten hebben. Het is nou eenmaal een auto van 10 jaar oud dus wellicht dat slijtage hier een groot deel van bepaald heeft. Marco van BullPower heeft de Clio van 164pk naar 180pk weten te brengen. Erg netjes naar mijn mening. Het koppel ging van 204nm naar 224nm.
Later is het toch nog even wezen knagen dat de Clio onderpresteerde met de nieuwe uitlaat. Met name ook omdat ik graag richting de 200pk wilde gaan. Dat het koppel iets hoger ligt dan volgens de specs zou opzich kunnen door het luchtfilter of de uitlaat maar over de laatste heb ik toch nog mijn twijfels.
Een heel verhaal staat er al weer dus ik zal maar even snel naar mijn vraag toe werken:

Kan het zijn dat de dubbele sportkat ervoor zorgt dat de Clio lagere pk's heeft gehaald op de bank en is het beter om het terug te zetten naar 1? Dat is het voorstel wat ik heb gehad van Maxi Performance. Dat vind ik wel netjes dat ze er in ieder geval nog werk van maken om het te verbeteren. Het zal mij dan ook niets extra gaan kosten en wellicht krijg ik nog wat toe ivm de sportkat die overbodig word.
Ten slotte de laatste / aanvullende vraag op de eerste:
Gaat dit problemen opleveren bij de emissie test tijdens de APK of komt ie er met 1 sportkat prima doorheen.

Als ik bij K-Tec racing kijk zie je de sportkats ook maar enkelvoudig uitgevoerd en geen dubbele zoals bij Renault. Mijn auto, zo begreep ik, is al een uniek geval omdat het een van de laatste van zn soort was (Clio 2 Phase 1). Ik heb of eigenlijk had, een dubbele kat met 2 Lambda sensoren...

Graag jullie reacties of ik het best terug kan naar een enkele kat en of ik nog door de Emissie test kom.
Christiaan

Een sportcat zal je misschien nog een paar pk opleveren, maar meer ook niet. Of je daarmee de APK wel of niet doorkomt weet ik niet.

Ik weet wel dat je de 200 pk niet gaat halen met alleen een uitlaat en luchtfilter. Monteer een ander in- en uitlaatspruitstuk, en andere nokkenassen dan kom je aardig in de buurt denk ik. Of je moet natuurlijk voor een turbo setup gaan (0) Een RS blok is door Renault al voor 99% uitgeknepen, en met simpele modificaties ga je dan ook geen/weinig winst halen.

164pk is redelijk standaard voor een RS. Wellicht een paar pk aan de lage kant maar er zijn veel factoren van invloed op de moment opname op een rollerbank. Een uitlaat en luchtfilter gaan daar niet veel aan veranderen. Bij montage van een openfilter kost het je eerder vermogen. Hoeveel pk had je aan de wielen?

Een bedrijf wat claimt 40pk winst te halen met een uitlaat zou ik sowieso nooit wat kopen :~
Stefan86
Contacteer:

Geen idee wat het aan de wielen is. De pk's die ik noemde staan op het diagram wat ik mee heb gekregen. 200 pk is het streven naar, met het liefst zo min mogelijk kosten dus ik hoef het niet te halen.
Waar het puur om ging is dat het minder pk is dan standaard (ok zoals ik al zei is dat met 10jaar oud wel te verklaren) en dat er met de nieuwe kat's en rest vd uitlaat (zo open mogelijk) geen winst bij zat. Of ik moet zonder de uitlaat ongeveer 160pk of minder gehad hebben dat is nog een mogelijkheid...

Maar als ik van 2 naar 1 kat terug ga, zou dat beter of slechter zijn voor het vermogen?
Abel
Über-Spammer

geen verschil lijkt me. ieder geval geen meer vermogen. je verhoogt de weerstand met 1 cat tov 2. 2 weerstanden parallel is lagere weerstand dan 1 weerstand.

dus ik zeg niet aankomen.

180 pk voor een clio 2 fase 1 is erg netjes.

je kunt vermogens winst halen met een fase 2 inlaatspruitstuk. dat moet haast 10 pk uitmaken. (Y)
Maarten-Jan
Car: R19.R

Fase 3 bedoel je, de fase 2 heeft ook nog 172 pk, de fase 3 182. Het grootste verschil zit hem daar inderdaad in het inlaatspruitstuk.
Stefan86
Contacteer:

Correct me if I'm wrong maar:
volgens mij heb je een Clio II Phase 1 RS (mijn type 172), early II Phase 2 met 172 en daarna 182pk. De Clio III Phase 1 heeft 194pk oid...

2 Kats is idd betere doorstroming dan 1, MAAR, het kan ook te makkelijk doorstromen (de lucht en dat is weer vermogenremmend). Je moet vanaf je uitlaatspruitstuk t/m de einddemper niet teveel ruimte in je uitlaat hebben omdat de doorstroming dan minder wordt. Is een hoop over te vinden op internet over hoe dik je uitlaat maximaal mag zijn (ja er is een max..).
Jacob Priem

Dat bedoeld Maarten-Jan ook : Clio 2 fase 1 en 2 zijn 172 pk de Clio 2 fase 3 is 182 pk.

De Clio 3 phase 1 heeft overigens 197 pk ;-) :smile:
Maarten-Jan

Dat bedoel ik inderdaad :smile:
Stefan86
Contacteer:

Dan had ik fout in mn gedachten want ik dacht dat de Clio II phase 2 in 172 en later in 182 pk was. Niet dat de 182 dus phase 3 zou zijn.

Anyways, mijn vraag blijft nog een beetje onbeantwoord :p
Maarten-Jan

Ik zou de kats gewoon lekker laten zitten, als je nog wat wil halen kwa extra vermogen zou ik het inlaat spruitstuk van een 182 regelen en een spaghetti uitlaatspruitstuk. De winst zal dan nog klein blijven. Overigens, er zijn al van die gekke engelsen die de spruitstukken van een 197 op hun 172/182 gemonteerd hebben en daar ook meetbaar vermogen mee hebben gewonnen en in de buurt van 190 pk komen.
Stefan86
Contacteer:

Ok thanks voor de tip. Ik raakte namelijk aan het denken door alle after market uitlaten die je ziet op bijv. K-Tec. Die zijn allemaal uitgevoerd met een enkele kat een geen dubbele. Verder heb ik een hoop gelezen over dat je nog wel voor tegendruk in je uitlaat moet zorgen en met 2 sportkats leek me dat ver te zoeken.

Oh en een katvervanger is ook een enkele buis met de grootte van de rest van de uitlaat, geen dubbele pijp.
Maarten-Jan

Tussen een fase I en een fase II zit geen enkel verschil in pk's terwijl de fase II een enkele kat heeft en de fase I een dubbele. Het gaat dus niet uitmaken.
Christiaan

Een sportuitlaat is leuk voor wat meer geluid, maar zoals eerder gezegd zal je naar ander inlaat en uitlaatspruitstuk moeten kijken voor wat meer vermogen, evt icm andere nokkenassen. Of een turbo/throttle bodie setup als je daar het geld voor hebt.

Er is geen goedkope manier op wat extra pk's uit een clio rs te halen. ;-)
Stefan86
Contacteer:

Ja ik wist dat er meer winst zou zijn te behalen met spruitstukken maar ik dacht dat naar een sportkat overgaan ook iets vermogen toename zou hebben in combinatie met een open systeem.

Ik laat in ieder geval 1 vd kats weghalen als het geen verschil in vermogen zal uitmaken (scheelt toch weer in de portomonee).

Dat het wat kost om hem verder te tunen heb ik inderdaad gemerkt, TB's 1100 pond, JMS RS2 1300 pond, en zo verder :P. maar is kijken of ik een 182 spagettistuk op de kop kan tikken van een sloop/schade Clio. Andere nokkenas is iets waar ik ook nog wel over zit na te denken aangezien mensen toch richting de 10-15pk hoger komen...

Thanks voor jullie input.
Maarten-Jan

Origineel zijn het eigenlijk al sport kats, dus overgaan naar een sport kat heeft geen zin.
Stefan86
Contacteer:

Ik twijfel of het a fabriek al sportkats waren... De cellen per cm/inch zijn beduidend meer dan ik er nu onder heb met 200 cellen als vergelijking. Dat zou de doorstroming in ieder geval ten goede moeten komen.
Christiaan

Zal vast wel iets schelen, maar wat denk je daar mee te winnen?
Maarten-Jan

Stefan86 schreef:Ik twijfel of het a fabriek al sportkats waren... De cellen per cm/inch zijn beduidend meer dan ik er nu onder heb met 200 cellen als vergelijking. Dat zou de doorstroming in ieder geval ten goede moeten komen.
Zeker wel, dat er sportkats zijn die een nog lagere dichtheid hebben doet daar niets aan af. Dat heeft Renault toendertijd ook echt wel uitgedacht, anders haal je niet dat vermogen uit een 2.0.
Plaats reactie