Tikken in motor 1.5 dCI
-
- Moderator
- Car: MB
Idd ongefundeerd ja
Maar ik vraag me af hoe lang je door moet rijden met je olie om dit voor elkaar te krijgen met olie als oorzaak. De huidige olie soorten kunnen toch heel wat km's mee over het algemeen. Bij VW hebben ze holle nokkenassen in bijv de V6TDI. Dat is ook gewoon ruk. Heb ze met gaten en al gehad.........(en die motor heeft 100% zeker alle beurtjes met de juiste olie gehad!).

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Niet door rijden met oude olie. De beste revisieman zei nog, het zou geen bal uitmaken welke olie je erin gooit, dit is koud belast, als je olie nog niet boven is en tegelijk geen optimale smeereigenschappen heeft. Ik denk dat de leaserijder hie rde schuldige is.
Eenmaal beginnende rand doorbreek je die oliefilm sneller en sneller.
Om een of andere reden heeft deze revisieman het behoorlijk vaak bij het rechte eind.
Eenmaal beginnende rand doorbreek je die oliefilm sneller en sneller.
Om een of andere reden heeft deze revisieman het behoorlijk vaak bij het rechte eind.
-
- Car: R19.R
@Tom, het idee erachter is natuurlijk wel goed van die holle nokkenassen, maar als de gaten er in vallen lijkt me dat toch niet helemaal de bedoeling
Onderstaand is een nokkenas van een F3P met 270.000 km achter de kiezen, waarvan de laatste 20 a 30 (duizend) op het circuit.
[img]http://clubrenaultsportives.ath.cx/imag ... ashuis.jpg[/img]
Ik heb hem opgemeten, hij wijkt niet af van nieuw. Het lijkt me stug dat een nokkenas van een 1.5 dci van 2004 van een minder sterke staalsoort gemaakt is als in bovenstaand antiek ontwerp
Dus dit is echt user abuse geweest.

Onderstaand is een nokkenas van een F3P met 270.000 km achter de kiezen, waarvan de laatste 20 a 30 (duizend) op het circuit.
[img]http://clubrenaultsportives.ath.cx/imag ... ashuis.jpg[/img]
Ik heb hem opgemeten, hij wijkt niet af van nieuw. Het lijkt me stug dat een nokkenas van een 1.5 dci van 2004 van een minder sterke staalsoort gemaakt is als in bovenstaand antiek ontwerp

Dus dit is echt user abuse geweest.
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op wo 31 aug 2011 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ben d'r weer mooi klaar mee... Heb echt een hekel aan mensen met de instelling "ah, tis toch niet van mij" en er dan maar lekker op los boenderen. Ik behandel spul dat niet van mij is juist EXTRA voorzichtig. Zouden meer mensen moeten doen...
En nu hou ik erover op. Ben er klaar mee. Niks meer aan te doen... gewoon dokken...
En nu hou ik erover op. Ben er klaar mee. Niks meer aan te doen... gewoon dokken...
Ik durf er geld op te zetten dat ook jij anders met een lease auto om zou gaan, dan met een auto die je zelf hebt betaald. Zo werkt het gewoon...
Minder vervelend wordt het er voor jou alleen niet van...

-
Het is ook een stukje mentaliteit, het is niet van mij leid tot boeiend ik trap hem af. Terwijl het juist zou moeten leiden tot ik ben er extra voorzichtig mee omdat het niet van mij is.
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Of die VW 2.5TDi's, waarbij de nokkenassen harder slijten dan de voorbandenTom schreef:Idd ongefundeerd jaMaar ik vraag me af hoe lang je door moet rijden met je olie om dit voor elkaar te krijgen met olie als oorzaak. De huidige olie soorten kunnen toch heel wat km's mee over het algemeen. Bij VW hebben ze holle nokkenassen in bijv de V6TDI. Dat is ook gewoon ruk. Heb ze met gaten en al gehad.........(en die motor heeft 100% zeker alle beurtjes met de juiste olie gehad!).

-
Zo is het maar net... Wat gij niet wilt dat u geschiedt... etc...Maarten-Jan schreef:Het is ook een stukje mentaliteit, het is niet van mij leid tot boeiend ik trap hem af. Terwijl het juist zou moeten leiden tot ik ben er extra voorzichtig mee omdat het niet van mij is.
-
Zet er maar geld op ja... ik ben altijd zuinig met andermans spullen. Ik zie het hier op de luchtmachtbasis waar ik werk ook regelmatig met dienstauto's. Die kunnen wij aanvragen als we ergens heen moeten voor ons werk. Die dingen worden ook altijd afgetrapt en met koude (diesel)motoren hoog in de toeren gejaagd. Je moest eens zien hoe een splinternieuwe Golf 5 of Opel Vivaro er na een jaar uitziet en loopt joh... echt schandalig. Ik zie het keer op keer en stoor me daar, als autoliefhebber, mateloos aan. Zo ga je gewoon niet met auto's om... en al helemaal niet als het niet je eigen auto is! Helaas denkt het merendeel van de mensen daar anders over...Merijn schreef:Ik durf er geld op te zetten dat ook jij anders met een lease auto om zou gaan, dan met een auto die je zelf hebt betaald. Zo werkt het gewoon...

Maar goed... daar gaat het nu in dit topic niet om...

dan is een auto van een ander (vriend) nogsteeds heel wat anders dan een lease auto!
als jij op je lease auto een krasje krijgt zal je wss denken zonde, mja wat doe je er aan.
gebeurd datzelfde op de auto van een vriend kan ik me voorstellen dat je het warm krijgt en je diepste excuses aanbiedt...
als jij op je lease auto een krasje krijgt zal je wss denken zonde, mja wat doe je er aan.
gebeurd datzelfde op de auto van een vriend kan ik me voorstellen dat je het warm krijgt en je diepste excuses aanbiedt...
-
ik denk dat de meeste monteurs hier ook wel kunnen beamen dat 9 vd 10 lease autos behoorlijk gebruikt(lees misbruikt) worden. sommige leaserijders rijden juist wel erg netjes dat zijn vaak ook degene die het idee hebben om de auto uit de lease over te nemen.. het is ook gewoon schandalig hoe lease autos vaak aangeboden worden. bijv kofferbak volgestouwt zo zwaar dat je voorwielen bijna van de grond komen en dan wetende dat die smorgens na het starten gelijk plankgas wegsprinten.. maargoed. het is wel klote dat jij nu degene bent die er mee zit. hopelijk met het nieuwe spul erin dat je weer flink wat probleemloze kilometers kunt maken.
Check de nokkenas. De grootte van de nok is bij de oude 0,9mm kleiner, flinke slijtage!
[img]http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3574_n.jpg[/img]
Links nieuw, rechts oud en rondgesleten!
Overigens, op kwaliteit: de oude nokkenas woog maar de helft van de nieuwe... echt heel licht.
[img]http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3574_n.jpg[/img]
Links nieuw, rechts oud en rondgesleten!
Overigens, op kwaliteit: de oude nokkenas woog maar de helft van de nieuwe... echt heel licht.
-
Bijna een mm... boh... ja dan wil ie wel tikken hè 
Overigens wel vreemd... zo'n groot gewichts/kwaliteitsverschil!

Overigens wel vreemd... zo'n groot gewichts/kwaliteitsverschil!
-
Haha nee dat zou wel heel raar zijn 

-
Wel extreem zeg!
Naja 'de helft' is wellicht wat aangedikt
Maar wel duidelijk voelbaar
Maar mooi te zien hoe afgesleten die nokkenas is zeg, wist niet dat je dat kon overkomen...

-
Echt bizar inderdaad, lijkt wel een nokkenstok van een mercedes W123 die 100k op lpg gereden heeft